Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Laura W
#31065
Gisteren heb ik Carnibest gekocht voor de katten en nu zag mijn vriend het in de koelkast liggen. Hij zag dat het rauw was en nou vind hij het gevaarlijk om aan de katten te geven, want er kan wel salmonella o.i.d. in zitten.

Ik heb gezocht maar vondt vooral onderwerpen over honden en salmonella. Wordt Carnibest op ziektes getest als het gemaakt wordt? Of is het voor de katten ongevaarlijk?
Door pinkeltje
#31071
voor een gezonde kat is salmonella ongevaarlijk,een kat die versvlees eet heeft sterker maagzuur en daar kunnen deze bacterien niet tegen.
en volgens mij...(weet k niet 100% zeker) is het vlees wat in carnibest gebruikt wordt ook geschikt voor menselijke consumptie,dus kan het zonder gevaar in je koelkast liggen.(ik hoop dat ik mijn huiswerk goed heb gedaan ;D)
Gebruikersavatar
Door chooky
#31072
Katten zijn net als honden (zelfs nog meer als honden) carnivoren. Dit wil zeggen dat un hele spijsverteringsstelsel erop ingesteld is om rauw vlees en botten te verteren. Hierbij is ook rekening gehouden ( ;D ) met bacteriën in rauw vlees en eventueel rottend ( :o ) vlees. Het maagzuur van carnivoren is namelijk vele malen zuurder dan dat van bijv. mensen (ligt geloof ik rond de 1 ph, zie hiervoor de link in de bieb over vergelijkende anatomie). Dit maagzuur doodt onder normale omstandigheden de eventuele bacteriën op het vlees.
Door sylvia
#31081
Hierboven is je vraag al voldoende beantwoord,maar als je vriend niet overtuigd is ,hier in de polder lopen heel veel poezen die zelf hun kostje bijéén scharrelen,Tijger kwam ook met het nodige thuis,dit is wildvang ,ik heb zelfs al een keer en kat met een fazant zien slepen ,de kans op salmonella bij wilde vogels is reeel aanwezig ,als salmonella een risico inhield voor katten zouden zeker de plattelandskatten veelvuldig of ernstig ziek of dood moeten gaan aan het eten van wilde vogels.Dus zal het van een voor de menselijke consumptie goedgekeurd pakje carnibest niet afkomen dat je kat er schade aan ondervindt.
Door Rosita
#31356
Even een citaat uit de folder van carnibest:
"Carnibest wordt constant gecontroleerd door een onafhankelijk laboratorium, uit de genomen proeven is o.a gebleken dat de eindproducten geen salmonella bevatten. Ook worden er proeven genomen op tal van andere ongunstige stoffen, zoals enterobacteriën, de uitslagen van de onderzoeken zijn altijd prima." ;D

Groetjes Rosita
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door