Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3110712
Heeft iemand ervaring met een elektronische omheining voor katten ?

We willen in ons nieuwe huis de katten lekker buiten laten scharrelen, maar willen wel dat ze in onze tuin blijven (wil geen overlast veroorzaken bij buren, en wil ook niet gebeld worden dat er een is overleden oid)
Nu dachten wij eerst aan een kattenren, maar dan beperk ik ze teveel aan 1 bepaalde kamer die daaraan zit, want de openslaande deuren in de woonkamer wil ik eigenlijk gewoon open houden bij mooi weer zodat de honden heen en weer kunnen lopen

Netten vind ik gewoon niet handig met honden die dat geinig vinden om in te happen, dus kwam er iemand met een elektronische omheining

Nu weet ik zelf nog niet wat ik daar van vind, groot voordeel is dat ze overal binnen kunnen lopen, en buiten dus binnen de elektrische omheining, maar ergens vind ik een schok ook weer zo wat (hoewel ze het waarschijnlijk maar 1x zullen proberen)
Maar is het voor een kat duidelijk zo'n ding, en kunnen ze dat nou echt niet omzeilen ?

Kortom, wie heeft hier ervaring mee en bevalt het ?
#3110724
Ik gebruik al sinds 1995 schrikdraad om de katten in de eigen tuin te houden (en vreemde snuiters erbuiten ;) ) Via de link hoe we het bij onze huidige tuin hebben, wel al 8 jaar geleden dus alles is flink gegroeid. En daar moet je dus wel rekening mee houden, er mogen geen struiken e.d. tegen de draad aankomen.
http://www.ruisje.nl/category/electric-garden-fence/
#3110727
We hebben nu al iets meer dan een jaar schrikdraad op onze omheining in een gedeelte van onze tuin, onze tuinschuifdeur staat dus bij mooi weer open en de poezen hebben een heerlijke buitenspeelruimte van meer dan 600 m2 Het is bijna niet te zien en we zijn er heel tevreden van.

De eerst keren komen ze er een aantal keren tegen, maar eens ze het kennen doen ze de moeite niet meer.  En ik heb liever dat ze een paar keer schrikken van de schrikdraad dan dat ze of vechten met andere katten, of een jager ze doodschiet of we ze op een dag aan de kant van de weg zien liggen.

De schrikdraad die we hebben komt van schrikdraad-online.nl  een systeem van koltec dat je op en aan bijna alles kan monteren.
Bij ons is het gedeeltelijk tegen houten panelen, dan op palen van bekaert draad en zelfs op de poortjes van bekafor, daar heb ik de draad onder het poortje laten doorlopen zodat het poortje ook gewoon open en dicht kan, het is daar op het poortje gemonteerd en loopt ook onder het poortje door om de continuiteit van de stroom te garanderen voorbij het poortje.

Ik vind het een super systeem en nog netjes ook.

We hebben 4 draden en op sommige plaatsen zijn het er wel 8. 
#3110749
Wij hadden geen electrische omheining maar wel zo'n petfence, dus draad en om de nek van Midget een zendertje. Inderdaad was heeft ze maar een maal een schokje gekregen, en met de Petfence horen ze het ook wanneer ze dichtbij de draad komen, en dat hield ze goed in de gaten.
Nadeel was na een lange periode, dat ze door had dat ze via de voordeur wel naar buiten kon als ze snel genoeg was (en dan dus niet meer de tuin in kon i.v.m. de electrische correctie). En een kat die echt naar buiten wil, hou je moeilijk binnen. Zelfs een paar keer door het slaapkamerraam boven naar beneden gesprongen ???. En verder zo snel.... als de postbode aanbelde, als je de vuilnis buiten zette, met de honden ging wandelen. Uiteindelijk hebben wij het maar opgegeven.
Kan me voorstellen dat dit ook zo werkt met een electrische omheining.
#3110948
kaszi schreef: We hebben nu al iets meer dan een jaar schrikdraad op onze omheining in een gedeelte van onze tuin, onze tuinschuifdeur staat dus bij mooi weer open en de poezen hebben een heerlijke buitenspeelruimte van meer dan 600 m2 Het is bijna niet te zien en we zijn er heel tevreden van.

De eerst keren komen ze er een aantal keren tegen, maar eens ze het kennen doen ze de moeite niet meer.  En ik heb liever dat ze een paar keer schrikken van de schrikdraad dan dat ze of vechten met andere katten, of een jager ze doodschiet of we ze op een dag aan de kant van de weg zien liggen.

De schrikdraad die we hebben komt van schrikdraad-online.nl  een systeem van koltec dat je op en aan bijna alles kan monteren.
Bij ons is het gedeeltelijk tegen houten panelen, dan op palen van bekaert draad en zelfs op de poortjes van bekafor, daar heb ik de draad onder het poortje laten doorlopen zodat het poortje ook gewoon open en dicht kan, het is daar op het poortje gemonteerd en loopt ook onder het poortje door om de continuiteit van de stroom te garanderen voorbij het poortje.

Ik vind het een super systeem en nog netjes ook.

We hebben 4 draden en op sommige plaatsen zijn het er wel 8.
Hey Katja,
ik wist helemaal niet dat je ook een schrikdraadje had staan! Klinkt ideaal en helemaal wat wij ook zoeken!
Mag ik eens komen kijken naar jouw afsluiting? Want ik ben al een heel tijdje aan het rondkijken maar vind geen goed systeem voor op die bekaertpalen (met bovenbuis?) en ook voor de rest vind ik het nog moeilijk uit te zoeken hoe en wat.  Weet je ongeveer welke omtrek je hebt? Want hier heb ik, dacht ik 200m omtrek, maar heb nog geen toestel tegengekomen dat daarvoor geschikt was voor katten. Enkel voor grotere dieren. 
#3110956
@ Monique,  zo'n afsluiting is dus ook waar wij voor gaan.
Geen met een zendertje, want ik vind het maar niets dat ze dan zo'n grote halsband om moeten, en ze kunnen er gemakkelijker doorheen spurten.  Bovendien kan je met een draadjes afsluiting ook andere katten en vb vossen uit je eigen tuin houden ipv enkel je eigen katten binnen, en dat is ook mooi meegenomen.
Een elektrische afsluiting blijft natuurlijk wel afhankelijk van hoe goed je ze plaatst en hoe goed je zorgt dat er geen kleine gaatjes in het systeem zijn.  Dus geen bomen te dichtbij, niets aan de andere zijde waar ze naartoe kunnen springen, geen stoelen onder laten staan enz...  Ook moet je zorgen dat ze zowel het schrikdraadje, als iets dat contact maakt met de grond en geleidend is, aanraken. Dat kan een stuk gaas zijn zoals bij Ruisje, dat kan de afsluiting zelf zijn (als ze geleidend is), of je kan draadjes met stroom en 'aardingsdraadjes' afwisselen waarbij ze dicht genoeg op elkaar staan zodat de kat steeds beide aanraakt.  Dat laatste hadden wij in gedachten om te doen.

Je kan ook je tuin afzetten zonder stroom.  Zo bestaan er systemen met houten palen bovenop de afsluiting die vrij kunnen ronddraaien, waardoor de kat er geen grip op heeft. Of je kan een deel gaas naar binnen laten vallen. Als dat lang genoeg is, zal de kat bij het omhoogklimmen op haar rug komen te hangen en er dan afvallen.  Een rechtopstaand gaas wat bovenaan vrij kan bewegen kan ook werken omdat dan naar binnen valt als de kat erop klimt.  Maar er zijn echte acrobaten gekend die die laatste soort afsluitingen wel kraken en er zich overheen slingeren of vanop een hele afstand bovenop springen.  Niet veel katten doen dat, maar het kan.    Al denk ik dat jouw katten niet al te veel moeite zullen doen, Britten zijn erg rustig...  Als je Oosterse kortharen zou hebben, zou ik me meer zorgen maken. ;)

Wij kiezen niet voor zo'n afsluiting zonder stroom omdat Meneer Pop dat te opvallend vind en niet mooi...  ;)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 11 mei 2015, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
#3110992
pearlsofpassion schreef: Hey Katja,
ik wist helemaal niet dat je ook een schrikdraadje had staan! Klinkt ideaal en helemaal wat wij ook zoeken!
Mag ik eens komen kijken naar jouw afsluiting? Want ik ben al een heel tijdje aan het rondkijken maar vind geen goed systeem voor op die bekaertpalen (met bovenbuis?) en ook voor de rest vind ik het nog moeilijk uit te zoeken hoe en wat.  Weet je ongeveer welke omtrek je hebt? Want hier heb ik, dacht ik 200m omtrek, maar heb nog geen toestel tegengekomen dat daarvoor geschikt was voor katten. Enkel voor grotere dieren.
Ja hoor, je mag gerust eens komen kijken.
Bij de online winkel hebben ze ons goed geholpen en ze kunnen je goed begeleiden.
#3111268
Wij hebben alles overwogen en 2x een thuis afgezet met naar binnen wijkend gaas en net en dat bevalt in beide tuinen uitstekend.
Wij hebben Maine Coons en ik denk dat die qua energie redelijk vergelijkbaar zijn met Britten.
Voor oosterse katten heb je veel meer nodig om hen binnen te houden.

Kijk voor foto's van onze vorige tuin op onze (oude) site bij 'about us - our garden':
http://www.tricks.demon.nl/indexc.htm
#3112867
Wij hebben de tuin ook afgezet met stroomdraad. Ze hebben beide meerdere keren (op verschillende plekken) kennis gemaakt met het draad. Ik vond het vreselijk zielig maar alles beter dan worden overreden door een auto. We hebben 3 draadjes waar ze dus tussendoor moeten. Mien is er 1 keer uit gekomen maar toen bleek er geen stroom op te staan en Dik is het nooit gelukt. Wel ontsnapt Dik nog wel eens via een deur en dan is het wel lastig dat hij niet meer in de tuin kan komen. Voordeel van schrikdraad tov zo'n halsband vind ik dat het duidelijk is. De draadjes geven de pijn/schrik. Ik vraag me af of ze die link leggen met een halsbandje. Ik vond het idee van een halsbandje onprettig dus ik moet er wel bij zeggen dat ik me daar niet heel erg in verdiept heb.
#3120445
Pffff ik weet het niet meer hoor

Had heleaal het schrikdraad in mijn hoofd, maar dan lees ik weer overal dat katten erdoorheen denderen, er geen begroeiing tegen mag komen ....
Onze nieuwe tuin heeft aan alle 4 de kanten een andere afscheiding, aan de ene kant een schutting, aan de andere kant een soort wilgen schutting  (hoog), bij het water een gaas aan palen met veel riet in het water en dan nog aan de dijkkant een hekwerk met poortdeur

Kortom, allerlei andere materialen en allemaal verschillende hoogtes
Staat geweldig, maar weet niet of ik dat ook geweldig ga vinden met het installeren van stroomdraad

Dus even verder zitten zoeken, en dan zie ik draaiende balken van hout (wat kan gaan rotten en kan gaan uitzetten waardoor het niet meer draait), netten over de tuin (vind manlief absoluut GEEN optie), of stukken betongaas 45 graden naar binnen bovenaan de tuinafscheiding

Zoveel dingen, zoveel keuzes, maar wat is nu slim met zoveel verschillende erfafscheidingen en hoogtes  ::)
#3120456
Kan je bovenop de wilgenafsluiting iets bevestigen? Of groeit dat door?
Als dat kan, zie ik geen echt groot probleem voor een schrikdraadje.  Het moeilijkste is dan waarschijnlijk bij elk van de afsluitingen een manier tot bevestigen te vinden. 
Schrikdraadafsluitingen zijn volgens mij wel veilig en kan je 100% sluitend maken.  Ale, tenzij je natuurlijk van die zwervers hebt die zo erg weg willen dat ze de schok niet meer voelen. 
Van die onzichtbare draden die op een halsband inwerken, daar kunnen ze wel doorheen lopen.  En het is ook minder duidelijk voor de katten waar de grens precies ligt (ik geloof dat ze ook al eerder schokjes krijgen als ze dichtbij komen). 
Maar een draadje ergens bovenop leren ze kennen, lopen er 1 of 2 keer tegen en weten dan: dat is de grens, verder kan ik niet.

Je mag inderdaad geen begroeiing ertegen laten groeien, omdat er dan geen stroom meer op de draad komt te staan maar deze via de begroeiing naar de grond loopt.  Wel moet je zorgen dat de kat wanneer ze de stroomdraad raakt, ook contact maakt met de aarde.  Via een tweede aardingsdraadje dat ze op hetzelfde moment aanraakt als ze eroverheen wil, of via een geaard gaas waar ze dan contact mee maakt.
En 2 stroomdraadjes (boven elkaar dus) zou ik ook wel zetten, zodat er niet zomaar overheen gesprongen kan worden of contact vermeden kan worden.

Ik heb het al gezegd ook, ik denk dat je zo'n ontzettend ontsnappende katten zal hebben. Britten zijn niet zo van het vreselijk ondernemende, hoog springende of accrobatische type...  Ze zijn meestal ook gewoon rustig en tevreden met wat ze krijgen.
Wat niet wil zeggen dat je zomaar wat moet doen, maar met een naar binnen vallende draad werken, is volgens mij ook zeker voldoende voor je katten.  Blijft het probleem van bevestiging...
En ook dan mag je geen stapel stoelen te dicht bij de rand laten staan vb.  Zodat ze er niet gewoon overheen kunnen springen.
#3120461
Hihi 1 van de 2 is idd erg relaxt en niet erg ondernemend, de ander daarentegen .... Die springt rustig HOOG op iets

En heb ook nog een pup van 16 weken lopen, die het soms nog geinig vind om ze achterna te rennen (om dat kwispelend voor ze te blijven staan)
Binnen springen ze dan direct de hoge krappaal in, en dat is een beetje mijn angst ... Wat doen ze als ze buiten opgejaagd worden (dan kunnen ze altijd meer dan "normaal")

Ben druk bezig met Sjors te leren dat Max en Beer geen speelgoed zijn, en dat ze veel leuker zijn als hij ze met rust laat, maar ja ... Puppie he  :biggrin2:

Mijn idee is nu meer van het betongaas, maar weet ook nog niet of ik dat mooi ga vinden in zo'n grote oppervlakte
Heb gelukkig nog 2 dagen om na te denken  ::)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door