Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door dinky89
#3109849
Ik maak mij zorgen om Dinky.
Vanmorgen voor ik naar mijn werk ging was ze onrustig en zag ik haar steeds richting kattenbak lopen.
Duimen dat er bij thuiskomst gewoon een plasje in de bak ligt. Anders wordt het vanmiddag nog met haar naar de dierenarts.
Had op 23 april nog urine laten testen maar toen was alles goed.
Baal dus ook enorm dat ik naar mijn werk moest en haar niet in de gaten kon houden.
Ben namelijk bang voor verstopping maar lagen vanmorgen nog gewoon plasjes en een drol in de kattenbak.
Voor vertrek de kattenbak schoongemaakt dus vanmiddag als mijn vriend thuiskomt weten we of we naar de da moeten met haar  :-\
Laatst gewijzigd door dinky89 op do 09 jul 2015, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3109888
Ik duim dat er wat in ligt.
Poezen verstoppen gelukkig niet zo snel, dus de kans dat ze zonder eerdere symptomen plots verstopt zit, is wel kleiner dan bij een kater. 

Luis heeft eens een uur steeds lopen draaien in de bak en niets eruit krijgen.  Spoed dierenarts (das echt spoedgeval ze, een kater die niet kan plassen), maar tegen dat we daar waren was zijn blaas toch geleegd in het bakje.  Geen gruis gevonden toen trouwens, was gewoon een blaasontsteking of geprikkelde blaas of dergelijke.  Luis is nogal een stresskip...  ;)
Het kan dus ook goed meevallen. Misschien is het zelfs niets bij Dinky en vind je straks gewoon een plasje. ;)  Eens eentje laten onderzoeken is natuurlijk wel geen overbodige luxe. ;)
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3109893
Klopt dat poezen minder snel verstoppen maar toch maak ik mij enorm zorgen. Vooral omdat ik dat onrustige kattenbakgedrag helemaal niet ken van haar.....
Ook niet uit de tijd dat ze net bij ons was vanuit asiel en wel blaasgruis had...

23 april j.l. heb ik nog plasje laten onderzoeken ter controle (omdat ik mij niet aan dieetadvies van DA heb gehouden nadat ze paar jaar terug van blaasgruis af was) en toen was alles goed.....
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3109933
Pfiew, net verlossende bericht dat er in elk geval plasje in kattenbak zat dus geen verstopping.
Wel zei hij dat plasje erg klein was dus hij probeert nu urine op te vangen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3109938
Beetje extra vocht onder haar eten doen de volgende dagen kan ook nooit kwaad.
En is er niets dat haar nu voorgeschoteld kan worden om extra vocht binnen te krijgen?  Vleesbouillon?
Ik weet niet of je weet hoe ze op melk reageert?  Niet elke kat krijgt daar namelijk diarree van, en als ze daar niet op reageert, kan dat helpen om haar op dit moment even zo veel mogelijk te laten drinken.  Niet de gezondste oplossing, maar hoe meer je nu kan haar blaas spoelen hoe beter, wat dan ook de oorzaak zou zijn.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3109945
Zal zeker wat extra water over het eten 'gooien'  komende tijd ;)

En overweeg om Eurologist te bestellen bij huisdierendokter aangezien dat zowel bij blaasontsteking als bij gruis zou werken?

Maar zal nu eerst naar huis om de situatie daar te peilen. VL doet nu poging urine op te vangen sinds kwart over 1 ofzo  ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3109950
Is ze daar redelijk gemakkelijk in? In urine opvangen?
Want anders zou ik dat zo laten he. 
Als ze het nu gaat lopen ophouden of stress ondervind kan dat de zaak ernstig verergeren!  :-\ Dan ben je beter gewoon door de DA rechtstreeks uit de blaas te laten prikken (als die vol is op het moment).  Of een van de volgende dagen te proberen.

Ophouden is nu het laatste dat ze mag doen. Ze moet vrij toegang hebben tot een bak die haar aanstaat en net zoveel mogelijk spoelen.

Eurologist lijkt me een goed idee. Heb er zelf geen ervaringen mee, maar je hoort er vaak heel erg goede berichten over.
#3109965
Da is duidelijk meer stress (krijg haar niet eens in mijn eentje in reismand) en het opvangen is deze keer redelijk vlot gelukt :-) ben nog in afwachting van de uitslag ;-)

Edit: veel spoedgevallen bij da dus tot op heden nog geen uitslag (vorige keer had ik uitslag binnen uur). Belde om 19:00 maar eens naar praktijk (open tot 19:30) maar assistente kon uitslag niet inzien en da was alweer/nog steeds bezig met spoedgevallen want was net weer eentje binnen gekomen. Heb aangegeven dat de uitslag ook wel gemaild mag worden. Nog maar weer geduld hebben dus voor ik de aanpak kan bepalen.

Edit2: net rond half 9 eindelijk gebeld. Het is niet goed maar ook niet compleet mis. Eiwit en bloed was licht verhoogd/aanwezig en dat was 23 april j.l. absoluut niet zo (was zelfde da). Het was eigenlijk net teveel om niets te doen maar te weinig om in paniek te raken. Waren paar kristallen te zien maar dat kon ook komen omdat het meer dan uur nadat we het hadden gebracht is ingezet  ::) hoef dus niet aan dieetvoer maar wel maandag ontstekingsremmer (novacam) halen en dit weekend veel vocht bij natvoer.
Aan de ene kant beetje dubbel gevoel over de novacam omdat het familie is van metacam waar bij katten nogal eens nierproblemen ontstaan (durf het op ander kattenforum niet eens te noemen omdat ik de reacties al kan voorspellen....). Aan de andere kant weet ik van jaren terug dat dinky de novacam gewoon makkelijk van spuitje af likt dus geen stress bij toediening.
Laatst gewijzigd door dinky89 op vr 08 mei 2015, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
#3110923
dinky89 schreef: Da is duidelijk meer stress (krijg haar niet eens in mijn eentje in reismand) en het opvangen is deze keer redelijk vlot gelukt :-) ben nog in afwachting van de uitslag ;-)

Edit: veel spoedgevallen bij da dus tot op heden nog geen uitslag (vorige keer had ik uitslag binnen uur). Belde om 19:00 maar eens naar praktijk (open tot 19:30) maar assistente kon uitslag niet inzien en da was alweer/nog steeds bezig met spoedgevallen want was net weer eentje binnen gekomen. Heb aangegeven dat de uitslag ook wel gemaild mag worden. Nog maar weer geduld hebben dus voor ik de aanpak kan bepalen.

Edit2: net rond half 9 eindelijk gebeld. Het is niet goed maar ook niet compleet mis. Eiwit en bloed was licht verhoogd/aanwezig en dat was 23 april j.l. absoluut niet zo (was zelfde da). Het was eigenlijk net teveel om niets te doen maar te weinig om in paniek te raken. Waren paar kristallen te zien maar dat kon ook komen omdat het meer dan uur nadat we het hadden gebracht is ingezet  ::) hoef dus niet aan dieetvoer maar wel maandag ontstekingsremmer (novacam) halen en dit weekend veel vocht bij natvoer.
Aan de ene kant beetje dubbel gevoel over de novacam omdat het familie is van metacam waar bij katten nogal eens nierproblemen ontstaan (durf het op ander kattenforum niet eens te noemen omdat ik de reacties al kan voorspellen....). Aan de andere kant weet ik van jaren terug dat dinky de novacam gewoon makkelijk van spuitje af likt dus geen stress bij toediening.
Wat is de reden voor de metacam eigenlijk?
(want de werkzame stof ik helemaal hetzelfde, dus kan je gewoon hetzelfde noemen hoor) Maar ik kan niet volgen waarom deze gegeven wordt? Gewoon voor de zekerheid? Want dan gaf ik het ook niet. Er moet wel een goede reden zijn voor mij...

Wat was de pH? En zijn er bacteriën waargenomen onder de microscoop of niet?
#3110978
De Ph was goed (neem dus aan dat hij weer 7 was maar ze hebben mij de uitslag niet doorgemaild, alleen gebeld ondanks dat ik had gevraagd het te mailen dus moet daar nog maar weer achteraan).

Meloxicam (want dat is de werkzame stof) is om te voorkomen dat het een grote blaasontsteking zou worden omdat er nu slechts beetje bloed/eiwit bij gevonden werd. Om te zorgen dat het dus niet escaleert. Bacteriën zijn alleen genoemd in het kader dat poezen hier gevoeliger voor zijn dan katers. Weet niet in hoeverre hier naar gekeken is (en hoeveel waarde het heeft aangezien ze al meer dan uur hadden gewacht om het in te zitten nadat ik het had gebracht....).
Wel zijn de plasjes kleiner geworden in het weekend en heeft ze inmiddels ook naast de bak geplast dus combi pijnstiller/ontstekingsremmer lijkt mij daarbij wel op zijn plaats?
#3111231
Plasjes lijken alweer groter te worden nadat ik rond 10 uur de novacam heb gegeven. Ook lijkt ze minder vaak naar de bak te lopen. Ze heeft er dus in elk geval baat bij :-)
Nu even zien hoe het verder zal gaan.of het voldoende blijkt (bij da zeiden ze geven tot flesje leeg is, dat is ongeveer 10 dagen)
Ze likte het weer alsof het snoep was van het spuitje dus daarin 0,0 stress :-)
Laatst gewijzigd door dinky89 op ma 11 mei 2015, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3111436
Sien heeft ook wel eens een blaasontsteking gehad. Die legde ook kleine plasjes neer en het bleek pijnlijk te zijn. Ze assioceerde al vrij snel de bak met pijn, dus ging ze elders plassen. Pijnstillers, ik weet niet meer welke, hielpen goed om het patroon te doorbreken.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door