Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Esther Q
#3102318
Als een polygenetische aandoening een probleem is in het ras, bv spondylose, op welke leeftijd is het eerste nest met een teef fokken dan volgens jullie het beste? Er wordt erg veel met honden van 2 en 3 jaar gefokt. Dat maakt het moeilijk om grip te krijgen op een polygenetische aandoening, lijkt mij? Stel je hebt ermee te maken, op welke leeftijd zou je dan met je teefje fokken? Wachten tot ze 5 jaar is, om zoveel mogelijk risico uit te sluiten? Of toch al eerder?
Laatst gewijzigd door Esther Q op di 21 apr 2015, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jantina
#3102585
Zou het niet wijzer zijn om bij een polygenische aandoening zo veel mogelijk informatie te verzamelen over ouders en familieleden? Van zowel reu als teef? En weet je zeker dat er voor die aandoening geen DNA test te doen is?
#3102591
Jantina schreef: Zou het niet wijzer zijn om bij een polygenische aandoening zo veel mogelijk informatie te verzamelen over ouders en familieleden? Van zowel reu als teef? En weet je zeker dat er voor die aandoening geen DNA test te doen is?
Het lijkt me vooral goed om naast info over ouders en familieleden ook over deze vraag na te denken :)
Nee, er is geen dna test.
Door Lizzy
#3102607
Boeffie Blafmans schreef: Als een polygenetische aandoening een probleem is in het ras, bv spondylose, op welke leeftijd is het eerste nest met een teef fokken dan volgens jullie het beste? Er wordt erg veel met honden van 2 en 3 jaar gefokt. Dat maakt het moeilijk om grip te krijgen op een polygenetische aandoening, lijkt mij? Stel je hebt ermee te maken, op welke leeftijd zou je dan met je teefje fokken? Wachten tot ze 5 jaar is, om zoveel mogelijk risico uit te sluiten? Of toch al eerder?
Ik denk dat een hond op 5 of 6 jarige leeftijd nog steeds spondylose kan krijgen met een erfelijke grondslag. Ik weet niet hoe dat bij jullie ras zit, maar ik denk dat de gemiddelde leeftijd zo 4 a 5 jaar is? En als er dan spondylose wordt gezien, is dat altijd erfelijk....? Want verkeerde voeding, verkeerde beweging en trauma kunnen toch ook (mede?) oorzaak zijn?
#3102619
Lizzy schreef: Ik denk dat een hond op 5 of 6 jarige leeftijd nog steeds spondylose kan krijgen met een erfelijke grondslag. Ik weet niet hoe dat bij jullie ras zit, maar ik denk dat de gemiddelde leeftijd zo 4 a 5 jaar is? En als er dan spondylose wordt gezien, is dat altijd erfelijk....? Want verkeerde voeding, verkeerde beweging en trauma kunnen toch ook (mede?) oorzaak zijn?
Er moet volgens mij sowieso een genetische aanleg zijn om oiv omgeving de aandoening te krijgen. Hoe groter die aanleg hoe minder ervoor nodig is, tot er helemaal niets meer voor nodig is en de hond het gewoon heeft. Ik zie het zelf als volgt, een hond van 11 die spondylose krijgt heeft een aanleg, maar zo'n kleine dat het al die tijd duurt voor het zich ontwikkelt. Een hond van 2 die spondylose krijgt heeft een aanleg, en zo sterk dat die het al zo jong krijgt. En alles daar tussenin. Hoe ouder de hond dus hoe minder sterk de aanleg. Of dat precies zo zwart wit klopt, dat zal wel niet, maar ik grotendeels denk ik op dit moment van wel. Dus een hond die op 3 jaar spondylose heeft vind ik een ergere zaak dan een hond die op 5 jaar spondylose krijgt, in dezelfde omgevingsinvloeden (wat niet bestaat, maar even theoretisch). Beide vind ik erg genoeg om er niet mee te willen fokken. Wat logischerwijze betekent dat je niet al te jong moet fokken. Waarmee ik niet wil zeggen dat er niet meer gefokt mag worden met honden tussen 2 en 5 jaar, het is gewoon iets dat ik mij afvraag, of het helpt om grip te krijgen op zo´n soort aandoening door langer te wachten met fokken.
Door Lizzy
#3102674
Boeffie Blafmans schreef: Er moet volgens mij sowieso een genetische aanleg zijn om oiv omgeving de aandoening te krijgen. Hoe groter die aanleg hoe minder ervoor nodig is, tot er helemaal niets meer voor nodig is en de hond het gewoon heeft. Ik zie het zelf als volgt, een hond van 11 die spondylose krijgt heeft een aanleg, maar zo'n kleine dat het al die tijd duurt voor het zich ontwikkelt. Een hond van 2 die spondylose krijgt heeft een aanleg, en zo sterk dat die het al zo jong krijgt. En alles daar tussenin. Hoe ouder de hond dus hoe minder sterk de aanleg. Of dat precies zo zwart wit klopt, dat zal wel niet, maar ik grotendeels denk ik op dit moment van wel. Dus een hond die op 3 jaar spondylose heeft vind ik een ergere zaak dan een hond die op 5 jaar spondylose krijgt, in dezelfde omgevingsinvloeden (wat niet bestaat, maar even theoretisch). Beide vind ik erg genoeg om er niet mee te willen fokken. Wat logischerwijze betekent dat je niet al te jong moet fokken. Waarmee ik niet wil zeggen dat er niet meer gefokt mag worden met honden tussen 2 en 5 jaar, het is gewoon iets dat ik mij afvraag, of het helpt om grip te krijgen op zo´n soort aandoening door langer te wachten met fokken.
Dus als je met een hond met aanleg laat even als een kasplant en op haar 5de jaar laat rontgenen en er zit niks, kun je roepen "vrij van spondylose" (up till now)? Lastig. Want nou wacht jij met je teef tot ze 6 is, spondylose-vrij is: zegt dat nog weinig tot niks over haar nakomelingen, dat is de pest met die polygenetische aandoeningen :-\

Hoe groot is dit probleem binnen dit ras?
#3102687
Idd, dat is de pest met polygenetische aandoeningen. Je kan er geen peil op trekken. Zou je braaf wachten tot je teef 5 jaar is en ze vrij blijkt te zijn, krijg je maar zo alsnog een nest vol met aangedane pups. Wat niet wil zeggen dat je dan maar niks moet doen, maar denken dat je zo'n aandoeningen kunt tekkelen door de teef pas op latere leeftijd te laten dekken is utopie.
#3102704
Lizzy schreef: Dus als je met een hond met aanleg laat even als een kasplant en op haar 5de jaar laat rontgenen en er zit niks, kun je roepen "vrij van spondylose" (up till now)? Lastig. Want nou wacht jij met je teef tot ze 6 is, spondylose-vrij is: zegt dat nog weinig tot niks over haar nakomelingen, dat is de pest met die polygenetische aandoeningen :-\

Hoe groot is dit probleem binnen dit ras?
Daar is nauwelijks zicht op, want er wordt nauwelijks getest. Enkel in Finland en ik meen ook in Duitsland, maar nog niet zo lang, en daarnaast nog een enkeling in andere landen die vrijwillig test. Iig geloof ik dat het een groot probleem kan worden. Voor zover het te zien is, zijn er hier en daar meerdere jonge honden uit eenzelfde nest met spondylose.

Angelique, tackelen niet, maar helpt het om door later te fokken iig de honden waarbij het heel jong optreedt (< 5) uit de fok weg te kunnen houden? Of helpt dat niet? Ik bedoel op rasniveau hè, natuurlijk kun je uit een spondylose vrije combinatie een nest met spondylose krijgen, ook als je wacht met fokken tot de honden ouder zijn. Maar op rasniveau, is het dan een goed idee, of maakt het gewoon niets uit?
#3103318
Lizzy schreef: Bij HD hebben ze hetzelfde gedaan. Kweet niet hoeveel honden met een HD C uit de fokkerij geknikkerd. En heeft het geholpen............. :-\
Oei, ja, zo had ik het nog niet vergeleken...
Door Lizzy
#3103377
Ik vind het punt met dit soort dingen: je weet niet hoe het vererft. Je weet niet welke genen verantwoordelijk zijn. Je weet ook niet of het genen alleen zijn. Want jij schrijft dat het altijd een genetische oorsprong heeft, ik lees toch op heel wat Engelstalige sites dat daar heel veel onduidelijkheid over is en de wetenschap daar nog niet over uit is. Zelfs voeding wordt genoemd als mogelijke oorzaak. En dat geldt ook voor HD. Ook bij HD wordt voeding genoemd als mogelijke oorzaak.

En tja, al dat röntgenen en selecteren op HD heeft ons in al die jaren nog geen steek verder gebracht. Er is nog steeds net zoveel HD als 20 jaar geleden. En ondertussen zijn er heel wat genen verloren gegaan. Ik zou met spondylose heel bang zijn voor zo'n zelfde gedrocht. Natuurlijk fok je niet met een hond die op jonge leeftijd al flink spondylose heeft. Idem voor een hond met HD D, fok je ook niet mee. Hoe je er wel mee om moet gaan? Ik heb geen idee.....
#3103392
Lizzy schreef: Bij HD hebben ze hetzelfde gedaan. Kweet niet hoeveel honden met een HD C uit de fokkerij geknikkerd. En heeft het geholpen............. :-\
De Flatcoated Retriever Club Nederland (FRC) heeft een paar jaar geleden in kaart gebracht wat het resultaat was van verschillende combinaties qua HD uitslagen en het screenen en selecteren op HD heeft weldegelijk duidelijk effect op de resultaten bij de nakomelingen!
Wellicht speelt hierbij een rol dat het bij de FRC zeker niet ongebruikelijk is dat alle pups worden gescreend op HD, PL en ogen (de laatste 2 kunnen tegen gereduceerd tarief op de fokdag), waardoor het vanzelf ook gebruikelijker is wat breder te kijken bij het beoordelen van de uitslag van een individuele hond? Hoe dan ook, toonden de resultaten van de verschillende combi's duidelijk aan dat erfelijke aanleg een duidelijk rol speelt. Er was ook een redelijk recent onderzoek naar wat dit bevestigde, maar ik weet even niet waar ik dat vinden kan.
Of je alle C heupen moet uitsluiten is een andere discussie. Dat hangt wellicht ook af van hoe smal daarmee de genenpool zou worden. Slimmer lijkt me in kaart te brengen wat het resultaat is door alle nakomelingen te screenen. C koppelen aan A heupen geeft bij de Flatcoated doorgaans een goed resultaat. De FRC heeft het aantal nesten wat met honden met C-heupen gefokt mag worden verder gelimiteerd dan dat van honden met A of B heupen. Ik vind dat zelf - met het resultaat zoals dat bij de combi A x C is - een prima middenweg. Ik vind het goed dat een fokker, onder dit soort voorwaarden, de ruimte heeft die afweging te maken.
#3103403
Maar als ik het goed begrijp mag er bij jullie wel met C gefokt worden, echter enkel in combinatie met A? Dat is dus niet alles met C uitsluiten. Ik vind het wel moeilijk om HD te vertalen naar spondylose toe, want heupen zijn denk ik wat stabieler gedurende het leven? Wordt er überhaupt ge-hertest op HD bij oudere leeftijd?
Door Lizzy
#3103414
Boeffie Blafmans schreef: Maar als ik het goed begrijp mag er bij jullie wel met C gefokt worden, echter enkel in combinatie met A? Dat is dus niet alles met C uitsluiten. Ik vind het wel moeilijk om HD te vertalen naar spondylose toe, want heupen zijn denk ik wat stabieler gedurende het leven? Wordt er überhaupt ge-hertest op HD bij oudere leeftijd?
Hoeveel C's worden er gebruikt, in real life? Bij ons mag ook met C gefokt worden. Gebeurd alleen zelden. Men wil A + A. En nee, honden worden op oudere leeftijd niet getest. Kun je HD en spondylose vergelijken? Nee. Behalve dat het beide een polygenetische aandoening is. En ja, ik ken dat artikel dat HD puur genetisch is. Inmiddels is ook wel duidelijk dat veel het daar niet mee een zijn.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door