Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3107931
Anderhalve week geleden is Xerox (9 jr, atopisch) van de ene op de andere dag extreem veel gaan drinken en plassen. Dit weekend heb ik het vocht 24 uur bijgehouden: 2,4 liter gedronken en dat dus zonder het maaltijdvocht (volledig BARF). In de afgelopen 3 weken is hij 2 kilo kwijtgeraakt, maar hij heeft ook last gehad van een virusje in die weken. Verder heeft hij geen enkele klacht, in gedrag en energie is hij helemaal zichzelf.

Afgelopen donderdag hebben we een urine- en bloedonderzoek gedaan in de kliniek. Urine was goed, wel minder geconcentreerd maar niet onder de grens, nieren en lever zijn dik in orde. Hiermee zijn een blaasontsteking, suikerziekte, de ziekte van Cushing, nierfalen, een te laag kaliumgehalte en de ziekte van Addison uitgesloten.

Dit weekend is Xerox incontinent geraakt ondanks om de 3 uur uitlaten (ook 's nachts).

Vanochtend is het urineonderzoek herhaald, dit was wederom goed. Vanmiddag wordt hij geprikt voor de schildklier en het calciumgehalte. Bij een negatieve uitslag zal er gekeken worden naar centrale en nefrogene diabetes insipidus.

Het liefst wil ik dat hij nu in één keer helemaal goed onderzocht wordt, dus zijn er nog dingen waar we niet aan gedacht hebben en waar hij wel op onderzocht zou moeten worden? De meest opvallende aanwijzingen zijn dus dat dit plotseling is ontstaan en dat drinken en plassen de enige klacht is, zo bizar!

Alvast bedankt voor het meedenken  :)
Laatst gewijzigd door Xerox op ma 04 mei 2015, 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.
#3107962
Xerox schreef: Anderhalve week geleden is Xerox (9 jr, atopisch) van de ene op de andere dag extreem veel gaan drinken en plassen. Dit weekend heb ik het vocht 24 uur bijgehouden: 2,4 liter gedronken en dat dus zonder het maaltijdvocht (volledig BARF). In de afgelopen 3 weken is hij 2 kilo kwijtgeraakt, maar hij heeft ook last gehad van een virusje in die weken. Verder heeft hij geen enkele klacht, in gedrag en energie is hij helemaal zichzelf.

Afgelopen donderdag hebben we een urine- en bloedonderzoek gedaan in de kliniek. Urine was goed, wel minder geconcentreerd maar niet onder de grens, nieren en lever zijn dik in orde. Hiermee zijn een blaasontsteking, suikerziekte, de ziekte van Cushing, nierfalen, een te laag kaliumgehalte en de ziekte van Addison uitgesloten.

Dit weekend is Xerox incontinent geraakt ondanks om de 3 uur uitlaten (ook 's nachts).

Vanochtend is het urineonderzoek herhaald, dit was wederom goed. Vanmiddag wordt hij geprikt voor de schildklier en het calciumgehalte. Bij een negatieve uitslag zal er gekeken worden naar centrale en nefrogene diabetes insipidus.

Het liefst wil ik dat hij nu in één keer helemaal goed onderzocht wordt, dus zijn er nog dingen waar we niet aan gedacht hebben en waar hij wel op onderzocht zou moeten worden? De meest opvallende aanwijzingen zijn dus dat dit plotseling is ontstaan en dat drinken en plassen de enige klacht is, zo bizar!

Alvast bedankt voor het meedenken  :)
Volgens mij zijn dit en de onderzoeken die al hebben plaats gevonden wel zo'n beetje wat je kunt doen aan onderzoeken. Ik vind de aanpak tot nu toe eerlijk gezegd behoorlijk goed. En ik had de eerste helft gelezen en dacht "diabetes insipidus" dus ik geloof dat ik daar sowieso op liet testen.

Ik hoop dat er iets uit komt dat goed te behandelen is :-*
#3107974
Bedankt voor je reactie Lizzy! Na alles wat we hebben meegemaakt wil ik Xerox niet op deze manier verliezen, niet aan iets onbenulligs terwijl hij zich juist zó goed voelt de laatste jaren.

Ik zit te twijfelen om eerst op diabetes insipidus te testen en daarna eventueel nog bloedonderzoek te doen, omdat ik met name het schildklierverhaal niet terugzie in hem. Maar ik weet niet of ze dat zien zitten, dus dat ga ik straks overleggen.
#3108122
Mochten de druppels aanslaan merk je dat waarschijnlijk heel snel.
Hier een dametje die ook van de ene op de andere dag zich van voren vol zoog en van achter net zo hard weer leeg liep.
Na het uitsluiten van alle mogelijke oorzaken bleef de druppel test voor DI over..., en na de eerste dag druppelen was het drinken acuut gestopt en bleek het plassen gewoon weer beperkt te worden tot de uitlaatrondes.

Hoe vaak moeten jullie gaan druppelen?

Eventuele tip qua verzekering..., ik weet niet of Xerox verzekerd is, maar hier werden de druppels gewoon vergoed na enge discussie.
Omdat het humane medicatie is wilden ze er eerst niet aan, maar uiteindelijk na een goed telefoongesprek geen problemen meer gehad

Succes en hopelijk slaan de druppels snel aan.
#3108125
Bedankt voor je informatieve reactie Ina! Xerox is niet verzekerd, hij mankeerde al zo veel toen ik hem uit het asiel haalde dat ik niet eens geprobeerd heb om hem in de verzekering te krijgen.

Ik hoop echt dat de druppels net zo goed aanslaan als bij jullie, want ik lees ook heel wat mindere verhalen. Xerox weegt 30 kg en we moeten 2 keer per dag 1 druppel gaan toedienen. Hoe vaak druppelen jullie en hoelang al?
#3108130
Wij moesten de eerste week 3 keer per dag druppelen, om en om qua oog
Toen opnieuw urine controle en die bleek op die hoeveelheid goed te zijn..., dus geprobeerd op 2 keer druppelen.
Je merkt echt heel snel of de druppels toereikend zijn als het DI is.

Drie weken later opnieuw urine controle en die bleek nog steeds goed, dus toen overgestapt op 1 keer per dag druppelen en dat hebben we ruim en jaar gedaan, met elke twee á drie maanden urine controle...., en toen na een testje dat ze opeens geen druppels meer nodig bleek te hebben  :confused1:

Bij Aysa is het dus waarschijnlijk door een trauma ontstaan (hard met de kop tegen iets of iemand aangelopen zonder dat wij het hebben gemerkt) en dan heb je kans dat het hersteld...., maar ook net zo makkelijk niet.

Eerst maar eens zien of ze helpen.
Ik weet niet of de DA je al gewaarschuwd heeft voor de kosten, maar de druppels zijn erg duur (+/- 50 € per flesje)  en ik moest er echt handigheid in krijgen om ze toe te dienen zonder 3 druppels te verknoeien.
Na ontwikkelen van enige handigheid konden wij met 1 keer per dag druppelen een week of 5 met een flesje doen..., maar dat was de eerste weken wel anders  >:(
#3108135
Hier was Aysa het probleem niet met druppelen..., die heb ik direct geleerd te gaan liggen, koekje voor d'r neus en na de druppel meteen koekhappen.
Het flesje op zich was voor mij het probleem, slecht vingers en een druppelsysteem dat eigenlijk niet bedoeld is om te druppelen bleek geen handige combinatie  ;)
#3108382
De eerste druppel zit erin, 0 gemorst gelukkig... Ik vrees wel een beetje voor zijn ogen, maar heb intussen begrepen dat in de neus of via het wangslijmvlies ook prima methoden zijn om het toe te dienen. En als het goed is, is dit spul via de humane apotheek (met een recept van de DA) een stuk goedkoper te krijgen.

Maar nu eerst hopen dat het aanslaat, kom op Xerox  :-*
#3108459
:D zonder te knoeien.., da's mooi  :)

Ik had ook gevraagd aan de DA of we het niet via de neus of wangslijm ivm beschadiging aan de ogen, maar omdat we nog maar 1 keer per dag druppelden en dan echt elke keer goed afwisselden adviseerde ze om het toch via het oog te blijven doen, omdat dat schijnbaar toch het beste werkt.


Mocht je de druppels bij de gewone apotheek gaan halen, moet je goed op de samenstelling letten, sommige waren wel goedkoper maar hadden niet de juiste samenstelling.
Aangezien we het via de verzekering vergoed kregen heb ik ook niet verder onderzoek gedaan in Nederland....., maar als je een bekende in Belgie hebt is het zeker aan te raden om het daar proberen in te kopen.
Wij hadden tijdens onze vakantie het flesje laten vallen (glas..., lekker handig >:( ) en moesten dus acuut op zoek naar vervanging.
Aangezien er om de hoek een apotheek was zijn we gewoon brutaal met het kapotte flesje naar binnen gelopen en gevraagd of we een nieuwe via hun konden krijgen.
Geen probleem. zelfs zonder recept of feedback van de DA binnen 10 minuten geregeld...., á 19 € !!!

Dus als onze verzekering niet vergoed had, had ik tijdens onze twee jaarlijkse tripjes naar België gewoon daar ingeslagen, want dat scheelde echt heel veel.

Ondertussen is het al bijna druppel 2 tijd...., fingers crossed voor een snel effect
#3108760
Xerox schreef: Bedankt voor de waardevolle tips Ina, mocht het aanslaan ga ik er meteen mee aan de slag! Druppel 2 zit er ook in zonder te knoeien. De laatste uren heeft hij weer erg veel gedronken en een plasje in huis gedaan, we wachten af...
:bigarmhug: mijn duimen draaien dat helder wordt wat er aan de hand is..
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door