Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3109901
In dit topic http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 508.0.html heb ik al om advies gevraagd, maar voor mij is het nog altijd niet duidelijk of alleen vis, aangevuld met groenten, voldoende is? Voor mijn gevoel dus niet, naast volgens mij te weinig voedingsstoffen, is het erg weinig vullend. Mijn hond is dus ook al afgevallen.

Waar ze dus niet goed op reageert is;
- vlees
- zetmeel
- vetten
- teveel granen (blikjes waar bijvoorbeeld max 5% rijst in zat, verdroeg ze wel)

Op dit moment geef ik alleen gekookte witvis (koolvis of kabeljauw, ingevroren vanuit de supermarkt) en wat wortels of komkommer. Voor haar nu het meest licht verteerbaar. Graag wil ik dit dan uitbouwen naar wat verder nog mogelijk is.

Ik hoop zo dat iemand mij wat meer duidelijkheid kan geven, maak me echt zorgen over hoe nu verder...
#3109948
Irene schreef: In dit topic http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 508.0.html heb ik al om advies gevraagd, maar voor mij is het nog altijd niet duidelijk of alleen vis, aangevuld met groenten, voldoende is? Voor mijn gevoel dus niet, naast volgens mij te weinig voedingsstoffen, is het erg weinig vullend. Mijn hond is dus ook al afgevallen.

Waar ze dus niet goed op reageert is;
- vlees
- zetmeel
- vetten
- teveel granen (blikjes waar bijvoorbeeld max 5% rijst in zat, verdroeg ze wel)

Op dit moment geef ik alleen gekookte witvis (koolvis of kabeljauw, ingevroren vanuit de supermarkt) en wat wortels of komkommer. Voor haar nu het meest licht verteerbaar. Graag wil ik dit dan uitbouwen naar wat verder nog mogelijk is.

Ik hoop zo dat iemand mij wat meer duidelijkheid kan geven, maak me echt zorgen over hoe nu verder...
Nee, dat is niet voldoende, zeker niet op termijn. Je hond krijgt op deze manier geen calcium binnen en te weinig vitamines. Wat je kunt doen is dat voorlopig aanvullen met een goede multivitamine. Van bijv. Puur of de Groene Os. En ik zou de groentes ook zoveel mogelijk gaan afwisselen. Gekookte courgette, andijvie, witlof, waterkers, etc. etc. Alleen geen prei of ui, dat is niet goed voor honden. En het beste ga je ook de witvissoorten afwisselen. Dus kabeljauw met wijting en koolvis en schol, etc. Je moet de vis inderdaad koken, want zoveel rauwe vis is gevaarlijk (in verband met een stof in vis die vitamine B vernietigt) dus dat doe je goed.
#3110017
pearlsofpassion schreef: Wat is precies de reden dat je hier nogmaals een topic opent?
Waarom niet verder gaan in je andere topic?
Het lijkt mij dat hij inderdaad beter staat onder gezondheid.
Sorry, als dat niet mag, dan hoor ik het graag. Omdat ik in het andere topic nog niet echt verder kwam en ik het eten zelf wil samenstellen, dacht ik dat wellicht op dit subforum meer mensen kijken die daar veel ervaring mee hebben.
#3110019
Lizzy schreef: Nee, dat is niet voldoende, zeker niet op termijn. Je hond krijgt op deze manier geen calcium binnen en te weinig vitamines. Wat je kunt doen is dat voorlopig aanvullen met een goede multivitamine. Van bijv. Puur of de Groene Os. En ik zou de groentes ook zoveel mogelijk gaan afwisselen. Gekookte courgette, andijvie, witlof, waterkers, etc. etc. Alleen geen prei of ui, dat is niet goed voor honden. En het beste ga je ook de witvissoorten afwisselen. Dus kabeljauw met wijting en koolvis en schol, etc. Je moet de vis inderdaad koken, want zoveel rauwe vis is gevaarlijk (in verband met een stof in vis die vitamine B vernietigt) dus dat doe je goed.
Bedankt Lizzy, hier kan ik al wat mee, meer groenten dus in ieder geval. Alleen kreeg ik van mijn homeopate te horen dat andijvie en witlof niet goed zouden zijn voor mijn hond, omdat deze de stofwisseling stimuleren? En geen spinazie vanwege verkeerde zuren.

Met alleen witvis (verschillende soorten), veel verschillende groenten + multivitamine/mineralen (geef ik van Puur Natuur) kan ze dus wel goed vooruit?

De homeopate raadde nog gekookt ei aan en dan alleen het eigeel vanwege de vitaminen. Volgens haar breekt rauw ei vitamines af? Hier lees ik alleen dat rauw ei vaak beter is?
#3110052
Geheel rauw ei is inderdaad onschadelijk.  Enkel rauw eiwit geven is wel schadelijk.
In rauw eiwit zit een stof die biotine opneemt, maar in een rauwe eidooier zit meer dan genoeg biotine om daaraan te voldoen.  Geef je enkel eiwit dan gaat dat biotine aan het lichaam onttrekken en dat wil je niet.
Maar gewoon een heel ei geven is dus prima. ;)
Gekookt eiwit is trouwens onschadelijk.
Ik zou niet enkel de dooier geven, dat is het meer vette deel, en het eiwit is zeker ook waardevol.
#3110228
pearlsofpassion schreef: Geheel rauw ei is inderdaad onschadelijk.  Enkel rauw eiwit geven is wel schadelijk.
In rauw eiwit zit een stof die biotine opneemt, maar in een rauwe eidooier zit meer dan genoeg biotine om daaraan te voldoen.  Geef je enkel eiwit dan gaat dat biotine aan het lichaam onttrekken en dat wil je niet.
Maar gewoon een heel ei geven is dus prima. ;)
Gekookt eiwit is trouwens onschadelijk.
Ik zou niet enkel de dooier geven, dat is het meer vette deel, en het eiwit is zeker ook waardevol.
Dank je voor de uitleg, fijn om zo meer kennis hierover te krijgen.
Wat zou voor mijn hondje dan nu het beste zijn, rauw of gekookt? En hoeveel ei per week? Ze is maar 3,2 kilo nu (normaal 3,5 kilo).
#3110259
Irene schreef: Bedankt Lizzy, hier kan ik al wat mee, meer groenten dus in ieder geval. Alleen kreeg ik van mijn homeopate te horen dat andijvie en witlof niet goed zouden zijn voor mijn hond, omdat deze de stofwisseling stimuleren? En geen spinazie vanwege verkeerde zuren.
Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit eerder van gehoord. Ik zeg niet dat het zo is, ik zeg alleen dat ik er geen ervaring mee heb, ook niet dat het niet goed zou werken. Idem voor spinazie. Van spinazie moet je nooit teveel voeren maar een plukje spinazie: dat kan in mijn ogen geen kwaad. Maar als jij je graag vast wilt houden aan wat je homeopate je adviseert, moet je dat gewoon doen! Heeft zij wel alternatieven bedacht voor je?
Met alleen witvis (verschillende soorten), veel verschillende groenten + multivitamine/mineralen (geef ik van Puur Natuur) kan ze dus wel goed vooruit?
Ja. Ideaal is het niet maar het is beter dan een voer uit blik of een brok.
De homeopate raadde nog gekookt ei aan en dan alleen het eigeel vanwege de vitaminen. Volgens haar breekt rauw ei vitamines af? Hier lees ik alleen dat rauw ei vaak beter is?
Zoals Pearls of Passion je heeft uitgelegd, klopt dat verhaal van je homeopate niet. In eiwit zit een stof die heet avidine. Die bindt zich met biotine. En omdat er in de dooier heel veel biotine zit en er (als je het samen geeft, de dooier en het wit) meer biotine overblijft dan er wordt vernietigt door de avidine. En of je het beter rauw of zacht gekookt (!) kunt geven: ik zou dat van m'n hond laten afhangen als ik jou was.
#3111448
Lizzy schreef: Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit eerder van gehoord. Ik zeg niet dat het zo is, ik zeg alleen dat ik er geen ervaring mee heb, ook niet dat het niet goed zou werken. Idem voor spinazie. Van spinazie moet je nooit teveel voeren maar een plukje spinazie: dat kan in mijn ogen geen kwaad. Maar als jij je graag vast wilt houden aan wat je homeopate je adviseert, moet je dat gewoon doen! Heeft zij wel alternatieven bedacht voor je?
Ik wil me daar niet persé aan vasthouden, ik hecht ook veel waarde aan andere meningen! Dus ik ben blij met jouw gedachten hierover. En nee, ze heeft geen alternatieven bedacht, alleen doorgegeven wat niet goed zou zijn.
Lizzy schreef: Zoals Pearls of Passion je heeft uitgelegd, klopt dat verhaal van je homeopate niet. In eiwit zit een stof die heet avidine. Die bindt zich met biotine. En omdat er in de dooier heel veel biotine zit en er (als je het samen geeft, de dooier en het wit) meer biotine overblijft dan er wordt vernietigt door de avidine. En of je het beter rauw of zacht gekookt (!) kunt geven: ik zou dat van m'n hond laten afhangen als ik jou was.
Dank ook voor jouw uitleg, gewoon dus mooi het hele ei geven. Wbt rauw of gekookt, dat zal ik dan even moeten ervaren hoe ze erop reageert.
#3111476
Irene schreef: Ik wil me daar niet persé aan vasthouden, ik hecht ook veel waarde aan andere meningen! Dus ik ben blij met jouw gedachten hierover. En nee, ze heeft geen alternatieven bedacht, alleen doorgegeven wat niet goed zou zijn.
Dank ook voor jouw uitleg, gewoon dus mooi het hele ei geven. Wbt rauw of gekookt, dat zal ik dan even moeten ervaren hoe ze erop reageert.
Je zou kunnen beginnen met koken, en dan telkens iets minder lang?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door