Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Hope
#3110110
Ow mensen wat ben ik blij. In de wolken. Nee, dat is ook niet het goede woord.
Gezegend. Trots. Apetrots zelfs.
Mijn hart zit zo vol liefde en dankbaarheid.

Mijn lieve, knappe, mooie, fantastische Contessa. Mijn Piet Paniek. Mijn zorgenkindje. Mijn lerares en leerling in één. Mijn alles. Mijn allerfantstische paard. Het meest bijzondere, gecompliceerde paard wat ik ooit heb gehad. Een extreem hoog sensitief paard. Ze voelt alles. Ze raakte om alles in paniek.

Contessa. Het paard waarvan mensen om me heen zeiden dat ik haar moest laten inslapen. Dat het nooit niets meer worden zou met haar. Een gigantisch gedragsprobleem. Bang. Zó bang. Voor alles. Voor mensen, voor dingen aan en om haar lijf. Voor haar omgeving. Zelfs voor haar eigen staart.
Bang met borstelen, bang met wandelen, bang met longeren, rijden was onmogelijk. Levensgevaarlijk.

Een paard met een gigantisch rijtechnisch probleem. Bang. Voor álles.
Ze raakte dusdanig in paniek dat ze onbestuurbaar werd. Hoofd in de lucht en op hol. En niet een beetje. Echt volslagen, volkomen in paniek. Ik zat vaak op een ongeleid projectiel. Ze raakte soms in paniek, ging dan snoeihard en ik kon helemaal NIETS. Niet remmen, niet sturen. Alleen maar een schietgebedje doen dat ze niet uit de bocht zou vliegen en we samen zouden vallen.

Een paard met, zo bleek, een groot fysiek probleem in de rug. Waarvan mensen zeiden: die krijg je niet meer goed. Ja, als ze met je mee zou willen werken wel, maar met haar karakter... Laat haar gaan. Laat haar los. Jullie redden het nooit. Het wordt een lijdensweg voor je Marloes. Het wordt een drama. Je zal van teleurstelling in teleurstelling vallen. Er zijn zoveel paarden op de wereld. Je vind er wel één die makkelijker is.

Maar jullie kennen mij. Ik ben niet voor één gat te vangen. Ik geef niet (zomaar) op. Ik laat mijn maatjes niet zomaar gaan. En dus gooide ik het roer om. Ik ging aan het trainen.
Het kostte bloed, zweet en héél veel tranen. Ja, het was teleurstelling na teleurstelling. Ik trok zes maanden uit maar het werden er 14. We hadden ze alle 14 keihard nodig om te komen waar we nu staan.

Mijn lieve Tess. Nog steeds is het met vlagen een Piet Paniek. Maar over het algemeen is het een fantastisch lief paard dat alles voor me wil geven.
Gisteren heeft Gert foto's gemaakt. Er zijn door het jaar heen veel foto's gemaakt. Foto's van voor en na. Foto's van trainingen. Foto's van tranen van verdriet en van geluk. Foto's van ons gevecht tegen angst.

We vochten. En wonnen.
Mijn god wat ben ik gelukkig. Wat ben ik blij dat ik koos voor dat wat mijn hart me ingaf. Jemig. Ik heb er geen woorden voor. Ik kan alleen maar huilen.
Tranen van geluk.

Mijn Tess:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


:smitten:

Met het oog op veiligheid gebruik ik een slofteugel. Niet om iets af te dwingen, maar om te voorkomen dat ze onbestuurbaar zou worden als ze onverhoopt alsnog in paniek zou raken.
Laatst gewijzigd door Hope op za 09 mei 2015, 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Kiraly
#3110118
Wat een prachtig paard, en net als nelson boft zij verschrikkelijk. Hoeveel mensen zouden niet opgeven. Ik hoop dat je nog steeds langzaam vooruit met haar gaat en ons foto's blijft laten zien. Super hoor!
Door keetje
#3110129
Wat een emotionele reis hebben jullie samen gemaakt en wat een mooi resultaat heeft dat opgeleverd.
Wat een mooi paard is Tess en wat een prachtig mens ben jij dat je, ondanks tegenslag, toch in haar bent blijven geloven.

Die slofteugel, is dat die lijn vanaf haar hoofd naar haar borst? (Ik ben dus een totale nitwit wat betreft paardrijden  :-[ )
Laatst gewijzigd door keetje op za 09 mei 2015, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
#3110136
Kippenvel bij het lezen van je verhaal. Wat ben jij een aanhouder zeg!!!! Ongelofelijk, ik vind het ontzettend knap. Maar als ik dan de foto's van Tess zie snap ik helemaal waarvoor je het doet,  :-*. Geweldig dat al jouw harde werken tot dit resultaat heeft geleid.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#3110138
Je mag zeker trots zijn op wat je met Contessa hebt bereikt! Het getuigt van lef dat je er zo voor bent gegaan. Op zo'n piet paniek klimmen is niet niks.
Mooi paard, mooie combi!

O. en als je een slof op deze manier gebruikt vind ik er niks mis mee, hoor.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3110139
Ik weet nog goed hoe je in zak en as zat. Jou paard ziek, afgeschreven, op een dood spoor. Je bent er voor gegaan, je hebt dingen geprobeerd die ver buiten je comfort zone lagen en je heb samen met jou meisje een prachtige weg afgelegd.

Ik ben heel, heel erg blij voor jullie  :-*
Gebruikersavatar
Door Hope
#3110141
Ach ik kan het ook niet laten  ::)

Hier kwamen we vandaan.

En ze zag er echt niet zo uit omdat de stal waar ik stond niet goed was, of omdat ze te weinig eten kreeg. Nee, ze was niet dik te krijgen door stress.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3110147
Ik weet nog dat je hier op BP vertelde over haar rug en hoeveel speciale training je daarvoor in moest gaan zetten om het misschien OK te krijgen.
Wat geweldig om dan te lezen dat het zijn vruchten afwerpt en je haar zelfs weer kan berijden :-D
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door