Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3102056
Afgelopen zondag de kinders van Lizzy allemaal bij elkaar gezien, ze zijn van 10 feb. 2014. 3 nog op vers, 1 op RC brok, meteen vanaf de verhuizing.
De brokjes reu, was echt een plaatje als pup, is heel anders qua bouw dan de rest, 'andere' bespiering lijkt het en een vacht... Daar schrokken we echt van. Het verschil was echt bizar tussen hem en de andere 3. Nu weet ik wel dat er zo veel meer factoren mee spelen dan puur voeding, maar het kan niet anders of dit speelt mee, daar ben ik van overtuigd. Verder een leuke hond, baasjes die super voor hem zijn en geen gezondheidsproblemen verder gelukkig (dus die zal gewoon op zijn brokjes blijven...) maar zo'n verschil had ik niet verwacht, hoe overtuigd ik ook ben van vers.
Ik ben benieuwd of jullie dit herkennen?
#3102092
Ik vond zijn bouw trouwens meevallen. Dat zag er wel goed uit. Maar de vacht en de bespiering is echt dag en nacht vergeleken bij vers etende honden. Echt giga. Maar weet je wat ik het opmerkelijkst vind? Er is geen sprankel. Begrijp je wat ik bedoel?
#3102099
Ja dat herken ik. Heeft hij ook, die anderen stralen energie uit. Je zou met zo'n nest eigenlijk naar een van de betweterige voedingsdeskundigen moeten gaan. Goh, ziet u een verschil?  ::) maar goed, die komen dan natuurlijk ook met het verhaal dat er zo veel verschillende factoren zijn maar dit was zo overduidelijk. En dan zijn dit 'slechts' KVV hondjes (Carnibest), ik kan me indenken dat het verschil op goede kwaliteit BARF wellicht nog groter is. (Nogmaals, ik wil NIET zeggen dat deze hond het slecht heeft of dat er niet goed voor hem gezorgd wordt hoor! Hij heeft een super huisje waar ik zo weer een pup aan zou verkopen! Goede zorg houdt meer in dan alleen voeding uiteraard.)
#3102507
Ik heb de pups die op brok gingen eigenlijk nooit meer live teruggezien. Wat ik er op foto's van zag was dan enkel dat de vachten erg bruin werden bij het wisselen. Dit kan goed komen, maar vaak blijft de vacht ook veel bruin houden.  Broer werd ook zo oranjebruin en een hele ervaren fokker zei me toen, jammer maar helaas, als ze zo bruin worden, komt dat niet meer goed hoor. Afijn, Broer ging toen volledig over op vers en die vacht is helemaal goed gekomen. Kat idem, die kwam met 7 maand kortgeknipt hier en op mijn vraag...waarom.....was het, de vacht was zo bruin geweest. Ook dat is goed gekomen. Nu is geen hond gelijk natuurlijk, maar Kat der broer begint nu pas leuk in zijn vacht te komen, terwijl Kat er al jaren over struikelt zeg maar. Die broer eet Euk, beste wat er is natuurlijk in de ogen van een amerikaan. Eet het met lange tanden, is ook vreselijk moeilijk op gewicht te houden. Stopten 'm iedere week in bad om die vacht maar te laten groeien. Maar verder is alles goed hoor.

Wat ik bij 1 rc-pup schokkend vond was de manier waarop hij groeide. Hij schoot werkelijk als een raket omhoog. Verder waren een aantal van deze honden ( waar ik toen nog updates over kreeg) duidelijk gevoeliger op darmen en vattelijker voor oorontstekingen, huiduitslag enz) nu moet ik er dan wel in dezefde zucht bijvertellen dat dit ook de mensen waren die braaf alle vaccinaties, ontwormingen en vlooienzut inzette omdat de da zei dat dat goed was. Of ergo, die da deed dat gewooon bij de jaarlijkse controle en hun gingen ervan uit dat het heus wel goed zou zijn, hij if zij had immers gestudeert. Dus dat zal ongetwijfelt ook zijn wissel getrokken hebben.

Nou kun je natuurlijk denken bij bovenstaande...duh, vacht, lekker belangrijk en er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk. Maar vacht is toch nog steeds vaak een spiegel van de gezondheid.
#3104034
Hier zijn de pups natuurlijk nog geen 5 maanden maar een aantal zie ik zeer regelmatig.
1 daarvan staat op een combi van brokken en vlees en 1 op alleen brokken.
Ik zie geen verschil moet ik eerlijk zeggen. Niet qua vacht, niet qua bouw en niet qua gedrag.
Wel stinkt de pup die op brok staat wat meer uit z'n bek.
#3104357
Vorig jaar zag ik één van ons 1ste nest terug. Rare vacht en zag er niet uit. Joh geef je nu soms brok? Antwoord was nee hoor, totdat er na gulzig waterdrinken er een golf water uitkwam met.........brokjes. Tja
#3104373
Mijn hond is afgespeend op brok, mijn zus heeft een broertje van haar.
Onze hond staat nu vanaf 10 maanden om kvv, ze zijn nu 13 maanden. En ja, er was verschil. Onze hond glanst, is fit, heeft prachtige ontlasting, geen jeuk, geen vette vacht. Hond van mijn zus, darmproblemen, vaak dunne ontlasting, regelmatig jeuk, vettige vacht.
Qua bouw is er weinig over te zeggen, gezien ze beiden tot tien maanden op de brok hebben gestaan.

Dus hier eigenlijk omgekeerd, maar wel dezelfde genen en veel verschil.
#3108526
Nelson is afgespeend op kvv en de enige van het nest die nog steeds vers krijgt.
Ondanks zijn jeuk ziet hij er het beste uit. Hij is wel de kleinste. De anderen zijn lange slungels. En te dik, dat ook. Maar dat zal weinig met de brokken te maken hebben.
#3110780
Ik denk dat de bouw van een hond weinig met de voeding te maken heeft, maar met erfelijke factoren. Door een hond vers te voeren zal hij/zij geen betere voorhand of hoekingen krijgen. Dat is erfelijk bepaald en niet door voeding, denk ik. Ook als je een hond meer eten geeft, zal hij/zij niet hoger/groter worden dan zijn/haar nestgenoten. Wel dikker.
#3112789
*Lia* schreef: Ik denk dat de bouw van een hond weinig met de voeding te maken heeft, maar met erfelijke factoren. Door een hond vers te voeren zal hij/zij geen betere voorhand of hoekingen krijgen. Dat is erfelijk bepaald en niet door voeding, denk ik. Ook als je een hond meer eten geeft, zal hij/zij niet hoger/groter worden dan zijn/haar nestgenoten. Wel dikker.
Klopt denk ik, maar ij de periode van groei zie je wel verschil. Vers gevoerde pups zijn minder slungelig, schieten minder de hoogte in en hebben minder last van groeistuipen.
Dat trekt zich uiteindelijk wel weer recht, maar ik vind een brokkenpup echt een hond uit model.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door