Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door inge58
#3104947
ik hoor daarnet een hoop kabaal in de serre,zit er een merel binnen!
Helemaal in doodsangst tegen het raam gedrukt.Och arm kereltje!!
Buiten in de tuin zat een andere merel naar hem te roepen.
Ik heb hem voorzichtig gevangen met een doek,en hem zachtjes toegefluisterd dat hij héél veel geluk heeft dat de hondjes met de baas in het bos zijn.
Django houdt namelijk erg veel van vogeltjes  :biggrin2:
Hij keek me aan met zijn kraaloogjes alsof ie het begreep.
Toen heb ik hem buiten maar gauw losgelaten,en met dat typische merel geluidje vloog ie weg.
Fijne koningsdag Mereltje!
Door Lizzy
#3104953
Goed zo, merel gered!

Leo werkt zich het heen en weer op het moment, op de ambu. er worden aan de lopende band jonge vogels (die uitvliegen) gegrepen door katten. Ik wou dat mensen hun katten binnen lieten tot na het broedseizoen.....
Door Lil
#3104955
Hier afgelopen twee weken twee jonge meesjes binnen gehad. Vorig jaar ook al een keer dat eentje naar binnen vloog.
Zitten ze met slecht weer onder de overkapping en dan doe ik de keukendeur open om naar de schuur te gaan en dan vliegen de sufferds naar binnen.
Gaan dan gezellig bij de honden en de kat zitten. Misschien vragen of die minder gastvrij zijn?  :P :biggrin2:

Hoe vang ik zo'n beestje het beste? Het is meestal een behoorlijke klus en tot nu toe lukte het mij alleen als ik een theedoek over ze deed voordat ik ze vastpakte.
Door Elvira
#3105185
De merel hier in de tuin heeft ook jongen (in ieder geval 1). Hij krijgt lekker gedroogde meelwormen  en als het op is en je komt toevallig buiten, weet hij dat wel duidelijk te maken. Aan de konijnenkarkassen zitten niertjes die Monty niet lust (wel lamsniertjes) ,dus haal ik die van de karkassen (anders eet hij ze niet meer) en geef die aan de merel. Ze zijn zo weg.
Afbeelding
Door hannabelgje
#3105225
Lizzy schreef: Goed zo, merel gered!

Leo werkt zich het heen en weer op het moment, op de ambu. er worden aan de lopende band jonge vogels (die uitvliegen) gegrepen door katten. Ik wou dat mensen hun katten binnen lieten tot na het broedseizoen.....
Je weet toch inmiddels wel hoe ontzettend zielig dat is voor katten om ze niet dood te laten rijden? Lizzy toch. Afbeelding
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#3105792
"jou" mereltje zal blij zijn. "mijn" mereljong trof het minder. Geheel ontleedt, en in meerdere stukken uiteen gereten. Dus niet gevierendeeld, maar nog erger. De rest van het nest bestaat nog uit 3 jongen, die ik geregeld voorbij zie komen.
Door Elvira
#3105811
Lizzy schreef: Goed zo, merel gered!

Leo werkt zich het heen en weer op het moment, op de ambu. er worden aan de lopende band jonge vogels (die uitvliegen) gegrepen door katten. Ik wou dat mensen hun katten binnen lieten tot na het broedseizoen.....
van mij mogen ze ze het hele jaar binnen houden. Ik kwam net de voordeur uit, zie ik een vette rode kat op een vogeltje kauwen bij de overburen op de oprit  >:( (overburen hebben geen kat, buren daarvan een hele verzameling). Als ik 's morgens naar het bos ga met de honden gaat daar de voordeur open en wordt de kat met een duwtje naar buiten geduwd (hij wil zooo graag naar buiten) .
Door Lida. S
#3105824
Ik ben het er wel mee  eens dat de katten binnen moeten blijven en niet de kans moeten krijgen om jonge vogeltjes te vangen, maar niet ieder vogeltjes kan/zal in leven blijven. Hier op mijn terrein zitten geen katten (meer), daar zorgen mijn honden wel voor, maar de hoeveelheid veertjes en andere restjes liegen er niet om. Er worden heel wat vogeltjes gevangen en gegeten. Het hoort erbij. Zelfs mijn kippen (grote) werden aangevallen door roofvogels (en vossen) Nu in het voorjaar is het erg, maar ook 's winters in de sneeuw zie ik talloze (bloed)sporen van 'moordpartijen".  De natuur is wreed. Maar ook het aantal platgereden hazen en egels is aanzienlijk. Katten binnen houden, de auto laten staan, roofdieren voeren? Het is onbegonnen werk. Maar ieder dom vogeltje dat naar binnen vliegt en dat je kan redden is een cadeautje en geeft een goed gevoel. Ieder jaar vang ik hier in huis een behoorlijk aantal vogeltjes, en ik voel me geweldig als ik zo'n teer diertje kan vangen en buiten weer los kan laten, maar toch bedenk ik me ook iedere keer  wat haar/zijn overlevings kansen zijn. Als ze het allemaal zouden overleven zou het ook niet goed zijn.
Door Elvira
#3105826
er zit wel een verschil tussen een buizerd die een duifje verschalkt of een kat. Er lopen hier heel veel katten rond, die geen natuurlijke vijand hebben, ze krijgen medische verzorging, eten etc. Voor de buizerd is het duifje een kwestie van leven of dood, voor de kat niet, die krijgt als hij even thuis komt "lekker brokjes" Op het moment dat een hond een kat grijpt, zegt er niemand dit is de natuur.
Ik heb hier in de tuin ook een sperwer een duif zien pakken en op zien eten. Die heeft misschien ook jongen die honger hebben.
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#3105879
Elvira schreef: er zit wel een verschil tussen een buizerd die een duifje verschalkt of een kat. Er lopen hier heel veel katten rond, die geen natuurlijke vijand hebben, ze krijgen medische verzorging, eten etc. Voor de buizerd is het duifje een kwestie van leven of dood, voor de kat niet, die krijgt als hij even thuis komt "lekker brokjes" Op het moment dat een hond een kat grijpt, zegt er niemand dit is de natuur.
Ik heb hier in de tuin ook een sperwer een duif zien pakken en op zien eten. Die heeft misschien ook jongen die honger hebben.
Klopt helemaal. De eerste de beste kat die hier in mijn voortuin gaat zitten om pa of ma merel te verschalken in de tuin van mijn buurman, zal weg gejaagd worden. En dan ben ik daar niet moeilijk over. Opzouten. Maar dat mijn sheltie's een jong mereltje in hun tuin vierendelen, vind ik ook niet ok. Het is gebeurd jammer genoeg. Ik voel me daar schuldig over. Het jong is in de verkeerde tuin geland.
Door EvaF
#3105893
Ik moet zeggen dat mijn katten slecht jagers zijn en nog nooit een vogel hebben gevangen (ze zijn gelukkig ook bang voor het konijn van de buren), mijn honden zijn daar helaas beter in. In onze en omringende tuinen gelukkig geen nesten, wij hebben 5 katten dus de vogels weten wel beter. Voor de honden geld zolang de vogels in een nest of in het water zitten zijn ze veilig, anders sprint Mo of Sas er op af en als die niet snel genoeg weg vliegt kan ik er niks meer tegen doen. Het zit een husky in het ras, op katten en schapen jagen ze niet en ook de zwaan in het park laten ze met rust (hebben we veel tijd in gestoken), maar verder dan dat krijg ik het niet afgeleerd.
Door inge58
#3105921
*Lia* schreef: Klopt helemaal. De eerste de beste kat die hier in mijn voortuin gaat zitten om pa of ma merel te verschalken in de tuin van mijn buurman, zal weg gejaagd worden. En dan ben ik daar niet moeilijk over. Opzouten. Maar dat mijn sheltie's een jong mereltje in hun tuin vierendelen, vind ik ook niet ok. Het is gebeurd jammer genoeg. Ik voel me daar schuldig over. Het jong is in de verkeerde tuin geland.
Als Django de kans krijgt doet ie het ook hoor,Lia. Vogels vermoorden,heel vervelend maar het is niet anders.
Goed opletten ,meer kan je niet doen.
Door Elvira
#3106145
de merels hippen hier vrolijk rond, terwijl de honden in de tuin zijn. Een paar jaar geleden hipten er een paar jonge lijsters door de tuin (konden volgens mij nog niet vliegen). Eentje knalde al huppen, tegen de kop van Zingaro aan. Die keek : wat is dit nu, en het jong hipte vrolijk verder. Een ander jong hipte vrolijk vlak langs Nelson, die toen nog heel jong was. Ook hij negeerde de vogel. Ik denk dat moeders wel een hartverzakking had in de boom.  :)
Zingaro had de gewoonte om zijn vlees eerst een  paar minuten te laten liggen, voordat hij er aan begon. De merel heeft hier heel wat hapjes van gepakt terwijl hij er naast lag.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door