Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door brigg
#3107964
Hallo mensen! Ik ben al lang geleden lid geworden en ooit wel eens voorgesteld maar fatsoenshalve nog even in het kort...
Ik ben dus Brigg en heb man, 2 pubers en 2 hele lieve cavaliers van 2,5 en 3,5 jaar.
Ik kan door omstandigheden mijn honden niet zelf uitlaten dus gaan ze dagelijks zo'n anderhalf of 2 uur ( vaak nog langer) met een kleinschalige uitlaatservice mee..waar ze heerlijk los rennen en zwemmen!

Mijn probleem is mijn jongste! Al van pup af aan een lastig portretje met eten, vaak misselijk..
Ik voerde haaks barf en wisselde continu af met soorten ( min 4 pw) en eens in de 10 dagen een dagje vuile pens. Plus een multivitamine.
Ze zien er mooi uit, zijn fit alleen is de jongste zo vaak misselijk...meestal begint het rond 4/5 uur in de ochtend,ze wil dan naar buiten en eet dan gras. Dit een keer of 1/2 pw.
Ze is onderzocht dmv een scopie omdat ze spuugde waar wat bloed inzat maar haar maag end zien er goed uit. Ook een kweek die is genomen uit haar maag is goed.
Ws. Veel last van maagzuur en het lijkt of haar eten haar zwaar valt.
Ik ben toen voor de dames brokken gaan zoeken en kwam uit op Lily's Kitchen ..een graanloze brok zonder troep.
Geef dit nu al 6 weken en het gaat redelijk met haar , al is ze soms nog misselijk maar niet meer zo erg.
Geef smorgens een stukje droge roggecracker en soms ook voor we gaan slapen..dat lijkt haar gek genoeg ( want graan?) te helpen.
Ben ook wat minder voorspelbaar gaan voeren en wat later zodat ze minder lang een lege maag heeft.

Nu waren de brokken op en de levering is wat vertraagd blijkbaar ( komen uit Engeland) en heb ik haar gisteren haaks barf gegeven...ze kwam vanmorgen weer jammeren en kwijl liep uit haar bekkie...ze is nu ook echt ziek en wil niets eten en doen...alleen bij me liggen..ze ligt ook winden te laten ruik ik..

Ik heb altijd begrepen dat je een heel goede brok zonder graan wel kan wisselen met vlees...de andere hond heeft ook nergens last van maar de jongste dus wel.
Ik ga dus nu zorgen dat ik nooit meer zonder die brok kom te zitten maar voor nu is ze dus kotsmisselijk (ze boert ook altijd) is er dan niets op kruidenbasis oid wat ik voor haar kan doen als dit weer eens zover is?
( ze vreet en graaft ook altijd buiten dus dat veroorzaakt het ook soms)
Eliminatie is bij haar heel lastig omdat ze à) bijna alles wel gegeten heeft en B) ze dan ook buiten gedurende maanden niet los kan en dat wil ik liever niet...bovendien wil de internist dan een commerciële chemische brok geven van Hills

Weet er iemand raad?
Gebruikersavatar
Door brigg
#3107982
dat is het nu juist dat kreeg ze al bijna haar hele leventje!
Ik ben gaan lezen bij jou, je bedoeld dus dat ik zelf moet gaan samenstellen...pff zie ik eerlijk gezegd om verschillende reden niet zo zitten.
Haaks leek me een goed barf?
mensen ervaring met KVV welke is echt goed. maw er zit ook in wat er op staat?

Haaks pretendeerd dat er alleen botten inzitten van de soort vlees wat er in zit..en er zitten geen meerdere soorten door elkaar, dat leek me goed?
en nogmaals daar wordt ze dus kotsmisselijk van...(nu was het rund) vandaag heeft ze behalve een stuk cracker niets op..wil niet en ligt alleen maar
Laatst gewijzigd door brigg op ma 04 mei 2015, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3108010
brigg schreef: dat is het nu juist dat kreeg ze al bijna haar hele leventje!
Ik ben gaan lezen bij jou, je bedoeld dus dat ik zelf moet gaan samenstellen...pff zie ik eerlijk gezegd om verschillende reden niet zo zitten.
Haaks leek me een goed barf?
mensen ervaring met KVV welke is echt goed. maw er zit ook in wat er op staat?

Haaks pretendeerd dat er alleen botten inzitten van de soort vlees wat er in zit..en er zitten geen meerdere soorten door elkaar, dat leek me goed?
en nogmaals daar wordt ze dus kotsmisselijk van...(nu was het rund) vandaag heeft ze behalve een stuk cracker niets op..wil niet en ligt alleen maar
Nee toch is KVV heel wat anders, dat heeft mijn hondje ook heel lang gehad, maar de misselijkheid bleef, soms wel drie keer in de week.
Bij KVV moet je toch maar aannemen wat erin zit, bij zelf samenstellen weet je precies wat je voert.
Ik zag er ook tegenop, maar dat is even wennen en begin het nu steeds leuker te vinden.
Het lijkt wel of Barf veel beter verteerd wordt (langzamer) en ze meer voldaan is.
Ik geef voor het slapengaan ook een klein scheutje geitenmelk, dat vindt ze erg lekker en schijnt goed te zijn tegen maagzuur.
Door Tamara
#3108022
Lazy Garfield schreef: Nee toch is KVV heel wat anders, dat heeft mijn hondje ook heel lang gehad, maar de misselijkheid bleef, soms wel drie keer in de week.
Bij KVV moet je toch maar aannemen wat erin zit, bij zelf samenstellen weet je precies wat je voert.
Ik zag er ook tegenop, maar dat is even wennen en begin het nu steeds leuker te vinden.
Het lijkt wel of Barf veel beter verteerd wordt (langzamer) en ze meer voldaan is.
Ik geef voor het slapengaan ook een klein scheutje geitenmelk, dat vindt ze erg lekker en schijnt goed te zijn tegen maagzuur.


Volgens mij zit er ook enorm veel vet in kvv, Ik gaf een half jaar zelf kvv aan misty voordat ik over ging op barf.
Mijn handen zaten altijd vol met vet wat ik er met enorm veel afwasmiddel moest afhalen.
Dit heb ik totaal niet met het barfen wat ik nu doe. Misty doet het ook veel beter op barf, bij senna weet ik het niet want die ging de eerste dag al over op barf.

Ik bewerk ongeveer 40 kg barf per maand, ik vindt het werk enorm meevallen, maarja ik vindt het ook niet erg om te doen. Misschien is dat het m ook al  ???
En dan mix ik ook nog zelf groente in zakjes. ik heb het ff uitgerekend, het is ongeveer 8 uur per maand dat ik eraan kwijt ben. Is dat veel of weinig.  :confused1:
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3108026
Dat klopt ja dat erin KVV veel meer vet zit, was me ook al opgevallen.
Ik denk dat een cavalier niet veel meer weegt dan mijn dwergteckeltje (6kg) en daarvoor heb ik maar krap 5 kilo per maand voor nodig.
Dus dat valt wel mee toch? Heb ik graag voor mijn hondje over!
Laatst gewijzigd door Lazy Garfield op ma 04 mei 2015, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Tamara
#3108046
Dat is niet veel nee, dat wordt hier in 4 dagen opgegeten! En sinds ik binnen een paar jaar nog een hond wil hebben (ook een retriever) dan zit ik op 60 kg per maand LOL  :2funny:
En dan barfen de ratten ook nog, 1/2 kg per maand. maar dat is makkelijker, ontdooi 2 kuikentjes en leg die in een kooi, zo veel werk is dat niet, het is alleen zo'n naar gezicht hoe die uit elkaar getrokken word.  :nono2: :crying:
Laatst gewijzigd door Tamara op ma 04 mei 2015, 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3110044
"join the club" :)...

misselijk..tja...heeel lastig, is mijn ervaring hier...

Ik deel mening dat zelf samenstellen of malen hier beter werkt dan kant en klaar voer, simpel omdat ik daar echt niet weet  wat erin zit of waar het aan ligt dat het niet goed valt (vet, magen die meegemalen worden etc)

Hier ook een mannetje wat veel met maag/darm klachten te verduren heeft, en wat ik in elk geval merk:
-nieuwe dingen gaan meestal niet goed
-verschil in diersoorten, sommige geven meer klachten dan andere
-meeste kvv te vet
-vet gaat niet lekker

Verder heb ik tips gekregen als gedroogde wortel (of rauwe wortel) savonds laat door het eten om maag te vullen, phylliumvezel, geitenmelk en nog swat dingen..

denk dat het echt uittesten is wat goed werkt.. Maagdarmklachten kan van allergie komen, maar ook van teveel of te weinig maagzuur...


Als Mucho echt niet wil eten en drinken, wil hij vaak wel geitenmelk, ik denk dat dat hem dus echt helpt..
Zou ik wel even proberen als je hondje nog steeds niet wil.

ook kook ik zijn spiervlees dan, en krijgt hij alleen spiervlees, maar das met kvv niet aan de orde denk ik ivm bot wat erin zit...Wel scheut kokend water eroverheen..

En over barf: denk dat er ook honden zijn voor wie dat tijdelijk niet werkt, als maag/darm zo overstuur is...dat bot dan geen optie is...dat is ieg wat ik hier gezien heb, en inmiddels al vaker gelezen heb...dus in die zin is het overgaan van barf naar kvv niet altijd een oplossing!

LAstig...hoop dat je hondje ieg snel een beetje opknapt!
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3110045
Maar je eigenlijke vraag: wat kun je je hondje geven als hij zo misselijk is:

-geitenmelk
-lauwe kamillethee
-okugest (verkrijgbaar bij drogist)

Dat zijn dingen die hier werken, en gewoon naar buiten gaan en heel veel gras laten eten..

wel bijzonder he, die van mij doet dat ook altijd sochtends heel vroeg..gelukkig wel een uurtje later dan bij jou..maar standaard om een uur of 6...MAar gelukkig komt dat niet heel vaak meer voor hier..

succes, hoop dat ie snel opknapt en het met de brok goed blijft gaan..
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3110094
Die van mij gaat niet slapen nadat ze bij de laatste uitlaatronde nog een beloning en wat lauwe geitenmelk gehad heeft.
Denk dat ze het ook zonder geitenmelk goed zou doen nu, maar ja ze vindt het zooooooooo lekker.
Dus ja waarom niet geven, is altijd goed.
Gebruikersavatar
Door Fioon
#3110097
Mijn hond is ook regelmatig misselijk geweest, ik geef hemdan maagcompositum van groene os. Werkt goed!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door