Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Rianne145
#3112837
Hoi,

Vorige week ben ik met Mien bij de dierenarts geweest omdat ze regelmatig ergens op probeert te springen en dan mis springt. Ze heeft haar onderzocht en ze gaf toch wel duidelijk pijn in haar rug aan. Ze verdekt haar van spondylose, ze is 10/11 jaar oud. Evt kunnen er röntgen foto's gemaakt worden. We hebben de afgelopen week pijnstiller gegeven (Novacam) om te kijken hoe ze daar op reageert. Ik heb haar niet meer mis zien springen en ik heb het idee dat ze vooral naar de andere kat wat rustiger is. Daar kon ze nog wel eens heel chagrijnig/paniekerig naar reageren. Dat is niet helemaal over maar ze lijkt wat relaxter te zijn.

Net weer overleg gehad met de dierenarts en haar advies is om te starten met Arthroplex en dan langzaam de pijnstiller af te bouwen.
Dit is wat info over Arthroplex

De combinatie van de werkzame stoffen in Arthroplex vormt een sterk verbeterdende voedingsondersteuning voor herstel en stabilisering van de gewrichten. De werkzame stof glucosamine is nodig voor aanmaak van bindweersel terwijl de werkzame stof chrondroitinesulfaat het gewrichtsvocht normaliseert.

Eén tablet bevat miminmaal 14% glucosamine-HCL, 5,5% chondroitinesulfaat en 30% Methyl sulfonyl methaan, daarnaast bevat arthroplex Yucca shidigera, vit. C, betaine, dl-methoine, quercetin dihydrate, mangaan, zink, pyridoxine-HCL, koper en calcium.


Kennen jullie dit middel? dit is een tablet en ze is erg lastig met pillen, kan het niet ergens door heen mengen of verstoppen want ze weigert alles waarvan ze ook maar een beetje het idee heeft dat het niet klopt (ze eet dan rustig 2 dagen niet meer). Ik vond ook een vloeibare versie daarvan op internet, misschien is dat nog een optie. De pijnstillers zijn namelijk vloeibaar en dat gaat heel aardig. Vind ze niet leuk maar ze schiet er niet vreselijk van in de stress. Als ik haar dagelijks pillen moet geven dan blijft ze gewoon altijd minimaal 2 meter bij me vandaan voor het geval ik haar wil pakken voor een pil. Is niet fijn voor haar en mij omdat ze dan dus ook geen knuffel meer komt halen en dat is haar grote hobby.

Zijn er alternatieven? Ik heb iets over Yucca gelezen maar dit is alleen een pijnstiller en niets wat haar rug ondersteund. Evt in combinatie met anders???
Zou het toch nog verstandig zijn om een röntgen foto te laten maken om het zeker te weten of is haar rustigere gedrag en niet meer mis springen genoeg bewijs om dit te kunnen concluderen?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3112974
Ik weet alleen wat over spondylose bij honden, maar het zal voldoende overeenkomen om hier wat op te zeggen.

Onze hond heeft dus spondylose. Hij krijgt een glucosamine/chondriotine supplement. De chondriotine versterkt de glucosamine. Glucosamine doet pas iets als de dosering hoog genoeg is, voor onze hond (31 kilo) minimaal 1000 mg per dag. Ik weet niet wat de dosering voor katten is, maar dit is de moeite van het informeren waard.

Daarnaast krijgt hij pijnstilling. Veel pijnstilling, want hij heeft heel erg veel pijn van de spondylose. Je zult moeten zien hoe het met je kat gaat, maar hou het heel goed in de gaten. Aan pijnstillers zitten nadelen, dat weet ik. Maar ik heb sterk de indruk dat pijn vaak erg onderschat wordt. Wat je kunt doen als je de pijnstiller hebt afgebouwd en de glucosamine optimaal werkzaam moet zijn, toch weer eens een keer pijnstiller geven en zien wat er dan gebeurd (let hierbij goed op dat een pijnstiller vaak een aantal doseringen nodig kan hebben om goed werkzaam te worden, dat je niet te snel conclusies trekt). Mijn ervaring is dat dit een goede manier is om te zien of er pijn is. Want de symptomen van de pijn kunnen in hele kleine onopvallende dingen zitten, waardoor je het niet snel opmerkt. En geef je dan pijnstiller, zie je opeens weer verbetering, als er sprake is van pijn dan.

Onze hond krijgt daarnaast ook een goede visolie (doils) en die wordt hier ook vaker voor katten aangeraden. Dat zou ook nog een idee kunnen zijn.
Door Rianne145
#3113255
Dank je Kaela voor je snelle reactie. Ik ga er voor het gemak ook maar van uit dat het het zelfde is als bij honden, dat is bij mij ook bekender. Wat weegt Oscar? 25 kg? dan zou Mien zo'n 200 mg nodig hebben. Ik ga even aan het rekenen.
Gisteren haar eerste pil gehad in een beetje smeerworst en dat ging er met smaak in. Ben daar zo blij om!!!! Ze gaan bij de dierenarts nog kijken of ze toevallig een vloeibare variant hebben aangezien dat makkelijker gaat. Maar voor nu eet ze hem verpulvert met gemak op.
Ik ga nog minimaal een week of de normale dosering door en dan langzaam afbouwen. Ik denk ook dat ze meer pijn heeft dan wat je er van ziet. Ze zit lekkerder in haar vel en ik vind haar beter uit haar ogen kijken op een of andere manier. Het is niet goed voor haar nieren die het al zwaar hebben maar ik weet dat ze geen 20 gaat worden, daarvoor is hij lijfje te zwak (haar lever functioneert niet goed en ze is 2 jaar geleden heeeel erg ziek geweest) Zolang ze het goed doet en vrolijk is, krijgt ze pijnstiller als ze dat nodig is, dan leeft ze maar een jaartje korter maar wel met plezier.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3113945
Ik wilde je al aanraden om iets te zoeken van pasta of vleesje waar ze de pil wel in accepteert.  Maar blijkbaar heb je dat al gevonden.
Moutpasta werkt ook bij vele katten erg goed, maar daar zit veel suiker in, geloof ik...

Verder zou ik inderdaad ook een goede visolie of extra vis voeren.  Er zijn ook van die supplementen van Puur vb, vast ook voor gewrichten. Of dat nu veel doet, zou ik niet weten. 
Alleszinds zijn dat maar extra ondersteuningen, pijnstilling (minstens in eerste instantie) en die kraakbeenversterkers, lijken mij zeker aangewezen. 
Je verhaal klinkt ook wel alsof ze inderdaad pijn had en dat moet je toch vermijden. 
Wat je wel kan doen is overleggen met de DA of er geen andere klasse pijnstilling mogelijk is. Zeker als ze die op lange termijn zal moeten blijven krijgen. 
Metacam mag eigenlijk helemaal niet gegeven worden als nier- of leverproblemen geconstateerd zijn (anders ook zo weinig mogelijk, maar dan zeker niet).  Ik ben het met je eens dat haar dan maar met pijn laten leven gewoon geen optie is, maar er zijn ook andere pijnstillers.  Ik ben er zelf niet voldoende in thuis, dus zou met je DA overleggen, maar ik weet dat er minstens nog 2 andere klasse's van pijnstilling zijn. Waaronder morfine-afgeleiden. En dat klinkt heel eng en sterk, maar dat zou ik persoonlijk minder erg vinden dan iets te geven waarvan je zeker weet dat haar nieren en lever het niet aankunnen...

Sterkte ermee wel. 
Dan besef je plots dat ze ouder worden he?
(Kleintje wordt deze maand ook 11, gelukkig nog geen pijn, maar het besef begint te komen dat ze toch over de helft is...)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door