Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3108943
Mijn mini-pincher, die net 16 jaar is geworden, heeft in een maand tijd nu 3 keer een darmontsteking gekregen (vandaag de 3e keer). Ze heeft altijd kwetsbare darmen gehad (door haar verleden), heeft in het begin dat ik haar had altijd KVV gekregen, maar dit kan ze niet goed verwerken. Sinds langere tijd kreeg ze brok (Dog Lovers Gold, Passion Ocean Fish & Sweet - graanvrij), maar dit ging op een gegeven moment ook niet goed meer. Vorige week Applaws blikjes gegeven die ik nog in huis had, puur vis en groenten en dit ging heel goed. Alleen blijken die blikjes niet meer verkrijgbaar. Er is alleen nog vis met kip verkrijgbaar. Deze heb ik nog geprobeerd, ik dacht mss is die kip licht verteerbaar, maar het is dus weer fout gegaan...

Voor haar darmen/maag krijgt ze nu begeleiding dmv homeopathie, hopelijk gaat dat haar helpen.

Wbt voeding, ik denk er over om dan zelf maar eten te gaan bereiden voor haar, alleen vis en groenten. Alleen is mijn vraag, is dit voldoende? En hoe stel ik dit goed samen?
#3108956
Welke KVV heb je in het verleden geprobeerd? Het kan zijn dat daar ook granen in zaten verwerkt (serieus, ik heb maïs in mijn Tammenga-paardmix gevonden ??? ) waar ze niet tegen kan.
Ik zou toch eerst voor vlees kiezen t.o.v. vis. In veel vis zitten stoffen die voedingsstoffen in je hond kunnen afbreken. In zalm zit dit niet, maar zalm is nou net weer een heel vervuilde diersoort.

Ik zou proberen of je een eliminatiedieet kan starten en of je hond tegen eend kan, daar kun je heel mooi aankomen. Eendenvleugels en nekken zijn beginnersbotten die jouw hondje hopelijk ook goed weg kan krijgen.

Lees dit eens door:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg3027529
#3108988
Dank je voor je reactie Fenixjuh. Ik heb veel verschillende soorten KVV geprobeerd, ook zonder granen. Ook al eerder eliminatiediëten gevolgd. Maar ze kan echt niet tegen vlees. Vermoedelijk door Leishmania in combinatie nu met haar leeftijd (?) kan ze dit niet verwerken.

Ze krijgt op dit moment alleen even wat witvis, dat blijkt het lichtst verteerbaar. Maar dit moet natuurlijk snel veranderen.
#3109218
Wat balen dat blikjes eruit gaan.

Waaraan merk je dat ze niet goed verteert? En wat zijn klachten van darm? Diarree? Rommelen?

Hier ook erg aan het zoeken met diersoorten en darm problemen. Als ik vlees kook lijkt het beter te gaan als hij veel klachten heeft. Daarbij lijkt geit melk te helpen als hij veel klachten heeft. Dat drinkt hij wel als hij verder niets eet


dus eventueel spiervlees koken? Met vis en groente? Pompoen zou ook fijn zijn voor maag

succes!
#3109286
Fenixjuh schreef: Martine-Tom kent een hond (ik weet niet hoe goed) die volledig vegetarisch eet.. Misschien zou zij er iets over kunnen vertellen?
Dank je, zal er eens naar vragen. Ik heb ondertussen wel een vega en graanvrije blikvariant gevonden van Yarrah, zit soja in (ben ik niet helemaal weg van) met appelconcentraat en cranberries.  Mss in combinatie met vis kan dit wel een volledig voer zijn? Evengoed wel weinig ingrediënten.
Papalou schreef: Wat balen dat blikjes eruit gaan.

Waaraan merk je dat ze niet goed verteert? En wat zijn klachten van darm? Diarree? Rommelen?
Ja echt balen, opeens zijn ze niet meer verkrijgbaar, verkocht blijkbaar niet goed genoeg.

Ze krijgt buikpijn, gaat dan strekken en anders liggen (met knietjes naar buiten). Haar ontlasting wordt dan ook slijmerig en er kan ook bloed bij komen.
Papalou schreef:Hier ook erg aan het zoeken met diersoorten en darm problemen. Als ik vlees kook lijkt het beter te gaan als hij veel klachten heeft. Daarbij lijkt geit melk te helpen als hij veel klachten heeft. Dat drinkt hij wel als hij verder niets eet

dus eventueel spiervlees koken? Met vis en groente? Pompoen zou ook fijn zijn voor maag

succes!
Gekookt vlees maakt voor haar helaas geen verschil...
Ja pompoen is idd fijn. Ik weet alleen dus nog niet of alleen vis en groenten voldoende zijn.

Dank je!
Door Lil
#3109329
Wat vinden dierenartsen hiervan? Het is een heel oud hondje zo te lezen. Van een kant zeg je dan misschien als ze maar prettig voelen, van de andere kant belangrijk dat ze voldoende voedigsstoffen en vitamines binnen krijgen. Ik geef inmiddels of kvv met premix of commerciele voeding,  juist omdat die "vitaminepil" nodig is en dat terwijlde mijne jonger is en nog voldoende diersoorten verdraagt.
#3109430
Nelson heeft een tijd vegetarisch gegeten en van de dermatoloog begreep ik dat er inderdaad (vaak oudere) honden zijn die echt geen vlees meer verdragen.

Het vegetarisch menu dat zij voorschrijven:
1/3 aardappels, 1/3 tofu gebakken in extra vergine olijfolie, 1/3 groenten.
De hoeveelheid weet ik niet meer precies, Nelson woog toen 26 kilo en kreeg 1 kilo aardappels per dag. Het waren echt enorme hoeveelheden weet ik nog. Als je wil kan ik wel eens kijken of ik de papieren van het dieet nog heb.
Aardappels kan je ook vervangen door rijst, maar veel honden vinden die droge rijst met droge tofu echt totaal niet eetbaar. Daarom maakte ik altijd een soort puree met alles door elkaar.

Er moet wel een goede multivitamine in, want qua voedingswaarde is het echt 0,niks.
#3109461
Lil schreef: Wat vinden dierenartsen hiervan? Het is een heel oud hondje zo te lezen. Van een kant zeg je dan misschien als ze maar prettig voelen, van de andere kant belangrijk dat ze voldoende voedigsstoffen en vitamines binnen krijgen. Ik geef inmiddels of kvv met premix of commerciele voeding,  juist omdat die "vitaminepil" nodig is en dat terwijlde mijne jonger is en nog voldoende diersoorten verdraagt.
De dierenarts kan eigenlijk ook niet meer doen. Bij een jonge hond zouden ze normaal gaan kijken wat er nu precies speelt in de darmen, maar narcose bij mijn hond is echt niet meer mogelijk. Dus probeer ik qua voeding voor haar het beste te vinden, wat ze goed kan verdragen. Alleen vind ik het dus echt moeilijk om een volledig voer te maken,  zodanig dat ze inderdaad genoeg voedingsstoffen binnen krijgt.
#3109463
Hope schreef: Nelson heeft een tijd vegetarisch gegeten en van de dermatoloog begreep ik dat er inderdaad (vaak oudere) honden zijn die echt geen vlees meer verdragen.

Het vegetarisch menu dat zij voorschrijven:
1/3 aardappels, 1/3 tofu gebakken in extra vergine olijfolie, 1/3 groenten.
De hoeveelheid weet ik niet meer precies, Nelson woog toen 26 kilo en kreeg 1 kilo aardappels per dag. Het waren echt enorme hoeveelheden weet ik nog. Als je wil kan ik wel eens kijken of ik de papieren van het dieet nog heb.
Aardappels kan je ook vervangen door rijst, maar veel honden vinden die droge rijst met droge tofu echt totaal niet eetbaar. Daarom maakte ik altijd een soort puree met alles door elkaar.

Er moet wel een goede multivitamine in, want qua voedingswaarde is het echt 0,niks.
Dank je voor de uitleg, interessant. En Nelson deed het toen wel goed op dit menu? Best apart ook tofu, want soja staat ook niet echt goed bekend qua allergie reactie.
Het probleem is alleen dat mijn hond dus geen aardappels kan verdragen, bij een eerder ontlastingsonderzoek bleek dat ze zetmeel niet goed kan verteren...
#3109524
Irene schreef: Dank je voor de uitleg, interessant. En Nelson deed het toen wel goed op dit menu? Best apart ook tofu, want soja staat ook niet echt goed bekend qua allergie reactie.
Het probleem is alleen dat mijn hond dus geen aardappels kan verdragen, bij een eerder ontlastingsonderzoek bleek dat ze zetmeel niet goed kan verteren...
Nelson deed het er niet fijn op, omdat ook hij niet tegen aardappels kon.
Is rijst dan een optie?

En een fijne brok, heb je dat al eens geprobeerd?
Door Lil
#3109532
Irene schreef: De dierenarts kan eigenlijk ook niet meer doen. Bij een jonge hond zouden ze normaal gaan kijken wat er nu precies speelt in de darmen, maar narcose bij mijn hond is echt niet meer mogelijk. Dus probeer ik qua voeding voor haar het beste te vinden, wat ze goed kan verdragen. Alleen vind ik het dus echt moeilijk om een volledig voer te maken,  zodanig dat ze inderdaad genoeg voedingsstoffen binnen krijgt.
Is er geen commerciële voeding waar zij tegen kan? Dus blik/brok etc?
Zo nee, dan zou ik eens met een da overleggen of mulitvitamine ok is. Normaal vind ik dat helemaal niets,  maar alleen vis met wat groente lijkt mij echt onvoldoende.
#3109536
Hope schreef: Nelson deed het er niet fijn op, omdat ook hij niet tegen aardappels kon.
Is rijst dan een optie?

En een fijne brok, heb je dat al eens geprobeerd?
Rijst is ook veel zetmeel. En brokken, ook verschillende geprobeerd, tijd goed gegaan, maar nu lijkt ze het helemaal niet meer te verdragen (valt wellicht te zwaar? Ook al maak ik er helemaal pap van).
#3109537
[quote="Lil"]
Is er geen commerciële voeding waar zij tegen kan? Dus blik/brok etc?
Zo nee, dan zou ik eens met een da overleggen of mulitvitamine ok is. Normaal vind ik dat helemaal niets,  maar alleen vis met wat groente lijkt mij echt onvoldoende.
[/quote]
Nee, gaat ook niet goed, zelfde geldt voor brok (zie mijn bericht hierboven).
Multivitaminen/mineralen geef ik er wel bij. Maar dan nog, met alleen vis en groenten is het gewoon te weinig vullend.
Door Lil
#3109553
[quote="Irene"]
Nee, gaat ook niet goed, zelfde geldt voor brok (zie mijn bericht hierboven).
Multivitaminen/mineralen geef ik er wel bij. Maar dan nog, met alleen vis en groenten is het gewoon te weinig vullend.
[/quote]

hoe bedoel je te weinig vullend?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door