Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Rebekka
#3104655
Ik weet dat ik hier vloek, maar (juist van jullie) wil ik toch graag raad, info en advies over dit.

Mijn hond zit nu sinds begin januari op vers. (BARF). Stiekem merk ik dat ik steeds meer neig naar gedeeltelijk terug gaan naar brok en kvv.

Wat ik echt mis is het spelen/werken met eten. Voor het vers voer kreeg hij nooit voer in een bak, deden we met heel de maaltijd werkjes. Of gewoon trainen, of ik verstopte alles, of in een lege fles etc etc. Dit mis ik al vanaf dag 1, omdat dat echt zo'n "ons-momentje" was. Ondanks dat ik nog steeds veel met hem doe, mis ik dit zeker nog wel.

Verder vind ik het werk tegenvallen. Ik bestel nu voor 4 weken in 1 keer en ben dan al gauw een halve zaterdag aan het portioneren. Naast onze hond heb ik ook nog 4 kinderen rondlopen en merk ik dat het best een belasting is.

Ook de kosten vind ik op, soms over, het randje. Misschien dat dit later minder wordt, omdat hij nu met 15 maanden en 25 kilo 1 kilo vers eet. Ik ben nu ongeveer 60 euro per maand kwijt, wat het dubbele is van de brokken die hij kreeg.

Aan de andere kant zie ik ook hoe lekker hij het vind en  ben ik van mening dat kunstmatig voer per definitie minder goed is. Brokken voelt wat dat aan gaat dus minder goed, zeker nu ik inmiddels vers gewend ben.

Alles bij elkaar genomen ben ik geneigd om bijvoorbeeld 2 dagen brok, 2 dagen kvv en 3 dagen barf te doen ofzo. Dan kom ik mezelf (en de hond??) tegemoet. Wij eten tenslotte ook niet elke dag gezond. hoeveel mensen eten niet bijvoorbeeld 1 keer in de week patat?

Nu hoor ik overal om mij heen dat mensen een combi van brok en vers geven, maar ik weet niet beter dat het eigenlijk niet samen kan. Ook heeft de hond erg lang "ontgiftigt" maar hoe zit dat dan als je een combi geeft?
Door Lizzy
#3104687
Brok, KVV en BARF gaan prima samen. Dus als het jou niet goed bekomt... Ja kijk, beter is 7 dagen BARF. Of als 2de keus: een combinatie van BARF en KVV. Maar als jij dat wil combineren met 2 dagen brok, dan is dat altijd nog heel veel beter dan helemaal terug op brok! En twee dagen per week brok zal geen hond dood van neervallen. Misschien doet hij het op de brok dagen minder goed dan dat je had gehoopt, maar dat zie je vanzelf. En hoe het gaat met ontgiften zie je ook vanzelf. Ik hoop dat het meevalt, dat je er weinig van merkt. Ik zou het gewoon proberen.
Door Rebekka
#3104690
Lizzy schreef: Brok, KVV en BARF gaan prima samen. Dus als het jou niet goed bekomt... Ja kijk, beter is 7 dagen BARF. Of als 2de keus: een combinatie van BARF en KVV. Maar als jij dat wil combineren met 2 dagen brok, dan is dat altijd nog heel veel beter dan helemaal terug op brok! En twee dagen per week brok zal geen hond dood van neervallen. Misschien doet hij het op de brok dagen minder goed dan dat je had gehoopt, maar dat zie je vanzelf. En hoe het gaat met ontgiften zie je ook vanzelf. Ik hoop dat het meevalt, dat je er weinig van merkt. Ik zou het gewoon proberen.
Heb je zeker gelijk in. Ik zit nu in een experimenteer jaar zeg maar..  :) Ik vind dat je iets langere tijd moet proberen om te kunnen zeggen of iets wel of niet bevalt en om een mening te vormen. 8) En terug veranderen kan ook best gebeuren, maar dat moet ik idd ervaren.

wat betreft ontgiften: heeft iemand hier ervaring in? En hoe zit het met die 24 uur regel? Tussen brok en vers? ivm verschillende verteringswijzen...
Door Lizzy
#3104693
Rebekka schreef: Heb je zeker gelijk in. Ik zit nu in een experimenteer jaar zeg maar..  :) Ik vind dat je iets langere tijd moet proberen om te kunnen zeggen of iets wel of niet bevalt en om een mening te vormen. 8) En terug veranderen kan ook best gebeuren, maar dat moet ik idd ervaren.

wat betreft ontgiften: heeft iemand hier ervaring in? En hoe zit het met die 24 uur regel? Tussen brok en vers? ivm verschillende verteringswijzen...
Waarom zou je hond gaan ontgiften? Dat doe jij toch ook niet als je een patatje eet? Die 24 uurs regel is achterhaald. Mary Straus heeft daar een artikel over geschreven en dat moet hier ook nog staan. Ik zal even zoeken (je mag natuurlijk ook zelf zoeken). Maar zij gaat zelfs zo ver dat je het mag combineren in 1 maaltijd, brok en BARF. Dat zou ik niet doen maar 2 dagen brok en BARF moet kunnen.
Gebruikersavatar
Door Fotogravinnetje
#3104695
Ik combineer bij Elco kvv (hoofdvoer) met brokjes (beloning). En hij doet het er uitstekend op. Wel kies ik voor glutenvrije brok (Acana en Taste of the Wild). Elco is dol op die brokken
Door Lil
#3104968
Hier krijgen ze als beloning brokjes en daarna barfhap en dat gaat prima met de vertering. Ook hier graanvrije brok (op basis van aardappel) en sinds kort geperst en dat gaat nog beter.
Als ik onderweg ben dan heb ik voor nood ook voldoende brokjes mee, de oudste moet zijn medicatie met maaltijd op tijd krijgen. De ochtend daarna krijgen ze kvv en dan 's avonds pas weer barf. Geen idee of dat nodig is, maar ik doe dat altijd zo voor de zekerheid.
Door Rebekka
#3105635
Nou zeg... gisteren een maaltijd brok gegeven, die ik nog in huis had (happy dog).. Met lange tanden heeft hij het opgegeten, of hij baalde dat hij weer meer moest doen voor zijn brokken. Kan ook nog  ... haha...
Vandaag sinds lange tijd weer een kvv gegeven:  dat kwam er net zo snel uit als dat het erin ging... Wordt nog wat.

Ik ben nu van plan om 3 of 4 dagen BARF te geven en de rest kvv, waarvan ik evt een of twee maaltijd (1 dag)  kan "ruilen" voor brok. Ik heb nog wel een heel dubbel gevoel. Of ik nou voor 4 of 7 dagen proportioneer... Als je eenmaal bezig bent, maakt dat ook niet meer uit... Morgen moet ik de bestelling doen, dus ik heb tot dan om erover na te denken...

Ow nog een vraagje: ik ben aan het kijken welke brok ik het beste erbij kan doen. Hier en daar lees ik dat geperst beter is bij vers. Is dat zo?
Ik twijfel nu over Lukullus (geperst en komt goed uit testen) of weer happy dog, maar andere merken staan ook nog open (als de prijs een beetje schappelijk is)
Door Aprilsnow
#3106113
Rebekka schreef: Ik weet dat ik hier vloek, maar (juist van jullie) wil ik toch graag raad, info en advies over dit.

Mijn hond zit nu sinds begin januari op vers. (BARF). Stiekem merk ik dat ik steeds meer neig naar gedeeltelijk terug gaan naar brok en kvv.

Wat ik echt mis is het spelen/werken met eten. Voor het vers voer kreeg hij nooit voer in een bak, deden we met heel de maaltijd werkjes. Of gewoon trainen, of ik verstopte alles, of in een lege fles etc etc. Dit mis ik al vanaf dag 1, omdat dat echt zo'n "ons-momentje" was. Ondanks dat ik nog steeds veel met hem doe, mis ik dit zeker nog wel.

Verder vind ik het werk tegenvallen. Ik bestel nu voor 4 weken in 1 keer en ben dan al gauw een halve zaterdag aan het portioneren. Naast onze hond heb ik ook nog 4 kinderen rondlopen en merk ik dat het best een belasting is.

Ook de kosten vind ik op, soms over, het randje. Misschien dat dit later minder wordt, omdat hij nu met 15 maanden en 25 kilo 1 kilo vers eet. Ik ben nu ongeveer 60 euro per maand kwijt, wat het dubbele is van de brokken die hij kreeg.

Aan de andere kant zie ik ook hoe lekker hij het vind en  ben ik van mening dat kunstmatig voer per definitie minder goed is. Brokken voelt wat dat aan gaat dus minder goed, zeker nu ik inmiddels vers gewend ben.

Alles bij elkaar genomen ben ik geneigd om bijvoorbeeld 2 dagen brok, 2 dagen kvv en 3 dagen barf te doen ofzo. Dan kom ik mezelf (en de hond??) tegemoet. Wij eten tenslotte ook niet elke dag gezond. hoeveel mensen eten niet bijvoorbeeld 1 keer in de week patat?

Nu hoor ik overal om mij heen dat mensen een combi van brok en vers geven, maar ik weet niet beter dat het eigenlijk niet samen kan. Ook heeft de hond erg lang "ontgiftigt" maar hoe zit dat dan als je een combi geeft?
Als je de werkjes en het samen doen met brokjes zo mist is het dan geen idee om iets minder in een (barf)maaltijd te geven en dan buiten het eet moment wat samen te doen (als hij de neiging tot dik worden heeft anders kan het gewoon naast een gewone maaltijd??) Volgens mij maakt het voor de hond niet uit hoeveel hij krijgt (bijv. zoeken of in een fles) maar wel hoe. Dan kan hij voor de rest 'gewoon' van een maaltijd genieten, zijn buikje rond eten zoals een hond normaal gesproken doet.... snel! Moet je je voorstellen hoe jij je zou voelen als je lekker wilt eten en je patatje ligt door de mac verstopt....  ;)

Dit natuurlijk los van je overige overwegingen om anders te gaan voeren. Dat zijn je eigen afwegingen rondom tijd, geld, etc.
Door Rebekka
#3106255
heej een hollandertje  (toch?) :D ... heb ik ook.

Ik ga het nu zo doen: ik doe 4 dagen BARF en 3 dagen KVV. Dat is in principe zijn voer. Maar eventueel kan ik soms een maaltijd KVV vervangen voor brok. Dat probeer ik dan voor de komende maand en dan kijk ik weer verder.

Wat betreft "spelen met eten": ik denk dat we hier een visie verschil in hebben. Ik ben van mening dat dit type honden graag werken, ook voor eten. Daarnaast zie ik dat onze hond er veel plezier in heeft, wat ik dan weer heel belangrijk vind.
De vergelijking met mensen is denk ik niet correct. Wij mensen zijn lui. We willen overal MINDER voor hoeven werken. We hebben tenslotte een  auto, fiets, wasmachine, een vaatwasser, etc etc... (Dit type) honden willen graag MEER werken, iig meer dan de gemiddelde hond aangeboden krijgt aan activiteiten.

Over per maaltijd minder geven: daar heb ik ook wel over nagedacht, maar dat is uiteindelijk meer werk, OF ik moet elke maaltijd extra brokken geven en dat wil ik dan weer niet.

bedankt voor de tips iig :D
Laatst gewijzigd door Rebekka op do 30 apr 2015, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3106306
Zo af en toe een versmaaltijd vervangen voor brok lijkt me een goede oplossing.

Weet niet of je een voedseldroger hebt? Kvv kun je op een lage temperatuur (40-50) prima drogen. Dit geldt natuurlijk ook voor orgaan en spiervlees. Dan kun je ook vers blijven voeren en t voer gebruiken voor training en spel.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3106348
Rebekka schreef: Wat betreft "spelen met eten": ik denk dat we hier een visie verschil in hebben. Ik ben van mening dat dit type honden graag werken, ook voor eten. Daarnaast zie ik dat onze hond er veel plezier in heeft, wat ik dan weer heel belangrijk vind.
De vergelijking met mensen is denk ik niet correct. Wij mensen zijn lui. We willen overal MINDER voor hoeven werken. We hebben tenslotte een  auto, fiets, wasmachine, een vaatwasser, etc etc... (Dit type) honden willen graag MEER werken, iig meer dan de gemiddelde hond aangeboden krijgt aan activiteiten.
Met een belgje herken ik zeer zeker wat je zegt. Maar ik heb toch een aversie om daar (het grootste deel van) de maaltijd voor te gebruiken. Los van het feit dat jezelf vol eten en uitbuiken heel natuurlijk, gezond en fijn is voor de hond, vind ik dat werken altijd op basis van plezier en vertrouwen moet zijn. Je hond laten werken voor zijn maaltijd staat mij tegen, omdat hij dan geen keus meer heeft. Hij moet wel, want anders heeft hij honger.

Ik begrijp ook direct als je zegt dat je dit zo niet ervaart bij jou hond, dat jullie met plezier samenwerken, maar het gaat mij om het principe. Gezond voedsel is een basisrecht waar niets voor hoeft te worden gedaan.
Met een belgje dat ook heel graag werkt kom ik ook prima uit met gedroogde voedselbeloningen, spel, lovende woorden en aaien/knuffels. We doen hersenwerk, balanswerk, hoopers, speuren en daarnaast wandelen en fietsen we. Fysiek is ie dan wel flink beperkt, maar mentaal wil ie nog steeds  :biggrin2:
Door Rebekka
#3106377
Kaela schreef: Gezond voedsel is een basisrecht waar niets voor hoeft te worden gedaan.
Hmm en toch sta ik elke dag in de keuken te koken, duurt langer dan die hooguit 5 minuten die de hond nodig heeft om brokjes te zoeken, uit de fles te krijgen, of wat dan ook dat ik verzin... wordt mijn basisrecht nu geschonden?  :o ;D

(grapje hoor... dit is echt gewoon een visie verschil, ik vind wel echt dat de hond er plezier in moet hebben, en zolang dat is, lijkt mij het gewoon okee.)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3106587
Rebekka schreef: Hmm en toch sta ik elke dag in de keuken te koken, duurt langer dan die hooguit 5 minuten die de hond nodig heeft om brokjes te zoeken, uit de fles te krijgen, of wat dan ook dat ik verzin... wordt mijn basisrecht nu geschonden?  :o ;D

(grapje hoor... dit is echt gewoon een visie verschil, ik vind wel echt dat de hond er plezier in moet hebben, en zolang dat is, lijkt mij het gewoon okee.)

Jij weet dat je het eten in de kast hebt en onbeperkt mag eten, alleen moet je voor sommig eten een beetje moeite doen. Moet! Anders is het niet te eten. De hond is volkomen afhankelijk van ons. Ik hou er gewoon niet van als de hond moet werken voor zijn basisportie. Voor een extra, prima, maar niet voor zijn maaltijd.

Het wordt bij bijvoorbeeld dolfijnen voor shows ook gebruikt "we belonen ze met vis" en "ze doen alles vrijwillig en met plezier". Ja, ze zullen wel moeten, want als ze het niet doen, dan krijgen ze geen eten. Dat is het enige dwangmiddel wat er is en helaas wordt dat ook gebruikt. Jij doet dat niet, dat snap ik wel, maar ik vind dat dus een heel vervelend aspect van laten werken voor de echte maaltijd. Ook omdat het gewoon niet nodig is. Alle dieren hier krijgen voerverrijking, maar allemaal als extra naast hun basisportie.
Door Tamara
#3106865
Kaela schreef: Jij weet dat je het eten in de kast hebt en onbeperkt mag eten, alleen moet je voor sommig eten een beetje moeite doen. Moet! Anders is het niet te eten. De hond is volkomen afhankelijk van ons. Ik hou er gewoon niet van als de hond moet werken voor zijn basisportie. Voor een extra, prima, maar niet voor zijn maaltijd.

Het wordt bij bijvoorbeeld dolfijnen voor shows ook gebruikt "we belonen ze met vis" en "ze doen alles vrijwillig en met plezier". Ja, ze zullen wel moeten, want als ze het niet doen, dan krijgen ze geen eten. Dat is het enige dwangmiddel wat er is en helaas wordt dat ook gebruikt. Jij doet dat niet, dat snap ik wel, maar ik vind dat dus een heel vervelend aspect van laten werken voor de echte maaltijd. Ook omdat het gewoon niet nodig is. Alle dieren hier krijgen voerverrijking, maar allemaal als extra naast hun basisportie.


Ik laat ze ook niet werken voor hun eten, een kwartier om hun runderstrot weg te kauwen is werk genoeg haha,
maar ik vraag me af, in het wild moeten ze toch ook werken voor hun eten? Erachteraan gaan in een groep en dit vangen?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door