Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hope
#3103213
Al een tijdje ben ik bezig met het verpakken van mijn vlees op een manier die efficiënter is, sneller en vooral beter is voor de kwaliteit van het vlees.

Het vlees wordt vers gekocht bij de slager/slachter en is niet ingevroren geweest. Het heeft dus geen vermindering van kwaliteit door het eerst (gedeeltelijk) te moeten ontdooien en omdat ik het vers koop zie ik voor de aankoop ook de kwaliteit. De slager vacumeert het voor mij in zakken van 3 kilo. Na aankoop gaat het thuis direct de koeling in tot ik alles heb klaarstaan om te beginnen. Ik gebruik alleen een snijplank en plastic zakjes, plus mijn vacumeerapparaat. En een weegschaal natuurlijk.
Het gaat super simpel en ontzettend snel. Ik werk per zak.
De eerste zak haal ik uit de koelkast en verdeel ik in zakjes van 475 gram. Ik zet de zakjes op het aanrecht.
Als ik drie kilo gedaan heb is de grote zak leeg.
Ik pak één voor één de zakjes en leg die onder het apparaat. Hij verpakt daarmee alles vacuüm en de zakjes worden keurig dicht geseald. Er gaat daardoor later, bij het ontdooien voor het voeren, geen vocht verloren. Ik heb nooit meer vriesbrand in mijn zakjes en doordat het vacuüm is zijn de zakjes erg plat en past er meer in de vriezer.

Als ik 3 kilo gedaan heb gaat het de vriezer in, die dan op snelvriezen gaat. Ik heb zo'n speciaal vak om vlees in te vriezen en daar past met gemak 10 kilo in.
Hierna kan ik op naar zak 2.

Hier een filmpje van het portioneren/vacumeren van paardenspiervlees. Ik heb bij de slager zes kilo paardenhachee gekocht. Dat is super mager vlees, is in blokjes gesneden en bevat geen vet. Ik koop het voor  3,90 per kilo.



Aan het einde van de rit heb ik een mooie stapel vlees.
Even voor de foto 6 kilo verpakt vlees gestapeld.

Afbeelding

Kosten? Dit apparaat kostte iets van 2 euro bij de kringloopwinkel. Hij werkt met alle soorten plastic zakjes, dus ik gebruik gewoon zakjes van de action.
Ik vind het ideaal!
Gebruikersavatar
Door Hylos
#3103233
Handig zeg! Ik dacht altijd dat de meeste vacuumachientjes speciale zakjes nodig hebben.. en dan kan het een duur geintje worden. Maar een apparaat waar alles in kan is ideaal!
Door orinake
#3103246
ik heb dit ook een tijd gedaan, maar gezien dat ik hier ondertussen 10kg per dag verbruik word dat gekkenwerk. De meeste spullen komen toch toe per 10kg en worden nu dus zo in de vriezer gemikt.
Als je maar 1 hondje hebt dan is jou manier inderdaad een ideale manier van werken.

Hylos: je kan ALLES gebruiken om vacuum te verpakken, maar mijn ervaring leert me dat je best stevige diepvrieszakjes gebruikt. Die zijn soms wat duurder in aankoop maar van die "flodder"zakjes die scheuren alsnog open als je niet oplet.
#3103248
orinake schreef: ik heb dit ook een tijd gedaan, maar gezien dat ik hier ondertussen 10kg per dag verbruik word dat gekkenwerk. De meeste spullen komen toch toe per 10kg en worden nu dus zo in de vriezer gemikt.
Als je maar 1 hondje hebt dan is jou manier inderdaad een ideale manier van werken.

Hylos: je kan ALLES gebruiken om vacuum te verpakken, maar mijn ervaring leert me dat je best stevige diepvrieszakjes gebruikt. Die zijn soms wat duurder in aankoop maar van die "flodder"zakjes die scheuren alsnog open als je niet oplet.
10 kilo per dag? Heb je een extra baan erbij om dat te bekostigen?  :D
Gebruikersavatar
Door Hope
#3103285
TessaThomas schreef: Mooi! Daar ga ik ook eens voor rondkijken!

En dan nog adressen waar je niet alles bevroren haalt...
Bevroren vlees snijd ik met een (elektrisch)vleesmes in stukken, of manlief gaat erop los met een bijltje.
Valt me niks tegen eigenlijk.
#3103288
Hope schreef: Bevroren vlees snijd ik met een (elektrisch)vleesmes in stukken, of manlief gaat erop los met een bijltje.
Valt me niks tegen eigenlijk.
Nee, dat gaat ook wel goed. Alleen zijn het van die rampzalige onhandige brokken dan.  ;D
Gebruikersavatar
Door Hope
#3103334
TessaThomas schreef: Nee, dat gaat ook wel goed. Alleen zijn het van die rampzalige onhandige brokken dan.  ;D
Ik probeer dunne plakken te maken, die ik dan zo handig mogelijk in een zakje doe. Maar zo mooi als vers spiervlees wordt het niet, nee.
Door Suzanne
#3103376
Mag ik vragen wat het toevoegt om te vacumeren als je toch invriest? Gaat het dan om de "platheid" van je pakjes? Dat kun je toch ook op een andere manier bewerkstelligen? twee dienbladen en dan ertussen zeg maar...?

Suzanne
Gebruikersavatar
Door Hope
#3103390
Suzanne schreef: Mag ik vragen wat het toevoegt om te vacumeren als je toch invriest? Gaat het dan om de "platheid" van je pakjes? Dat kun je toch ook op een andere manier bewerkstelligen? twee dienbladen en dan ertussen zeg maar...?

Suzanne
Vacumeren houdt de kwaliteit beter, je verliest geen vocht, zakjes plakken niet aan elkaar en ontdooien naar mijn idee ook fijner.
Door Aprilsnow
#3103391
Dat is wel een mooi apparaat voor dat geld  8) :o Moet je maar weer toevallig tegenaan lopen.
Het lijkt wel mooi te werken en het sluit idd beter af dan een gewoon plastic zakje.

Wat voor merk is het?
Door orinake
#3103458
Lazy Garfield schreef: 10 kilo per dag? Heb je een extra baan erbij om dat te bekostigen?  :D
Als je slim koopt (barfplaatslijntjes) kan je flink besparen :)
En aangezien wij onze eigen kennel hebben fokken we af en toe een nestje. Dus op die manier kan je wel zeggen dat ik een extra baan heb :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door