Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Borgerbos
#3103128
Hallo allemaal,
Het is lang geleden dat ik op dit forum geweest ben maar heb dringend advies nodig.
Mijn bijna 8 jarige reu Ambassador heeft een serieus probleem met zijn maag. Vanaf vorig jaar september heeft hij al 3 maagdilataties gehad waarbij de laatste een combinatie was met een maagbloeding (15-01-2015). Hij krijgt al een aantal maanden vlees (afwisselend Lotgering, Kivo, Naturis en soms Smuldier). Dinsdagmiddag begon hij flink te braken dus wel weer gelijk met hem naar de kliniek gegaan gezien zijn geschiedenis en heeft een Emeprid en Methacam injectie gehad. Hij heeft daarna niet meer gebraakt maar eet nu slecht. Vanmiddag was hij weer enorm onrustig, alleen maar zitten of staan te hijgen, toch maar weer naar de da en uit echo bleek dat zijn maagwand behoorlijk verdikt was wat dus duidt op een maag-slijmvliesontsteking.
Mijn vraag is nu welk soort vlees kan ik hem nu het beste geven. Op het moment wil hij trouwens alleen maar kleine beetjes smuldier en hij krijgt sowieso al minimaal 4 x per dag eten. Welk diersoort is licht verteerbaar want dat is op dit moment denk ik wel belangrijk. Hij krijgt overigens nu Omeprazol en Tramadol

gr. Yvonne
Door Lizzy
#3103184
Ik zou sowieso geen Lotgering geven. Ik heb al diverse malen gelezen dat dat erg vet kan zijn dus dat lijkt me nu niks. Misschien dat je het beste een beetje een pap-achtige voeding kunt maken met de andere KVV's, door de KVV te overgieten met gekookt water. Als dat afgekoeld is zou je daar Maag Compositum van de Groene Os doorheen kunnen doen. Of, wat ook lekker is als je je zo beroerd voelt; het eten niet overgieten met gekookt water maar met kamille thee. Ik denk verder dat de maagproblemen misschien wel te ernstig zijn om zelf te gaan proberen. Ik zou naar een holistisch dierenarts gaan.
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3103238
niet leuk!!

Er zijn ook nog holistische DA die iets met osteopathie doen, dus met de organen van de hond, dat zou evt ook kunnen helpen!
Hier heel blij met Leida Visée, heeft en veel verstand van vers vlees, maar ook van osteopathie en chiropractie.

dus kan ze zowel rug behandelen als organen en hele systeem...maagproblemen kunnen ook vanuit de rug komen.

en zou het ook nog door voeding kunnen komen? dat maag elke keer geirriteerd raakt door overgevoeligheid van bepaalde voeding?

En verder ben ik het met lizzy eens over de vetheid: hier gaat vet met gevoelige maag ook niet goed!.

Verder geef ik hier gedroogde wortel, schijnt ook goed te werken tegen misselijkheid door last bij maag. Met name in de avond gegeven, zorgt het ervoor dta er iets in de maag zit, waardoor kans op ochtned misselijkheid minder is (werkt wel in goede periode, maar in slechte periodes werkt het ieg niet afdoende, anders zou er geen slechte periode zijn hier :0 )

maar voor nu sterkte!
Door Borgerbos
#3103363
Bedankt voor de reacties. Ik denk zelf dat zijn maagproblemen zijn ontstaan na een lange periode een hoge dosering Prednoral gebruikt te hebben ivm met een hersenvliesontsteking. Zijn maag blijft gewoon een tikkende tijdbom. Ik weet dat de Lotgering vetter is dan andere merken daarom geef ik dit ook al niet aan pups en hij krijgt dit nu ook een aantal weken niet meer. Hij heeft een aantal weken de KIVO gehad en nu eigenlijk de Naturis. Brokken durf ik hem sowieso niet te geven vanwege alle dilataties die hij gehad heeft en jah iedere keer onder narcose en de maag leeghalen/spoelen is uiteraard ook niet bevorderlijk.
Ik ga er vanuit dat kip het lichts verteerbaar is nu voor hem. Kan hem natuurlijk ook op dieetvoer gaan zetten maar dan kom ik weer terug op brokken en dat wil ik niet.

m.vr.gr.
Yvonne
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3103822
tja, lastige keuzes...

hier lijkt het beter te gaan op eigen gemalen dingen als kvv, maar das ook met heel veel geluk dat ik het kan laten malen..

met kvv weet je toch niet goed hoeveel erin zit, en als ik kijk wat ik aan vet wegsnijd om het lichter verteerbaar te maken..

maar toch...als hij er zoveel last van heeft, zou het best zijn dat het kan komen door de medicatie, maar waarom zou je dan niet proberen om iets aan zijn maag te laten doen? zou hem mogelijk net zoveel kunnen helpen als je voer lichter verteerbaar maken!

ik zou zelf denk ik ook eerder kiezen voor iets anders dan kip...juist omdat in kip zoveel rotzooi zit...paard is ook mager volgens mij...en dingen als wild?

Hier trouwens voor de maag "slippery elm"gekregen, supplement wat de maag beschermt als alternatief voor maagzuurremmer....mogelijk ook nog interessant?

succes in elk geval!
Door yazzie
#3103938
Omeprazol en vers vlees gingen hier niet goed samen.  Omeprazol verandert de zuurgraad van de maag waardoor vers vlees niet goed verteerd kan worden en dus juist zorgt voor overgeven. Een van mijn honden heeft ook omeprazol gehad met als bijwerking dus overgeven. Dus heb ik omeprazol weer afgebouwd.  Je kan niet in één keer stoppen.  Dat is mijn persoonlijke ervaring geweest.  Sterkte met je hond.
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3103950
Hier hetzelfde met de maagzuur remmer. Daarom eerst met yoghurt en melk geprobeerd en erna met slippery elm. Dat was op advies van dierenarts in verband met vers vlees en maagklachten Door medicatie.
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3103985
Papalou schreef: Hier hetzelfde met de maagzuur remmer. Daarom eerst met yoghurt en melk geprobeerd en erna met slippery elm. Dat was op advies van dierenarts in verband met vers vlees en maagklachten Door medicatie.
Ik neem aan geitenmelk en geitenyoghurt? Gewone melk gaan ze van aan de schijt.
Laatst gewijzigd door Lazy Garfield op za 25 apr 2015, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3104069
Borgerbos schreef: De Omeprazol krijgt hij ook pas 3 dagen.  Zijn ontlasting is nu ook erg dun.
Gr. Yvonne
Volgens mij is de dunne ontlasting een bijwerking van de Omeprazol. Maar goed, ik denk eigenlijk dat je het beste een fatsoenlijk merk KVV kunt gaan voeren of nog beter: zelf moet gaan samenstellen. Dan kun je veel beter in de gaten houden wat je aan kwaliteit voert en hoe je hond daar op reageert.
Door Lil
#3104088
Ik lees hier Omeprazol. Dat ging bij Boris niet goed, hij deed het beter op de Zitac. De hond die mijn zus heeft gehad kreeg omeprazol en kon daarbij prima barfen. Kwestie van goed in de gate houden.
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3104134
Lizzy schreef: Volgens mij is de dunne ontlasting een bijwerking van de Omeprazol. Maar goed, ik denk eigenlijk dat je het beste een fatsoenlijk merk KVV kunt gaan voeren of nog beter: zelf moet gaan samenstellen. Dan kun je veel beter in de gaten houden wat je aan kwaliteit voert en hoe je hond daar op reageert.
Precies Lizzy, heeft het zo het zich laat aanzien bij Saartje goed geholpen door te gaan barfen.
Ben je nog steeds dankbaar voor dat advies!  :)
Door Borgerbos
#3104156
Okay dank jullie wel voor alle adviezen. Ik ga dan even stoppen met de Omeprazol want na de maagbloeding die hij in januari had heeft hij een hele poos zitac gehad en dat ging wel goed. Hij krijgt nu ook de Puur Maagcompositum en Simicur Gastricur
groetjes
yvonne
Laatst gewijzigd door Borgerbos op za 25 apr 2015, 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door