Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Sher
#3109482
Hoe lang blijft een merel eigenlijk bezig met broeden?
Wij zijn hier nu al weken in de ban van de merels en kat Vinnie durft nu dus ook al een hele tijd nauwelijks meer in de kamer te zitten. Zodra hij op de vensterbank verschijnt gaat het alarm af in de tuin en we zijn ons al een aantal keren rotgeschrokken omdat er weer een merel in een kamikaze-actie tegen het raam aan vliegt. De beveiligde tuin in, zit er al helemaal niet meer in, zodat de arme stakker grotendeels doorbrengt met dutjes op de bovenverdieping.
Ze zijn ook zo vroeg wakker en zijn vanaf half zes regelmatig een uur lang aan het schreeuwen omdat ze de kat voor het raam hebben gezien. Jammer dat het uitslapen in de vakantie er hierdoor niet meer in zit.
Ik ben dol op jonge vogeltjes hoor, maar mijn kat en ik verheugen ons er heel erg op dat ze binnenkort grote vogels zijn geworden.  :P
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#3109485
Ze kunnen wel 4 broedsels achter elkaar doen, dus je bent er nog niet van af.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3109490
Ocharme...  Voor jullie en je kat he.
Je zou toch al gaan hopen dat ze volgend jaar een ander plaatsje uitkiezen.

Persoonlijk zou ik het na een maand of 2 wel gezien hebben en de kat gewoon buiten laten.  Moeten de merels zelf maar hun conclusie's trekken over de veiligheid van de broedplaats. Naar ik begrijp doet hij ze eigenlijk wel niets, maar is hij er zelf bang van?
Dat vind ik heel erg zielig...  :-[ 
Gebruikersavatar
Door Sher
#3109492
Ja, nou net waren de honden even in de tuin en Noortje had direct een klein mereltje in de bek. Die kleintjes zijn dus door de ouders in mijn tuin gedumpt.
Het kleine mereltje is ongedeerd teruggezet, maar nu mogen we dus zelfs onze eigen tuin niet meer in.  :-\
Door Aprilsnow
#3109493
http://www.vogelopvangwoudenberg.nl/ind ... 3&Itemid=9

Jonge merels vliegen uit maar kunnen dan nog niet zo ver van het nest af. De ouders voeden de jongen daar waar ze zitten. Het is niet zo dat de ouders ze ergens dumpen ;-)
Op het moment dat ze uitgevlogen zijn zou ik het nest weghalen (als je het beu bent  ;)) en de plaats wat minder aantrekkelijk maken om te broeden.
Door zurca
#3109495
Als ze nu het nest verlaten hebben, ze zijn niet gedumpt :biggrin2: dan zijn ze met een dag of wat wel de tuin uit.
De merel die hier elk jaar in onze tuin zit (die de katten en honden overgens volkomen accepteert. de katten slapen onde de vuurdoorn waar zij 1 meter hoger op het nest zit) heeft haar jongen altijd met een dag of 2 wel de tuin uit. Alleen die dagen hebben ze hier huisarrest ;)
Gebruikersavatar
Door Sher
#3109499
De merel is weg! Hoera!
Ik heb net eerst zelf zorgvuldig de tuin geïnspecteerd en daarna Noortje onder toezicht laten zoeken. Niks meer!
De merels gingen wel heel erg tekeer in de bosjes achter de tuin. Ik heb even gekeken en zag daar een ekster zitten. Pffff je snapt niet dat er nog steeds merels in Nederland leven als je ziet hoe moeizaam ze hun jongen grootbrengen.
Trouwens weet ik wel dat ze hun jongen niet echt dumpen hoor, maar het voelde wel even zo.  :biggrin2:
Laatst gewijzigd door Sher op do 07 mei 2015, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3109505
Grrrr, stomme eksters.
En daar laat je dan je slaap en je tuin voor...  :-X

Enfin, je bent er nu wel vanaf, maar het is te hopen dat het niet voor niets geweest is.
Die kraaiachtigen (eksters, kauwen, kraaien) worden hier toch ook een echte plaag.  Als ik eens per maand een merel of kleine vogel zie passeren is het veel, maar die beesten en de duiven zitten hier dagelijks in de tuin. Ze nemen gewoon de plaats van al die kwetterende vrolijke vogeltjes in. Pikken nog naar mijn konijnen ook en gaan met mn eieren vliegen.  >:(
Gebruikersavatar
Door Hope
#3109512
pearlsofpassion schreef: Grrrr, stomme eksters.
En daar laat je dan je slaap en je tuin voor...  :-X

Enfin, je bent er nu wel vanaf, maar het is te hopen dat het niet voor niets geweest is.
Die kraaiachtigen (eksters, kauwen, kraaien) worden hier toch ook een echte plaag.  Als ik eens per maand een merel of kleine vogel zie passeren is het veel, maar die beesten en de duiven zitten hier dagelijks in de tuin. Ze nemen gewoon de plaats van al die kwetterende vrolijke vogeltjes in. Pikken nog naar mijn konijnen ook en gaan met mn eieren vliegen.  >:(
Goh, wat grappig, ik zie hier dus nooit dat soort vogels.
Wel duiven. En buizerds, maar ja, die zijn ook mooi om te zien. Gelukkig heb ik de rennen van de konijnen dicht aan de bovenkant, want hij zit vaak genoeg te loeren in de boom bij de hokken.
Door monster
#3109677
Eksters staan nooit op het hondenmenu. Misschien een idee en de kraaien ook. Het zijn er zoveel.
Gebruikersavatar
Door Sher
#3109731
Er bleek er toch weer één te zitten.  ::)
Deze zag ik gelukkig het eerst. Nu durf ik de honden dus niet meer los te laten in de tuin en dat terwijl het heel lekker weer was. Nu maar hopen dat ze morgen weg zijn. In ieder geval zag ik dat de kleine vanmiddag al wel een beetje kon vliegen. Hij zat opeens op ooghoogte in een boom.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3109883
monster schreef: Eksters staan nooit op het hondenmenu. Misschien een idee en de kraaien ook. Het zijn er zoveel.
Ik denk niet dat ze dat eetbaar vinden.
En onlangs zei er iemand hier dat die kraaiachtigen beschermd zijn. Sla mij maar dood waarom ze, maar goed, das meestal zo met die regeltjes...  :(
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#3143197
Nu zijn mijn honden de klos. Er zit een mereljong (net uitgevlogen) naast mijn overkapping in de tuin. Ze hebben er een 2 maanden geleden al 1 ontleedt, dus ik pas voor de volgende keer. Ik had gehoopt dat het beestje snel de lucht in zou gaan, maar hij/zij zit er al de hele dag. Dus afwachten tot de kleine naar de volgende tuin gaat vliegen. Voorlopig zit ie veilig en wordt steeds gevoerd.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door