Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3106235
Net even een rondje park gedaan, zag ik iets zwemmen, kwam het water uit, en ja hoor, een rat.. :-X
Nou weet ik natuurlijk wel dat hier vast ratten zitten, bij één sloot staat ook een rattenval, maar het water in het park is eigenlijk één van de schoonste watertjes in de buurt (en zelfs daar laat ik Jacy vanaf vorige maand niet meer ingaan). Beetje met mijn neus op de werkelijkheid gedrukt dus..

Nou heeft hij vanmiddag (terwijl ik wel boos op hem werd  ::) ) wel een slokje genomen.. Hij kwam meteen en ik voelde een druppeltje op mijn voet vallen  ::)
Moet ik dit nu blijven bestraffen, bouwt hij op deze manier juist weerstand op? Liever laat ik hem niet vaccineren, maar ik kan natuurlijk niet alles voorkomen.. Ik kan hem wel zover krijgen dat hij hier niet meer in het water komt (sloten gaat hij niet meer in, denk over een week of 2-3 dat-ie in principe ook niet meer drinkt) maar besmettingsbronnen kunnen zelfs in plassen in het bos ontstaan, dus voorkomen is vast niet mogelijk, of wel?
Door Ellie
#3106261
Hai. Ik laat mijn huidige en liet mijn vorige honden overal en altijd zwemmen, ratten of niet. Ik heb ze een paar keer, de eerste 3 jaar geloof ik, geënt tegen leptospirose en na 3 keer niet meer. Nooit verder iets gehad, maar misschien was dat mazzel?
Gebruikersavatar
Door Fotogravinnetje
#3106270
Ik denk dat juist het contact met mogelijk besmet water helpt voor een sterker immuunsysteem en je juist daarmee op een natuurlijke manier "ent". Ik laat Elco ook niet meer enten voor lepto, maar hij mag wel het hele jaar door in sloten en eruit drinken. En dat doet hij ook. Ik vertrouw op z'n immuunsysteem en de geheugencellen die hij heeft door de enting met booster van afgelopen jaar
Door Parelridder
#3106336
Wat er waar is weten we niet, áls er al één waarheid is.
Ik vermoed dat we ook m.b.t. Lepto afweer kunnen opbouwen door ons er aan bloot te stellen (waarom niet?) maar het jezelf bloot stellen aan een bacterie betekent natuurlijk tegelijkertijd het risico dat je er wél ernstig ziek van wordt. Gezien het zeer beperkte aantal met Lepto gediagnosticeerde honden, in verhouding tot het aantal dat er rond loopt, het percentage dat er tegen gevaccineerd is en de mate waarin het vaccin beschermt, denk ik persoonlijk dat het risico op ernstige ziekte t.g.v. het níet laten toedienen van dit vaccin laag is.
Een krantenberichtje van vorig jaar vond ik ook interessant op dit gebied: 3 mannen hadden samen aan het water gerecreeerd. Eén van hen werd ziek en werd vervolgens met Lepto opgenomen in het ziekenhuis. Bij navraag bleken de 2 vrienden eveneens ziek gewest te zijn, maar niet meer dan een mild 'griepje', wat achteraf ook Lepto geweest bleek te zijn. Zo kan het dus ook (ongevaccineerd) verlopen, maar in dat geval hebben we geen benul het gehad te hebben..
Iets anders wat ik interessant vind bij deze vraag: mensen wordt in Nl (waar het aantal geadviseerde vaccinaties vrolijk verder stijgt) nooit geadviseerd zich tegen Lepto te laten vaccineren i.v.m. de hevigheid van dit vaccin. Dus óók mensen die wegens werk of hobby verhoogd risico lopen, blijven ongevaccineerd. Ik begrijp wel dat de vergelijking hond/mens niet een gelijke is, maar gezien het gemak waarmee allerhande vaccins als 'nodig' worden beschouwd en als 'veilig' worden gepresenteerd, vind ik dit toch wel veelzeggend.

Maar als je van het achterwege laten van het Lepto vaccin zodanig onzeker van wordt dat je de hond niet meer durft te laten spelen/zwemmen/drinken bij 'schoon' uitziend water, dan zou ik voor de vaccinatie verkiezen, in belang van de hond (n.l. ontspannen kunnen genieten, ook in/nabij water).

Succes met je afwegingen!
Door Lizzy
#3106338
Ratten zitten overal. Dus ook al lijkt een watertje schoon, wil niet zeggen dat het watertje schoon is. Het beste heb je een watertje waarbij het water stroomt. Maar gut, ook dan garantie tot op de hoek want dat watertje waar die mannen in hebben gezwommen waar Parelridder het over heeft: dat stroomde ook. De zee, dat is het enige veilige water.

Maar kun je zoiets bestraffen? Als het zo meteen warm weer is, drinken ze gewoon water als ze buiten zijn.... Ik denk dat ze weerstand opbouwen. En dat het in feite een natuurlijke enting is. Maar ik weet dat niet zeker. Dus ik sluit me eigenlijk bij Parelridder aan. Als jij de rotzenuwen krijgt zonder enting: laat dan een enting zetten. En hoop er het beste van (want natuurlijk zijn entingen ook niet volstrekt onschuldig en bieden ze ook geen 100% bescherming, zie topic in de vaccinatie-hoek).
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3106387
Ik wéét natuurlijk wel dat er overal ratten zitten, alleen het feit dat ik ze nog nooit eerder gezien heb geeft zo'n struisvogel-veilig-gevoel  :biggrin2:

De sloten hier worden eens per 2 jaar gebaggerd, nou zijn ze vorig jaar al gebaggerd, en toen stonk het in de zomer al ontiegelijk, Jacy daaruit houden is echt geen probleem. Ik vind ze nu ook nog ontzettend smerig, er drijft sinds het begin april toen het zo warm was een dikke bruine bovenlaag op. Daar komt hij ook echt niet meer bij in de buurt, in de zomer zelfs vrijwillig  ;)
Water in het parkje loopt gewoon iets achter, zal van de zomer ook wel ontzettend gaan meuren, dus wij gaan lekker naar de uiterwaarden om te zwemmen.
Ik ben zelf meer bang voor die nieuwe enting (de oude had mijn DA niet meer) dan voor Lepto.. Ik vroeg me gewoon af of het per definitie altijd gevaarlijk was, of er ook een natuurlijke resistentie was.. Aan jullie antwoorden te lezen dus wel.
Ik denk ook niet dat nu ik weet dat de vaccinatie geen 100% veiligheid geeft, ik met enting gerustgesteld zou zijn  ::) 
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#3106656
Ik ben nu in de Ardennen en dat watertje stroomt best flink en daar heb ik nu al meerdere ratten zien zwemmen.
En m'n meisjes die plonzen er lekker in en drinken eruit. P is nog 'beveiligt' die heeft vorig jaar L2 gehad. B al jaren niet meer en drinkt al jaren op vakantie dit water. Maakt dat het veilig, nee, maar een enting krijgt B er niet meer voor .
Door Lida. S
#3106664
Mijn honden worden al jaren niet meer ge-ent. Ik woon aan het  water, en zie regelmatig ratten. Tijdens strenge winters komen ze zelfs in de schuur. De honden drinken en zwemmen wat en  wanneer ze willen. Ik zwem in het water ( ik ben ook niet geent tegen lepto) en ik maak me geen zorgen.
Door Lizzy
#3106746
MarijeEnBoomer schreef: Ik ben nu in de Ardennen en dat watertje stroomt best flink en daar heb ik nu al meerdere ratten zien zwemmen.
En m'n meisjes die plonzen er lekker in en drinken eruit. P is nog 'beveiligt' die heeft vorig jaar L2 gehad. B al jaren niet meer en drinkt al jaren op vakantie dit water. Maakt dat het veilig, nee, maar een enting krijgt B er niet meer voor .
Het stromen van het water maakt wel dat de urine van de ratten verdund wordt. In een stilstaand poeltje blijft de rattenpies 'hangen' zeg maar :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#3106747
Lizzy schreef: Het stromen van het water maakt wel dat de urine van de ratten verdund wordt. In een stilstaand poeltje blijft de rattenpies 'hangen' zeg maar :biggrin2:
Dan moeten we dus maar verhuizen  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Neally
#3106772
Ik denk zo maar dat ratten overal zijn.
En er zijn ook genoeg watertjes/meren etc waar mensen recreëren.
Mensen die niet ingeënt zijn. Die niet ziek worden. In dezelfde waters zwemmen ook honden.
Daar wordt zelfs een speciale hondenrecreatie plek gerealiseerd.

Net als Lida ga ik ook lekker zwemmen als het warm is.
Gebruikersavatar
Door Jura&Mahru
#3106815
Is het niet zo dat in de koudere maanden je hond zichzelf eigenlijk ent door in aanraking te komen met het niet-actieve virus? Want het is toch pas actief (en gevaarlijk) in de zomermaanden?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door