Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Femmeke
#3107605
Hoi allemaal,

Ik zal eerst even beginnen met me voor te stellen:
Ik ben Femke, 23 jaar uit Tongeren en heb 3 honden en een kat.
Sinds een jaar geef ik KVV en brok (taste of the wild), maar ik wil nu graag gaan overstappen op barf omdat dit net iets goedkoper is dan KVV.
Ik ben beginnen met KVV geven omdat onze jongste hond als pup weigerde brokken te eten en in het algemeen veel te mager was en te weinig at.
Ze had ook totaal geen interesse in haar eten en liet het zich altijd afnemen door onze andere honden.
Ik ben op zoek gegaan naar oplossingen en ben dan bij KVV uit gekomen, mijn slecht etend, mager hondje veranderde opeens in een klein wolfje dat haar tanden liet zien als de andere honden haar eten wouden afnemen en nu mag er zelfs eerder een half kilootje af in plaats van bij.

Ik ben mij sinds een week of 2 aan het inlezen rond Barf en heb ook een nieuwe diepvriezer bestelt.
Hierbuiten ben ik ook begonnen met het zelf drogen van snacks (lever, appel, ...) voor de honden.

Ik heb ervoor gekozen om elke dag alle voedselbenodigdheden te gaan geven en dit verdeelt in 2x per dag.
Als ze gaan slapen krijgen ze hier nog een klein gedroogd extraatje, dit heb ik er niet in bij gerekend omdat dit ook elke dag verschilt.

Graag had ik jullie mening en advies gehad rond volgend menu.
Misschien nog even wat meer informatie over mijn honden:

Mellow: teckel reu, gecastreerd, 3 jaar oud, 9 kg, is perfect qua gewicht, heeft een gevoelige maag en soms wat plattere stoelgang.
Heeft ook een klein beetje huidproblemen, met name een doffe vacht en een kaal plekje op zijn buik (geen wondjes of schilfering).
Mellow is wel nog vrij recent (een maand of 6) gecastreerd dus dit kan ook aan de hormoonwisseling liggen.
Mellow staat op dit moment al volledig op KVV en krijgt zuivere visolie, hij glimt al terug veel meer dan een maand terug.

Cliff: geadopteerde kruising uit Griekenland, gecastreerd, 2 jaar oud, 20 qua, is perfect qua gewicht.
Glimt als een worm, lust geen rauwe organen op dit moment.
Krijgt 's morgens taste of the wild brok, 's avonds KVV met bijkomend zuivere visolie of schapenvet.

Bonnie: teckel teef, gesteriliseerd, 1 jaar oud, rond de 5,5kg, op dit moment net iets te dik (zou terug naar 4,5 tot 5kg mogen).
Heeft last van een schilferige, droge huid en soms een doffe vacht. Is ook nog vrij recent (maand of 4) gesteriliseerd dus kan aan de hormoonverandering liggen.
Ze wordt regelmatig gewassen met een natuurlijke shampoo tegen een schilferige huid en dit helpt echt wel.
Krijgt 's morgens taste of the wild brok, 's avonds KVV met bijkomend zuivere visolie of schapenvet. Soms krijgt Bonnie ook een lepeltje olijfolie bij omdat ze wat last heeft van constipatie.

Voor degene die het zich afvragen: de kat krijgt Hills brokken en Whiskas of Felix nat (don't shoot me) om de simpele reden dat ze anders gewoon weigert te eten. Het is een kat die we uit het asiel hebben geadopteerd en ze eet nog liever niet dan dat ze KVV of andere brokken eet.

Hieronder mijn menu:

Maandag:
Mellow
122gr Kippennek
54gr pens rund
68gr konijn
27gr groentenmix

Extra ‘s avonds: visolie

Cliff
270gr kippennek
120gr pens rund
150gr konijn
60gr groentenmix

Extra ‘s avonds: visolie

Bonnie:
68gr kippennek
30gr pens rund
38gr konijn
15gr groentenmix

Extra ‘s avonds: visolie
1 theelepel olijfolie

Dinsdag:
Mellow
122gr Kippenvleugel
54gr kalkoenhart
68gr kalf
27gr groentenmix

Extra ’s avonds: schapenvet

Cliff
270 gr Kippenvleugel
120gr kalkoenhart
150gr kalf
60gr groentenmix

Extra ’s avonds: schapenvet

Bonnie:
68 gr Kippenvleugel
30gr kalkoenhart
38gr kalf
15gr groentenmix

Extra ’s avonds:
schapenvet

Woensdag
Mellow
122gr konijnkarkas
54gr kippenmaag
68gr kip
27gr groentenmix

Extra ’s avonds:visolie

Cliff
270gr konijnkarkas
120gr kippenmaag
150gr kip
27gr groentenmix

Extra ’s avonds: visolie

Bonnie:
68gr konijnkarkas
30gr kippenmaag
38gr kip
27gr groentenmix

Extra ’s avonds: visolie

Donderdag:
Mellow
122gr Eendennek
54gr Pens geit
68gr koe
27gr groentenmix

Extra ’s avonds: schapenvet

Cliff
270gr Eendennek
120gr pens geit
150gr koe
60gr groentenmix

Extra ’s avonds: schapenvet

Bonnie
68gr Eendennek
30gr pens geit
38gr koe
15gr groentenmix

Extra ’s avonds: schapenvet
1 theelepel kokosolie

Vrijdag
Mellow
122gr kipkarkas
54 gr koeienhart
68gr kalkoen
27gr groentenmix

Extra ’s avonds: visolie

Cliff
270gr kipkarkas
120gr koeienhart
150gr kalkoen
60gr groentenmix

Extra ’s avonds: visolie

Bonnie:
68gr kipkarkas
30gr koeienhart
38gr kalkoen
15gr groentenmix

Extra ’s avonds: visolie

Zaterdag
Mellow
122gr konijnkarkas
54 gr kippenlever
68gr paard
27gr groentenmix

Extra ’s avonds: schapenvet

Cliff
270gr konijnkarkas
120 gr kippenlever
150gr paard
60gr groentenmix

Extra ’s avonds: schapenvet

Bonnie
68gr konijnkarkas
30gr kippenlever
38gr paard
15gr groentenmix

Extra ’s avonds: schapenvet

Zondag
Mellow
122gr parelhoenkarkas
54gr lamslong
68gr kip
27gr groentenmix

Extra ’s avonds: ei

Cliff
122gr parelhoenkarkas
120gr lamslong
150gr kip
60gr groentemix

Extra ’s avonds: ei

Bonnie
122gr parelhoenkarkas
30gr lamslong
38gr kip
15gr groentenmix

Extra ’s avonds: ei


Groentenmix = aardappel, broccoli, witloof, courgette, wortel + 2 tenen knoflook.

Bedankt en groetjes, Femke!
Gebruikersavatar
Door Flamingo
#3107645
Ik mis in ieder geval de nieren in je menu.
Te weinig Pens. 10% van de hoeveelheid hoort uit pens te bestaan.
En dan 10% orgaan, waarvan minimaal hart, lever en nier.
Verder wel mooie afwisseling in het aantal diersoorten.
Door Femmeke
#3107705
Ik heb het inderdaad berekent met de rekenhulp hier, ben uitgegaan van 3% lichaamsgewicht.
Dit zijn de verhoudingen:

Mellow: 9kg – 270 gram = 1890 gram per week
- Vleesbot 45% = 122 gram per dag = 851 gram per week
- Orgaanvlees incl. pens 20% = 54 gram per dag = 378 gram per week
- Spiervlees 25% = 68 gram per dag = 473 gram per week
- Groenten 10% = 27 gram per dag = 189 gram per week
Cliff: 20kg – 600 gram = 4200 gram per week
- Vleesbot 45% = 270 gram per dag = 1890 gram per week
- Orgaanvlees incl. pens 20% = 120 gram per dag = 840 gram per week
- Spiervlees 25% = 150 gram per dag = 1050 gram per week
- Groenten 10% = 60 gram per dag = 420 gram per week
Bonnie: 5kg – 150 gram = 1050 gram per week
- Vleesbot 45% = 68 gram per dag = 473 gram per week
- Orgaanvlees incl. pens 20% = 30 gram per dag = 210 gram per week
- Spiervlees 25% = 38 gram per dag = 263 gram per week.
- Groenten 10% = 15 gram per dag = 105 gram per week

Hoe kan ik dan in dat menu nog nier en meer pens stoppen en toch nog voldoende afwisseling hebben?

Ik heb als orgaan:
maandag runderpens
dindag kalkoenhart
woensdag kippenmaag
donderdag geitenpens
vrijdag koeienhart
zaterdag kippenlever
zondag lamslong

Groetjes,
Femke.
Door Femmeke
#3107716
Ik heb het als volgt opgelost:
(ik doe even alleen Mellow als voorbeeld)

maandag:
27gr rundernier
27gr runderpens

dinsdag:
27gr kalkoenhart
27gr lamspens

woensdag:
27gr kippenmaag
27gr geitenpens

donderdag:
27gr runderlever
27gr runderpens

vrijdag:
27gr koeienhart
27gr lamspens

zaterdag
27gr kippenlever
27gr geitenpens

zondag
27gr lamslong
27gr runderpens
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3107798
Dat kan zoals je het hebt opgelost, alleen ik vind long en maagjes niet zoveel toevoegen.
Als orgaan gebruik ik pens, hart, lever en nier.
Ik heb zelf een dwergteckeltje, die weegt 6 kg en ik ga ook uit van 3%.
Mijn menuutje vind je hier: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... =127693.60
Wellicht heb je er wat aan.

Wat ik wel zou doen is een dag wat vette vis te voeren.
Dat mag max 5 tot 10% van het menu bedragen.
Hoe ik het gedaan hebt vind je ook terug in het genoemde menuutje.

Voer je wel voldoende diersoorten als spiervlees?
Gebruikersavatar
Door Flamingo
#3107818
[quote="Femmeke"]
Ik heb het als volgt opgelost:
(ik doe even alleen Mellow als voorbeeld)

maandag:
27gr rundernier
27gr runderpens

dinsdag:
27gr kalkoenhart
27gr lamspens

woensdag:
27gr kippenmaag
27gr geitenpens

donderdag:
27gr runderlever
27gr runderpens

vrijdag:
27gr koeienhart
27gr lamspens

zaterdag
27gr kippenlever
27gr geitenpens

zondag
27gr lamslong
27gr runderpens
[/quote]

Totaal als orgaan kom ik nu op eruit dat je met je pens goed zit, maar je orgaanvlees nog niet.
Je komt 36 gram nier te kort, 9 gram hart en 9 gram lever.
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3107821
[quote="Flamingo"]
Totaal als orgaan kom ik nu op eruit dat je met je pens goed zit, maar je orgaanvlees nog niet.
Je komt 36 gram nier te kort, 9 gram hart en 9 gram lever.
[/quote]

Hoe kom je daar nu bij?
Volgens de rekenhulp is het 54 gr orgaan per dag en dat geeft ze toch?
Door Femmeke
#3107833
[quote="Lazy Garfield"]
Dat kan zoals je het hebt opgelost, alleen ik vind long en maagjes niet zoveel toevoegen.
Als orgaan gebruik ik pens, hart, lever en nier.
Ik heb zelf een dwergteckeltje, die weegt 6 kg en ik ga ook uit van 3%.
Mijn menuutje vind je hier: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... =127693.60
Wellicht heb je er wat aan.

Wat ik wel zou doen is een dag wat vette vis te voeren.
Dat mag max 5 tot 10% van het menu bedragen.
Hoe ik het gedaan hebt vind je ook terug in het genoemde menuutje.

Voer je wel voldoende diersoorten als spiervlees?
[/quote]

Als spiervlees voer ik:
konijn, kalf, kip, koe, kalkoen en paard dus dat lijkt me toch voldoende variatie?
De vis ga ik dan eerder 's avonds geven voor ze gaan slapen denk ik.
Moet het nog allemaal even wat aan kijken en uitzoeken maar denk dat ik een goed beginnetje heb nu  :).

Bedankt voor de hulp!
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3107836
Ja lijkt me prima die diersoorten.
Ik vind je plan de vis te voeren voor het slapengaan zelf geen goed idee.
Ik denk dat je een goed beginnetje hebt, maar Flamengo denkt daar anders over voor wat betreft orgaanvlees.
Wellicht heeft hij/zij gelijk hoor, ben ook niet zo,n rekenwonder.
Gebruikersavatar
Door Flamingo
#3107915
[quote="Lazy Garfield"]
Hoe kom je daar nu bij?
Volgens de rekenhulp is het 54 gr orgaan per dag en dat geeft ze toch?
[/quote]

Ja maar aangezien ze ook maagjes en long voert en dit niet zoveel toevoegt zou ik het in dat veranderen
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3109488
Deze orgaanverdeling kan prima hoor.
Het is niet omdat je niet enkel hart-lever-nier voert dat je meer orgaan moet gaan voeren.  Als je niets anders voert, mag je je orgaanpercentage naast pens verdelen over deze drie, (ookal voer je dan eigenlijk iets meer dan in een prooi het geval is) en deze moeten er zeker in zitten, maar je hoeft niet tot aan die bepaalde gewichten voor elk te komen. Je mag zeker ook andere organen in het percentage opnemen.  Zolang het tussen bepaalde grenzen blijft.

Long en maag voegen inderdaad minder toe. Zeker omdat je al pens voert en het over honden gaat, is maag minder nuttig.  Maar in dit menu'tje komen ze ook minder voor dan ze in een prooi voorkomen. De maag is zeker zo groot als het hart en de longen wegen ook evenveel.  Toch voer je dit wat minder, omdat het dus minder voedingswaarde heeft. 
Hart en lever dubbel zoveel voeren als nier vind ik ook logisch en bijna in verhouding tot de grootte in een prooi. Enkel hart voer je dan wat meer dan aanwezig, maar hart is erg nuttig en ze vinden het vaak lekker, dus dat is prima zo.
Je komt aan bijna 3% lever en 1,5% nier en naar ik mij herinner is dat voor honden prima. 

Nog een extra orgaan toevoegen in de afwisseling zou ik zeker niet doen. Of toch niet elke week, je kan natuurlijk wel de maagjes of long eens vervangen voor wat anders, als je dat leuk vind (hersenen, tong, ...) Maar niet nog een dag van je hart-lever-nier aftrekken.  Dan trek je het wel een beetje uit balans en komt je lever wel laag te liggen. 
Wat je ook kan doen is niet elke week percé dezelfde orgaanverdeling willen voeren. Dan kan je iets meer spelen, maar waarschijnlijk komt dat vanzelf eens je een tijdje bezig bent.  Maar dan kan je vb 1 week maagjes en 1 week long voeren en dan hart lever en nier afwisselen over de vrijgekomen dag. Bijvoorbeeld.

Verder kan ik het toch niet laten om ook even over je kat te beginnen. ;)
Wat een kat niet van kleinsaf leert eten, leert ze doorgaans daarna nog maar moeilijk eten.  Dat is geweten.  Katten zijn dan ook moeilijker om over te zetten op vers, tenzij ze jong zijn, of in hun jeugd ermee in contact gekomen zijn.
Neemt niet weg dat het wel kan, als je zou willen.  Je geeft aan dat ze wel natvoer geeft, en je zou kunnen proberen om eens een klein beetje kvv onder haar natvoer te mengen.  Neem dan wel een kvv zonder pens, want anders eet ze het vast niet, zelfs geen piepklein beetje. Vele katten lusten geen pens, en dat ruikt nogal sterk. ;)
Enfin, als je eenmaal goed vertrokken bent met je honden en je voelt de nieuwsgierigheid om het misschien toch even lichtjes te proberen, dan kom je maar eens in de kattenhoek praten.  Het is niet de bedoeling je kat te pesten of de dwingen, maar met een beetje subtiel om de tuin leiden, kan je soms veel bereiken. ;)

Dat brengt mij ook nog bij je hond die geen orgaanvlees wil eten.  Als je elke dag ook pens erbij zal gaan voeren, is het vast een goed idee om deze samen te laten ontdooien (en evt samen in de vriezen) en eventueel zelfs nog een tijdje ontdooit te laten 'marineren'.  Het dooivocht van de pens geeft het orgaanvlees dan meer penssmaak wat het orgaan interessanter en toegankelijker maakt.  Er zijn wel wat honden die aan orgaanvlees moeten wennen, maar dat gaat doorgaans wel over.
Heel lichtjes aanbraden of drogen en dan steeds minder lang, kan ook. Maar daarbij heb je steeds iets van voedingswaardeverlies, dus als het met de pens kan, is dat beter. ;)

Veel succes nog met overzetten.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 07 mei 2015, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Femmeke
#3109878
[quote="pearlsofpassion"]
Deze orgaanverdeling kan prima hoor.
Het is niet omdat je niet enkel hart-lever-nier voert dat je meer orgaan moet gaan voeren.  Als je niets anders voert, mag je je orgaanpercentage naast pens verdelen over deze drie, (ookal voer je dan eigenlijk iets meer dan in een prooi het geval is) en deze moeten er zeker in zitten, maar je hoeft niet tot aan die bepaalde gewichten voor elk te komen. Je mag zeker ook andere organen in het percentage opnemen.  Zolang het tussen bepaalde grenzen blijft.

Long en maag voegen inderdaad minder toe. Zeker omdat je al pens voert en het over honden gaat, is maag minder nuttig.  Maar in dit menu'tje komen ze ook minder voor dan ze in een prooi voorkomen. De maag is zeker zo groot als het hart en de longen wegen ook evenveel.  Toch voer je dit wat minder, omdat het dus minder voedingswaarde heeft. 
Hart en lever dubbel zoveel voeren als nier vind ik ook logisch en bijna in verhouding tot de grootte in een prooi. Enkel hart voer je dan wat meer dan aanwezig, maar hart is erg nuttig en ze vinden het vaak lekker, dus dat is prima zo.
Je komt aan bijna 3% lever en 1,5% nier en naar ik mij herinner is dat voor honden prima. 

Nog een extra orgaan toevoegen in de afwisseling zou ik zeker niet doen. Of toch niet elke week, je kan natuurlijk wel de maagjes of long eens vervangen voor wat anders, als je dat leuk vind (hersenen, tong, ...) Maar niet nog een dag van je hart-lever-nier aftrekken.  Dan trek je het wel een beetje uit balans en komt je lever wel laag te liggen. 
Wat je ook kan doen is niet elke week percé dezelfde orgaanverdeling willen voeren. Dan kan je iets meer spelen, maar waarschijnlijk komt dat vanzelf eens je een tijdje bezig bent.  Maar dan kan je vb 1 week maagjes en 1 week long voeren en dan hart lever en nier afwisselen over de vrijgekomen dag. Bijvoorbeeld.

Verder kan ik het toch niet laten om ook even over je kat te beginnen. ;)
Wat een kat niet van kleinsaf leert eten, leert ze doorgaans daarna nog maar moeilijk eten.  Dat is geweten.  Katten zijn dan ook moeilijker om over te zetten op vers, tenzij ze jong zijn, of in hun jeugd ermee in contact gekomen zijn.
Neemt niet weg dat het wel kan, als je zou willen.  Je geeft aan dat ze wel natvoer geeft, en je zou kunnen proberen om eens een klein beetje kvv onder haar natvoer te mengen.  Neem dan wel een kvv zonder pens, want anders eet ze het vast niet, zelfs geen piepklein beetje. Vele katten lusten geen pens, en dat ruikt nogal sterk. ;)
Enfin, als je eenmaal goed vertrokken bent met je honden en je voelt de nieuwsgierigheid om het misschien toch even lichtjes te proberen, dan kom je maar eens in de kattenhoek praten.  Het is niet de bedoeling je kat te pesten of de dwingen, maar met een beetje subtiel om de tuin leiden, kan je soms veel bereiken. ;)

Dat brengt mij ook nog bij je hond die geen orgaanvlees wil eten.  Als je elke dag ook pens erbij zal gaan voeren, is het vast een goed idee om deze samen te laten ontdooien (en evt samen in de vriezen) en eventueel zelfs nog een tijdje ontdooit te laten 'marineren'.  Het dooivocht van de pens geeft het orgaanvlees dan meer penssmaak wat het orgaan interessanter en toegankelijker maakt.  Er zijn wel wat honden die aan orgaanvlees moeten wennen, maar dat gaat doorgaans wel over.
Heel lichtjes aanbraden of drogen en dan steeds minder lang, kan ook. Maar daarbij heb je steeds iets van voedingswaardeverlies, dus als het met de pens kan, is dat beter. ;)

Veel succes nog met overzetten.
[/quote]

Bedankt voor je heel duidelijke uitleg.
Het is inderdaad maar de eerste keer dus ik ben ervan overtuigd dat er nog wel wat aan zal veranderen en misschien ook eens wat andere dingen uitproberen.

De kat is me inderdaad een ander verhaaltje dan de honden, ik droog ondertussen ook tussendoortjes voor de honden en merk dat de kat dan ook wel wat peuzelt aan gedroogde lever, gedroogde maag, enz. dus ik ga nu proberen haar daar een beetje van onder haar eten te geven en dan daarna wat stukjes rauw en het zo opbouwen. Ik zal wel zien hoe ver ik met haar geraak, maar ik ben al blij als ze een beetje vers eet en ik wat minder brok en nat kan voeren. Omdat ze een asiel kat is kent ze natuurlijk enkel brok en blikvoer maar ik probeer het rustig aan te doen met haar, maar vroeg of laat hoop ik haar wel op vers te krijgen  :).

De hond die geen orgaan rauw lust, lust het wel gedroogd. Ik heb het hem wel alleen nog maar rauw puur proberen te geven wanneer ik porties aan het snijden ben om te drogen, dus het kan goed zijn dat als ik samen met spiervlees enz. voer hij het wel gewoon mee opeet. Ik maak porties per dag per hond dus de organen gaan sowieso de vriezer in met de rest van het voer voor die dag. Hij is trouwens een geredde straathond uit Griekenland dus ik kan me niet voorstellen dat hij moeilijk gaat doen over eten  ;).

Groetjes,
Femke.
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3109906
[quote="Femmeke"]
Bedankt voor je heel duidelijke uitleg.
Het is inderdaad maar de eerste keer dus ik ben ervan overtuigd dat er nog wel wat aan zal veranderen en misschien ook eens wat andere dingen uitproberen.

De kat is me inderdaad een ander verhaaltje dan de honden, ik droog ondertussen ook tussendoortjes voor de honden en merk dat de kat dan ook wel wat peuzelt aan gedroogde lever, gedroogde maag, enz. dus ik ga nu proberen haar daar een beetje van onder haar eten te geven en dan daarna wat stukjes rauw en het zo opbouwen. Ik zal wel zien hoe ver ik met haar geraak, maar ik ben al blij als ze een beetje vers eet en ik wat minder brok en nat kan voeren. Omdat ze een asiel kat is kent ze natuurlijk enkel brok en blikvoer maar ik probeer het rustig aan te doen met haar, maar vroeg of laat hoop ik haar wel op vers te krijgen  :).

De hond die geen orgaan rauw lust, lust het wel gedroogd. Ik heb het hem wel alleen nog maar rauw puur proberen te geven wanneer ik porties aan het snijden ben om te drogen, dus het kan goed zijn dat als ik samen met spiervlees enz. voer hij het wel gewoon mee opeet. Ik maak porties per dag per hond dus de organen gaan sowieso de vriezer in met de rest van het voer voor die dag. Hij is trouwens een geredde straathond uit Griekenland dus ik kan me niet voorstellen dat hij moeilijk gaat doen over eten  ;).

Groetjes,
Femke.
[/quote]

Alle orgaan in één zakje te doen heeft hier wel geholpen, mijn hondje eet nu alles op.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door