Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door CarolienPaco
#3110593
Ik zal me eerst eens voorstellen. Ik ben Carolien en heb sinds januari mijn goldendoodle Paco (32 kilo). Weglopen heel veel (10+ km per dag) enhij eet tussen 660 en 1000 gramper dag, datwisselt nog wel eens. Hij staat op KVV, maar ik wil (deels) overstappen op BARF.

Nu ben ik wat gaan zoeken en kwam ik bij macho gear zogenaamde 'kant en klaar BARF' tegen. Dit gaat per kg, en bevat 30% vleesbot, 15% organen (lever nier en hart) en 55% spiervlees. Zou zoiets goed zijn om mee te starten? Ik wil beginnen met zo'n 2 barfdagen per week.

De KVV die ik voer is meer dan compleet; vele merken en diersoorten.

Alvast bedankt voor de tips!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3110602
Is het gemalen? Want dan is het gewoon kvv. BARF is ongemalen, dus vleesbot, spiervlees en orgaan in herkenbare delen, waar de hond op kauwen moet.

Als je met 2 dagen barf wil beginnen, dan hoef je nog niet al te secuur op de percentages te letten. Bestel dan gewoon eens een leuke botsoort, zoals eendennekken of konijnkarkas en evenzoveel spiervlees. Dan voer je de helft bot en de helft spier en ga je kijken hoe dat gaat. Vervolgens kun je je gaan verdiepen in orgaan, pens, een vet visje erbij enz. Een eitje is ook een leuke aanvulling op het menu.

Succes!
Gebruikersavatar
Door Fotogravinnetje
#3110616
Macho heeft behalve kvv (gemalen dus) ook barfpakketten, waarbij je dus inderdaad stukken vlees, botten en organen in die verhouding krijgt. Ik heb er ook naar zitten kijken en ga mogelijk bij de volgende ronde voor Elco ook wat van die pakketten erbij bestellen (Elco kan 5 dagen eten van 1 zo'n kilopakket)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3110647
Als het ongemalen is, dan is het barf.

Het punt is dan een beetje: barf doe je zelf. Als je barf geeft, reken je zelf een menu uit, heb je zelf kennis van het menu, de verhoudingen en de onderdelen en kun je zelf bijstellen waar nodig. Je draagt dan zelf de verantwoording voor de voeding van jou hond.
Koop je kant en klare pakketjes, dan geef je dat uit handen en dat is niet de bedoeling van barf. Het is steeds meer in opkomst en om te beginnen misschien best handig om eens te kijken wat nou wat is en hoe het je hond smaakt. Maar het heeft mijn voorkeur niet.
Door Lizzy
#3110832
De mijne ook niet. Het idee van BARF is dat jij het voer van je hond samenstelt. Afgestemd op jouw hond en jouw situatie. De kwaliteit die jij wenst. En nu laat je het een fabrikant doen..... Ik heb er niks mee. Houd ook wel in de gaten dat je wel tenminste 4 maar beter 5 (of meer) verschillende diersoorten blijft voeren.
Door CarolienPaco
#3110941
@ Lizzy: ik ben echt volledig met je eens dat zelf samenstellen eigenlijk DE manier is, echter wilde mijn hond eerst niet barfen, nu gaat dat wel beter. Daarom begin ik met iets 'makkelijks', eigenlijk ongemalen KVV (zo zie ik het maar...). Ondertussen ben ik me goed aan het inlezen in het zelf samenstellen, en bezig mijn menu in elkaar te flansen :) Het resultaat daarvan deel ik uiteraard met jullie in het menu-topic, want als absolute beginner op het gebied van barf valt er nog veel te leren!
Gebruikersavatar
Door pluk
#3110950
CarolienPaco schreef: @ Lizzy: ik ben echt volledig met je eens dat zelf samenstellen eigenlijk DE manier is, echter wilde mijn hond eerst niet barfen, nu gaat dat wel beter. Daarom begin ik met iets 'makkelijks', eigenlijk ongemalen KVV (zo zie ik het maar...). Ondertussen ben ik me goed aan het inlezen in het zelf samenstellen, en bezig mijn menu in elkaar te flansen :) Het resultaat daarvan deel ik uiteraard met jullie in het menu-topic, want als absolute beginner op het gebied van barf valt er nog veel te leren!
Goed gevonden! Ongemalen kvv  :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door