Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Monique77
#3110184
Ok, ik loop tegen een probleempje op en gezien hier zoveel ervaringsdeskundige zitten ....
Ga ik het hier eens voorleggen !

Ik clicker met de honden om ze bepaald gedrag aan te leren, en dat werkt super
Alle drie de honden zijn enthousiast, en we hebben er echt lol in ::)
Omdat Kay en Daan de clicker al goed kennen, kan ik het met hun overal doen, dus ga ik vaak naar buiten en oefen daar 1 op 1 met ze.

Nu met Sjors is het echter iets anders, want nieuwe dingen wil ik eigenlijk in mijn woonkamer aanleren zodat hij zo weinig mogelijk andere prikkels heeft ...
Vaak doe ik Kay en Daan op de gang, zodat Sjors aandacht voor mij heeft (en ik 100% voor hem).

Daan is het daar niet mee eens merk ik, en gaat als een neuroot zitten piepen in de gang, en ontzettend hijgen
Wij hebben glas in de deur, dus hij ziet precies wat ik aan het doen met Sjors, en Daan wil dan ook meedoen
Ik vind dit weer sneu voor Daan, dus clicker ik met Sjors vaak buiten (zodat Daan het niet ziet) maar ergens vind ik het wel een uitdaging om Daan tijdens mijn oefen sessies met Sjors gewoon rust te geven, alleen is de vraag ... Hoe doe ik dat ?

Daan in de tuin is ook geen optie, want dan gaat die voor de openslaande deuren zitten hijgen/piepen

Dus ben heel benieuwd hoe jullie dit zouden aanpakken, en misschien lees ik dan ineens een reactie en denk ik "duhhhhhh, dat had ik zelf ook kunnen bedenken", maar soms zit je een beetje vast in de je eigen ritme en gewoontes hé  :-[

Ben benieuwd !
Door Lil
#3110187
Mij is ooit op een clickercursus geleerd dat de hond heel goed in de gaten heeft of een click voor hem is of voor de buurhond. Reageert hij op die van de buurhond dan negeer je dat als baas (en dat kan best lastig zijn).

Ik clicker mijn beide honden gewoon in de woonkamer. Eentje krijgt plaats (dat beloon ik wel maar niet met een click) en de andere roep ik bij mij en ga ik mee werken. Degene die plaats heeft kreeg in het begin een kluif om lekker bezig te zijn. Is eigenlijk vanaf begin goed gegaan en dat terwijl ik een zeer ongeduldig ik moet aandacht exemplaar erbij heb. Wat je ook kunt doen is voor de ene hond de clicker en voor de andere hond een clickwoord gebruiken.
#3110189
Ik heb clickerwoorden om die reden, ook omdat ik op het moment supreme mijn clicker vergeten ben of ergens diep in een zak zit.. maar als je bent zoals ik dan gaat dat waarschijnlijk zo "X" eh nee "Y Y Y"
Maar mocht je geen last hebben van een brein wat namen altijd door elkaar gooit dan zijn clickerwoorden handig :P
Door miik
#3110193
Ja, zoals in het filmpje... dus heel veel belonen voor rustig gedrag, evt met Kong erbij oid.
Maar ze zegt ook, dat je dan dus niet iets nieuws moet gaan aanleren met de werkhond, omdat je zoveel aandacht nodig hebt voor de honden op het bed...
En dat is hier dus ook. Het probleem is niet dat het hetzelfde geluidje is van de click, dat hebben ze onwijs goed in de gaten (evt wel op te lossen door andere clickwoorden te gebruiken). Maar vooral de actie van de pup, als ik haar beloon met spel is een trigger- vooral bij Abby- die dolgraag mee wil doen.
Dus als ik met de pup binnen ga oefenen dan mag Abby op de slaapkamer, dat is voor haar een "grote beloning/ relaxplek".
De andere honden kunnen gewoon in de kamer blijven en kan ik door af en toe een snoepje te geven en te belonen voor rustig gedrag kalm houden. Maar lastig is het wel ;)

Wat bij Abby buiten goed werkt is een bakje (wat ze kent) met hele lekkere snoepjes erin. Dan zet ik Abby onder appel en krijgt ze de blijf oefening en zet ik het bakje een meter verder. Als ik dan oefen met de pup, dan focused zij enorm op dat bakje. En ze weet dat als ik dan klaar ben, ze de jackpot uit het bakje krijgt. Daardoor zit ze niet onwijs gefixeerd naar de pup te staren, maar is ze meer met haar eigen oefening bezig. Dit werkt voor Abby ook door bv een frisbee neer te leggem en dan haar te belonen door te frisbeeen...
#3110201
Misschien was ik niet helemaal duidelijk .... Daan reageert niet op de click van Sjors, maar meer op de interactie tussen Sjors en mij (en hij die moet wachten in de gang)

Wel super dat jullie meedenken, en dat filmpje ga ik zo bekijken !

Op zich zie ik wel iets in het "rustig zijn" aanleren bij Daan dmv een bot/kong of zoals Linda zegt met een bakje met een jackpot erin !
Daan moet gewoon accepteren dat Sjors ook training nodig heeft en hij niet altijd met mij mag werken  :P

Vreemd, want als ik met Kay train heeft die het veel minder, lijkt toch een beetje jaloezie op zijn jongste broertje ?
Door miik
#3110206
Monique77 schreef: Vreemd, want als ik met Kay train heeft die het veel minder, lijkt toch een beetje jaloezie op zijn jongste broertje ?
Hier heeft het vooral te maken met het energie level....
Als ik met Joy gehoorzaamheid train, dan is er niks aan de hand, (dan is Abby braaf). Maar pak ik de frisbee met Joy... dan moet ik echt mn best doen om Abby koest te houden...
Hetzelfde met Foxy mijn chineesje, zij is zo rustig en beheerst dat dat Abby helemaal niet triggert....
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3110225
Ik heb het ook nog niet voor elkaar, enige is idd weten dat ze op beurt moeten wachtenm dus rust krijgen als er met de ander wordt gewerkt. Maar ook hier zijn ze heel erg ikke ikke ikke dan hoor. Maar goed ik heb ook nog niet goed genoeg erop getraind, maar dat lijkt me de enige manier. ( ik zet ze meestal ook voor mijn gemak achter de deur)
Kluif durf ik niet met een bezits/voedsel aggressieve hond ertussen en een opa die alleen maar wil eten....
Door Deesje
#3110267
Ik zou lekker gaan oefenen met 2 (of 3 honden) samen.. nu stop je Daan echt 'weg', er is geen interactie tussen jou en hem mogelijk.

Als je start met beiden met simpele oefeningetjes maar Daan gaat belonen voor rustig zijn als jij Sjors iets 'vraagt' en andersom... eerst heel eenvoudige dingen waarbij ze allebei liggen (of zitten) en later kun je dat dan opbouwen naar dingen waarbij ook beweging komt kijken.


stap 1 is gewoon leren dat interactie met de ander Daan ook iets oplevert.. en van daaruit (icm zelfbeheersing) kun je hele leuke dingen gaan doen met zelfbeheersing en release enz

in het filmpje is de blauwe jonge hond 'nieuw' in ons groepje en in ons oefenritueel en ga ik gewoon leuke spelletjes doen met zelfbeheersing en rust en release per hond individueel.. hier nog niets met de clicker maar dat werkt uiteindelijk hetzelfde..
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door