Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#3109360
hoi,

Lees nog steeds zeer actief mee alleen vergeet over het algemeen in te loggen hier. Aangezien ik zo weinig reageer al dan niet vraag toch kleine introductie. Ik heb 2 bodegueroos.
Teefje van 3 jaar en rond de 8 kilo een zeer moeilijke eter. Heb haar nu (gelukkig) op een voor/door haar goed gekeurd kvv dieet kunnen zetten en ook haar gewicht is redelijk stabiel. Zij eet in de avond maaltijd van 170gram. 
Reutje van rond de 11 kilo. Dit is net een vuilnisbak en is stukken makkelijker eter. Hij zit nu sinds een tijdje op 430gram op een dag in 2 porties van 200 en 230 en doet hier zeer goed op.

Het menu ziet er nu zo uit (dit is voor beide weet niet welke dag wat ze krijgen uit mijn hoofd)
6maal kvv rund, paard en de vis eend van tammenga van tamro de lam en de kalkoen met pens en van Dogmeat konijn
1maal per week zalmkarkas van dogmeat.

Nu heb ik zitten denken en ook de rekenhulp gebruikt maar ik kom er niet uit. Ik wil voor het reutje het volgende in elkaar zetten.

maandag kvv tammenga
Dinsdag kipvleugels (aanbieding bij dogmeat) of karkas van kip of kalkoen.
woensdag spiervlees (Paardensucade of een ander stuk vlees (al weet ik niet wat))
Donderdag Kvv Tammenga
Vrijdag pens en lamsrib
zaterdag Kvv tammenga
zondag zalmkarkas

Op een barf dag moet ik alleen kijken hoe ik het doe met eten geven dan. Want hij eet nu 2 maal per dag. Maar goed kan dit menu zo voor hem. Qua groente krijgt die wat over is van ons (koken zoutloos). Echter moet ik het weer niet fijn maken want dan eten meneer het niet. Maar eet eigenlijk wel alles qua groente en fruit.
#3109378
[quote="Godric"]
Nu heb ik zitten denken en ook de rekenhulp gebruikt maar ik kom er niet uit. Ik wil voor het reutje het volgende in elkaar zetten.

maandag kvv tammenga
Dinsdag kipvleugels (aanbieding bij dogmeat) of karkas van kip of kalkoen.
woensdag spiervlees (Paardensucade of een ander stuk vlees (al weet ik niet wat))
Donderdag Kvv Tammenga
Vrijdag pens en lamsrib
zaterdag Kvv tammenga
zondag zalmkarkas
[/quote]

Je wil dus 3 dagen kvv en 4 dagen barf gaan voeren? Dan zul je de verhoudingen voor bot, spier en orgaan in evenwicht moeten krijgen. Op je barfdagen heb je nu behalve pens geen orgaan, met 3 dagen kvv (met 15% orgaan) kom je op te weinig uit per week.

Met de rekenhulp kun je berekenen hoeveel je hond moet hebben van vleesbot, spier en orgaan. Doe dit keer 7 voor de weektotalen. Daarna reken je uit hoeveel er hiervan in je kvv zit, dat trek je af van de weektotalen. De rest vul je aan op de barf dagen.

Voor 3 dagen meer portioneren is het werk niet en aangezien je toch het hele menu moet berekenen zou ik overwegen om volledig op barf over te gaan.

In het algemeen zou ik op barfdagen diersoorten geven die niet in de kvv zitten, bijv konijn, kwartel of parelhoen. Deze kun je ook geven aan beginnende barfers. Karkas van kalkoen is vrij hard, dus geen beginnersbot. Lamsrib zou ik ook nog even mee wachten.

Een maaltijd van 430 gram per dag kun je prima verdelen over twee porties. Als het qua ontlasting goed gaat kun je bijv het vlees bot s morgens geven en de rest s avonds. En anders in beide maaltijden van alles wat.
#3109513
Hij is zeker geen beginner barfer maar ook niet een heel gevorderd. Der tussen in zeg maar. Want hij krijgt nu soms gewoon af en toe wat barf tussen door. Waar die alleen problemen mee heeft is eendennekken die moet die echt niet.

Ik kan bij dat menu ook bijvoorbeeld de barf dagen 100 gram OrgaanMix erbij doen. Ook heb ik een keer een barf week in elkaar gezet. Weet alleen niet of die voldoende is.

dag 1 - 330 gram kalkoen karkas 100 gram lam hart
dag 2 - 330  rundvlees 100 gram runderpens
dag 3 - 330 gram Eendenrugstuk  100 gram Eendenlevertjes
dag 4 - 330 gram paarden vlees 100 gram runderpens
Dag 5 - 330gram Lamsribben 100 gram Konijnenniertjes (is dat niet te vet?)
dag 6 - 330 rundvlees 100 gram pens
dag 7 - 330 gram zalm karkas en 100 gram groente.

(heb even de gewichten aan gepast naar 430 gram totaal)
#3109522
[quote="Godric"]
Hij is zeker geen beginner barfer maar ook niet een heel gevorderd. Der tussen in zeg maar. Want hij krijgt nu soms gewoon af en toe wat barf tussen door. Waar die alleen problemen mee heeft is eendennekken die moet die echt niet.

Ik kan bij dat menu ook bijvoorbeeld de barf dagen 100 gram OrgaanMix erbij doen. Ook heb ik een keer een barf week in elkaar gezet. Weet alleen niet of die voldoende is.

dag 1 - 330 gram kalkoen karkas 100 gram lam hart
dag 2 - 330  rundvlees 100 gram runderpens
dag 3 - 330 gram Eendenrugstuk  100 gram Eendenlevertjes
dag 4 - 330 gram paarden vlees 100 gram runderpens
Dag 5 - 330gram Lamsribben 100 gram Konijnenniertjes (is dat niet te vet?)
dag 6 - 330 rundvlees 100 gram pens
dag 7 - 330 gram zalm karkas en 100 gram groente.

(heb even de gewichten aan gepast naar 430 gram totaal)
[/quote]

Het gaat erom dat je in 1 week volledig voeren gaat. Je hebt bij dit bovenstaande menu heel veel kans dat hij op de 2de dag zachte ontalsting hebt, aangezien je geen bot voert. Je kunt beter elke dag vleesbot voeren en daar dan orgaan of spiervlees en groente bij doen. Je hoeft dus ook niet elke dag precies 430 gram te voeren. Als je in een week maar alles geeft wat hij binnen krijgen moet.

Je kunt dus beter elke dag ongeveer 193 gram bot geven (mag ook gerust iets meer of iets minder zijn).
Ook mag je er elke dag groente bijgeven en 1 keer in de week een eitje.
Zoals al eerder gezegd zou ik kalkoenkarkas weg laten, kan echt veel te hard zijn!
Verder zit je met het aantal diersoorten wel goed.
#3109615
Nog maar een poging. Hihi Hopelijk deze wel goed. Echter heb ik nog wel een barf winkel extra nodg... of maakt dat niet zo uit of ik het bij 1 winkel koop? Want voor mijn teef moet ik Kvv menu maken van Tammenga en Dogmeat mixen... anders gaat ze in de weiger modes. :-s

Dat menu in mijn vorige post had ik ooit zo gemaakt maar heb nu met rekenhulp en beetje over het forum hier en daar gekeken volgende gemaakt. Ik doe sowieso beetje natte vingerwerk qua gewichten. Dus 170 gram kan ook 175 gram zijn of 165 gram. 


Rekenhulp voor een menu voor 430 gram
45% = 1355 gram per week vleesbot = 194 gram per dag
20% = 602 gram orgaanvlees (50% pens) per week = 86 gram per dag
30% = 903 gram spiervlees = 129 gram per dag
5%  = 150 gram groente = 21 gram per dag

7x 194 gram vleesbot (1x Kippenkarkas, 1x eendenrugstuk, 2x konijnenkarkas 2xlamsrib en 1x zalmkarkas  )
2x 150 gram pens (1x lams en 1 maal rund)
2x 150 gram orgaan (OrgaanMix gemalen.)
3x 300 gram spiervlees (Rundvlees, paardenvlees)
Groente ik denk dat ik 2 maal in de week 75gram ga doen en 1 maal 1 ei Tijdens de spiervlees dagen.

dag 1 - Kipkarkas en pens lam
dag 2 - konijnenkarkas en spiervlees paard
dag 3 - Eendenrugstuk en orgaanmix
dag 4 - Lamsrib en rundvlees
dag 5 - konijnenkarkas en pens rund
dag 6 - zalmkarkas orgaanmix
dag 7 - Lamsrib en paard/rund vlees
#3109816
Je kunt gewoon alles bij 1 winkel kopen, zolang je maar zorgt dat je voldoende diersoorten geeft. 4 a 5 verschillende is voldoende, je hebt er dus genoeg.

zalm en orgaanmix zou ik niet tegelijk geven, dat zou hier heel vieze plak ontlasting geven. Ik zou het bot van dag 6 en 7 omwisselen en dus lamsrib geven met orgaanmix.

Of het handig is om je groente in 2 grote porties te verdelen durf ik niet te zeggen.

Verder ziet t er prima uit.
#3110522
[quote="Godric"]
Bedank, gaat die binnenkort aan de Barf. Dat is dan al 1 van de 2. Die andere krijg ik totaal niet aan de Barf. Heb diverse dingen al geprobeerd. Maar krijg over het algemeen een kop van Is dat eetbaar? Geef mij maar gemalen. :-p
[/quote]
Wie weet komt het nog... Ziet eten doet eten  ;)
#3111394
[quote="Flamingo"]
Wie weet komt het nog... Ziet eten doet eten  ;)
[/quote]

Hoop het... ze is nogal een moeilijker eter. Heb zoveel geprobeerd bij der. Van 10 merken brok tot 10 merken KVV. En daar zaten topmerken bij. Zoals Royal Cain, Fokker, BarfMENU, Alaska en DARF. Loterging at ze redelijk maar daar haalde der neus op gegeven moment ook voor op. Ze zit nu al bijna 1,5 jaar op Mengsel van Tammenga en DogMeat. Qua barf kan ik Kip en Kalkoen karkas en Lams rib er over het algemeen er in krijgen. Maar spier vlees is dan weer zeer lastig. Pens eet ze alleen gemalen. Maar voor de rest is het een hele lieve en normale blij jonge hond. ;D
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door