Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door yara2013
#3112616
Hoi,

Ik ben benieuwd wat jullie voor groenten voeren en vooral waarom?

Ik heb net een mix gemaakt van pompoen, tauge, broccoli, snijbiet en magere yoghurt.
Yara lijkt het gelukkig lekker te vinden.
Maar ik heb gewoon verschillende soorten groente uit een lijst van voerwijzer gehaald, maar heb eigenlijk weinig info gevonden van wat de verschillende groenten doen.

Dus vandaar de vraag wat geven jullie en waarom?
Door Shanti en co
#3112636
Wij geven maar net wat we in huis hebben op het moment dat we een mix maken. Het enige waar we rekening mee houden is dat we niet teveel kool, nachtschade en knoflook erin doen. Als we voor een paar weken mix maken proberen we ook meer dan 5 soorten groente erin te doen.
Door Chunga
#3112656
Hier wordt de kant en klare groentenmix van Fokker gebruikt  :D.
Ik haal het bij de Hornbach (13,95 euro per zak van 6 kilo).
Even in warm water 15 minuten laten wellen en dan kan het door het voer.
Gebruikersavatar
Door yara2013
#3112661
Dat klinkt een stuk makkelijker dan wat ik doe haha.
Ik kan ook weinig terug vinden van wat de verschillende groentes bieden qua voedingsstoffen.
Gebruikersavatar
Door yara2013
#3112791
koekje schreef: We hebben hier een hele mooie en uitgebreide handleiding over groentemix:
http://www.barfplaats.nl/handleiding-to ... -en-fruit/
Bedankt! Die heb ik uiteraard doorgelezen, maar ben voornamelijk benieuwd waarom mensen bijvoorbeeld taugé kiezen ipv alfalfa (als voorbeeld).
En dat kan ik nergens terug vinden.
Maar misschien denk ik er teveel over naAfbeelding
Door Lizzy
#3112799
Alle groenten bevatten net andere vitamines en mineralen en sporenelementen. Dus ik kies niet tussen alfalfa en taugé, ik voer het gewoon allebei. En niet allemaal tegelijk. Maar ik geloof in afwisseling. Mensen "moeten" 2 ons groenten eten. Het lijkt mij niet gezond om altijd andijvie te eten, dag in dag uit. Want andijvie bevat leuke vitamines, mineralen en chlorofyl en dergelijke, maar is ook weer redelijk rijk aan nitraat. Witlof is lekker en bevat stoffen die heel goed zijn voor de spijsvertering (ben even kwijt hoe het ook alweer heet), maar het bevat geen chlorofyl. Waterkers bijv. is weer heel rijk aan calcium. Wortel aan vitamine A (tenminste, beta caroteen, de voorloper van vitamine A). Rode bieten bevatten weer (o.a) bètacyanine. Dat is een soort pigmentstof die kankerremmend zou werken. Ik denk niet dat het goed is om elke dag bietjes te voeren. Want ze bevatten ook weer relatief veel nitraat. Broccoli is ook hartstikke gezond want het bevat sulfarofaan. Maar je moet niet iedere dag broccoli voeren want het is ook een koolsoort en kool heeft een negatieve uitwerking op de schildklier. Ik geloof in afwisseling van diersoorten/vleessoorten en in afwisseling van groenten. Als je afwisselt hoef je ook niet alsmaar na te denken over "voer ik niet teveel of voer ik niet te weinig".
Gebruikersavatar
Door yara2013
#3112804
@smulpaap en lizzy, bedankt voor de reacties.
De vorige keer gaf ik andijvie, alfalfa, bieten en witlof.
Dus ik probeer nu idd iets anders. Afwisseling zal ik er in houden.

Is er nog een groente die belangrijke stoffen biedt ter ondersteuning bij artrose? Of die ik juist zou moeten vermijden?
Door Lizzy
#3112844
yara2013 schreef: @smulpaap en lizzy, bedankt voor de reacties.
De vorige keer gaf ik andijvie, alfalfa, bieten en witlof.
Dus ik probeer nu idd iets anders. Afwisseling zal ik er in houden.

Is er nog een groente die belangrijke stoffen biedt ter ondersteuning bij artrose? Of die ik juist zou moeten vermijden?
Ik denk dat je bladgroentes kunt geven, die zijn goed bij artrose vanwege de vetzuren. Ik denk dat je alles uit de nachtschade familie beter kunt vermijden (tomaat, aubergine, aardappel, paprika, etc).
Gebruikersavatar
Door yara2013
#3112955
Lizzy schreef: Ik denk dat je bladgroentes kunt geven, die zijn goed bij artrose vanwege de vetzuren. Ik denk dat je alles uit de nachtschade familie beter kunt vermijden (tomaat, aubergine, aardappel, paprika, etc).
Top dank jeAfbeelding . En het kan geen kwaad als ik bijvoorbeeld 5 soorten bladgroenten doe? Of kan ik beter ook wat uit de andere groepen toevoegen?
Door Lizzy
#3113175
yara2013 schreef: Top dank jeAfbeelding . En het kan geen kwaad als ik bijvoorbeeld 5 soorten bladgroenten doe? Of kan ik beter ook wat uit de andere groepen toevoegen?
Nee, dat kan geen kwaad. Zeg: waterkers, andijvie, witlof, paksoi, postelijn. Maar, die zijn allemaal wel rijk aan nitraat dus ik zou er ook andere groenten bij doen. Zoals broccoli, wortel, sperzieboontjes, pompoen. Die laatste groenten zijn neutraal voor de artrose maar maken een betere groentenmix voor je hond. Het hoeft niet, sperzieboontjes koken. Maar ik doe het wel. Mijn honden vinden rauwe sperziebonen echt goor.
Gebruikersavatar
Door yara2013
#3113181
Ok bedankt. Ik ga die eens proberen voor de volgende ronde.

Rauwe sperziebonen vind yara idd ook niet lekker, maar door de mix eet ze het wel
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door