Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Jantina
#3108916
Vraagje:
Binnen een ras is het mogelijk om via DNA onderzoek een gen te traceren waarmee je kunt bepalen of je hond vrij, drager of lijder is van een bepaalde aandoening. Een aandoening die niet dodelijk is, maar ernstig genoeg om dit 'uit het ras te willen fokken'. Even kort geeft een combi vrij x vrij of vrij x drager natuurlijk het meest gewenste resultaat, namelijk geen lijders. Echter, lijder x vrij geeft ook slechts dragers....
Wat vinden jullie ervan om vanwege bloedspreiding/ genetische diversiteit toch lijders toch in te zetten voor de fokkerij? In feite is dit fokken met een zieke hond, echter weet je zeker (doordat de andere ouder vrij is) dat je geen pups met deze aandoening op de wereld zal zetten.
Ethisch verantwoord of niet?
Door Lizzy
#3108924
Vrij x vrij geeft 100% vrije nakomelingen
vrij x drager geeft 50% vrije en 50% dragers
vrij x lijder geeft 100% dragers

Ik vind alles maar uitsluiten van de fokkerij echt een van de slechtste dingen die we kunnen doen. Dus afhankelijk hoe mijn ras ervoor stond: zou ik hier niet per definitie moeite mee hebben.
Door Lizzy
#3108926
(doe je dit te vaak, heb je natuurlijk op een gegeven moment geen vrije honden meer... Dus ik zou wel heel goed overwegen of het de moeite echt waard is en liefst in overleg met andere fokkers/RV dit soort dingen beslissen).
Gebruikersavatar
Door Fotogravinnetje
#3109047
Hangt af van de populatie. Bij relatief weinig fokdieren en relatief veel vrije dieren zou ik die combinatie wel doen, omdat je niet direct het aantal vrije dieren te ver terugdringt en wel zo veel mogelijk dieren gebruikt om de fokbasis zo breed mogelijk te houden. Zo op het gevoel zou ik denk ik de grens leggen op minimaal 70% vrije dieren in de populatie.
Bij relatief veel fokdieren of relatief weinig vrije dieren zie ik geen reden om die combinatie in te zetten. In het eerste geval heeft het uitsluiten van de lijders geen al te grote impact op de fokbasis. In het tweede geval ga je dan te sterk richting allemaal dragers in je populatie, waardoor je op termijn gedwongen wordt dragers met dragers te kruisen, dus 25% kans op lijders...
Bij het Markiesje staat in het VFR dat lijder x vrij in uitzonderingsgevallen mag. Dan zou ik dus denken aan een lijder die weinig tot niet verwant is aan de rest van de populatie (bijvoorbeeld een nieuwkomer) en wel heel rastypisch is. Daarvan zijn de genen zo waardevol dat je op de koop toeneemt dat je een nest van dragers fokt.
Gebruikersavatar
Door EllyS
#3109069
Als ik denk dat ik weet over welk gen (en ras) het gaat, zijn er geen lijders. Die overlijden nl al op zeer jonge leeftijd.
Zolang je geen dragers combineert, krijg je alleen dragers, geen lijders. Het zal in het ras blijven bestaan als je dragers blijft gebruiken. Maar uitsluiten betekent dat je maar een hele kleine genenpoel overhoudt. En die is al behoorlijk klein.
Door Jantina
#3109080
Zoals in de begin post staat is het geen dodelijke aandoening en bestaan er dus wel degelijk lijders. Daar werd tot de DNA test ook gewoon mee gefokt, omdat de ziekte zich vrijwel altijd pas op latere leeftijd openbaart.
Gebruikersavatar
Door EllyS
#3109084
Ok, dan gaat het dus niet om het geen dat ik dacht. Dan ga ik mee met Fotogravinnetje. Afhankelijk van de grootte van de populatie evt wel gebruiken, Maar onder voorwaarden.
Door kaszi
#3109254
Ik heb daar geen problemen mee.

Bij ons ras werd nog niet zo lang geleden een gen ontdekt dat op latere leeftijd PRA veroorzaakt.

Nu blijkt dat 25 procent lijder is, 25 procent vrij en 50 drager.

Indien de lijder verder gezond is ook qua geest zo ik hem zeker niet uitsluiten. 
Gebruikersavatar
Door Fotogravinnetje
#3109281
Kaszi, probleem is dat als je te veel lijders inzet je op een gegeven moment (vrijwel) alleen nog maar dragers over houdt. En drager x drager levert 25% kans op lijders op. Nou is PRA geen dodelijke aandoening, maar het is ook niet niets als je hond met een jaar of vijf hoe langer hoe minder gaat zien.
Je wil op zo'n manier fokken dat er geen lijders meer geboren worden en het percentage vrije dieren hoe langer hoe groter wordt.
Gebruikersavatar
Door MargaS
#3109355
Een drager heeft geen last van de ziekte. Als je een lijder inzet x vrij zullen de dragers de ziekte niet hebben. Fok je daarna drager x vrij dan zal de ziekte zich nooit openbaren. Ik heb er op deze manier geen problemen mee.
Laatst gewijzigd door MargaS op wo 06 mei 2015, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door kaszi
#3109477
Fotogravinnetje schreef: Kaszi, probleem is dat als je te veel lijders inzet je op een gegeven moment (vrijwel) alleen nog maar dragers over houdt. En drager x drager levert 25% kans op lijders op. Nou is PRA geen dodelijke aandoening, maar het is ook niet niets als je hond met een jaar of vijf hoe langer hoe minder gaat zien.
Je wil op zo'n manier fokken dat er geen lijders meer geboren worden en het percentage vrije dieren hoe langer hoe groter wordt.
Ik zeg ook niet dat je dat steeds moet doen. Maar dat enkel op basis van deze test zou ik een lijder zeker niet uitsluiten.

Ps bij deze vorm van PRA krijgen de honden pas problemen op bejaarde leeftijd.
Door Kinnie
#3109526
Er wordt niets gezegd over de ziekte waar het om gaat. Dat zou voor mij belangrijk zijn, evenals de populatie.
Bij de golden zijn 3 DNA testen die gedaan kunnen worden.
Bij éen van de 3 zijn erg weinig vrije reuen, de populatie is er dus niet naar om het uit te sluiten voor de fok. Er wordt wel geprobeerd enkel drager of vrije pups te fokken, maar ook dat lukt niet altijd. Het is een combinatie van bij een reu keuze, en andere zaken wegen zwaarder
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door