Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lida. S
#3104596
Ik heb er geen ervaring mee, maar wel met andere professionele vleesmolens. Het probleem is, dat het vleesmolens zijn. Karkassen hebben ze vaak moeite mee. Zelfs de grote molens op krachtstroom (380V)
#3104606
Thanks voor je reactie

Karkassen hoef ik niet te malen; het is enkel voor pup/senioren mix
Voornamelijk kippennekken als bot en zalm.
De rest krijgt BARF

Ik heb nu 2 Kenwood MG 450 versleten en kan beter een goede gaan aanschaffen, maar zie door de bomen het bos eigenlijk niet zo.
Gebruikersavatar
Door nova
#3104607
Ervaring, nee, dat niet.
Maar het is wel een machine met een oliebadmotor, en die kunnen veel meer aan dan een machine met een electro mototr.
Overigens moet je wel een soortgelijke machine veel goedkoper kunnen krijgen  ;)
Door Lizzy
#3104608
Ik heb een soort gelijke vleesmolen (Diamond). Ook ongeveer van deze prijs. Ik heb dat ding al jaaaaaaaaaaaaren maar gebruik 'm eigenlijk heel weinig, alleen als ik pups heb. Nekken gaat het probleem niet zijn. Vlees en orgaanvlees ook zeker niet. Maar op haaskarkas bijvoorbeeld: loopt tie vast. En dan is het een kl*te klus, excuseer mijn Frans, om 'm uit elkaar te halen en het karkas eruit te peuteren. Maar ga je dat niet malen en wil je een machine die beveiligd is tegen doorfikken (ik denk dat deze dat ook is, die van mij is dat wel) waar je heel lang mee doet: dan is dit echt een prima machine. Zwaar is ie wel.
#3104616
Lizzy schreef: Ik heb een soort gelijke vleesmolen (Diamond). Ook ongeveer van deze prijs. Ik heb dat ding al jaaaaaaaaaaaaren maar gebruik 'm eigenlijk heel weinig, alleen als ik pups heb. Nekken gaat het probleem niet zijn. Vlees en orgaanvlees ook zeker niet. Maar op haaskarkas bijvoorbeeld: loopt tie vast. En dan is het een kl*te klus, excuseer mijn Frans, om 'm uit elkaar te halen en het karkas eruit te peuteren. Maar ga je dat niet malen en wil je een machine die beveiligd is tegen doorfikken (ik denk dat deze dat ook is, die van mij is dat wel) waar je heel lang mee doet: dan is dit echt een prima machine. Zwaar is ie wel.
Denk dat het inderdaad t belangrijkste is dat die beveiligd is tegen doorfikken. Die Kenwood trok het allemaal niet zo.
De Kenwood heeft nog al problemen met kopvlees (met name de kieuwen) en de pens. Hoe is de Diamond daar mee?
#3104617
nova schreef: Ervaring, nee, dat niet.
Maar het is wel een machine met een oliebadmotor, en die kunnen veel meer aan dan een machine met een electro mototr.
Overigens moet je wel een soortgelijke machine veel goedkoper kunnen krijgen  ;)
Goedkoper als het kwalitatief ook goed is  8) ben ik een enorme voorstander van. Prijs is in deze niet het belangrijkste wel de duurzaamheid en de kracht. Heb je tips?
Gebruikersavatar
Door doranto
#3104716
Ik heb ooit een vergelijkbare vleesmolen van aluminium gehad. Die heb ik weggedaan omdat het maalwerk ook aluminium was. Dat vind ik vies en ongezond. Aluminium geeft namelijk af.
Ik heb nu een vleesmolen met ijzeren maalwerk.
#3104738
Het probleem met vleesmolens is vaak niet eens de kracht van de motor, maar te kleine gaatjes in de maalschijf. Ik heb een molen op krachtstroom, maar ook die loopt vast wanneer ik het bot of vlees met wat pezen oid door te kleine gaatjes probeer te persen. Heb nu een paar schijven met grotere schijven en daarmee maalt hij door tot ik erbij omkiep!
Door Lizzy
#3104868
Ik heb deze:

http://www.horecaapparatuur-shop.nl/dia ... -ts12.html

- Buitenframe in "aluminium legering".
- Het hoofdbestanddeel van de cutter alsook de schroef zonder inter einde zijn eveneens in " aluminium legering " bestemd voor voedingswaren, alle interne delen zijn makkelijk afneembaar en kunnen makkelijk onderhouden worden.
- Bovenketel in R.V.S. AISI 304
- Standaard voorzien van rooster 6 mm
- Rooster en mes in R.V.S. van het zelfslijpende type.
- Trekkracht op raderwerk onder oliebad
- Bediening op laagspanning 24 V
- Capaciteit : 150 kg/uur
- Geleverd met een recuperatiekom voor gehakt vlees in R.V.S. AISI 304.
- Apparaat vervaardigd volgens de huidige CE-richtlijnen.

Daarmee komt er toch geen alu in je eten terecht?
Gebruikersavatar
Door doranto
#3104909
Dat weet ik niet Lizzy, maar ik zou hem niet willen  :-\
Met rvs of gewoon ijzer loop je dat risico niet, of in ieder geval minder.
Bovendien zijn dit uiteraard gehaktmolens. Wij malen er botten mee (ik tenminste wel) en dat geeft véél meer wrijving en krassen. RVS en ijzer krast nauwelijks dus zegt mijn boerenverstand dat daardoor dan ook minder schadelijke stoffen aan het vlees worden afgegeven.
edit: Vooral de schroef en het maalhuis krijgen het door het malen van botten véél zwaarder te verduren dan door het malen van vlees en die zijn volgens mij nu net van alu...
Laatst gewijzigd door doranto op ma 27 apr 2015, 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door