Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door duidelyk
#3112528
Hallo allemaal!

Ik stel me even voor ik ben Cynthia 21 jaar oud en heb 4 katten,
nu heb me ene kat van 2 jaar sinds een half jaar blaasontsteking nu voor de 2e x,

dierenarts heeft me s/d hills mee gegeven om die een maand te geven, maar hij moet het echt niet... ( hij krijgt ook de blaas medicatie hoor ! )
heb het al gemend ( 25% s/d )

heeft iemand nog tips en tricks om het hem toch te laten eten ?

Dankjullie wel :D

Groetjes Cynthia
Gebruikersavatar
Door koekje
#3112543
Welkom!

Dit is barfplaats, een forum voor rauwe voeding voor hond en kat.
Wij doen dus niet aan brokjes en er wordt daarmee ook geen advies gegeven hoe een kat dergelijke onnatuurlijke voeding te laten eten.

Rauw voer is beter voor een kat, zeker bij blaasproblemen. Het bevat meer vocht, zo wordt de blaas extra gespoeld. Het bevat weinig tot geen onnodige balaststoffen, waardoor de kans op gruis en ontstekingen kleiner wordt.
Door Anneloog
#3112610
Hey Cynthia,
Hier ga je echt veel  lezen over verse voeding en waarom het beter is voor je kat en zeker een met blaas ontsteking, nu zijn katten wel zeer eigenwijze beesten dus in begin zal je waarschijnlijk veel geduld moeten hebben en met mengen moeten starten dus beetje vlees met lekker stink blik bv om ze aan het eten te krijgen, zo wie zo zeker met blaasontsteking maar zo wie zo  veel vocht toevoegen  brok is droog en niet echt gezond te noemen ;)  en ja dit is een vers forum ;) . Weet je verder ook of er blaas gruis is geconstateerd  en zoja welke  en heb je toevallig de ph waarde van de urine etc.
Succes  en spreek je snel.
Door duidelyk
#3112633
Jaa oeps was ik helemaal vergeten dat het hier echt alleen om puur vlees ging ! sorry.. Nee er is geen gruis geconstateerd of iig geen onderzoeknaar geweest hij heeft wel gevoeld in de blaas maar voelde niks zitten. ph waarde weet ik ook niet, dan zou ik ze plas moeten op vangen of dergelijke niet gedaan en was geen vraag naar bij de da

:)
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3112641
Jammer dat de da niet gelijk blaaspunctie heeft gedaan toen je er was voor urine onderzoek.
Juist daar valt veel info uit te halen mbt blaasontsteking en of er gruis aanwezig is. Alleen voelen is veel te weinig om te zeggen dat er geen gruis is....
Door Mijati
#3112784
even nagekeken, S/D is voor struviet, een gruis wat ontstaat in een basische (hoge Ph) omgeving. Vers vlees voeren heeft ook tot gevolg dat de urine zuurder word, iets wat dit voer ook zou moeten bewerkstelligen. Dus als je al vers vlees voert: blikjes lekker dicht laten, deze zullen echt niet beter werken als vers.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3113948
duidelyk schreef: Jaa oeps was ik helemaal vergeten dat het hier echt alleen om puur vlees ging ! sorry.. Nee er is geen gruis geconstateerd of iig geen onderzoeknaar geweest hij heeft wel gevoeld in de blaas maar voelde niks zitten. ph waarde weet ik ook niet, dan zou ik ze plas moeten op vangen of dergelijke niet gedaan en was geen vraag naar bij de da

:)
Wat??  :o
Vanwaar dan het voorschrift voor een blaasdieet?

Wat krijgt hij nu te eten?  Wat wil hij wel eten?
Want als hij dat eet, zet hem dan op een volledig rauw dieet zonder koolhydraten (geen granen, rijst of aardappel). 
Voeg eventueel nog wat extra vocht toe om de blaas goed door te spoelen. 
Het zijn de koolhydraten die er in brokjes zowiezo zitten, die de pH omhoog helpen, in dieetbrokken gaan ze die dan kunstmatig verlagen, maar dat is niet voldoende afgesteld op jouw kat en kan ook net te veel verzuren met oxalaat tot gevolg.  Bovendien is blijkbaar dus niet eens vastgesteld dat er sprake is van struviet, dus vind ik dat wel gevaarlijk.
Rauw vlees zorgt voor een natuurlijke pH-balans en geeft bij het overgrote mereldeel van de katten geen gruis meer.  Tegen blaasontstekingen werkt het ook goed.  En bovendien zit er dus meer vocht in dan je met brokken ooit kan bereiken, en dat doet meer dan je zou denken. 
Als je een kat zou hebben die tot die uitzondering behoort die op een volledig rauw, koolhydratenvrij dieet toch gruis ontwikkeld, kan je zelf nog wat extra gaan verzuren (afgesteld op je kat dan), maar dan moet er wel eerst degelijk vastgesteld worden wat het probleem is.  Niet zomaar in het rond schieten en gokken, want daar kan je meer slecht dan goed mee doen. 
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door