Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door malinois.
#3106354
Ik heb een oudere dame van 13,5 jaar. Kerngezond maar een beetje stram etc. Ik heb van iemand waarvan de hond is overleden groenlipmossel gekregen van de Tuinen extra sterk. De dosering voor volwassenen is 2 x 1 capsule per dag. Hoeveel kan ik mijn dame hiervan nu geven. Echt pijntjes zie ik niet bij haar maar ik kan me voorstellen dat ze die wel heeft op haar leeftijd.
Door BusyBee
#3107877
Ik geef nu ongeveer een jaar groenlipmossel, met goede resultaten (ondersteunen na 1 x LPC en 2 x TPLO operatie). 1000 mg per dag voor een hond van 50 kg. Dus zo'n 20 mg per kg.
Ook eerst begonnen met groenlipmossel van de Tuinen, maar na een potje van de Tuinen overgeschakeld op Wapiti mosselextract.

Hopelijk heb je hier wat aan...
Door malinois.
#3107975
Oh daar ga ik ook eens naar kijken... het lijkt dat ze er op die van de tuinen wel baat van heeft maar of je dat al na 5 dagen kunt zien????
Waarom ben je overgestapt als ik vragen mag?
Door Anne in Zweden
#3108164
Dat zie je volgens mij niet na vijf dagen. Meestal gaat er een een week of 4-6 overheen, meen ik me te herinneren.

Zelf gebruik ik groenlipmosselpoeder van Lunderland. Het is belangrijk dat het poeder van het mosselvlees gemaakt is, en dat je geen extract geeft. Extract is een overblijfsel van een of ander proces waarbij datgene wat de groenlipmossel zo heilzaam maakt, verwijderd wordt.
Door BusyBee
#3108293
De overstap was initieel een praktische overweging. De dichts bijzijnde Tuinen is zo'n half uur rijden, Wapiti kan ik net over de grens krijgen en ook bij de Belgische apothekers (maar dan wel heel wat duurder). Naar mijn mening heb ik betere resultaten met Wapiti.

Ik denk dat we na anderhalve week al resultaten zagen. Maar we zijn nu al meer dan een jaar bezig met groenlipmossel, dus kan het me het exacte ogenblik waarop we effect zagen niet meer herinneren.

Extract vs gemalen groenlipmossel... meningen zijn verdeeld. Ook in de kruidengeneeskunde worden vaak extracten toegepast in plaats van het onbewerkte gemalen kruid. Dat een extract even goed of zelfs beter werkt dan het onbewerkte gemalen product lijkt me best aannemelijk. Mij lijkt het alleszins belangrijk om naar de zuiverheid te kijken en de toegevoegde bijproducten. Wapiti is een extract, de Tuinen volgens mij ook. Maar ik kan me uiteraard vergissen.

De DA raadde me onlangs Lyproflextra aan. Capsules die 300mg Etarol bevatten (en ook hyaluronzuur). Etarol is het extract van groenlipmossel. Is wel wat betaalbaarder dan Wapiti / Tuinen. 'k Heb m'n neus al eens in de pot gestoken en het ruikt zeer sterk naar mosselen. Ik neem het momenteel zelf en het werkt even goed als Wapiti.
Binnenkort gaan we Lyrpoflextra dus eens proberen. Niet dat ik bespaar op gezondheid. Maar als het resultaat hetzelfde is, dan zie ik geen reden om voor de 'goedkopere' oplossing te kiezen.
Ik wacht nu nog even de reactie van de producent af om de juiste dosis te bepalen. Ze doet het goed op 1000 mg Wapiti, dus wil de equivalente dosis Etarol geven.

Synofit is een van de bekendste groenlipmossel preparaten. De menselijke variant zou gemalen groenlipmossel en curcuma bevatten. De variant voor honden is enkel te verkrijgbaar in een 'siroop' en dat is hier echt geen optie. Ik heb de producent gecontacteerd om de vergelijkbare werkzame dosis van de menselijke (capsules) en de hondenvariant (siroop) te weten te komen. Het antwoord was nogal vaag. Dus ben hier niet mee verder gegaan.

De meeste mensen weten niet dat groenlipmossel ook maagbeschermend werkt. Dat was een leuke bijkomstigheid toen haar maag na de operaties werd aangevallen door de reguliere ontstekingsremmers en antibiotica.
Groenlipmossel gebruik ik vanwege het ontstekingsremmende effect, maar het werkt ook positief op het kraakbeen.
Daarnaast geef ik nog glucosamine (1500mg) / chondroitine (1200 mg) ter ondersteuning van het kraakbeen.
Door BusyBee
#3108308
Biocondil van bij de apotheek. Waarom? Is een zuiver preparaat en op het moment dat ze ermee startte, had ik die in huis. Ik neem ze namelijk ook zelf. Best grappig we nemen allebei dezelfde pilletjes in dezelfde dosis (ons lichaamsgewicht is dan ook hetzelfde  ::) )
Door Laura2004
#3108395
BusyBee schreef: Biocondil van bij de apotheek. Waarom? Is een zuiver preparaat en op het moment dat ze ermee startte, had ik die in huis. Ik neem ze namelijk ook zelf. Best grappig we nemen allebei dezelfde pilletjes in dezelfde dosis (ons lichaamsgewicht is dan ook hetzelfde  ::) )
Omdat ik nog op zoek ben naar een goed preparaat met een hoge dosis. Maar goed,  ik woon in Spanje, dus ik vrees dat die jij hebt niet te verkrijgen is hier.
Door malinois.
#3108399
Ik zoek ook gelijk voor mezelf. Als mn hond en ik samen kunnen doen met een mensenpotje prima als t beter is iets speciaal voor honden vind ik t ook prima dan neem ik alleen t mensenpotje wel
Door Anne in Zweden
#3108419
BusyBee schreef:

Extract vs gemalen groenlipmossel... meningen zijn verdeeld. Ook in de kruidengeneeskunde worden vaak extracten toegepast in plaats van het onbewerkte gemalen kruid. Dat een extract even goed of zelfs beter werkt dan het onbewerkte gemalen product lijkt me best aannemelijk. Mij lijkt het alleszins belangrijk om naar de zuiverheid te kijken en de toegevoegde bijproducten. Wapiti is een extract, de Tuinen volgens mij ook. Maar ik kan me uiteraard vergissen.

Dit is wat Aniforte op Amazon.de erover schrijft:

"Warnhinweise
ACHTUNG: bei Grünlippmuschelpulvern gibt es große Unterschiede in der Qualität ! Leider verwenden auch einige renomierte Hersteller minderwertiges Konzentrat. Informieren lohnt sich also. Bei vielen engebotenenen Grünlippmuschel-Pulvern wird nicht das ganze Fleisch zu Grünlippmuschel-Konzentrat verarbeitet, sondern nur der Fettsäureanteil extrahiert (entfettet). Hierdurch erhält dieses Grünlippmuschel-Pulver eine gräulich grüne Färbung. Hochwertiges nicht extrahiertes Pulver hingegen hat eine gelbliche Färbung, wie auf unseren Produktbildern zu erkennen ist. Das nach der Extraktion des Muschelöls übriggebliebene Pulver wird auch als Grünlippmuschel-Konzentrat verkauft. Dieses entölte Konzentrat ist aber im Vergleich zum vollwertigen Konzentrat minderwertig, da ein wesentlicher Bestandteil (die Fettsäuren) fehlt.

Het gaat over 'concentraat', ik weet niet zeker of dat hetzelfde is als extract, en of wat hierboven staat voor alle extracten geldt, maar blijkbaar is er ook groenlipmossel te koop waar de vetzuren uit zijn gehaald. Daardoor wordt de werking minder.

Zelf merkte ik heel duidelijk het verschil bij onze Max. Capsules met extract hadden bij hem geen enkel effect, terwijl het gevriesdroogde en gemalen mosselvlees wonderen heeft verricht bij hem. Van een hond die niet eens meer via het achterportier de auto in kon klimmen, is hij een hond geworden die weer probleemloos in de achterbak-met-verhoogde-rand springt.
Door BusyBee
#3108498
Laura, de "waarom?" was de inleiding op de reden waarom ik die biocondil gebruik  ;D Niet op jouw vraag gericht hoor!
Het is zowel in NL als in BE verkrijgbaar. Dus wie weet, misschien ook in Spanje.

Oei Anne, nu heb ik toch even Google Translate moeten gebruiken. Maar voor zover ik de gebrekkige vertaling begrijp, is die waarschuwing wel terecht.
Ik zag ook het verschil tussen de Tuinen en Wapiti. Al weet ik ook wel dat er nog betere merken bestaan. Daarom dat ik nu ook zo benieuwd ben naar dat nieuwe spul via de DA.

Voor honden of voor mensen... komt meestal op hetzelfde neer. 't Is de werkzame stof die telt. Soms is de kwaliteit / zuiverheid voor mensen beter, soms die voor dieren. Vaak zit het verschil in de dosering per tablet. Ook de prijs varieert. De variant voor mensen is voor ons doorgaans het handigst! Poedertjes en vloeistoffen wil ze niet opeten, dus handig die 'mensen' tabletjes of capsules. De dosis in tabletjes voor honden is doorgaans aan de lage kant en dan zou ze nog meer pilletjes moeten nemen. Lekker makkelijk zo, 1 pot voor ons allebei! Bijkomend voordeel: haar pilletjes vergeet ik NOOIT, mijn pilletjes ALTIJD. Dus nu nemen we ze gewoon op hetzelfde tijdstip  :D

Bij supplementen voor honden heb ik ook de indruk dat ze nogal veel verschillende werkzame stoffen in 1 product willen stoppen. Bij glucosamine zit er bijvoorbeeld vaak MSM bij.
Op zich niet erg, maar ik stel de verschillende werkzame stoffen en hun dosis liever zelf samen!
Door malinois.
#3108538
Wat ik zo zie is zowel Wapiti als de Tuinen toch Extract? da's dan niet zo goed? (maar ik wil ook wel een goede voor mezelf hebben eigenlijk  :o )
bij Aniforte (wel 100% puur wat ik zo zie) hebben ze alleen nog 100 gram verpakkingen... had dan liever eigenlijk 250 gr. gehad... 100 lijkt me zo weinig alhoewel ze nu natuurlijk ook capsules heeft 100 stuks ...
Door malinois.
#3110657
BusyBee schreef: Ik geef nu ongeveer een jaar groenlipmossel, met goede resultaten (ondersteunen na 1 x LPC en 2 x TPLO operatie). 1000 mg per dag voor een hond van 50 kg. Dus zo'n 20 mg per kg.
Ook eerst begonnen met groenlipmossel van de Tuinen, maar na een potje van de Tuinen overgeschakeld op Wapiti mosselextract.

Hopelijk heb je hier wat aan...
Wat is het verschil tussen deze 2? De Tuinen en Wapiti?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door