Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3103418
Oh, maar ik geloof helemaal niet dat HD puur genetisch is. Spondylose ook niet. Ik denk dat de omgeving een ontzettend grote rol kan spelen. Wat het allemaal idd nog complexer maakt. Alleen geloof ik wel dat er sowieso een genetische aanleg moet zijn. Die kan heel klein zijn, of heel groot, maar zonder die aanleg geloof ik niet dat het een of ander zich ontwikkelt. Zelfde met bv kanker. Ontwikkelt zich sterk oiv omgevingsfactoren, maar zolang de een onder bepaalde omstandigheden wel kanker krijgt en de ander onder veel ongunstigere omstandigheden niet, geloof ik in een genetische basis.
#3103487
Denk dat 1 van de weinige dingen die je kunt doen tegen polygenetische verervende aandoeningen, oude reuen gebruiken is. Als ik voor een dekking een reu uit kies zoek ik naar reuen die minimaal 7 jaar zijn of ouder, waarom.. omdat als ze problemen hebben met de gezondheid, ze al lang uit de fok gehaald zijn en uit het (show)beeld verdwenen, dus de gezondere honden blijven over, navraag over de gezondheid van de voorouders en kennis van lijnen doet de rest bij de keuze.

Bij mijn syrische hamsters doe ik een vergelijkbaar iets, al heb ik daar alle dekmannetjes zelf van in huis, hoe ouder het mannetje word hoe meer nakomelingen en hoe meer invloed deze in mijn fok heeft. En door mijn manier van fokken heb ik in elk geval bereikt dat de gemiddelde leeftijd van de hamsters die van geboorte tot dood bij mij blijven, vrij hoog is tegenover de normale gemiddelde leeftijd van een goudhamster.
#3103883
Boeffie Blafmans schreef: Oh, maar ik geloof helemaal niet dat HD puur genetisch is. Spondylose ook niet. Ik denk dat de omgeving een ontzettend grote rol kan spelen. Wat het allemaal idd nog complexer maakt. Alleen geloof ik wel dat er sowieso een genetische aanleg moet zijn. Die kan heel klein zijn, of heel groot, maar zonder die aanleg geloof ik niet dat het een of ander zich ontwikkelt. (...)
Dat was idd ook wat er uit dat onderzoek kwam: een hond kan door de gewrichten het 1e jaar heel voorzichtig te belasten vrij blijven van HD, maar zou je deze hond meer (bewegings)vrijheid geven, dan ontwikkelden de gewrichten zich niet best. Waar dit veelal wordt beschouwd als 'dus' het gevolg van de belasting/beweging, werd het door deze onderzoeker geinterpreteerd als wat in aanleg aanwezig is kun je nog voorkomen zich te ontwikkelen middels zeer gecontroleerde en beperkte belasting. Ik vind dit een goede invalshoek, de gewrichten moeten m.i. bestand zijn tegen jonge honden gedrag.
Door Erna
#3103903
Boeffie Blafmans schreef: Wordt er überhaupt ge-hertest op HD bij oudere leeftijd?
Zoals Liz al aangaf, nee er wordt niet ge hertest bij HD op oudere leeftijd maar niet alle honden worden op jonge leeftijd getest. Er zijn ook honden die al wat ouder zijn (4 a 5 jaar) die gerontgend worden en ook die uitslagen zijn conform de uitslagen die je aantreft bij jongere honden. In ons ras dan.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door