Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3102919
Ik hoorde het van de week op de radio, fijn, zo'n naturashond  :D  Mijn vriend zat naast me en die vroeg zich meteen af wat er natuurlijk aan zo'n hond was.
Is zo'n hond dan geen 'product' van mensen? Mogen die honden paren met wie ze willen (zoals in de natuur)? Mogen die honden zo natuurlijk mogelijk de hele dag rondlopen ipv aan een lijntje?

Ik kies nog steeds liever voor een goed geteste hond (dat kan ook met kruisingen) dan voor een mixhond van de boerderij. Zo kende ik iemand die borders met whippets kruiste, maar beide honden voldeden aan de eisen van beide rasverenigingen, er zijn echt hele leuke hondjes uit gekomen  :)
#3102971
onze Boefje (gezinshond vroeger) blijft voor mij een streetterriër of vuilnisbakkenras............. wat een onzin, nee, nu heb je in ene een RAShond........... krijgen ze nu ook een stamboomnr.? Kun je er ook nog leuk mee gaan showen en fokken met boomstamboom is natuurlijk wel mooi :-X

Nou, dan hebben wij dus een Rijssense NatuRAShond gehad, of een Twentse NatuRashond.......... wat is het nu geweest?? :P
#3102974
Dian schreef: krijgen ze nu ook een stamboomnr.? Kun je er ook nog leuk mee gaan showen en fokken met boomstamboom is natuurlijk wel mooi :-X
Ik zou daar niks op tegen hebben. Laat mensen gewoon lekker kruisen al dat ze willen, of niet, maar geef elke hond een nummer en houd ze in een database bij, zodat we kunnen zien wat we aan het doen zijn.
#3103001
Ik krijg het idee dat deze zichzelf belangrijk vindende groep mensen het nodig vindt om een groep hondenbezitters met rasloze honden een minderwaardigheidscomplex toe te schrijven door een "sjiek" naampje te verzinnen en toe te kennen aan deze honden. Dit alles terwijl de meeste hondenbezitters gelukkig wel betere dingen te doen hebben dan zich druk te maken over hoe hun hond in de volksmond genoemd moet gaan worden. Alsof de trotse Goldendoodle-bezitter zijn hond ineens een naturashond gaat noemen.

Maar iets zegt me dat hier juridisch én financieel een staartje aan hangt. Want als dat niet zo is, komen deze mensen niet uit hun stoel.

Maar hoe moet ik dit zien of uitspreken...natu-rashond (klinkt alsof die geen haar heeft) natura-shond (klinkt alsof je 'm niet met geld betaald hebt  :biggrin2:)...naturas-hond (klinkt als en ziet eruit alsof je spellingscontrole het niet deed).

Ik zeg "kansloos". Het leuke van een kruising is veelal dat je een uniek exemplaar hebt en een beetje zichzelf respecterende eigenaar gaat zijn unieke exemplaar dan niet op 1 hoop gooien en 'm ineens een naturashond noemen. Veel te leuk om er een eigen naam aan te hangen. Ik had ooit Spitman-bouviers. Iedere Arnhemmer wist dan wel dat ze geen stamboom hadden  :biggrin2:
#3103006
Angelique schreef: Ik krijg het idee dat deze zichzelf belangrijk vindende groep mensen het nodig vindt om een groep hondenbezitters met rasloze honden een minderwaardigheidscomplex toe te schrijven door een "sjiek" naampje te verzinnen en toe te kennen aan deze honden. Dit alles terwijl de meeste hondenbezitters gelukkig wel betere dingen te doen hebben dan zich druk te maken over hoe hun hond in de volksmond genoemd moet gaan worden. Alsof de trotse Goldendoodle-bezitter zijn hond ineens een naturashond gaat noemen.

Maar iets zegt me dat hier juridisch én financieel een staartje aan hangt. Want als dat niet zo is, komen deze mensen niet uit hun stoel.

Maar hoe moet ik dit zien of uitspreken...natu-rashond (klinkt alsof die geen haar heeft) natura-shond (klinkt alsof je 'm niet met geld betaald hebt  :biggrin2:)...naturas-hond (klinkt als en ziet eruit alsof je spellingscontrole het niet deed).

Ik zeg "kansloos". Het leuke van een kruising is veelal dat je een uniek exemplaar hebt en een beetje zichzelf respecterende eigenaar gaat zijn unieke exemplaar dan niet op 1 hoop gooien en 'm ineens een naturashond noemen. Veel te leuk om er een eigen naam aan te hangen. Ik had ooit Spitman-bouviers. Iedere Arnhemmer wist dan wel dat ze geen stamboom hadden  :biggrin2:
Waar denk je dan aan?

Ik kan het woord ook niet uitspreken, vind het ook nog eens lelijk, maar ach, als mensen een naampje nodig hebben voor het beestje, waarom niet, heel de wereld hangt aan elkaar van loze marketingtermen, deze kan er ook nog wel bij...
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door