Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3110055
Hoi...

Tja...weer...topic...

Met Leida afgesproken om menu van Much tijdelijk aan te passen. Terug naar af, 1 diersoort en dit uitbreiden als het goed gaat. MAag/darm zijn stukje rustiger als bij 1e behandeling, en ook de l-glutamine lijkt aan te slaan. OIntlasting in hoeveelheid minder, donkerder, minder slijm en steeds beter gevormd (maar niet altijd..)...Zijn eten wordt ook gemalen, dit kan ook mogelijk bijdrage leveren. Maag n darm zijn ook rustiger, hoor ik minder,  maar geven nog wel regelmatig problemen..


En..hij blijft die jeuk hebben bij kop (oor en neus). Niet veel, wel elke dag. Daarbij zijn darm en maag ook niet optimaal, en als ik iets verkeerd geef (of medicatie) is hij echt behoorlijk ziek. Hele dag niet eten, wakker maken om gras te eten etc. Daarbij toch regelmatig gras eten of niet willen eten, en smekken...maarja..is dat rugpijn of maagpijn?! Ook periode van wormen gehad natuurlijk (maart)

Daarom dus besloten om even terug te gaan en vanaf begin te beginnen. Eend. Daarna basis van gans, parelhoen, kwartel wat ik al gaf. Geen nieuwe dingen omdat die vaak last geven bij Much.

Maar Mucho weigert delen van eend. En na 2 weken nog steeds die jeuk.  Lichtelijke paniek hier, want potverdorie, vriezer vol met vlees, maar van eend bijna alleen nog gemalen karkas, en die wil hij niet meer....nog een klein beetje gemalen nek, maar das niet genoeg...

Omdat hij geen ongemalen mag, is dat extra lastig (gelukkig heeel fijne hulp hier op forum met malen)

Denk er over om dan maar met gans te elimineren (dat heb ik ieg voor komende maand genoeg) MAarja...das eigenlijk wel zonde van die twee weken eend...

hoelang duurt die reactie?
k lees hier vaak 6 weken..maar geldt dat ook voor intolerantie? Of alleen voor allergie?
Leida gaf aan dat reactie nog na 72 uur kon komen...erna niet meer? En zou dat alleen voor jeukklachten zijn? Maagdarmklachten door intolerantie of allergie kan ik me voorstellen dat dat een stuk langer duurt?

Is het handig om dan over te stappen? Lijkt me van niet...nog door gaan met eend...maar ben ook bang dat Mucho gewoon weigert om rest ook te eten. Hij heeft vaker gehad dat als hij langere tijd iets krijgt, hij dit niet meer opeet...Ook lijkt het dat hij voor dingen die hij veel krijgt, op reageert..

Vind het zo lastig..wil elke keer een plan bedenken, en dat gaan doen, maar dan komt er weer iets wat roet in het plan gooit.. Het idee van elimineren vind ik prima,  maar de uitvoering blijkt toch erg lastig te zijn...hou je vol als je meer jeuk ziet, of meer klachten ziet...hoe ga je om met honden die kieskeurig blijken en niet tegen teveel van hetzelfde kunnen?


En om het nog lastiger te maken: omdat ik dogmeat even benaderde voor eend, kreeg ik ook emailcontact over Mucho, waarin aangeraden wordt dat juist bij maag/darm problemen in combi met gras eten, er lam en pens gegeven moet worden, en evt. fytomix. Dit omdat de darm niet zuur genoeg is, en er daarom bot ook niet goed verteerd wordt, en dit zou met pens en fytomix verholpen kunnen worden..Pens bevat ook veel onverteerd gras, en zou oa daarom erg behulpzaam zijn. Daarbij nog speciale druppels van HOPP en HOPP vita mix om darm zuurder te maken..

DAT lijkt simpel!! even 6 weken lamsvlees bestellen bij dogmeat, geven met fytomix, en HOPP-vital erbij en tinctuur die ze verkopen. Klinkt ook heel aannemelijk, theorie over darmen die niet goed genoeg werken..

Maar volgens mij gaat dat voor Much gewoon echt niet op, gewoon even lam gaan geven..

Mailtje ook naar Leida gestuurd, maar was eigenlijk wel benieuwd of mensen hier ervaring mee hebben...

En tips over elimineren...denk dat ik gewoon door moet zetten met de eend, maar soms zie ik door de bomen het bos even niet...
Laatst gewijzigd door Papalou op zo 17 mei 2015, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
#3110068
inmiddels dus een interessante emailwisseling met Henk van Dogmeat.. Wordt daar wel echt van in de war gebracht.
r
Ben heel blij met Leida, en vertrouw ook helemaal op haar, ze voelt Much zo goed aan, en hij is echt blij als hij daar geweest is..Plan van eend klonk goed.

Maar nu hoor ik dat eend gewoon veel te vet is, en dat lamsvlees veel beter is voor de huidproblemen..Dat bot niet oke verteerd wordt omdat ph van zuur te laag is in darmen, en darmen eerst ontgift moeten worden. DAt door pens je de zuurgraad herssteld..en dat om nu nekken te gaan geven echt niet handig is...


het duizelde me al een tijdje, maar nu nog meer..en toch...ik denk dat ik even door moet met de lijn, en wel eend moet blijven geven, gewoon gemalen...toch?!! Tja...was spontaan advies wat ik kreeg, en heel blij mee, maar het verward ook, zeker omdat much gewoon doorjeukt, hetzij niet erg...en zijn problemen in die zin door zoveel dingen veroorzaakt kunnen worden ( de twee testen met pijnstillers deze maand, spiervlees wat op was en nieuw spiervlees wat niet goed ging, wormen maand hiervoor etc...)

Wat ik me wel afvraag: de heftigheid van reacties: hert bv gaf echt oogonsteking (nog een paar keer getest en elke keer prutogen of rood oog) maar de jeuk die hij nu nog heeft...zou dat ook niet stukje ontgiften kunnen zijn, bv reactie op behandeling Leida?

Geloof dat ik nog eens een burnout krijg van al dat nadenken over voer en zijn maag/darm/rugklachten... :biggrin2:
#3110071
Papalou schreef: inmiddels dus een interessante emailwisseling met Henk van Dogmeat.. Wordt daar wel echt van in de war gebracht.
r
Ben heel blij met Leida, en vertrouw ook helemaal op haar, ze voelt Much zo goed aan, en hij is echt blij als hij daar geweest is..Plan van eend klonk goed.

Maar nu hoor ik dat eend gewoon veel te vet is, en dat lamsvlees veel beter is voor de huidproblemen..Dat bot niet oke verteerd wordt omdat ph van zuur te laag is in darmen, en darmen eerst ontgift moeten worden. DAt door pens je de zuurgraad herssteld..en dat om nu nekken te gaan geven echt niet handig is...


het duizelde me al een tijdje, maar nu nog meer..en toch...ik denk dat ik even door moet met de lijn, en wel eend moet blijven geven, gewoon gemalen...toch?!! Tja...was spontaan advies wat ik kreeg, en heel blij mee, maar het verward ook, zeker omdat much gewoon doorjeukt, hetzij niet erg...en zijn problemen in die zin door zoveel dingen veroorzaakt kunnen worden ( de twee testen met pijnstillers deze maand, spiervlees wat op was en nieuw spiervlees wat niet goed ging, wormen maand hiervoor etc...)

Wat ik me wel afvraag: de heftigheid van reacties: hert bv gaf echt oogonsteking (nog een paar keer getest en elke keer prutogen of rood oog) maar de jeuk die hij nu nog heeft...zou dat ook niet stukje ontgiften kunnen zijn, bv reactie op behandeling Leida?

Geloof dat ik nog eens een burnout krijg van al dat nadenken over voer en zijn maag/darm/rugklachten... :biggrin2:
Lam en eend... Het is allebei vet.
Pens gaf ik niet. Of je moet het gaan elimineren als diersoort, want stel dat er iets in de pens zit waar hij allergisch voor is?! Ik deed het niet.

Lam en eend liggen ook behoorlijk ver uit elkaar.
Als ik lees dat hij tegen parelhoen, kwartel en eend kan zit je (toevallig?!) in de gevogelte. En daar zit je niet met lam.

Ik zou doorgaan met eend. Of afwisselen met iets waar hij tegen kan. Maar lam, nee, ik zie de voordelen niet zo eigenlijk.

Ik vind twee weken wat jeuk eigenlijk niet spannend genoeg om nu persé door te willen gaan met eend. Wellicht komt het door de medicatie. Of door pollen in de lucht.
Heb je hem al eens gewassen?
Ja, een reactie kan zes weken duren. Zelfs nog langer als je pech hebt.
Ik kijk tegenwoordig niet eens meer alleen naar jeuk, maar ook naar kleur van de huid, slijmvliezen, ontlasting, energie...
Laatst gewijzigd door Hope op vr 08 mei 2015, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
#3110080
Ja, ik denk dat dat ook wijsheid is...

De vlooienpil die er in moest zal ook een rol gespeeld hebben (moest omdat drie keer wormen in paar maanden echt een no go is).

Net weer veel aan het smekken,  maar dan ineens bij naar buiten gaan heel veel energie,  vlot lopen...vandaag ook veel zin om te wandelen.
Maar dan geef ik erna eten, dan boert ie weer zo hard en kijkt me aan..dan zal het smekken toch wel van de maag komen..

Ik denk dat het de opgave wordt om aan het plan vast te houden, ondanks alle dingen..omdat ik anders idd niet weet waar het aan ligt, en er afgelopen maanden teveel invloeden geweest zijn die reacties gaven (medicatie etc)

Kijk idd ook niet alleen naar jeuk, maar dat was wel iets wat eind vorig jaar ineens weer begon nadag het maanden afwezig was, en voor die maanden 3 jaar weggeweest is...Hier is  gras eten, smekken, braken, ontlasting maar ook overal energie wel heel belangrijk om in de gaten te houden..Slijmvliezen vind ik wel lastig om te beoordelen..soms lijkt zijn tong best bleek, maar hoe dat er precies hooort uit te zien?

Vind  het soms ook lastig te zeggen waar hij last van heeft: soms duidelijk misselijk, soms zo aan het smekken dat ik aan rugpijn denk, maar als hij dan zelf lang wil wandelen en buiten opgewekt loopt...dan denk ik toch eerder aan de maag/darm. En eigenljk gaat het afgelopen weken op dagen na pijnstillers na best oke, afgezien dan van niet eten en jeuk

En over afwisselen: dat wil ik wel weer doen, maar vooralsnog toch even geen idee waar de jeuk vandaan komt, en ergens vermoed ik ook een link met voeding en maag/darm overgevoeligheid. Dus in die zin beter om even niet af te wisselen.

Op sommige diersoorten (lama, hert, konijn) heeft hij echt heel duidelijke reacties van overgeven, gras eten of oogontsteking, maar mogelijk dat andere diersoorten jeuk en of maagpijn opleveren..

Toch maar eendenekken bestellen en die laten malen, en met spiervlees eend geven, en wat gans in huis halen als eend over paar weken echt niet goed blijkt te gaan...

thanx in elk geval.
#3110083
Hope schreef: .
Ik vind twee weken wat jeuk eigenlijk niet spannend genoeg om nu persé door te willen gaan met eend. Wellicht komt het door de medicatie. Of door pollen in de lucht.
Heb je hem al eens gewassen?
Ja, een reactie kan zes weken duren. Zelfs nog langer als je pech hebt.
Ik kijk tegenwoordig niet eens meer alleen naar jeuk, maar ook naar kleur van de huid, slijmvliezen, ontlasting, energie...
wassen ga ik hem niet aandoen..vind hij echt zo ontzettend niet leuk...alleen misschien nog een keer om te kijken of ik alle vlooien die ik niet zie te verzuipen zijn...

maar jeuk...als het erger wordt tijdens het elimeneren, kan dat ook komen door bv ontgiften of behandeling osteopaath? Denk het wel...

Ieg wordt het wel duidelijk dat weer wisselen echt niet handig is...want de gans die ik vandaag dan toch gegeven heb omdat hij echt niets at, tja...dat kan natuurlijk ook voor meer jeuk zorgen (had vandaag duidelijk meer jeuk dan dagen hiervoor..)

nouja..loslaten..2bc
#3110099
Papalou schreef: inmiddels dus een interessante emailwisseling met Henk van Dogmeat.. Wordt daar wel echt van in de war gebracht.
r
Ben heel blij met Leida, en vertrouw ook helemaal op haar, ze voelt Much zo goed aan, en hij is echt blij als hij daar geweest is..Plan van eend klonk goed.

Maar nu hoor ik dat eend gewoon veel te vet is, en dat lamsvlees veel beter is voor de huidproblemen..Dat bot niet oke verteerd wordt omdat ph van zuur te laag is in darmen, en darmen eerst ontgift moeten worden. DAt door pens je de zuurgraad herssteld..en dat om nu nekken te gaan geven echt niet handig is...


het duizelde me al een tijdje, maar nu nog meer..en toch...ik denk dat ik even door moet met de lijn, en wel eend moet blijven geven, gewoon gemalen...toch?!! Tja...was spontaan advies wat ik kreeg, en heel blij mee, maar het verward ook, zeker omdat much gewoon doorjeukt, hetzij niet erg...en zijn problemen in die zin door zoveel dingen veroorzaakt kunnen worden ( de twee testen met pijnstillers deze maand, spiervlees wat op was en nieuw spiervlees wat niet goed ging, wormen maand hiervoor etc...)

Wat ik me wel afvraag: de heftigheid van reacties: hert bv gaf echt oogonsteking (nog een paar keer getest en elke keer prutogen of rood oog) maar de jeuk die hij nu nog heeft...zou dat ook niet stukje ontgiften kunnen zijn, bv reactie op behandeling Leida?

Geloof dat ik nog eens een burnout krijg van al dat nadenken over voer en zijn maag/darm/rugklachten... :biggrin2:
Als je nou nog 10 mensen om advies vraagt, krijg je nog eens 10 verschillende antwoorden en meningen.

Ik denk dat het handig is als je je in de basis aan 1 iemand vast houdt. En als ik moest kiezen tussen een holistisch dierenarts en een vleeshandelaar (met alle respect), dan denk ik toch dat ik me zou vasthouden aan de mening van deze dierenarts. Want ik weet niet hoor, maar zelfs de dierenfaculteit Utrecht gebruikt Carnibest EEND als eliminatie dieet.

En fatsoenlijk lamsvlees is daarbij niet eens te krijgen. Echt goed lamsvlees is onbetaalbaar en lastig te krijgen en heul vet lamsvlees schiet lekker op, qua vet :-\

100 gram eend bevat trouwen 39 gram vet.
100 gram lamsvlees waar ze het vet af hebben gehaald tot 3/4 bevat 22 gram vet.

Ga je het lamsvlees geven dat je kunt kopen voor onze honden, denk ik dat je bijna aan 50 gram vet mag denken.
#3110100
Eigenlijk lees ik dat je nu zoveel doet dat je niet meer weet waar wat vandaan komt. Toen ik nog een hond met allergie had, mocht er aktijd maar 1 ding veranderen dus niet nedicijnen en elimineren en etc. Wassen kan de jeuk weghalen. Toen ik dat met clicker heb aangeleers vond ze dat niet erg meer en toen ze merkte dat het hielp vroeg ze er zelf om. Maar dan wel even gaan trainen zodat ze het niet eng vinden. Echt waar alles valt te trainen en honden gaan op den duur dan echt anders er tegenaan kijken.
#3110102
Papalou schreef: Hoi...

Tja...weer...topic...

Met Leida afgesproken om menu van Much tijdelijk aan te passen. Terug naar af, 1 diersoort en dit uitbreiden als het goed gaat. MAag/darm zijn stukje rustiger als bij 1e behandeling, en ook de l-glutamine lijkt aan te slaan. OIntlasting in hoeveelheid minder, donkerder, minder slijm en steeds beter gevormd (maar niet altijd..)...Zijn eten wordt ook gemalen, dit kan ook mogelijk bijdrage leveren. Maag n darm zijn ook rustiger, hoor ik minder,  maar geven nog wel regelmatig problemen..
OK, er is dus een kleine verbetering waarneembaar.
En..hij blijft die jeuk hebben bij kop (oor en neus). Niet veel, wel elke dag. Daarbij zijn darm en maag ook niet optimaal, en als ik iets verkeerd geef (of medicatie) is hij echt behoorlijk ziek. Hele dag niet eten, wakker maken om gras te eten etc. Daarbij toch regelmatig gras eten of niet willen eten, en smekken...maarja..is dat rugpijn of maagpijn?! Ook periode van wormen gehad natuurlijk (maart)
Wat bedoel je met "als ik iets verkeerds geef"?
En wat bedoel je met "medicatie". Welke medicatie reageert hij dan zo heftig op?
Als hij gras eet en misselijk is, ging ik uit van maagpijn. Heb je wel eens een gastro-endoscopie laten maken van de maag en darmen?
Daarom dus besloten om even terug te gaan en vanaf begin te beginnen. Eend. Daarna basis van gans, parelhoen, kwartel wat ik al gaf. Geen nieuwe dingen omdat die vaak last geven bij Much.

Maar Mucho weigert delen van eend. En na 2 weken nog steeds die jeuk.  Lichtelijke paniek hier, want potverdorie, vriezer vol met vlees, maar van eend bijna alleen nog gemalen karkas, en die wil hij niet meer....nog een klein beetje gemalen nek, maar das niet genoeg...
Kun je nu van eend niet over gaan naar een diersoort dat hij nog niet eerder gegeten heeft, zeg gans? Want jeukvrij is hij toch nog niet.
Omdat hij geen ongemalen mag, is dat extra lastig (gelukkig heeel fijne hulp hier op forum met malen)

Denk er over om dan maar met gans te elimineren (dat heb ik ieg voor komende maand genoeg) MAarja...das eigenlijk wel zonde van die twee weken eend...
Exact wat ik dacht dus. Waarom is dat zonde van die twee weken eend? Je hebt nu niet meer genoeg eend, hij is niet jeukvrij, dan ga je nu toch verder met een gans en kun je toch later in het traject altijd weer een keer eend gaan geven (als "nieuw diersoort") om te kijken hoe hij daar op reageert? Je telt dit dus gewoon als 2 weken eliminatie en je gaat nu verder met gans (heeft hij gans nooit eerder gehad?) en je gaat door met tellen, op naar week 3 dus.
hoelang duurt die reactie?
k lees hier vaak 6 weken..maar geldt dat ook voor intolerantie? Of alleen voor allergie?
Leida gaf aan dat reactie nog na 72 uur kon komen...erna niet meer? En zou dat alleen voor jeukklachten zijn? Maagdarmklachten door intolerantie of allergie kan ik me voorstellen dat dat een stuk langer duurt?
Wat bedoel je? Hoe lang duurt het voor de jeuk stopt? Of de maag/darmklachten? Bij elimineren? Of hoe lang duurt het voordat je iets te eten geeft aan je hond en hij daar slecht op reageert? Bedoel je dat laatste? Snel. Ook bij maag en darmklachten. Ik vind 72 uur al vrij ruim. Maar Leida kan het weten.
Is het handig om dan over te stappen? Lijkt me van niet...nog door gaan met eend...maar ben ook bang dat Mucho gewoon weigert om rest ook te eten. Hij heeft vaker gehad dat als hij langere tijd iets krijgt, hij dit niet meer opeet...Ook lijkt het dat hij voor dingen die hij veel krijgt, op reageert..
Mij lijkt het handig om over te stappen ja. Wat heb je te verliezen?
Vind het zo lastig..wil elke keer een plan bedenken, en dat gaan doen, maar dan komt er weer iets wat roet in het plan gooit.. Het idee van elimineren vind ik prima,  maar de uitvoering blijkt toch erg lastig te zijn...hou je vol als je meer jeuk ziet, of meer klachten ziet...hoe ga je om met honden die kieskeurig blijken en niet tegen teveel van hetzelfde kunnen?
Misschien moet je niet meer te ver vooruit plannen. Ik weet niet of je hond al eerder eend heeft gegeten. Als dat wel het geval is, kan het best zijn dat hij op eend gewoon niet goed reageert, hij daarom verslechtert is op sommige vlakken. En aangezien hij het slecht eet (soms al een indicatie voor "dit valt me niet goed") en je hebt niet meer genoeg in huis van eend: zie ik niet in waarom je niet over zou stappen naar een ander diersoort. Wel graag een die hij nog niet eerder gegeten heeft.
En om het nog lastiger te maken: omdat ik dogmeat even benaderde voor eend, kreeg ik ook emailcontact over Mucho, waarin aangeraden wordt dat juist bij maag/darm problemen in combi met gras eten, er lam en pens gegeven moet worden, en evt. fytomix. Dit omdat de darm niet zuur genoeg is, en er daarom bot ook niet goed verteerd wordt, en dit zou met pens en fytomix verholpen kunnen worden..Pens bevat ook veel onverteerd gras, en zou oa daarom erg behulpzaam zijn. Daarbij nog speciale druppels van HOPP en HOPP vita mix om darm zuurder te maken..
Ja, Dogmeat adviseert altijd die ongeboren stront. Bij alle klachten. Ik schrijf het hiervoor en ik schrijf het weer: als je mijn mening wilt: ga niet aan 10 mensen zitten vragen wat jij moet doen. Je krijgt 10 verschillende meningen en dan weet je helemaal niet meer wat je moet doen. Houd je vast aan Leida. Of, als Leida je niet bevalt: zoek een holistisch dierenarts die je wel voor 100% vertrouwt. Darmen niet zuur genoeg..... En nog meer druppels, waarvan totaal onbekend is wat er in zit..... Er zit appelazijn en heermoes in Hopphatseflats. Leuk hoor, maar als jij vindt dat je appelazijn toe moet voegen aan zijn eten (en dat kan best een goed idee zijn maar doe dat dan in overleg met Leida): gebruik dan biologische ongefilterde appelazijn. Alle andere appelazijnen = troep. Vergeet ook niet dat niet bio-appels stijf staan van de bestrijdingsmiddelen. Als je denkt dat je hond heermoes nodig heeft: overleg dat dan even met Leida. En ga ook niet 100 dingen tegelijkertijd zitten proberen want als de problemen dan erger of minder erg worden: weet je helemaaaaaaaaaaaaaaal niet meer wat daar de oorzaak van is.
DAT lijkt simpel!! even 6 weken lamsvlees bestellen bij dogmeat, geven met fytomix, en HOPP-vital erbij en tinctuur die ze verkopen. Klinkt ook heel aannemelijk, theorie over darmen die niet goed genoeg werken..
Zou je denken....?
Maar volgens mij gaat dat voor Much gewoon echt niet op, gewoon even lam gaan geven..

Mailtje ook naar Leida gestuurd, maar was eigenlijk wel benieuwd of mensen hier ervaring mee hebben...

En tips over elimineren...denk dat ik gewoon door moet zetten met de eend, maar soms zie ik door de bomen het bos even niet...
Ik hoop voor jou dat Leida daar niet een soort van pukkeltjes van krijgt, dat je een mailtje van een vleesleverancier zo serieus wilt nemen dat je alle adviezen die zij heeft gegeven de prullenbak in wilt gooien.

Als je je hond niet kunt wassen, kun je misschien een oplossing maken van bio appelazijn (ongefilterd graag) + groene thee of kamille thee en water (1/2 mok appelazijn, 1 mok thee en 1 mok liefst bronwater) en daar de snuit mee deppen met een natgemaakt katoenen washandje of wattenschijfje?

Ik snap dat je behoorlijk hopeloos bent hoor, van de situatie. Maar ik moet je ook heel eerlijk zeggen dat ik het gevoel heb dat je je echt mee laat slepen.... Met jezelf mee laat slepen en met de rest van de wereld je mee laat slepen. En daar word je naar mijn beleving alleen maar helemaal tureluurs van.

Kun je een paar dingen voor me duidelijk op een rijtje zetten, kort en bondig?

* Hoe erg is de jeuk nu eigenlijk? Kun je dat een cijfer geven tussen de 0 en 10?
* Wanneer is die jeuk begonnen?
* Waar heeft hij jeuk? En alleen daar? Hoe vaak per dag krabt hij daar? Krabt hij zichzelf stuk?
* Heeft er wel eens iemand gekeken naar de oorzaak van de jeuk of zit je nu voor het eerst in dat traject? (jeuk kan ook door pollen of stress komen).
* Hoe erg zijn de maag/darmproblemen? Cijfer tussen 0 en 10 graag.
* Wanneer zijn die begonnen?
* Is er wel eens een ordinaire gastro-endoscopie gemaakt?
* Heeft jouw hond last van stress?
* Heb jij last van stress?
* Heb je het gevoel dat jouw hond last kan hebben van jouw stress?
#3110142
Lizzy schreef: OK, er is dus een kleine verbetering waarneembaar.
Wat bedoel je met "als ik iets verkeerds geef"?
En wat bedoel je met "medicatie". Welke medicatie reageert hij dan zo heftig op?
Als hij gras eet en misselijk is, ging ik uit van maagpijn. Heb je wel eens een gastro-endoscopie laten maken van de maag en darmen?
Kun je nu van eend niet over gaan naar een diersoort dat hij nog niet eerder gegeten heeft, zeg gans? Want jeukvrij is hij toch nog niet.
Exact wat ik dacht dus. Waarom is dat zonde van die twee weken eend? Je hebt nu niet meer genoeg eend, hij is niet jeukvrij, dan ga je nu toch verder met een gans en kun je toch later in het traject altijd weer een keer eend gaan geven (als "nieuw diersoort") om te kijken hoe hij daar op reageert? Je telt dit dus gewoon als 2 weken eliminatie en je gaat nu verder met gans (heeft hij gans nooit eerder gehad?) en je gaat door met tellen, op naar week 3 dus.
Wat bedoel je? Hoe lang duurt het voor de jeuk stopt? Of de maag/darmklachten? Bij elimineren? Of hoe lang duurt het voordat je iets te eten geeft aan je hond en hij daar slecht op reageert? Bedoel je dat laatste? Snel. Ook bij maag en darmklachten. Ik vind 72 uur al vrij ruim. Maar Leida kan het weten.
Mij lijkt het handig om over te stappen ja. Wat heb je te verliezen?
Misschien moet je niet meer te ver vooruit plannen. Ik weet niet of je hond al eerder eend heeft gegeten. Als dat wel het geval is, kan het best zijn dat hij op eend gewoon niet goed reageert, hij daarom verslechtert is op sommige vlakken. En aangezien hij het slecht eet (soms al een indicatie voor "dit valt me niet goed") en je hebt niet meer genoeg in huis van eend: zie ik niet in waarom je niet over zou stappen naar een ander diersoort. Wel graag een die hij nog niet eerder gegeten heeft.
Ja, Dogmeat adviseert altijd die ongeboren stront. Bij alle klachten. Ik schrijf het hiervoor en ik schrijf het weer: als je mijn mening wilt: ga niet aan 10 mensen zitten vragen wat jij moet doen. Je krijgt 10 verschillende meningen en dan weet je helemaal niet meer wat je moet doen. Houd je vast aan Leida. Of, als Leida je niet bevalt: zoek een holistisch dierenarts die je wel voor 100% vertrouwt. Darmen niet zuur genoeg..... En nog meer druppels, waarvan totaal onbekend is wat er in zit..... Er zit appelazijn en heermoes in Hopphatseflats. Leuk hoor, maar als jij vindt dat je appelazijn toe moet voegen aan zijn eten (en dat kan best een goed idee zijn maar doe dat dan in overleg met Leida): gebruik dan biologische ongefilterde appelazijn. Alle andere appelazijnen = troep. Vergeet ook niet dat niet bio-appels stijf staan van de bestrijdingsmiddelen. Als je denkt dat je hond heermoes nodig heeft: overleg dat dan even met Leida. En ga ook niet 100 dingen tegelijkertijd zitten proberen want als de problemen dan erger of minder erg worden: weet je helemaaaaaaaaaaaaaaal niet meer wat daar de oorzaak van is.
Zou je denken....?
Ik hoop voor jou dat Leida daar niet een soort van pukkeltjes van krijgt, dat je een mailtje van een vleesleverancier zo serieus wilt nemen dat je alle adviezen die zij heeft gegeven de prullenbak in wilt gooien.

Als je je hond niet kunt wassen, kun je misschien een oplossing maken van bio appelazijn (ongefilterd graag) + groene thee of kamille thee en water (1/2 mok appelazijn, 1 mok thee en 1 mok liefst bronwater) en daar de snuit mee deppen met een natgemaakt katoenen washandje of wattenschijfje?

Ik snap dat je behoorlijk hopeloos bent hoor, van de situatie. Maar ik moet je ook heel eerlijk zeggen dat ik het gevoel heb dat je je echt mee laat slepen.... Met jezelf mee laat slepen en met de rest van de wereld je mee laat slepen. En daar word je naar mijn beleving alleen maar helemaal tureluurs van.

Kun je een paar dingen voor me duidelijk op een rijtje zetten, kort en bondig?

* Hoe erg is de jeuk nu eigenlijk? Kun je dat een cijfer geven tussen de 0 en 10?
* Wanneer is die jeuk begonnen?
* Waar heeft hij jeuk? En alleen daar? Hoe vaak per dag krabt hij daar? Krabt hij zichzelf stuk?
* Heeft er wel eens iemand gekeken naar de oorzaak van de jeuk of zit je nu voor het eerst in dat traject? (jeuk kan ook door pollen of stress komen).
* Hoe erg zijn de maag/darmproblemen? Cijfer tussen 0 en 10 graag.
* Wanneer zijn die begonnen?
* Is er wel eens een ordinaire gastro-endoscopie gemaakt?
* Heeft jouw hond last van stress?
* Heb jij last van stress?
* Heb je het gevoel dat jouw hond last kan hebben van jouw stress?

Ik vind dit een hele goede. Ik denk dat het goed is als je, ook voor jezelf, eens op een rijtje zet wat je hond nu allemaal krijgt.
Wat eet hij, hoe vaak per dag eet hij, welke medicijnen/supplementen krijgt hij en wat zijn de klachten.
Want je bent nu (goed bedoeld hoor!) zoveel aan het doen, dat je echt geen flauw idee meer hebt welke klachten waar nu vandaan komen  :-\
#3110253
Lizzy schreef: Als je nou nog 10 mensen om advies vraagt, krijg je nog eens 10 verschillende antwoorden en meningen.

Ik denk dat het handig is als je je in de basis aan 1 iemand vast houdt. En als ik moest kiezen tussen een holistisch dierenarts en een vleeshandelaar (met alle respect), dan denk ik toch dat ik me zou vasthouden aan de mening van deze dierenarts. Want ik weet niet hoor, maar zelfs de dierenfaculteit Utrecht gebruikt Carnibest EEND als eliminatie dieet.

En fatsoenlijk lamsvlees is daarbij niet eens te krijgen. Echt goed lamsvlees is onbetaalbaar en lastig te krijgen en heul vet lamsvlees schiet lekker op, qua vet :-\

100 gram eend bevat trouwen 39 gram vet.
100 gram lamsvlees waar ze het vet af hebben gehaald tot 3/4 bevat 22 gram vet.

Ga je het lamsvlees geven dat je kunt kopen voor onze honden, denk ik dat je bijna aan 50 gram vet mag denken.

ja, heb je helemaal gelijk in. Na een dagje slapen en gewoon even wat anders doen als nadenken wat ik nu weer moet gaan voeren besef ik dat ook wel...alleen soms word ik er even zo moe van, en dan weet ik het ook even niet meer. Met name omdat hij toch bleef jeuken, maar goed, dat kan meerdere oorzaken hebben...En dat smekken en boeren werd helaas ook weer erger, maar nu naar lam overschakelen is gans niet handig.

het advies kreeg ik trouwens ongevraagd, bracht idd een hoop verwarring, en met Leida ben ik wel heel blij. Mijn eigen DA is ook echt wel goed, maar voor Much en zeker qua voeding heb ik meer aan Leida
#3110256
Lil schreef: Eigenlijk lees ik dat je nu zoveel doet dat je niet meer weet waar wat vandaan komt. Toen ik nog een hond met allergie had, mocht er aktijd maar 1 ding veranderen dus niet nedicijnen en elimineren en etc. Wassen kan de jeuk weghalen. Toen ik dat met clicker heb aangeleers vond ze dat niet erg meer en toen ze merkte dat het hielp vroeg ze er zelf om. Maar dan wel even gaan trainen zodat ze het niet eng vinden. Echt waar alles valt te trainen en honden gaan op den duur dan echt anders er tegenaan kijken.
Ja, ook dat is helemaal waar...
Al eerder gezien dat de pijnstillers een heftig effect op zijn maag/darm kunnen hebben....net als vlooienspul en ontwormmiddelen...

Maar....in maart moest ik toch echt aan het ontwormspul omdat vermx niet genoeg was en hij toch echt wormen had en daar heel veel last van had (veel meer overgeven, gras eten dan nu).

En in april had hij helaas zoveel last van zijn rug dat ik in overleg met DA (en Leida) toch besloten heb om twee keer een verschillende pijnstiller te gebruiken. Erna ook nog omezaprol, en nu is idd voor mij wel duidelijk dat cox en Much niet samen gaan, en dat maagzuurremmer, of ieg omezaprol, ook een absolute no-go is. Twee keer gekregen in een jaar, en twee keer twee dagen onverteerd eten eruit gooien is voor mij genoeg om te zeggen dat het niet werkt...

DAt vind ik ook het frustrerende: ik doe echt wel mijn best om me aan het plan (wat wel in overleg is met DA) vast te houden, maar er komen dus vna die dingen tussendoor die soms maken dat ik mijn plan weer moet wijzigen
#3110271
Dat van dogmeat had ik inderdaad niet serieus moeten nemen...
Leida vertrouw ik helemaal, en ik ben heel blij met haar.

Over de eend: hij eet wel nek/vleugel/spiervlees/orgaan, alleen niet karkas. Dat zou idd aan de smaak kunnen liggen.
Het stukje: dan overgaan op gans is ook door mijn hoofd geschoten...MAAR: als hij dit ook niet eet, of niet goed gaat, kan ik alsnog 10 kg nek/vleugel bestellen, en dit ergens heen rijden om te laten malen, en dat paar dagen later weer ophalen.

Mijn gedachte was daarom: beter dat ook in huis hebben, want als de gans niet goed gaat, is er niets! Dit heeft te maken met het moeten malen van dingen..

Verder hou ik al sinds september dingen bij, wat hij krijgt, en reacties. Dit zet ik af en toe weer op een rij om dingen overzichtelijk te krijgen.
Omndat ik tot voor kort bij bioresonantie dingen liet testen, en advies kreeg om toch meer diersoorten te voeren, heb ik daarom vanaf september best veel toegevoegd, en zeker ook qua supplementen.

Vanaf april ben ik op advies van Leida gaan malen, en is zijn menu een stuk minder uitgebreid geworden.

Wat het lastig maakt qua maag/darm is dat er dus ook soms rugklachten bij komen, en dingen als wormen, waardoor hij medicatie krijgt wat  ook effect heeft.

Op een rij:
jaar of 3 geleden: veel hotspots, jeuk, kale neus. Overgegaan op graan/rund/kipvrij eten en erna geen problemen meer

Augustus:rugproblemen,  metacam, heel ziek.
September: van lotgering wild met barfproducten(eend, kalkoen, pens, zalm) naar paard/konijn/geit omdat DA allergie vermoedde die met maag/darm te maken had, dat maag/darm daarom zo gevoelig was. MAag//darm speelde eerder dat jaar al op, toen ik merkte dat hij veel rommelde en gras at.
Oktober: ineens jeuk aan oren/poten. Uit test bioresonantie bleek intolerantie oa konijn/geit/paard. Gestopt, overgegaan op haas/gans, geen jeuk meer.
November-jan diverse barfproducten erbij gaan geven, (teveel soorten...)...eerst eend/kalkoen/vis, erna fazant, ree, hertorgaan. Jeuk begon eind december, sporadisch. Gestopt met fazant/ree
Maag/darmklachten bleven, wel minder, hiervoor CARBO gekregen, en later NUX erbij van DA en LEDUM voor poot die pijnlijk was (voorpoot) en gestart met acupunctuur, wat helaas niet goed ging. Rug stuk beter als in augustus, maar met name stijfheid bleef, hier diverse supplementen voor geprobeerd (krill, glm, kurkuma) (ook teveel)
Februari: diverse oogontstekingen achter elkaar,meer jeuk,  leek trigger van hert. Hert gestopt, en ogen beter, en jeuk ook veel minder.  Doorlaten meten, hert bleek idd niet oke, fazant ree ook niet. Omdat ik daardoor niet veel botwerk had, parelhoen en kwartel erbij.  Hele maand eigenlijk geen klachten met overgeven/overmatig gras eten
Maart: hele maand veel overgeven en gras, reactie op wormen? Ontwormspul gekregen en gestart met comfortis omdat dat toch mogelijke oorzaak was (en echt wel heeel veel gedaan op allerlei manieren om van vlooien af te komen!)
April: op advies van Leida begonnen met L-glutamine voor darmen, en vlees gaan malen, omdat vertering bot niet lekker ging.,
GEmalen vlees: eend, kalkoen, parelhoen, kwartel, haas, gans. Nog laatste keer naar BR gegaan omdat ik daar niet veel nut meer in zag (ik wist inmiddels wel dat maag/darm/immunstysteem en rug klachten gaven, maar echte oplossing zag ik niet, ook niet van de supplementen, en wilde ook niet teveel door elkaar doen). Heb daar toen nog wel vlees laten testen, en daar kwam uit: haas/kalkoen als niet oke, rest bijna allemaal wel...Jeuk zag ik toen ook weer vaker, en daarom besloten om haas en kalkoen eruit te laten, en alleen eend/parelhoen/kwartel te malen, en spiervlees van eend/gans te geven. Omdat ik toen advies van malen kwam, ik niets in huis had, een paar rollen konijnkvv gehaald bij dierenwinkel. na 5 dagen: gras eten en overgeven. Leek reactie op konijn.  Later die maand was spiervlees even een probleem, en toch wat zwaan en lama gegeven, hierop ook overgeven en veel gras eten. En heeel stom: op een barbeque een biologische kipvleugel gegeven (ja knetter dom, maar ik heb nooit vlees in huis, en dacht: misschien dat bioogische kip goed gaat...)...twee dagen later ziek, gras eten, niet willen eten.


DAarbij ook 2x pijnstiller moeten geven in april, waar hij echt ziek van werd. Eerste keer onsior, tweede keer previcox, met erna ook nog maagzuurremmer. Zowel Leida als Steven waren voor proberen andere pijnstiller, maar Leida was niet voor de maagzuurremmer. Toen hij daar zo ziek van werd, mocht ik eerder bij haar langs komen en heeft ze slippery elm gegeven. Vanaf maart ben ik met meeste supplementen gestopt, omdat ik er weinig effect in zag en idd vond dat ik teveel dingen probeerde.


Ik heb inderdaad van alles door elkaar gedaan, met name met supplementen, en voer, gebasseerd op bioresonantie. Daar ben ik dan ook uiteindelijk mee gestopt omdat ik er niet echt veel heil inzag qua resultaat, hoewel ik de testen wel kloppend vond.  VAnaf februari geen nieuwe diersoorten meer toegevoegd, tot in april spiervlees op was en ik konijn en lama gaf..


Nouja dit maakt het misschien iets duidelijker, maar in het algemeen gaan zijn darmen en maag een stuk beter na behandeling van Leida sinds februari, en dan met name naar l-glutamine en het malen van spul (geeft zij ook aan dat het beter voelt). Ze zijn rustiger, maken minder geluid, ontlasting beter. Na de kip eind april, begonnen met alleen eend geven. Deze week bij Leida was dat ook haar advies, omdat ik toch terugkijkend, soms hele duidelijke reacties lijk te zien op bepaalde diersoorten. Ofwel: hij is supergevoelig en iets nieuws verdraagt hij niet goed, ofwel hij verdraagt het gewoon niet goed en geeft op bepaalde voedingsmiddelen andere reacties (overgeven) dan op andere (gras, jeuk).

Omdat ik in september heel duidelijke relatie zag met voer en jeuk, is dat iets wat ik wel in de gaten hield.  Toen was het veel erger dan nu, maar ik zie hem nu wel dagelijks jeuken over oor en neus, maar NIET heel veel. Cijfer: 2. Maar voor mij is het wel een signaal, ik wil echt niet terug naar de tijd van 3 jaar geleden dat hele neus kaal was en poten ontstoken waren.  Tegelijk besef ik ook dat het ook een reactie kan zijn op medicatie, wormen, ontgiften etc.

dus ja...elimeneren is wel heel verstandig. Alleen deze week wel vervelend dat hij dan plotseling zijn spul niet meer eet en dagen erna ook niet.
En dat bezorgt mij dan wel stress.

Wat ik het meest lastige vind is dat ik echt wel voor 1 plan wil gaan, maar soms me in een spagaat voel:
wel of niet ontwormen, wel of niet vllooienmiddel geven, wel of niet pijnmedicatie geven.
en uiteindelijk blijft dat dan toch een kwestie van proberen, in overleg met zowel DA als Leida.

Ook lastig vind ik soms zijn signalen: gisteren veel smekken, maar buiten echt lekker aan het lopen, en goed naar zijn zin. Tja...valt het eten dan niet lekker, heeft hij last van rug? Of is het mijn stress? Want die is afgelopen week idd wel groot.

Zo verder, krijg bezoek:)
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3110321
Hope schreef: Ik vind dit een hele goede. Ik denk dat het goed is als je, ook voor jezelf, eens op een rijtje zet wat je hond nu allemaal krijgt.
Wat eet hij, hoe vaak per dag eet hij, welke medicijnen/supplementen krijgt hij en wat zijn de klachten.
Want je bent nu (goed bedoeld hoor!) zoveel aan het doen, dat je echt geen flauw idee meer hebt welke klachten waar nu vandaan komen  :-\
Dit heb ik idd wel gedaan, en heb in die zin supplementen geprobeerd (ook in overleg met DA), en erna ook gestopt. Door voeding ed bij te houden, ook op een rij kunnen zetten wat er mis gaat, alleen door alle "side-effecten"is het wel een puzzel om dat te zien waar het aan ligt.

Uiteindelijk komt het neer op een paar dagen per maand misselijk, eruit moeten om gras te eten, en soms overgeven. Uitgezonderd maart door wormen, en uitgezonderd de momenten van medicatie.  De misselijkheid die zomaar kwam, is wel afgenomen lijkt. Maar omdat hij toch nog niet lekker reageert, dus eliminatie.

Rug is verbeterd na rust en erna ook weer verslechterd. Nu lijkt het sinds twee weken echt beter. Verandering: gestopt met puur hernia, en traumeel gaan geven, alsmede arnica en hypericum. En inmiddels 4 behandelingen van Leida en zelf aan het masseren.

Qua supplementen krijgt hij nu daarnaast nog: kurkuma en kokosolie, ledum.
Daarnaast: carbo, nux voor maag, en l-glutamine en slippery elm.

De homeopatische middelen zijn door Steven voorgeschreven, rest in overleg met Leida.
Vooirheen groenlipmossel, diverse puur-producten, bioflexa, cox compositum, werkte allemaal niet. Daarbij een periode probiotica en fulvinezuur gedaan, en een kuur met zilverwater op aanraden van BR-therapeut (was ook DA trouwens.)

Ik denk dat ik gewoon teveel de standaard dingen geprobeerd heb te doen die zouden moeten werken, en daarmee proberen uit te vogelen wat hem helpt.  In die zin snap ik mijn stappen ook wel: via pijnstillers en rust, diverse supplementen, acupunctuur, chiropractor..
Mijn eigen DA heeft het nooit over onderzoek van maag gehad, wilde het ook op deze manier proberen denk ik. Adviezen over voeding, hoe voedign geven etc...

Alleen wat ik wel jammer vind, is dat ik eigenlijk al veel eerder de link met voer en darmen had kunnen leggen (of wel gelegd had) en een echt eliminatiedieet had kunnen volgen. Maar ik heb ook lang gedacht: oke...het gaat beter, hij heeft zo'n klap gehad in september na de metacam en het virus erboven op, dit gaat langzaam maar zeker steeds een beetje beter...En dat is ook wel zo..Maar er was ook wel elke keer weer een verstoring...dan wel dat hij meer last van rug had, of ineens mank ging lopen, dan weer paar dagen echt niet lekker...

Goed...hoop dat ik nu met hulp van Leida een en ander nog duidelijker kan maken en krijgen, en dat er meer rust komt.

Wel goed dit topic..ik weet ook wel dat ik 1 voor 1 de stappen moet zetten, maar soms word ik wel overspoeld door de info en door dingen als weer niet willen eten, en wat dan weer...en dan weet ik het gewoon even niet meer....
#3110343
Lizzy schreef: OK, er is dus een kleine verbetering waarneezmbaar.
Wat bedoel je met "als ik iets verkeerds geef"? laatst een biologische kipvleugel op een barbequefeest bijvoorbeeld, een frikandel die hij uit de bosjes vist, nieuw spiervlees omdat spiervlees wat ik had niet goed bleek te zijn maar nieuwe te nieuw was of ook niet goed
En wat bedoel je met "medicatie". Welke medicatie reageert hij dan zo heftig op?metacam, onsior, previcox, vlopipet, wormmiddel
Als hij gras eet en misselijk is, ging ik uit van maagpijn. Heb je wel eens een gastro-endoscopie laten maken van de maag en darmen?nee, hierover wel overleg gehad met steven, maar die wilde eerst via andere dingen proberen.. ook omdat het begon met heftige reactie na metacam en hij aangaf dat hij wel een tijd klachten zou blijven hebben...hij wilde eerst voer veranderen, erna wortel bij eten, phyllium, nux, carbo, acupunctuur en erna leida en bloedonderzoek
Kun je nu van eend niet over gaan naar een diersoort dat hij nog niet eerder gegeten heeft, zeg gans? Want jeukvrij is hij toch nog niet. ja dat kan, maar gans heeft hij wel eerder gegeten. wat ik begrijp, is dat een dier ook allergie op kan bouwen voor iets wat hij nog nooit gegeten heeft...dit denk ik ook bij mucho vaker gezien te hebben, zoals bij paard konijn en geit
Exact wat ik dacht dus. Waarom is dat zonde van die twee weken eend? Je hebt nu niet meer genoeg eend, hij is niet jeukvrij, dan ga je nu toch verder met een gans en kun je toch later in het traject altijd weer een keer eend gaan geven (als "nieuw diersoort") om te kijken hoe hij daar op reageert? Je telt dit dus gewoon als 2 weken eliminatie en je gaat nu verder met gans (heeft hij gans nooit eerder gehad?) en je gaat door met tellen, op naar week 3 dus. ja, dat is wel een goed idee, alleen enige is dat omdat ik vlees moet laten malen, en ik daar dus voor op en neer ga rijden en soort van extra wachttijd heb, ik als ik geen eend erbij bestel, ik weinig anders heb om te geven als de gans niet goed gaat....dus ik ga gewoon eend en gans malen. Stress van niets kunnen geven is echt niet leuk
Wat bedoel je? Hoe lang duurt het voor de jeuk stopt? Of de maag/darmklachten? Bij elimineren? Of hoe lang duurt het voordat je iets te eten geeft aan je hond en hij daar slecht op reageert? Bedoel je dat laatste? Snel. Ook bij maag en darmklachten. Ik vind 72 uur al vrij ruim. Maar Leida kan het weten.beiden. Met name hoe lang het idd kan duren eer het stopt. bij voeding lijkt er een patroon te zijn dat hij na 1 of 2 dagen erna buikklachten krijgt.
Mij lijkt het handig om over te stappen ja. Wat heb je te verliezen?
Misschien moet je niet meer te ver vooruit plannen. Ik weet niet of je hond al eerder eend heeft gegeten. Als dat wel het geval is, kan het best zijn dat hij op eend gewoon niet goed reageert, hij daarom verslechtert is op sommige vlakken. En aangezien hij het slecht eet (soms al een indicatie voor "dit valt me niet goed") en je hebt niet meer genoeg in huis van eend: zie ik niet in waarom je niet over zou stappen naar een ander diersoort. Wel graag een die hij nog niet eerder gegeten heeft.dat niet meer ver vooruit denken ben ik intussen wel aan het leren. maak geen zakjes eten meer voor de rest van de maand maar per week..heb er al zoveel weer uit elkaar kunnen halen  ::)
Ja, Dogmeat adviseert altijd die ongeboren stront. Bij alle klachten. Ik schrijf het hiervoor en ik schrijf het weer: als je mijn mening wilt: ga niet aan 10 mensen zitten vragen wat jij moet doen. Je krijgt 10 verschillende meningen en dan weet je helemaal niet meer wat je moet doen. Houd je vast aan Leida. Of, als Leida je niet bevalt: zoek een holistisch dierenarts die je wel voor 100% vertrouwt. Darmen niet zuur genoeg..... En nog meer druppels, waarvan totaal onbekend is wat er in zit..... Er zit appelazijn en heermoes in Hopphatseflats. Leuk hoor, maar als jij vindt dat je appelazijn toe moet voegen aan zijn eten (en dat kan best een goed idee zijn maar doe dat dan in overleg met Leida): gebruik dan biologische ongefilterde appelazijn. Alle andere appelazijnen = troep. Vergeet ook niet dat niet bio-appels stijf staan van de bestrijdingsmiddelen. Als je denkt dat je hond heermoes nodig heeft: overleg dat dan even met Leida. En ga ook niet 100 dingen tegelijkertijd zitten proberen want als de problemen dan erger of minder erg worden: weet je helemaaaaaaaaaaaaaaal niet meer wat daar de oorzaak van is.duidelijk...
Zou je denken....? uhm....ja...in eerste instantie lijkt me dat nu wel wat: er komt een vrachtwagen voorgereden, en die heeft voor komende 6 weken de oplossing met zich mee... :biggrin2:[/i]
Ik hoop voor jou dat Leida daar niet een soort van pukkeltjes van krijgt, dat je een mailtje van een vleesleverancier zo serieus wilt nemen dat je alle adviezen die zij heeft gegeven de prullenbak in wilt gooien.tja...dat weet ik niet...het is zeker niet zo dat ik haar adviezen in de prullenbak wilde gooien. Ga daar superblij weg, maar als Mucho erna weigert om zijn eend te eten, en ik zijn buik hard vind en meer gesmek hoor, ga ik wel twijfelen of eend een goed idee is....en ook: mucho weigert vaak eten als hij iets lang krijgt, en ik heb ergens ook nog een stukje angst dat hij snel reageert op dingen die hij veel of lang krijgt....maar daar heb ik het wel met Leida over gehad, en daarom ook afgesproken om niet te lang alleen eend te geven als dingen goed gaan....maar als het dan niet zo lekker lijkt te gaan, dan ga ik wel gelijk twijfelen aan die eend...niet aan Leida...

Als je je hond niet kunt wassen, kun je misschien een oplossing maken van bio appelazijn (ongefilterd graag) + groene thee of kamille thee en water (1/2 mok appelazijn, 1 mok thee en 1 mok liefst bronwater) en daar de snuit mee deppen met een natgemaakt katoenen washandje of wattenschijfje?

Ik snap dat je behoorlijk hopeloos bent hoor, van de situatie. Maar ik moet je ook heel eerlijk zeggen dat ik het gevoel heb dat je je echt mee laat slepen.... Met jezelf mee laat slepen en met de rest van de wereld je mee laat slepen. En daar word je naar mijn beleving alleen maar helemaal tureluurs van. ja, dat klopt soms wel. Ik heb teveel neiging om als dingen niet goed gaan plan direct bij te willen stellen. En vaak trek ik het heel goed, maar soms duizelt het me ook...vooral als ik in zijn logboek ga kijken en ik verbanden probeer te leggen en dingen op internet ga uitzoeken...en alle tegenstrijdige adviezen hoor..ook van DA..Maar ook omdat ik het soms wel hopeloos vind: pijn en dan weten dat pijnstiller waarschijnlijk niet goed is, maar toch maar proberen, omdat dat de optie is op dat moment...

Kun je een paar dingen voor me duidelijk op een rijtje zetten, kort en bondig?

* Hoe erg is de jeuk nu eigenlijk? Kun je dat een cijfer geven tussen de 0 en 10? van 2 naar 3...ja..niet heel veel dus
* Wanneer is die jeuk begonnen? september, erna verdwenen, eind december terug, februari verdwenen en nu sinds tijd weer
* Waar heeft hij jeuk? En alleen daar? Hoe vaak per dag krabt hij daar? Krabt hij zichzelf stuk?kop: oren en neus. wrijft over zijn neus met beide pootjes, en bijt dan vaak op pootjes. Hij krabt zich daar met name in de avond, maar nu ook vaker overdag. Dit is niet vaak, maar zoals gezegd: 3 jaar geleden lag hij op die plekken open, en in september na paard/konijn/geit krabde hij zich daar hele avond..dus het valt mee maar het blijft een signaal...
* Heeft er wel eens iemand gekeken naar de oorzaak van de jeuk of zit je nu voor het eerst in dat traject? (jeuk kan ook door pollen of stress komen).ja, 3 jaar geleden, eliminitatiedieet eend, nu weer terug  maar dus veel minder heftig
* Hoe erg zijn de maag/darmproblemen? Cijfer tussen 0 en 10 graag.6, en op slechte dagen een 9
* Wanneer zijn die begonnen? vorig jaar
* Is er wel eens een ordinaire gastro-endoscopie gemaakt?nee
* Heeft jouw hond last van stress?veeel minder dan vroeger. Hij is "lycopodium"type, en in die zin zeker stress gevoelig. Maar waar hij toen ik hem kreeg overal met heel veel spanning op afging en blafte of erop dook, kan hij nu rustig naar een hond lopen, snuffelen en geeft hij mooi grens aan, maar er blijft wel wat spanning inzitten. Ik denk ook dat maag/darm daar zeker mee te maken heeft. Hij loopt bv best een beetje inelkaar gedoken naar een andere hond toe, dat blijft..Dus Ja. STress, en ja gevoelig. Maar ik denk dat hij afgelopen 3 jaar behoorlijk steady geworden is, mogelijk ook waarom hij nu minder last heeft dan toen van al die jeuk, maar dat er toch een soort level van stress bij hem is die wel voor andere klachten heeft gezorgd.
* Heb jij last van stress?heel lang niet gehad, maar in afgelopen periode zeker wel af en toe. Maar meestal is dat wel snel over
* Heb je het gevoel dat jouw hond last kan hebben van jouw stress?Much ontrekt zich dan meer denk ik. Als ik gestressed ben, ben ik dingen aan het opzoeken, uitzoeken, en in die zin meer afwezig. Mucho vraagt van mij om alert te zijn, als ik buiten met hem ben en niet oplet, gaat hij zijn eigen gang, in die zin werkt dat goed. Tijdens wandelen kan ik niet wegdromen, maar vraagt hij mij er te zijn..bv door even lekker tegen een bestelauto te blaffen, of zomaar over te steken...in die zin werkt onze combi zeker goed. En soweiso. Ik ben de laatste jaren steeds rustiger geworden, meer regelmaat, en daar doe ik het goed op, en Mucho ook. Alleen ik kan wel overspoeld raken als die rust verstoord word, en ik ben me ervan bewust dat ik daar iets mee moet, dat is voor mij niet fijn, en zal voor Mucho ook zeker niet fijn zijn. Maar in het algemeen is Much een heel relaxed beestje geworden, en krijg ik veel complimenten dat ik hem zo gekregen heb, en vinden de meeste mensen mij ook erg rustig...maarja...das als alles ook rustig is  ::)
#3110345
Tja..als je foto van Much op de bank ziet...zo ligt hij best vaak...das redelijk ontspannend..

Maar ik ben inderdaad afgelopen tijd niet meer zo vrolijk als een jaar geleden. Ik vind het best een overgang van altijd doen waar ik zin in had met hem, naar heel veel rekening houden met en veel "tegenslagen". Het duurt best lang, en het beheerst me soms teveel. Zeker afgelopen week of als het echt niet goed gaat. GElukkig zijn dat wel de uitzonderingen, want inmiddels heb ik ook heel erg geleerd te genieten van wat wel kan...kortere wandelingen, zitten in een weiland, genieten van het moment.  Het is meer een deel frustratie dat het zolang duurt, en tegelijk zie ik ook dat het echt stap voor stap wel beter gaat, ondanks de tegenslagen...alleen dat voer...dáár word ik wel gestoord van.


DAnk ieg voor al het meedenken, ik ga nekken bestellen, en zorgen dat ik ieg  gemalen eend en gans heb liggen om te geven, mocht er iets niet goed gaan.  Tja..en sorry voor al mijn uitgebreide topics,,,duidelijk dat het nog lang niet helder is in mijn hoofd...l
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door