Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Yomanda
#3111823
Ik ben vrij nieuw hier..
Heb 4 honden (3 shih tzu en 1 kruising shihtzu x york).
3 eten er inmiddels ruim een jaar KVV en af en toe een dag BARF... De jongste (eigen fok, 7maand) is het vanuit het nest al gewend.
Sinds een paar dagen geef ik ze tussendoor een zelf gedroogd konijnenoor tegen de lege magen en om te voorkomen dat ze gal spugen.
Nu spugen ze als maar gal + een propje haren  :'( (behalve de jongste thankgod!)
Je zou toch zeggen dat ze daar toch gewoon tegen moeten kunnen als ze al zo lang KVV eten?
Hoe kan ik dit tegen gaan?
HELP!!  :'( :'(
Gebruikersavatar
Door kiara
#3111826
Ik weet niet of je 1x per dag voert en ook dat dan pas heb gedaan maar dat was bij mijn honden ook de oorzaak, geef nu s'morgens klein beetje KVV en de rest s'avonds
Een konijnoor is licht verteerbaar en heeft als het goed is haartjes, dat kan het ook zijn, dat ze daar niet tegen kunnen, en dan evt in combi met lege maag.
Dus ik zou s'morgens beetje KVV geven en dat eerst even een weekje zonder nijn oren doen en daarna proberen evengoed beetje KVV s'morgens en uurtje of 2 later nijn oortje
Succes
Gebruikersavatar
Door Yomanda
#3111832
Hey, bedankt voor je snelle reactie!
Ze eten al 2x per dag omdat ze er anders last van krijgen ;) Sinds kort spugen ze weer gal... we zijn erg actief met onze honden en vandaar dacht ik die oren extra.
Maar als ze toch al zo lang KVV eten moeten ze toch gewoon tegen die haren kunnen??
Gebruikersavatar
Door kiara
#3111834
Ja geen idee maar zou dan iets anders proberen als snackje zonder haar, gok ook maar wat, en ik neem aan dat er in KVV geen haar zit, of je moet dat ene merk KVV voeren ( weet even niet de naam) maar die gebruikt dus hele prooidieren
Probeer dan bv pens staafje kan je ook heel makkelijk zelf drogen, of eend of gans of kip looppootjes
Gebruikersavatar
Door Yomanda
#3111836
oké! nee ze krijgen Tinlo  Barfmenu.. 3smaken... zijn al erg beperkt omdat er 1 geen kip/rund mag  :-\
Haha maar ik heb net 4 kilo konijnenoren gekocht omdat ze het zó lekker vinden  :P Maar heb nog wel geitenpens, lamspens en hertenvlees in de vriezer liggen. Gaan we dat proberen THNX!!
Door Lizzy
#3111845
Yomanda schreef: Ik ben vrij nieuw hier..
Heb 4 honden (3 shih tzu en 1 kruising shihtzu x york).
3 eten er inmiddels ruim een jaar KVV en af en toe een dag BARF... De jongste (eigen fok, 7maand) is het vanuit het nest al gewend.
Sinds een paar dagen geef ik ze tussendoor een zelf gedroogd konijnenoor tegen de lege magen en om te voorkomen dat ze gal spugen.
Nu spugen ze als maar gal + een propje haren  :'( (behalve de jongste thankgod!)
Je zou toch zeggen dat ze daar toch gewoon tegen moeten kunnen als ze al zo lang KVV eten?
Hoe kan ik dit tegen gaan?
HELP!!  :'( :'(
Hoe vaak per dag geef je je hondjes te eten?
Het probleem met galspugen zit 'm juist vaak in het meerdere keren per dag iets te eten geven, ook nog eens op dezelfde tijd. Je hond is nog jong maar voor een klein ras wel oud genoeg om 1 keer per dag te gaan voeren, liefst op wisselende tijdstippen en altijd eerst vroeger, bijv. in de ochtend, te gaan voeren. Gal spugen is op zich niet ernstig. En dit + haar uitspugen is ook niks ernstigs. Het is een hele gezonde reactie van het lichaam in de zin van "hee, er zit hier iets onverteerbaar in mijn maag, ik kieper het er even uit". En dan krijg je gal + haar. In mijn geval, als ik mijn honden erg hard vleesbot geef zoals bijv. een geitenkop, dan zie ik wel eens gal + botstukjes. Niks om je druk over te maken.

Ik hoor graag hoe je je kleine voert. En met wat. Want misschien zit de crux 'm in te vaak per dag voeren (dat steeds de maag aan het werk zet) of in KVV. Wat als een speer door het spijsverteringskanaal vliegt. Misschien heeft ze er baadt bij als je (deels) BARF gaat voeren.
Gebruikersavatar
Door Yomanda
#3111862
Mijn Shih tzu dames (niet gecast.) zijn 3, 2 en 7 maand en mijn kruising reu (gecastr) is bijna 5.
Ik voer ze 2x per dag en mijn idee was tussendoor een snack. Ze krijgen vlees van Barfmenu.
Ze krijgen 3 smaken (eend, lam en konijn) ivm allergie van 1 van mijn shih tzu.
We zijn erg actief met de honden, lopen al snel een 50 tot 60 minuten per wandeling (en dan lopen we stevig door).
We proberen al te wisselen met tijdstippen maar ivm werk lukt dat niet altijd smorgens krijgen ze eten tussen 6:30 uur en 8:00 uur na de wandeling en savonds tussen 18:00 uur en 20:00 uur. 
Maar 1x per dag voeren.. en dan alles te gelijk... ben een beetje bang op ontploffingsgevaar haha, als ze nu hun maaltijd op hebben, zit hun maag al erg vol.
Oké wat je zegt..  dat het niet goed verteerd word.. klinkt logisch.. maar vind het wel heel sneu :(
Ze krijgen soms een dag BARF.. niet stipt om de zoveel dagen.. af en toe een heel visje, stuk kalkoennek, eendennek, lamshart, spiervlees van iets en heel soms een zalmkop (niet iedereen snap wat er mee moet gebeuren).
Als ze al een dag barfen is het de dag dat ze ook in bad gaan.. ik show ook met ze.
Door Lizzy
#3111866
Yomanda schreef: Mijn Shih tzu dames (niet gecast.) zijn 3, 2 en 7 maand en mijn kruising reu (gecastr) is bijna 5.
Ik voer ze 2x per dag en mijn idee was tussendoor een snack. Ze krijgen vlees van Barfmenu.
Ze krijgen 3 smaken (eend, lam en konijn) ivm allergie van 1 van mijn shih tzu.
Drie smaken is niet voldoende. Dat moeten er toch vier, liever nog vijf zijn.
We zijn erg actief met de honden, lopen al snel een 50 tot 60 minuten per wandeling (en dan lopen we stevig door).
We proberen al te wisselen met tijdstippen maar ivm werk lukt dat niet altijd smorgens krijgen ze eten tussen 6:30 uur en 8:00 uur na de wandeling en savonds tussen 18:00 uur en 20:00 uur. 
Maar 1x per dag voeren.. en dan alles te gelijk... ben een beetje bang op ontploffingsgevaar haha, als ze nu hun maaltijd op hebben, zit hun maag al erg vol.
Oké wat je zegt..  dat het niet goed verteerd word.. klinkt logisch.. maar vind het wel heel sneu :(
Ze krijgen soms een dag BARF.. niet stipt om de zoveel dagen.. af en toe een heel visje, stuk kalkoennek, eendennek, lamshart, spiervlees van iets en heel soms een zalmkop (niet iedereen snap wat er mee moet gebeuren).
Als ze al een dag barfen is het de dag dat ze ook in bad gaan.. ik show ook met ze.
Dat is niet sneu. Honden kotsen heeeeeel gemakkelijk, veel makkelijker dan mensen. Ja, in 1 keer alles tegelijkertijd. En ontploffen is voor een hond een menselijke gedachten.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3111868
Een van mijn honden gaat juist gal spuwen als ze maar 1x per dag eten krijgt. Ook is ze dan zo misselijk dat ze die ene portie ook slecht wil eten. Zij spuwt dus gal omdat er te veel tijd tussen de maaltijden zit. Het kan dus per hond verschillen.
Gebruikersavatar
Door Yomanda
#3111872
Lizzy schreef: Drie smaken is niet voldoende. Dat moeten er toch vier, liever nog vijf zijn.
Dat is niet sneu. Honden kotsen heeeeeel gemakkelijk, veel makkelijker dan mensen. Ja, in 1 keer alles tegelijkertijd. En ontploffen is voor een hond een menselijke gedachten.
Oké, maar hoe moet je dat afbouwen dan?? en welke smaken zouden er bij kunnen dan? Barfmenu heeft niet veel smaken die ze mogen.. er zit namelijk bij veel varianten kip en rund in..
Maar hun maag zit al vrij vol.. dan kunnen ze, als ze alles in 1x krijgen toch ook niet lekker bewegen of liggen? ze liggen nu na hun maaltijd al snel uit te buiken..
Laatst gewijzigd door Yomanda op wo 13 mei 2015, 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3111873
Doranto schreef: Een van mijn honden gaat juist gal spuwen als ze maar 1x per dag eten krijgt. Ook is ze dan zo misselijk dat ze die ene portie ook slecht wil eten. Zij spuwt dus gal omdat er te veel tijd tussen de maaltijden zit. Het kan dus per hond verschillen.
Ja, dat kan, maar deze honden krijgen (zoals ik al dacht) meerdere keren per dag te eten. En veel honden stoppen met galspugen als je ze 1 keer per dag te eten geeft en de eerste maaltijd van de dag verplaatst naar een vroeger tijdstip, ergens in de ochtend. En ik heb ook zo'n hond gehad, die als ze niet stipt op tijd eten kreeg: was ze misselijk. Vreselijk misselijk. En toch ben ik die 1 keer per dag gaan voeren, op wisselende tijdstippen en het heeft even geduurd maar toen ze daar aan gewend was, werd ze niet meer misselijk en spuugde ze ook geen gal meer.
Door Lizzy
#3111877
Yomanda schreef: Oké, maar hoe moet je dat afbouwen dan??
Maar hun maag zit al vrij vol.. dan kunnen ze, als ze alles in 1x krijgen toch ook niet lekker bewegen of liggen? ze liggen nu na hun maaltijd al snel uit te buiken..
Je maakt langzaam de ene maaltijd kleiner en de andere groter. En je moet voor jezelf bepalen wat handig is. Ik vind het handig om mijn honden eerst uit te laten in het bos en ze daarna 1 maaltijd te geven. En na die ene maaltijd doe ik urenlang niks meer en krijgen ze dus de kans om uit te buiken. Dus als jij 's morgensvroeg gaat wandelen en daarna eten geeft, kun je de ochtendmaaltijd langzaam steeds groter maken, de avondmaaltijd steeds kleiner. Totdat je zo ver bent dat je 's morgens gaat wandelen, daarna de maaltijd geeft, ze lekker urenlang de tijd hebben om uit te buiken en pas de volgende dag weer eten geeft, na de wandeling.

Kijk, je hoeft natuurlijk niet zo te gaan voeren :biggrin2:. Maar de meeste honden houden er van nature van om lekker vol gegeten te zijn, voldaan te zijn en daarna uit te buiken. Bij meerdere maaltijden per dag zijn ze ook nooit echt voldaan.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3111878
Lizzy schreef: Ja, dat kan, maar deze honden krijgen (zoals ik al dacht) meerdere keren per dag te eten. En veel honden stoppen met galspugen als je ze 1 keer per dag te eten geeft en de eerste maaltijd van de dag verplaatst naar een vroeger tijdstip, ergens in de ochtend. En ik heb ook zo'n hond gehad, die als ze niet stipt op tijd eten kreeg: was ze misselijk. Vreselijk misselijk. En toch ben ik die 1 keer per dag gaan voeren, op wisselende tijdstippen en het heeft even geduurd maar toen ze daar aan gewend was, werd ze niet meer misselijk en spuugde ze ook geen gal meer.
Hier ging dat met Hope precies hetzelfde.
Gebruikersavatar
Door Hylos
#3111880
Spugen ze nu steeds na dat konijnen oor?
Als mijn hond een "lege" maag heeft en ik hem iets geef met haar of iets wat erg hard is qua snack, wil dat er ook wel eens uit komen.
Moet zeggen dat sinds we volledig barf voeren, dit amper meer voor komt. Maar kv verteerd toch weer anders , toen had hij dat vaker.
Door Lizzy
#3111884
Hylos schreef: Spugen ze nu steeds na dat konijnen oor?
Als mijn hond een "lege" maag heeft en ik hem iets geef met haar of iets wat erg hard is qua snack, wil dat er ook wel eens uit komen.
Moet zeggen dat sinds we volledig barf voeren, dit amper meer voor komt. Maar kv verteerd toch weer anders , toen had hij dat vaker.
Ja, zeker op een nuchtere maag "irriteert" dat haar van zo'n oor. En dan is dit (gal spugen) het reinigingsmechanisme. Eigenlijk prachtig, zo'n reactie! Ben met je eens dat honden die barf eten vaak wat minder gevoelig zijn.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door