Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door hannabelgje
#3107065
Mensen die barf voeren en zelf hun prooidieren kweken. Ratten, muizen  en gerbils bijvoorbeeld.
Is dat ok of is dat hypocriet omdat je andere dieren tekort doet om je andere dieren te voeren?
Ik ga er even niet vanuit dat als je 100 prooidieren hebt zitten ze allemaal in mooie ruime kooien zitten met veel mogelijkheid tot natuurlijk gedrag ed.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3107067
hannabelgje schreef: Mensen die barf voeren en zelf hun prooidieren kweken. Ratten, muizen  en gerbils bijvoorbeeld.
Is dat ok of is dat hypocriet omdat je andere dieren tekort doet om je andere dieren te voeren?
Ik ga er even niet vanuit dat als je 100 prooidieren hebt zitten ze allemaal in mooie ruime kooien zitten met veel mogelijkheid tot natuurlijk gedrag ed.
Tja, tenzij je alleen biologisch vlees voert, maakt het geen bal uit. De plofkippen, eenden, kalveren, konijnen... Welk dier heeft het écht goed gehad?
Door Lizzy
#3107068
Wat een ander doet en vindt: daar oordeel ik niet over maar ik voer geen hele prooidieren omdat ik niet wil dat andere dieren speciaal voor mijn dieren worden gefokt. Ik voer zoveel mogelijk "afval" (lees wat wij niet willen eten).
Gebruikersavatar
Door -Saskia-
#3107073
Tja, als mensen dat kunnen, prima. Ieder zijn ding.

Ik voer niets dat ik een naam heb gegeven. En aangezien ik zelfs de spin in het web voor mijn huis een naam geef, is het voor mij niet weggelegd.  ;D
Gebruikersavatar
Door EliScooby
#3107083
-Saskia- schreef: Tja, als mensen dat kunnen, prima. Ieder zijn ding.

Ik voer niets dat ik een naam heb gegeven. En aangezien ik zelfs de spin in het web voor mijn huis een naam geef, is het voor mij niet weggelegd.  ;D
Geef jij vliegen ook een naam? Want Mickey is hier de man in huis als het op vliegenverdelgen aankomt :biggrin2:

OT:

Ik denk dat het niet hypocriet is, omdat je nu zelf weet welk beestje jouw andere beest te eten geeft. Daarbij ga ik er wel vanuit dat de prooidieren goed verzorgd worden en niet als plofkippen opgehokt worden om maar zoveel mogelijk voer voor je carnivoor te genereren.
Gebruikersavatar
Door -Saskia-
#3107086
Mini's 3-tal schreef: Geef jij vliegen ook een naam? Want Mickey is hier de man in huis als het op vliegenverdelgen aankomt :biggrin2:
Ja, maar vliegen heten hier allemaal Karmapunt in de Min.
Door hannabelgje
#3107093
Hoe wil je 100 prooidieren diervriendelijk houden? Daar heb je een extra huis voor nodig, om het nog maar niet eens over de kosten te hebben.
Gebruikersavatar
Door zhiva
#3107098
Ik vind het eigenlijk meer hypocriet van mijzelf dat ik rustig geiten uitelkaar loop te hakken. Konijnen in stukjes knip en pluizige kuikentjes in de vriezer heb liggen en daar geen enkele moeite mee heb. Maar als ik ooit mijn boerderijtje heb met beestjes erbij en voldoende ruimte om de geitjes en nijntjes zelf te 'kweken' ik dat dan weer niet zou kunnen. Slachten zou ik nooit over mijn hart kunnen verkrijgen, is het eenmaal dood, boeit het me dus niets meer  :-[  over hypocriet gesproken  :sofa:
Door Borke
#3107099
Als je zelf vlees/vis etc eet, zoals ik,  dan zou mijn ideale situatie zijn dat  de dieren het afval eten wat overblijft van mijn eigen consumptie van diervriendelijk biologisch gehouden dieren.
Zoals ik heb gezien bij een boer in de Achterhoek.
Daar ik echter nooit zelf gehouden dieren zou kunnen doden (of welk dier dan ook), is zoiets voor mij geen optie.

Ik denk dat als je echt diervriendelijk bezig wilt zijn, je zelf zo min mogelijk vlees/vis eet en zo min mogelijk dieren hebt die je vlees/vis wilt voeren.
Dat doe ik niet, dus feitelijk is dat op zich al hypocriet...
Gebruikersavatar
Door EliScooby
#3107101
hannabelgje schreef: Hoe wil je 100 prooidieren diervriendelijk houden? Daar heb je een extra huis voor nodig, om het nog maar niet eens over de kosten te hebben.
Niet. Ik denk dan aan een kleinere hoeveelheid. Als je net zoveel prooidieren wilt houden dat je je carnivoor (kat denk ik bij gerbils, muizen en ratten aan) compleet kan voeden, heb je inderdaad een beste ruimte, tijd, moeite en geld nodig. Maar als je het omdraait en de knaagdieren die je houdt na een goed leven in de voerbak terecht komen, vind ik dat niet hypocriet. Tenslotte behoren dezelfde kleine knaagdieren tot het natuurlijke dieet van katten. Eigenlijk net wat jij wel eens hebt gedaan met de kippen en de katten. Ik weet niet meer of dit aan het einde van het leven der kip was, of dat het ongewenste hanen waren, noch of je die zelf hebt grootgebracht, maar dat idee staat mij niet tegen in elk geval.
Gebruikersavatar
Door ruurd
#3107102
hannabelgje schreef: Mensen die barf voeren en zelf hun prooidieren kweken. Ratten, muizen  en gerbils bijvoorbeeld.
Is dat ok of is dat hypocriet omdat je andere dieren tekort doet om je andere dieren te voeren?
Ik ga er even niet vanuit dat als je 100 prooidieren hebt zitten ze allemaal in mooie ruime kooien zitten met veel mogelijkheid tot natuurlijk gedrag ed.
Ik zelf denk dat ieder dier dat door en mens gehouden word, eigenlijk hypocriet is. Er zit voor mij geen verschil in als het nu een voedseldier is of een huisdier. Op welk nivo dan ook, je doet dat altijd voor een stuk EIGENBELANG, hetzij voedsel, hetzij vermaak. Waarom hebben wij bv. honden ?. Omdat IK het leuk vindt. Waarom dood IK (indirect) een voedsel dier ?. Omdat IK voedsel nodig ben, zo kan je wel ff doorgaan.

Waar voor mij een groot verschil ligt is hoe wij hier mee omgaan. Bv, bij ons op het moestuinen complex, zijn er meerdere mensen die kippen houden. Zo is er iemand die voor 15 kippen een waar scharrel paradijs heeft, ook is er iemand die 50 kippen houd in een relatief kleinhok. In bijde gevallen net zo hypocriet, uiteindelijk liggen ze wel uit elkaar gehakt op een bord of in de soep. (EIGENBELANG). Wel zit er een giga groot verschil in hoe deze kippen gehouden worden, hier zit voor mij het grote verschil. Of het nu een voedsel dier is of een huis dier, we doen het uiteindelijk voor ons eigenbelang, maar of het dier hier nu bij gebaat is vraag ik me af.

Ben hier trouwens ook schuldig aan hoor  ;) Heb ook honden voor MIJN plezier.
Door spikkel
#3107105
Over hypocriet gesproken, feitelijk moet je dan ook niet meer naar een dierentuin gaan of het dolfinarium etc.. Ook hier worden prooidieren voor gefokt, denk maar aan muizen en kuikentjes voor de vogels, slangen. De vraag is natuurlijk, is het wel nodig een dierentuin in stand te houden?

Ik zelf voer de katten muizen, maar geen hamsters of hele konijnen dit krijg ik niet over mijn hart. En ja, natuurlijk hypocriet.
Door hannabelgje
#3107107
Als de prooidieren gehouden worden op een manier dat de prooidieren een fijn en gelukkig leven hebben dan vind ik het prima. Zo heb ik inderdaad ook mijn kipjes.  Ze kunnen lekker kip zijn en hun kippedingen doen waar kippen gelukkig van worden. De haantjes die "over" zijn worden gedood en belanden in de vriezer.
Door Borke
#3107112
spikkel schreef: Over hypocriet gesproken, feitelijk moet je dan ook niet meer naar een dierentuin gaan of het dolfinarium etc.. Ook hier worden prooidieren voor gefokt, denk maar aan muizen en kuikentjes voor de vogels, slangen. De vraag is natuurlijk, is het wel nodig een dierentuin in stand te houden?
Dierentuinen zijn niet nodig.
Voor educatie zou je een wildpark kunnen hebben waar ze in een gecreëerde veel grotere en natuurlijker omgeving verblijven en dan gewoon 1 daarvan in ons kleine landje.

En ja ik ga graag naar een dierentuin, ook heel hypocriet.
Is toch wat laagdrempeliger dan de grote katachtigen in Afrika op te zoeken...
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3107267
Pff.... Tja, waar ligt je eigen grens..... Ik eet, persoonlijk, geen konijn en paard..... Beiden heb ik wel geproefd, maar ik wil ze niet eten.... Konijnen hebben we altijd gehad als huisdier en ik ben gek op paarden.... Maar... Ik laat mijn hond dus wel die dieren eten.... Maar een konijn hier houden en dan zelf slachten? Nee, dat kan ik niet, ook geen kip, geit, schaap etc...... Een gerbil geven als tussendoortje? Nee, want we hebben zelf 4 als huisdier...... Appie heeft wel met het uitlaten al een aantal keren een muis gevangen en opgegeten... Heel biologisch als je dieren houdt en ze zelf slacht voor eigen gebruik..... Eigenlijk vind ik dat wel een heel goed idee, zo weet je precies wat je eet... Maar ik heb ze dan zelf verzorgd etc en een naam gegeven en dan kan ik het dus niet......

En ja, heel hypocriet (denk ik)..... Tis heel moeilijk zo'n discussie....
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door