Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Lou & Joy
#3104370
Hoi hoi,

Ik voer mijn mechelaar teefje volgen het NRV principe. Nu eten wij zelf de laatste tijd steeds meer biologisch vlees en dat wil ik ook wat meer voor mijn mechelaar gaan doen. Of in ieder geval diersoorten waar minder antibiotica etc. in zit. (Dat hoeft niet perse met EKO keurmerk te zijn) Ik bestel meestal bij dogmeat en wil vanaf nu sowieso meer wild en jonge dieren gaan bestellen.

Nu heb ik hier een paar vraagjes over.

- Welke diersoorten (naast wild en jonge dieren) zijn het meest zuiver?
- Is kalkoen bijvoorbeeld beter dan kip? Of komt dat op hetzelfde neer?
- Zelfde vraag voor paard en rund?
- En welke vissoorten kan ik het beste nemen?

In mijn beleving is paard en kalkoen zuiverder dan rund en kip, maar ik basseer dat nergens op.
Wild is bijna allemaal donkerder vlees en ik wil ook witvlees geven. Hier heb ik nu konijn voor van dogmeat (die is volgens hun helemaal natuurlijk)

Wie weet hier meer over en heeft tips?

Bedankt en groetjes,
Monique en Joy
Laatst gewijzigd door Lou & Joy op zo 26 apr 2015, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door spikkel
#3104389
Echte biologische dieren, dus dieren die ruimte hebben binnen en buiten, biologisch eten krijgen. Ook belangrijk is het welzijn van dieren, jonge dieren die mogen drinken bij hun moeder. De jonge geitjes en lammetjes komen uit de melkputten die meteen net als met kalfjes gelijk van de moeder worden gescheiden. Wil je zuiver geit of lamsvlees dan moet je bij particulieren zijn die hun schapen buiten hebben, zoals bijv. de schaapskuddes. Pas na 3 mnd worden de jonge dieren gescheiden van de moeder.
Al het vlees wat van dieren komt die kunnen lopen, rennen en buiten mogen zijn, is (vind ik) goed.
Af en toe wordt er vlees aangeboden van runderen uit de natuurgebieden, bij paardenvlees zet ik mijn vraagtekens bij, of het moet ook een paard zijn uit deze natuurgebieden.
Je kan natuurlijk bio rundvlees krijgen. Bij tam konijn is het de vraag waar het vandaan komt, je zou naar zijn leverancier moeten vragen. Komen de konijnen buiten of leven ze in kleine hokjes?

Al met al keuzes die je moet maken en makkelijk is het niet, mede omdat de prijs van biologische vlees duurder is.
Door Lizzy
#3104422
Lou & Joy schreef: Hoi hoi,

Ik voer mijn mechelaar teefje volgen het NRV principe. Nu eten wij zelf de laatste tijd steeds meer biologisch vlees en dat wil ik ook wat meer voor mijn mechelaar gaan doen. Of in ieder geval diersoorten waar minder antibiotica etc. in zit. (Dat hoeft niet perse met EKO keurmerk te zijn) Ik bestel meestal bij dogmeat en wil vanaf nu sowieso meer wild en jonge dieren gaan bestellen.

Nu heb ik hier een paar vraagjes over.

- Welke diersoorten (naast wild en jonge dieren) zijn het meest zuiver?
- Is kalkoen bijvoorbeeld beter dan kip? Of komt dat op hetzelfde neer?
- Zelfde vraag voor paard en rund?
- En welke vissoorten kan ik het beste nemen?

In mijn beleving is paard en kalkoen zuiverder dan rund en kip, maar ik basseer dat nergens op.
Als je alle paardenvlees schandalen naast elkaar legt, denk ik dat je je hond nooit meer paard durft te voeren.... Recent was er weer een. Afgekeurde met medicijnen behandelde paarden die in de voedselketen terecht zijn gekomen. Kalkoen komt vaak uit Polen. Ik zou er niet te zeker van zijn dat dit zuiverder is dan kip uit NL.

Ik denk dat je gecertificeerd biologisch vlees moet kopen, als je het zuiver wilt. En dat er dan niet iets bestaat als "dit is zuiverder dan dat". Ook niet qua vis. Alle vis zwemt in dezelfde gore zee, die wij met z'n alle vervuild hebben. Gekweekte vis, daar zou ik mijlenver van vandaan blijven. Die vissen krijgen goor te eten en worden preventief met medicijnen behandeld.
Gebruikersavatar
Door Lou & Joy
#3104442
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik kom inderdaad op hetzelfde uit als ik op internet zoek. Wil niet perse biologisch, maar scharrelvlees zou ik wel fijn vinden. Ik merk dat het aanbod zeer beperkt is op internet, en ik ben toch echt wel van het gemak. Ga niet stad en land afrijden om het vlees aan te komen. Dat doe ik namelijk voor mezelf ook niet.

Denk dat ik gewoon het beste bij wild, jonge dieren en vis kan houden die niet gekweekt is. Voor mijn gevoel geef ik ze dan gezonder vlees. Wild is namelijk wild en niet volgespoten met van alles en nog wat en de kans dat een jong dier minder troep binnen heeft gehad dan een ouder dier klinkt mij logischer. Zag wel dat Darf het een en ander aan biologisch heeft van rund, kalf, eend etc . voor betaalbare prijzen. Dus dat zou ik dan erbij kunnen bestellen naast het wild en jong. Wil namelijk niet alleen wild geven, beetje meer afwisseling mag wel. Er zit hier een verkooppunt vlakbij, dus dat is dan makkelijk.

Welke vissoorten zijn gekweekt, naast de zalm?

Groetjes :-)
Laatst gewijzigd door Lou & Joy op zo 26 apr 2015, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Lou & Joy
#3104448
spikkel schreef: Echte biologische dieren, dus dieren die ruimte hebben binnen en buiten, biologisch eten krijgen. Ook belangrijk is het welzijn van dieren, jonge dieren die mogen drinken bij hun moeder. De jonge geitjes en lammetjes komen uit de melkputten die meteen net als met kalfjes gelijk van de moeder worden gescheiden. Wil je zuiver geit of lamsvlees dan moet je bij particulieren zijn die hun schapen buiten hebben, zoals bijv. de schaapskuddes. Pas na 3 mnd worden de jonge dieren gescheiden van de moeder.
Al het vlees wat van dieren komt die kunnen lopen, rennen en buiten mogen zijn, is (vind ik) goed.
Af en toe wordt er vlees aangeboden van runderen uit de natuurgebieden, bij paardenvlees zet ik mijn vraagtekens bij, of het moet ook een paard zijn uit deze natuurgebieden.
Je kan natuurlijk bio rundvlees krijgen. Bij tam konijn is het de vraag waar het vandaan komt, je zou naar zijn leverancier moeten vragen. Komen de konijnen buiten of leven ze in kleine hokjes?

Al met al keuzes die je moet maken en makkelijk is het niet, mede omdat de prijs van biologische vlees duurder is.
Bedankt voor je antwoord, waar haal jij je producten als ik het vragen mag. Zo te lezen, voer je zelf op deze manier toch?
Door Vivianneb
#3104469
Je kan bij www.koopeenkoe.nl biologisch rundvlees pakketten kopen voor jezelf EN je kan de rest van de koe erbij bestellen (dus organen en pens etc voor de hond)
Ik vind het voor het pakket wat je krijgt niet duur, maar weet niet wat het extra vlees kost want ik heb zelf nog niet het budget om het te bestellen.. maar had al wel alvast geïnformeerd daar stel dat ik geld overhad om een pakket te bestellen :)
Door spikkel
#3104847
Lou & Joy schreef: Bedankt voor je antwoord, waar haal jij je producten als ik het vragen mag. Zo te lezen, voer je zelf op deze manier toch?
Ik haal mijn producten bij Oervoer, ik heb kleine hondjes en 2 katten, dus dat is te doen. Orgaan is altijd bio. Af en toe geef ik wat anders via een lijntje van hier.
Rund haal ik bij de slager, die bewaard de snijlingen van rosbief etc. Dit is duurzaam vlees dus geen bio. Wel van koeien die buiten komen. Lam ook via deze slager, Het lamsvlees komt uit kuddes die buiten lopen. Soms via de schapen vereniging als iemand een schaap laat slachten. Paard voer ik af en toe, en bestel ik via mijn slager die het krijgt van een slachter uit Groningen.

Voor de katten bestel ik af en toe bij Alroda puur.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3104856
Ik voer liefst ookzo diervriendelijk mogelijk, wild heb ik vaak via de lijntjes hier, de rest van Darf, Oervoer of Dogmeat.

Bij darf is het barfspul allemaal bio, het assortiment was een tijdje minder uitgebreid maar nu weer redelijk op peil
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door