Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door lady2009
#3109826
Wij hebben een opvanghond waarvan we geen achtergrond weten, het is een soort collie, veel te zwaar 38 kilo.
Nu krijgt hij hier kant en klaar vlees, maar had veel problemen met poepen, gisteren kwam er op eens allemaal smerige troep  met bloed uit zijn poeperd, gelijk naar de dierenarts, en die zei de anaalklieren zijn opengescheurd maar niet op de goede manier en hij heeft een kloof in zijn poeperd, met andere woorden hij is uitgescheurd zeg maar, waarschijnlijk is dit al van lange duur, nu werd ons geadviseerd om geen vlees meer te geven en/ of het te mengen met brokken om meer vezels toe te voegen.
Omdat de harde poep voor hem problemen geeft het doet zeer, vandaar over naar zachtere poep omdat dit probleem altijd zal blijven bestaan.
De hond is 6 jaar.
Hij poepte met vlees om de 3 dagen. Waarschijnlijk omdat het zeer deed, wat vinden jullie hiervan en hebben jullie advies voor mij, het probleem is ook dat meneer geen brokken blieft, dus wat moet ik doen?
Advies dierenarts aanhouden of gaan toevoegen, wij geven onze honden vlees van lotgering, hier doen ze het al jaren goed op.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3109830
lady2009 schreef: Wij hebben een opvanghond waarvan we geen achtergrond weten, het is een soort collie, veel te zwaar 38 kilo.
Nu krijgt hij hier kant en klaar vlees, maar had veel problemen met poepen, gisteren kwam er op eens allemaal smerige troep  met bloed uit zijn poeperd, gelijk naar de dierenarts, en die zei de anaalklieren zijn opengescheurd maar niet op de goede manier en hij heeft een kloof in zijn poeperd, met andere woorden hij is uitgescheurd zeg maar, waarschijnlijk is dit al van lange duur, nu werd ons geadviseerd om geen vlees meer te geven en/ of het te mengen met brokken om meer vezels toe te voegen.
Er zijn merken KVV waar veel honden harde ontlasting op krijgen, Dogmeat (degomeat) is daar één van. Misschien kun je aangeven welk merk KVV hij kreeg?
Ooit wel eens het advies gehad om bij verstopping een banaan te eten? Nee, natuurlijk niet want vezels houden de boel juist op. Daarbij nemen ze veel vocht op wat de hoeveelheid ontlasting vermeerderd.

Omdat de harde poep voor hem problemen geeft het doet zeer, vandaar over naar zachtere poep omdat dit probleem altijd zal blijven bestaan.
Dit kun je heel makkelijk oplossen door het spiervlees percentage op te krikken of er extra pens bij te voeren. Let er wel op dat je dan een KVV geeft zonder pens
De hond is 6 jaar.
Hij poepte met vlees om de 3 dagen. Waarschijnlijk omdat het zeer deed, wat vinden jullie hiervan en hebben jullie advies voor mij, het probleem is ook dat meneer geen brokken blieft, dus wat moet ik doen?
Wat een ontzettend slimme hond!! Laat de brokken maar lekker waar ze horen, in de supermarkt/dierenwinkel. Honden op vers vlees poepen inderdaad minder, maar ik vind eens in de 3 dagen toch echt weinig hoor. Misschien kun je bij de dierenarts om een klysma vragen voor als hij weer te lang niet poept?
Advies dierenarts aanhouden of gaan toevoegen, wij geven onze honden vlees van lotgering, hier doen ze het al jaren goed op.
Ah, kijk.. Lotgering is erg vet. Mijn advies zou zijn om een goede kwaliteit spiervlees toe te voegen, bijvoorbeeld gevogelte. Hierdoor krijgt je hond meer voedingsstoffen en calorieën binnen, en kan de lotgering iets naar beneden (wat ook weer op het gewicht drukt).
Door Lizzy
#3109840
lady2009 schreef: Wij hebben een opvanghond waarvan we geen achtergrond weten, het is een soort collie, veel te zwaar 38 kilo.
Nu krijgt hij hier kant en klaar vlees, maar had veel problemen met poepen, gisteren kwam er op eens allemaal smerige troep  met bloed uit zijn poeperd, gelijk naar de dierenarts, en die zei de anaalklieren zijn opengescheurd maar niet op de goede manier en hij heeft een kloof in zijn poeperd, met andere woorden hij is uitgescheurd zeg maar, waarschijnlijk is dit al van lange duur, nu werd ons geadviseerd om geen vlees meer te geven en/ of het te mengen met brokken om meer vezels toe te voegen.
Omdat de harde poep voor hem problemen geeft het doet zeer, vandaar over naar zachtere poep omdat dit probleem altijd zal blijven bestaan.
De hond is 6 jaar.
Hij poepte met vlees om de 3 dagen. Waarschijnlijk omdat het zeer deed, wat vinden jullie hiervan en hebben jullie advies voor mij, het probleem is ook dat meneer geen brokken blieft, dus wat moet ik doen?
Advies dierenarts aanhouden of gaan toevoegen, wij geven onze honden vlees van lotgering, hier doen ze het al jaren goed op.
Kortom, de ontlasting is de hard? En de dierenarts heeft geen beter plan dan gelijk maar weer brokken in de hond te kiepen....? Ik word hier zooo moe van.....

Als eerste moet je natuurlijk zorgen dat de ontlasting er met wat minder pijn uit kan. Want een ingescheurde poepert doet ZO'N vreselijke pijn, dat motiveert niet om te gaan poepen :-X. Wat ik zou doen: iedere keer als je hem uit gaat laten zijn poepert flink insmeren met honingzalf. Dat verzacht de pijn! Dat verminderd de ontsteking. En dat helpt de scheur genezen.

Verder is het zaak dat de ontlasting zachter wordt. Het verbaast me, dat dit op deze KVV hard is, want ik lees altijd dat het erg vet is. Maar, je kunt er heel simpel gestoomde bladgroenten aan toe gaan voegen. Waterkers, andijvie, paksoi, etc. Lekker aardig wat. Dat levert vezel en dat maakt de ontlasting dunner. En er kwalitatief goed spiervlees aan toe voegen is ook een heel goed idee! En als dat nog niet genoeg is, wil een scheutje extra vergine olijfolie ook nog wel eens helpen.
Door lady2009
#3109939
Heb zowel lotgering als een andere leverancier gevraagd hoe het zit met het geven van gevogelte.
En de toevoeging van extra spiervlees.
Olijfolie heb ik geprobeerd maar dan eet hij niet.
Zodra we een oplossing hebben gevonden vermeld ik dat hier,

Bedankt voor het meedenken.
Door Lizzy
#3109946
lady2009 schreef: Heb zowel lotgering als een andere leverancier gevraagd hoe het zit met het geven van gevogelte.
En de toevoeging van extra spiervlees.
Olijfolie heb ik geprobeerd maar dan eet hij niet.
Zodra we een oplossing hebben gevonden vermeld ik dat hier,

Bedankt voor het meedenken.
Ook niet als je een klein scheutje helemaal door de vlees roert? Wat je kunt doen is sardientjes in olijfolie nemen (zonnebloemolie en sojaolie zijn beide ongezond). Sardientjes laxeren en olijfolie ook en die combinatie vinden honden vaak heerlijk!
Door Ruisje
#3109963
Kan het ook niet zijn dat de ontlasting zo hard is omdat het te lang in de darm blijft zitten? De darm onttrekt vocht en de poep wordt zo steeds droger en harder. En in die 3 dagen komt er ook steeds meer ontlasting bij.
Door fransbulletje
#3109970
Kokosolie?
Als de bullen TamRo krijgen is de ontlasting ook wat te hard en dan krijgen ze een theelepel kokosolie extra virgine.
Ze vinden het heerlijk en ontlasting is goed.
Door lady2009
#3110036
Lizzy schreef: Ook niet als je een klein scheutje helemaal door de vlees roert? Wat je kunt doen is sardientjes in olijfolie nemen (zonnebloemolie en sojaolie zijn beide ongezond). Sardientjes laxeren en olijfolie ook en die combinatie vinden honden vaak heerlijk!
Moet ik dan een heel blikje doen, want dat kun je ook niet lang bewaren denk ik en om de hoeveel tijdmoet dit dan?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door