Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Hope
#3110214
Er zitten hier volgens mij best wat mensen met kippen. En ik heb een vraag. Of tien  :biggrin2:

Manlief en ik zouden graag kippen willen houden. We willen ze het liefst los in tuin/weiland hebben lopen.
Alleen... Ons terrein is niet afgezet met een hek. Lopen kippen ver van hun hok?
Het gaat vooral om de gezelligheid, en we willen graag dat er wat (on)kruid op een natuurlijke manier wordt weggehaald.

Zijn er rassen die voor ons geschikt zouden zijn? We wonen op 1 ha, en die zouden ze tot hun beschikking krijgen. Een hok voor de nacht is geen enkel punt, en ook is er ruimte om ze bij bijvoorbeeld vogelgriep op te hokken zonder dat ze als plofkippen op een kluitje zitten. We willen geen mega grote, maar verder maakt het niet veel uit. Geen zwart. Want zo ongeveer elk beest wat hier woont is al zwart  :biggrin2:
Verder vooral rustig, zodat we er geen last van hebben tijdens het rijden met de paarden.

Zou dat gaan? Blijven ze een beetje in de buurt? We wonen aan een zandweg dus mochten ze eens oversteken is dat ook geen punt.
Laatst gewijzigd door Hope op za 15 aug 2015, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door lianneke
#3110218
In de herfst en de winter lopen onze kippen ook los in de tuin, ze vliegen wel eens over het hek naar de buren maar als het gaat schemeren zitten ze altijd weer in het hok waar ze vanzelf naar toe gaan dan.
Ras maakt volgens mij niet zoveel uit. Wij hebben vanalles door elkaar.
Ik zou ook kijken wat voor eieren je wil, groot of klein.  Als je rustige kippen wil, geen vechtras nemen.
Door DJ_Doerak_Tucker
#3110222
Waar ik bij jullie meteen aan denk... Wat gebeurd er met Nelson als hij kippenpoep eet? Omdat je ze los wilt laten lopen zal dit waarschijnlijk wel gaan gebeuren?
Gebruikersavatar
Door doranto
#3110242
Houdt je er ook rekening mee dat je ze 's-nachts veilig op moet kunnen sluiten, of lopen er bij jullie geen vossen?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3110258
DJ en Doerak schreef: Waar ik bij jullie meteen aan denk... Wat gebeurd er met Nelson als hij kippenpoep eet? Omdat je ze los wilt laten lopen zal dit waarschijnlijk wel gaan gebeuren?
Dit lijkt me een goede, want dat er poep gegeten gaat worden is zeker.

@Hope: Die kippen komen wel weer op het honk terug als het donker wordt. Als ze zo'n groot stuk land ter beschikking hebben, verwacht dan van dat onkruid wieden niet al teveel. Als dat een doel is, zou ik kiezen voor een mobiele ren, zodat ze een paar dagen de kans krijgen een stuk kaal te vreten. Maar dan nog, ze vreten lang niet alles, dus als het land groot genoeg is, blijft er genoeg staan.

Ik zou wel grote nemen. De kans dat ze dan door buizerds of katten uit je land geplukt worden wordt dan wel nihil. Vossen, tja, blijft een risico, maar goed, als je ze snachts in het hok hebt met de deur dicht, dan wordt dat risico alweer een stuk kleiner.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3110260
DJ en Doerak schreef: Waar ik bij jullie meteen aan denk... Wat gebeurd er met Nelson als hij kippenpoep eet? Omdat je ze los wilt laten lopen zal dit waarschijnlijk wel gaan gebeuren?
Om die reden lopen ze bij ons nu dus achter een schapennet. Voorheen liepen ze ook los over de weides, maar hier werd ook volop poep gegeten. Nu kunnen de honden er niet meer bij. Bovendien aten de kippen ook van de paardenpoep en dat wilde ik ook niet.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3110273
DJ en Doerak schreef: Waar ik bij jullie meteen aan denk... Wat gebeurd er met Nelson als hij kippenpoep eet? Omdat je ze los wilt laten lopen zal dit waarschijnlijk wel gaan gebeuren?
Dat is een goede.
Ik kan inderdaad een net plaatsten zodat ze niet in de tuin komen. Blijft er nog genoeg scharrel plek over.
Angelique schreef: Dit lijkt me een goede, want dat er poep gegeten gaat worden is zeker.

@Hope: Die kippen komen wel weer op het honk terug als het donker wordt. Als ze zo'n groot stuk land ter beschikking hebben, verwacht dan van dat onkruid wieden niet al teveel. Als dat een doel is, zou ik kiezen voor een mobiele ren, zodat ze een paar dagen de kans krijgen een stuk kaal te vreten. Maar dan nog, ze vreten lang niet alles, dus als het land groot genoeg is, blijft er genoeg staan.

Ik zou wel grote nemen. De kans dat ze dan door buizerds of katten uit je land geplukt worden wordt dan wel nihil. Vossen, tja, blijft een risico, maar goed, als je ze snachts in het hok hebt met de deur dicht, dan wordt dat risico alweer een stuk kleiner.
Slim, grote! De kippen van de buurman lopen ook los en nog nooit vossen gezien, maar ik kan ze 's nachts ook veilig vos-proof opsluiten.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3110278
Als je ze 's nachts goed kan opsluiten komt dat wel goed.
Ik zou ook voor redelijke grote gaan. Al is het ook maar omdat je ze dan nog ziet als het gras hoog staat.  :biggrin2:
Verder pikken kippen wel wat onkruid, maar als je echt wil beperken kan je ook beter gaan voor een ras dat ook goed scharrelt. Dat helpt ook bij het verminderen van begroeiing.  En dan ben je iets beter af met een ras zonder pootbevering.  Al moet ik eerlijk zeggen dat mijn Brahmatjes ook altijd wel scharrelden, waardoor de veren op de poten elk jaar vrij snel kort zijn.  :)
Maar wel minder dan de grote kipppen zonder pootbevering, ook gewoon omdat ze rustiger zijn en liever wat meer hun veren poetsen...  ::)  :)  De gewone legkippen geven niet om hun uiterlijk en lopen de hele dag te scharrelen... onrust zelve...
Ikzelf hou meer van dan een iets rustigere kip, en wat natuurlijker gedrag. Das leuker om naar te kijken. 
Maar Cochins vb scharrelen volgens mij vrijwel niet...

Qua ras zou ik gewoon eens rondkijken op kippensite's. Bekijk wat foto's, lees wat rasbeschrijvingen enz... Evt eens in de bib gaan kijken voor een boek over kippenrassen als je dat eenvoudiger vind. En kijk waar je op valt.
Met een beetje geluk val je gewoon pal voor 1 of 2 rassen. Zo ben ik toch met Brahma's begonnen. Gewoon op slag verliefd...  8)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3110284
Ja, die vind ik vb ook heel leuk.  Mooi om naar te kijken en aangenaam karakter.
En vrij gemakkelijk te vinden, das ook een voordeel.  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3110287
Dotten kunnen wel goed scharrelen ja. Ik heb er drie en om helemaal eerlijk te zijn vind ik ze niet veel aan ( in vergelijk met de brahmen).
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3110290
Tja, Brahma's zijn natuurlijk de beste...  :biggrin2:

Voor de eerste dagen dat je de kippen hebt, zou ik wel voorzien om een klein stukje rond het hok af te zetten. Zodat je ze de eerste dagen bij schemering op stok kan zetten zonder dat je de hele omgeving af moet zoeken. ;)
Soms moet je dat een aantal dagen doen voor ze vanzelf op stok gaan, soms hebben ze het na 1 nacht al begrepen...  Eens ze daar vanzelf komen slapen, kan je er gerust op zijn dat ze 's avonds wel terug zullen keren.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3110302
Hope schreef: Dat is een goede.
Ik kan inderdaad een net plaatsten zodat ze niet in de tuin komen. Blijft er nog genoeg scharrel plek over.

Zelfs al had je geen allergische Nelson, is dat nog steeds een goed idee. Kippen zijn namelijk erg (voer)gezellig. Dus als jij om 12 uur buiten je bammetje gaat eten, dan zien ze dat op dag 1, op dag 2 komen ze na het eten even kijken of er nog wat gevallen is, en dan zitten ze op dag 3 om half 12 al bij je tuintafel te wachten. Dag 4 zitten ze op je tafel, dag 5 op je stoelen en je tafel, dag 6 lopen ze naar binnen. Allemaal leuk, maar ze kakken waar ze staan of zitten, dus dan heb je zo een ondergescheten tuinstel en terras. met bijbehorende stank. 

Slim, grote! De kippen van de buurman lopen ook los en nog nooit vossen gezien, maar ik kan ze 's nachts ook veilig vos-proof opsluiten.
Er lopen blijkbaar ook honden en andere dieren en dan is een vos niet zo brutaal om overdag langs te komen. Maar dat je ze niet ziet zegt niet alles. Maar goed, hok dicht savonds en vos kan door naar de mac.

Dotten scharrelen prima, Rose Islaand red ook, australorp, ook een mooie kip (ook in anders dan zwart)

Maar wat al eerder geschreven is. Gewoon langs kippenfoto's gaan kijken en dan zie je toch dat je de een kip leuker vind dan de ander en van daaruit brei je verder.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3110315
Ik ben zelf helemaal overtuigd van de raskipjes ipv de klassieke legkippen (hybride rassen), om een heleboel redenen, in de eerste plaats het karakter en gedrag van de kippen zelf.  Maar ik denk dat een aantal voormalige legbatterijkippen een nieuw leven geven, ook wel grote voldoening moet geven (red een kip ed.) .  Ik weet niet of je dat graag zou doen, das een beetje persoonlijk en afhankelijk van wat je zoekt in je kippen. 
Nog zo'n legkippen kopen bij een 'fokker' halen zou ik zelf echt nooit meer doen, dat spreekt voor zich. ;)
Door Jantina
#3110337
Let ook op met voeren. Bij een kip ontkom je niet zo snel aan graag voeren...als Nelson stiekem een graantje mee pikt...
Wij hebben Barnevelder krielen, maar ik vind ze eerder middelgroot te noemen. Erg leuke beestjes. En Hollandse kuifhoeders, maar die vind je dan te klein denk ik. En nog wat mengelmoesjes, ook leuk!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door