Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door binkie88
#3111895
Hallo allen, ik ben Binkie 2 jaar jong en eet vers vlees (barfmenu van tinlo) :biggrin2:

Goed deze mevrouw krijgt elke keer een ander rolletje om variantie in het eten te houden. Zins kort ook cattery erbij wat ook smakelijk na binnen gaat.
Dit is een complete voeding zover ik weet.

Nu keek ik van de week in haar bek en zie toch dat de achter tanden wat gelig beginnen te worden. Nu lees ik op internet dat je dan meer dingen moet geven waar ze aan moeten scheuren en kauwen klopt dat?

Ik heb er al vaker aan gedacht om een eenden nek te halen daar een stukje af te hakken en plat te slaan dat ze daar flink mee bezig kan zijn maar is dat een idee om te doen? zo ja moet ik dat dan bijvoorbeeld avonds geven en dan zonder haar eigen vlees erbij te geven lijkt mij? of kan ik het beter anders doen, tips zijn altijd welkom?

en dan heb ik nog een tweede vraag. Ik heb een paar maanden terug een keer 500grams natuurlijk van (barfmenu) rol mee gebracht maar die blijkt voor de hond te zijn. Hier zit pens bij in maar mag ik die wel aan de kat geven? Volgens mij zit er dan er minder of geen Taurine bij in?.

Alvast bedankt :) en een pootje van binkie

ps ze mag eigenlijk niet op tafel van mij :whistle: maar wil graag overal bij zijn waar geknutseld word :biggrin2:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door AnnemiekevD
#3111905
Ik geef mn katten kippennekje, kippenmaagjes,eendagskuiken of een stukje spiervlees als snackje voor hun tanden ;)
In tinlo zit al redelijk veel bot dus heeft Binkie al stevige ontlasting moet je wel oppassen met bot ernaast geven.

En een hondenkvv voor een keertje kan geen kwaad. Alleen eten veel katten geen pens en zit er meer bot in de hondenvariant.

Mocht je ook aan andere merken kattenkvv kunnen komen is dat altijd (mits goede kwaliteit) goed voor nog betere variatie ;)
Door binkie88
#3111921
Hoi oke moet ik eens kijken of er hier in de buurt iemand zulke dingen verkoopt. Kip ben ik altijd wat voorzichtiger mee Salmonella. En de eenden nekken verkoopt die gene waar ook het honden vlees gekocht kan worden vandaar.

Ontlasting is mooie stevig inderdaad maar ga ik het met een drie kwart jaar vergelijken was het in het begin wat meer witter (bot) dan nu maar ze wil ook niet altijd de stukjes bot op eten.

Oke ik kijk wel of ze die ene rol wil of niet, anders geef ik het wel weg aan een ander.

Ik heb geen flauw idee welke andere merken ik moet gaan kijken omdat er ook vaak van die nep varianten tussen zitten en wil wel het goede geven, ik ben zo van als het goed is moet dat zo blijven haha en zins kort neem ik ook de cattery variatie erin  :)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3111930
Een keertje hondenvariant geven is inderdaad geen probleem, als ze het eet natuurlijk. Dat is de vraag. ;)
In de kattenkvv zit (bij Tinlo) geen taurine toegevoegd, geloof ik.  Taurine zit van nature voldoende in vlees en zolang het niet verhit wordt en goed verpakt bewaard wordt, blijft dat erin zitten.  Daartoe heeft een kat wel meer nood aan voldoende goede kwaliteit spiervlees in haar menu dan een hond (die taurine zelf aanmaakt).  Dooivocht erbij voeren is daar ook een goede voor, want daarin kan anders taurine verloren gaan.  Verder moet je je daar geen zorgen in maken bij vers voer.

Tinlo heeft inderdaad een hoog botgehalte, dus daar nog eens botjes bij voeren, lijkt me niet zo'n strak plan.
Dan moet je ook een deel spiervlees (minstens de helft) erbij geven.  Eendennek is ook zeker geen beginnersbot bij een kat. Afhankelijk van hoe fanatiek ze is in haar eten en knagen, kan je eerder voor een kippennek of een karkasje/rugstukje (konijn, parelhoen, kip) gaan. 
Je kan evt ook overwegen een kvv met een iets lager botgehalte uit te proberen, waar je dan wel een zacht vleesbotje bij kan geven.
Kuikentjes zijn ook heel leuk om te voeren, en ze kunnen zeker geen kwaad voor de tanden, maar echt de tanden schoonmaken gaan ze hoogstwaarschijnlijk ook niet doen.
Sommige katten kauwen niet op spiervlees, andere kauwen ook daar kleine stukjes vanaf.  Bij de eerste doet dat dus niets voor de tanden, bij de andere is dat al voldoende.  Het hangt er dus ook een beetje vanaf wat jouw kat doet, wat voldoende is voor de tanden en wat niet. ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door