Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Nadia
#3104799
Onze nieuwe keuken zit eraan te komen. Hij is op leverweek gezet en het verbouw plan is gemaakt :D

Enige waar ik nog steeds niet over uit kom is de vloerverwarming.
Dat deze komt is 1 ding wat zeker is.

Maar nemen we op de CV of elektriciteit. Zoveel sites op internet en zoveel verschillende berekeningen en meningen. In de speciaal zaken idem.
In de toekomst komt ook vloerverwarming in de woonkamer.
In de keuken is het hoofd verwarming. In de woonkamer hebben we ook nog een houthaard welke voor de behaaglijke winteravonden zorgt.
Qua leggen/montage zijn de elektrische matten stuk makkelijker. De oude tegelvloer gaat er sowieso uit.

Ik krijg nog niet op een rij welke variant zuiniger is qua kosten. En of ze beide evenveel warmte produceren.
Achter 3 jaar hopen we zonnepanelen op het dak te hebben.
Door BusKay
#3104805
Nadia schreef: Achter 3 jaar hopen we zonnepanelen op het dak te hebben.
Geef je niet zelf een beetje het antwoord? Met dit in mijn achterhoofd zou ik voor Electra gaan... en met de huidige situatie in Groningen denk ik dat gas er niet goedkoper op zal worden....

Suc6
Door Nadia
#3104810
Je zou het zeggen. Maar goed, een doel van 3 jaar hoeft nog niet te lukken. Daarnaast wil ik ook graag weten wat "in het algemeen" een betere keuze is.
Ik vind het lastig. Als het niet bevalt leg je niet 123 iets anders eronder
Door Irish
#3104811
Zonnepanelen heb je er tegenwoordig heel snel uit. Mijn vriend weet er alles van dus als je meer info wil..
Ik zou dus zeker geen voor elektra.
Door Borke
#3104822
Is elektra niet enorme dure verwarming?
Ik snap de aanschaf van zonnepanelen, maar die heb je toch om te besparen, dan zou ik niet meteen extra veel electra gaan gebruiken. Dan is je besparing toch weg?

Wij hebben vloerverwarming op de cv aangesloten, als hoofdverwarming in woonkamer/keuken.
In de keuken hebben we er een elektrische bijverwarming bij, die we eigenlijk nooit gebruiken.
In de woonkamer hebben we er een houtkachel met gasblok, die we wel gebruiken, maar dat is ook vooral voor de gezelligheid.

Radiatoren hebben we niet in deze ruimtes.
Die zat er wel, maar hebben wij verwijderd en nooit gemist.

In de badkamer hebben we elektrische vloerverwarming, die was er (ook) al.
Wij vonden het een kostbare hobby en gebruiken het niet.
In plaats daarvan een badkamerkleedje gekocht en een grotere radiator.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3104829
Wij hebben in de woonkeuken vloervewwrming op elektraals enige verwarming. Lekker warm aan de voetjes, kan warmer dan vloerverwarming op cv ( hadden we in het oude huis). Volgens meneer viel het stroomverbruik echt heel erg mee.
Door K&D
#3104833
het ligt een beetje aan het oppervlak van de keuken. Als die erg groot is, woonkeuken bv, dan kan via de CV met een apart te regelen thermostaat voordeliger zijn. Als je weinig via de CV stookt omdat de houtkachel vaak aan is, dan is elektrisch handiger.
Gebruikersavatar
Door EliScooby
#3104835
koekje schreef: Wij hebben in de woonkeuken vloervewwrming op elektraals enige verwarming. Lekker warm aan de voetjes, kan warmer dan vloerverwarming op cv ( hadden we in het oude huis). Volgens meneer viel het stroomverbruik echt heel erg mee.
Ik denk dat je vloerverwarming op constante temperatuur moet stoken wil het lekker warm zijn. Het is namelijk nogal een grote klont beton die eronder zit. Als de boel niet te ver afkoelt, kost het dan relatief weinig energie om de warmte vast te houden.
Door Mandarijn
#3104859
Onze vloerverwarming is aangesloten op de cv. Moet zeggen dat hij weinig aanspringt. De temperatuur is ingesteld op 18°C en komt nooit lager.
Het is zoals Mini's 3-tal zegt: het kost weinig energie om de vloer warm te houden.
Wel overwegen wij nog om de vloer te isoleren om zo nog wat te besparen. Sinds begin maart zijn de spouwmuren geïsoleerd en dat scheelt ook alweer wat.

Maar hier wordt gezegd dat als je toch voor zonnepaneel gaat je dan voor elektronisch moet gaan.
Laatst gewijzigd door Mandarijn op ma 27 apr 2015, 06:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Laika
#3104863
Is je dak wel groot genoeg voor het aantal zonnepanelen die je nodig hebt om elektrisch te verwarmen?
Wij hebben vloerverwarming op de cv (zonder radiatoren) en daar zijn we wel tevreden over.
Ook hebben we zonnepanelen die ons stroomverbruik dekken.
Door hamada
#3104872
Als je je vloerverwarming op de cv aansluit, dus er een zogenaamd watergedragen systeem van maakt, dan hou je een flink aantal alternatieven, ook op termijn.
Je kunt aansluiten op
- CV
- via een warmte wisselaar op je houtkachel (evt met convector vat, dat geeft extra rendement), kan in combi met CV.
- op een lucht-water warmtepomp. Kost veel minder aan electra dan electrische verwarming
- op zonnecollectoren die direct het water verwarmen.

Electra is best duur, vooral omdat het systeem snel afkoelt als het eenmaal uit is, water houdt de warmte veel langer vast. En om een vloerverwarming als hoofdverwarming te gebruiken moet een groot oppervlak lang verwarmd worden.

Succes met je zoektocht. Het is, zoals je zegt een vrij definitieve keuze en het gaat toch om vrij veel geld.
Door hannabelgje
#3104873
Laika schreef: Is je dak wel groot genoeg voor het aantal zonnepanelen die je nodig hebt om elektrisch te verwarmen?
Wij hebben vloerverwarming op de cv (zonder radiatoren) en daar zijn we wel tevreden over.
Ook hebben we zonnepanelen die ons stroomverbruik dekken.
Dit dus. Voor 4000-5000 kwh heb je al heel veel ruimte nodig op je dak. De meeste huizen in nl hebben daar de ruimte al niet voor. Ik zou er dus niet zomaar vanuit gaan dat je dadelijk al je stroom via zonnepanelen kunt opwekken.
Door Nadia
#3104885
Borke schreef: Is elektra niet enorme dure verwarming?
Ik snap de aanschaf van zonnepanelen, maar die heb je toch om te besparen, dan zou ik niet meteen extra veel electra gaan gebruiken. Dan is je besparing toch weg?
Dat is nu net de vraag die ik hier neer legde. Omdat ik overal tegenstrijdige verhalen lees.

Klopt van de zonnepanelen, maar in de zomer gebruik je de verwarming bijvoorbeeld al niet. Dus zul je waarschijnlijk toch wat besparen.
Door Nadia
#3104886
Mini's 3-tal schreef: Ik denk dat je vloerverwarming op constante temperatuur moet stoken wil het lekker warm zijn. Het is namelijk nogal een grote klont beton die eronder zit. Als de boel niet te ver afkoelt, kost het dan relatief weinig energie om de warmte vast te houden.
Dat klopt inderdaad, kom ik ook overal tegen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door