Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door aliesalgra
#31066
op advies van een fokker die haar honden altijd al versvoeding geeft en wiens honden zijn altijd ouder geworden dan de gemiddelde leeftijd van dat ras, heeft onze hond vanavond gehad:


1 plak Rodi complete lam en rijst
1 rauwe wortel
1 bruine boterham


Maar is het verstandig om rodi complete te geven? of kan ik beter aanvullend kopen? Ze moet eigenlijk 2plakken rodi complete als ze dat alleen zou krijgen maar omdat ik er groente en brood bij doe krijgt ze 1 plak.

Is dit goed? of kan ik toch beter aanvullend kopen?

groetjes Alies
Laatst gewijzigd door aliesalgra op zo 14 dec 2003, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door chooky
#31074
Kompleet is kompleet. Dat wil dus zeggen dat alles er in de gewenste hoeveelheden al in zit. Dan zou ik er niet zoveel bij doen. Groente kan (mag) maar dan heel fijn gepureerd. Brood zou ik er niet bijgeven, aangezien er volgens mij in Rodi compleet al genoeg granen verwerkt zitten en een hond dit eigenlijk helemaal niet nodig heeft (kan zelf glucose aanmaken uit eiwitten).
Door aliesalgra
#31075
Ja groente lijkt mij ook goed maar ik denk dat we hierna rodi aanvullend gaan kopen, dan kan er wel brood bij toch? we kopen dan of pens of rood vlees van rodi
Gebruikersavatar
Door chooky
#31076
brood kan naturlijk wel, maar het is absoluut niet nodig. Als je zelf wilt gaan samenstellen moet je denken aan een basis van vlees met eetbare botten (denk om te beginnen aan kippenekken, kippevleugeltjes, kippekarkassen, ook lamsribben, kalfsribben, kalsfnek, lamsnek, geiteribben, eend, konijn), orgaanvlees en eventueel fijngemalen groenten. Dit alles rauw.
Granen horen eigenlijk niet in het dieet van honden thuis. Als je die toch wilt geven is het het beste om die oftewel gekiemd te geven (kan je zelf doen, zie elders op de site, of vraag het Roger) oftewel granenvlokken te kopen en deze een nacht te laten weken in water, geitemelk of yoghurt en met eventueel een eitje en schep honing als aparte maaltijd te geven (apart van de vleesmaaltijd).
Door aliesalgra
#31079
Okee

Maar er is toch niks mis met rodi?


groetjes Alies
Door Lizzy
#31082
[quote="aliesalgra"]
Okee

Maar er is toch niks mis met rodi?


groetjes Alies
[/quote]Nee, er is niks mis met Rodi. Er zijn merken die ik beter vind, maar er is niks mis met Rodi. Ik zou zelf overigens voorlopig de Rodi compleet geven en dan gewoon 2 plakken. In de tussentijd zou ik (als ik jou was) wat meer lezen over het zelf samenstellen van voer. Want persoonlijk denk ik dat Rodi met brood en wortel niet ideaal is.
Groetjes, Lizzy
Door aliesalgra
#31089
Als ik alleen rodi zou geven dan moet ze 4 plakken per dag. Maar mijn hond reageert wel goed op rodi met wortel en brood
Door Helen
#31100
[quote="aliesalgra"]
Als ik alleen rodi zou geven dan moet ze 4 plakken per dag. Maar mijn hond reageert wel goed op rodi met wortel en brood
[/quote]

Bedoel je daarmee dat ze het lekker vindt? Ja mijn hond vindt ook alles lekker en eet alles vrolijk op, maar of ze er gezond van blijft? Nou ik kan volmondig nee zeggen. Een hond hoeft gewoon zeer weinig tot geen granen in zijn dieet. Een hond is een carnivoor. Een hond haalt bijna niets uit een hele rauwe wortel. Een hond is geen konijn. Mijn bescheiden mening is dat je er geen goed aan doet om dit je hond regelmatig voor te schotelen. Rodi compleet is prima voer en is compleet!! Barfen is makkelijk, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent, ander gaat dit ten koste van je hond. Ik heb me zelf enkele maanden ingelezen voordat ik compleet ging barfen.
Als je alleen plakken rodi pens of roodvlees koopt en dat probeert aan te vullen zonder precies te weten hoe, raakt je hond geheid in de problemen. Ja natuurlijk merk je er nu nog niets van. Ik wordt ook niet ziek van twee dagen friet na elkaar, maar wel van weken alleen friet na elkaar...

Succes en groetjes Helen
Door aliesalgra
#31114
Maar die fokker die ik ken doet precies hetzelfde al jaren en haar honden zijn ontzettend gezond en normaal wordt een ierse terrier maar iets van 13 jaar maar ze heeft al 2 honden gehad die 18 jaar geworden zijn

groetjes Alies
Door aliesalgra
#31115
En ik kan nergens boeken vinden over barfen O.i.d
Gebruikersavatar
Door chooky
#31117
Ik denk dan dat dat dankzij het versvlees is en ondanks het brood en de wortels
Door aliesalgra
#31121
Maar kijk het enige probleem is dat ik 17 jaar ben en mijn ouders willen onze hond alleen versvoer gaan geven als onze dierenarts het er mee eens is, want volgens hun weet hij er alles van >:( Ik heb mijn dierenarts gemaild, maar jammer genoeg heb ik nog geen reactie terug van hem.


groetjes Alies
Door Helen
#31150
[quote="aliesalgra"]
Maar kijk het enige probleem is dat ik 17 jaar ben en mijn ouders willen onze hond alleen versvoer gaan geven als onze dierenarts het er mee eens is, want volgens hun weet hij er alles van >:( Ik heb mijn dierenarts gemaild, maar jammer genoeg heb ik nog geen reactie terug van hem.


groetjes Alies[/quote]

Als jij je hond haar hele leven Rodi compleet voert, zal ze een heel stuk gezonder zijn en blijven dan op brokken. Daar hoeft geen wortel of boterham bij, zeker niet op dagelijkse basis. Misschien willen je ouders wel het advies van de fokster opvolgen mbt versvlees en kan jij je hond rodi voeren. Net wat jij zei vier plakken per dag. Ik ben nl benieuwd wat jouw da hiervan vindt, want de meeste da's worden gesponserd door brokkenfabrikanten en hebben baat bij de verkoop hiervan. Ik zou zelf geen positief advies verwachten. Hier zijn wat titels van boeken over barf:

*Give Your Dog a Bone
~Ian Billinghurst
ISBN: 0-646-16028-1
Engelstalig

*Grow Your Pups with Bones
~Ian Billinghurst
ISBN: 0-958-59250-0
Engelstalig

*Raw Meaty Bones promote health
~Tom Lonsdale
ISBN: 0-646-39624
Engelstalig

*The Barf Diet
~Ian Billinghurst
ISBN: 0-958-59251-9
Engelstalig

*The Complete Herbal Handbook for the Dog and Cat
~Juliette de Baïracli Levy
ISBN: 0-571-16115-4
Engelstalig

*The Ultimate Diet
~Kymythy Schultze
ISBN: 0-9664749-1-0
Engelstalig

Succes!! groetjes Helen

ps Ik vind het trouwens vreselijk goed van jou dat je je, vooral op jouw leeftijd, zo bezighoud met je hond!!
Door roger
#31154
<<Maar kijk het enige probleem is dat ik 17 jaar ben en mijn ouders willen onze hond alleen versvoer gaan geven als onze dierenarts het er mee eens is, want volgens hun weet hij er alles van >:( Ik heb mijn dierenarts gemaild, maar jammer genoeg heb ik nog geen reactie terug van hem.<<


Alies,

Toon je ouders eens de web van Tannetje K., zij is ook dierenartse.
http://www.holistischedierenartsen.nl

Onder de rubriek gezelschapsdieren / voeding hond en kat vind je de vakkundige uitleg van een dierenartse over hoe hondenvoeding dient te zijn


Gr.
roger.


groetjes Alies
[quote][/quote]
Laatst gewijzigd door roger op zo 14 dec 2003, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door