Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door vagebond
#3098922
Hai, gister vertrok mijn buurman voor een weekje naar Duitsland. Hij nam zijn kat mee, los in de auto. Ik vroeg me af of katten ook voor rabies geent moeten worden zodra je een voet over de grens zet. En ik dacht dat in Duitsland je huisdier in een bench of iets moest zitten in de auto. Hoe zit het nu?
Gr. Ingrid
Door hannabelgje
#3098925
Ze moeten inderdaad tegen rabiës geënt zijn zodra ze een grens over gaan. Hoe ze vervoerd moeten worden weet ik niet.
Gebruikersavatar
Door Viking
#3098977
Voor zover ik weet hanteert elk land daar zijn eigen regels voor. Mijn schoonouders nemen de hond vaak mee naar Engeland en Noorwegen, en voor beide landen gelden dan afzonderlijke regels.
Door hannabelgje
#3099085
Nee hoor. Zodra je de grens over gaat moet een hond/kat/fret geënt zijn tegen rabiës. Er zijn bij sommige landen wel nog aanvullende regeltjes.
Gebruikersavatar
Door Viking
#3099134
Ja, voor hondsdolheid heb je gelijk in, ik doelde meer op de wijze van vervoeren
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3099818
Ik zou een kat echt nooit los in de auto vervoeren.....
Op ander forum vertelde iemand eens dat ze kitten op schoot meenamen in de auto. Toen moesten ze tanken en op moment van uitstappen ontsnapt de kitten van schoot en is toen tussen de deur beland  :-X uiteraard niet overleefd.
Nou is dat wel heel ongelukkig natuurlijk maar ontsnappen bij een tankstation zou ik niet op zitten te wachten  :-X
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3099839
Of in een tuigje, dat kan wel.
Maar ik zou ALTIJD een vervoersbakje bij de hand hebben voor als je moet stoppen of dergelijke.

Ik moet eerlijk bekennen dat Luis op weg naar huis uit het asiel ook op mijn schoot heeft gezeten.  Los, zonder tuig (had ik toen niet mee).
Ik hield hem de hele tijd vast en had mijn hand rond zijn schouder zodat hij niet weg kon. En we zijn niet gestopt uiteraard.
Het punt was dat hij eerst in het bakje zat, maar daar onophoudend zat te huilen.  Hij was 14 weken, dus niet meer piepklein, en ik wilde hem wat troosten.  Eens hij uit het bakje op mijn schoot zat en buiten kon kijken, ging meneer rustig spinnen en melken en we hebben hem van heel de weg niet meer gehoord.
Zou hij hebben beginnen spartelen of proberen van mijn schoot te komen, dan had hij zonder twijfel terug het vervoersbakje in gevlogen, en ook bij uitstappen (thuis) is hij daar terug in gegaan.  Daarin zou ik nooit risico's nemen.
Maar sindsdien neem ik wel eens een tuig mee in de auto, voor moest hij dat nog eens willen, al heb ik het nog nooit gebruikt en is hij sindsdien altijd in het bakje (samen met Cuzco) gebleven....


Ik ken wel verhalen van mensen die hun kat aan een tuig los in de auto laten. Op de achterbank, met een kattenbak aan de voeten.  Voor lange ritten he.
Als de kat dat gewend is, is dat wel een stuk minder stressvol dan in een bakje en ze gaan dan ook rustig liggen, of tegen de deur op naar buiten kijken.  Zonder tuig, zou ik dat nooit of te nimmer doen! Het moet maar eens gebeuren dat er eentje het in zijn hoofd krijgt onder een zetel weg te kruipen en je hem niet kan opnemen zonder de deur open te doen. Veel te gevaarlijk op weglopen...
Op reis gaan (en dan bedoel ik uren gaan rijden) met een kat die dat niet gewend is, zou ik zowiezo enkel in noodgevallen doen, en altijd onderweg een paar keer stoppen en in het tuig de beentjes laten strekken, als dat met de kat in kwestie mogelijk is.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 16 apr 2015, 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mowgli
#3107540
Eeen beetje late reactie. Ook katten moeten geënt zijn tegen rabius als ze de grens over gaan. Sterker nog, de kat moet ook een paspoort hebben als deze de grens over gaat. Toen ik naar Berlijn verhuisde heeft Pugsley voor het eerst in zijn leven een vaccinatie gekregen, omdat hij anders de grens niet over mocht.
Door fransbulletje
#3107554
In Duitsland moet een hond of in de gordel zitten of achter een hondenrek in de laadruimte.
Hoe het met katten is weet ik niet.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door