Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Papalou
#3102947
Hoi!

Omdat Much weer wat troubles heeft met diersoorten, ben ik op zoek naar kwartel...
Ik heb wel wat kwartel nog, maar niet genoeg voor komende periode (en daarbij laat ik het malen, en om voor 1 kg op en neer te rijden  :-[)

Nu zijn er geen lijntjes, maar zie ik wel dat Kiezebrink kwartel verkoopt..nogal verschil in prijs:

kwartel zonder veren in 5kg doos is rond de 15 euro, maar kwartel in doos van 8 kg is ruim 40 euro!

KWartel zonder veren, sorry, nogal newbie met sommige dingen: is dat hetzelfde als kwartelkarkas wat hier wel eens aangeboden wordt? of dan compleet met poot/kop/orgaan?

Zou ook oke mnoeten zijn toch? zmoet ik denk ik alleen even orgaan eruit halen ivm granen, lijkt me dat kwartel ook heel veel graan krijgt?

Of iemand ng een andere tip?
Door Tess24
#3102958
De kwartel van de lijntjes ken ik niet, maar de kwartel van kiezebrink heb ik 1 keer gehad. Was compleet met kop, poten en orgaan. Was prima, maar omdat de pup geen pup meer is en genoeg variatie krijgt, niet meer gehaald.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3102962
Ik heb het van dogmeat en dan is het verschil hele kwartelromp, inclusief de organen of alleen de lege karkassen/rugstukken.. Misschien heb je iets aan dat verschil?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3102998
Ja, compleet zonder veren, al zijn ze niet 100% gepluimd en staan er nog wel wat veertjes op de vleugels en kop. Met kop en met ingewanden. Reeds ingevroren, dus je moet wel een hond hebben die ermee om kan dat je de ingewanden achteraf nog moet verwijderen. En dat zelf ook zien zitten...  :P
De voetjes zijn er wel vanaf.

Ik moet zeggen dat ik ze vorig jaar, toen ze pas in het assortiment waren, ook gehaald heb en toen waren ze wel panklaar.  Lever en hart zat er doorgaans nog in, maar de ingewanden waren eruit en de kop was er ook af. Ik dacht toen dat de prijs een vergissing moest blijken, maar ze bleven aan die prijs op de lijst staan... 
Deze keer bleken ze niet panklaar te zijn, maar gelukkig lusten ze het hier ook wel, als ik de ingewanden er maar uit haal voor ze volledig ontdooit zijn.
Voor de prijs maak ik er geen punt van, want ik heb nog nooit ergens een prijs gezien die zelfs maar in de buurt komt.  Het zijn ook mooi grote vogels (200 tot zelf 300gr), dat is ook leuker voeren dan hele kleintjes.
Ik weet niet waarom ze zoveel in prijs verschillen met de ex-layers per 8kg in een doos, want ik vermoed dat dit ook ex-layers zijn. Ze zijn alleszinds niet voor menselijke consumptie, maar dat is met de meeste zaken van kiezebrink zo, denk ik. Dat is een beetje indekken. En dat ze niet panklaar zijn, heeft er volgens mij ook mee te maken.

Als je graanallergie verdenkt, zou ik de nek er vantussen halen (is toch veel vet en weinig vlees of bot), en de maag mee verwijderen.  Dat is prima te doen als je de buik openknipt (niet in de darmen knippen ;)), eens langs het borstbeen naar boven knipt en dan de borstkas open trekt. Dan even de lever naar boven duwen en dan zie je de maag rechts liggen.  Snij bovenaan af en of trek ze eruit en alles wat eronder (meer naar de kont van de kwartel op dus) ligt, mag eruit.  Eventuele premature eieren kan je wel voeren uiteraard en de niertjes hoef je niet van de rug te schrapen. Maar de darmen kan je er dan zo uithalen, dat valt er als een pakketje uit.
Zelf snijdt ik ook de galblaas weg (linksonder op de lever) omdat die meestal redelijk groot is, en naar het schijnt smaakt die erg bitter.

De rest (vooral lever en hart) voer ik wel gewoon.  Daarvan zal je ook geen problemen hebben bij graanallergie.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 23 apr 2015, 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door zhiva
#3103005
Waar kom je vandaag Papalou? Ik heb hier nog een kg kwartelkarkasjes (dus zonder veren,kop etc) in de vriezer.
Die van mij lusten het niet  :-\
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3103033
pearlsofpassion schreef: Ja, compleet zonder veren, al zijn ze niet 100% gepluimd en staan er nog wel wat veertjes op de vleugels en kop. Met kop en met ingewanden. Reeds ingevroren, dus je moet wel een hond hebben die ermee om kan dat je de ingewanden achteraf nog moet verwijderen. En dat zelf ook zien zitten...  :P
De voetjes zijn er wel vanaf.

Ik moet zeggen dat ik ze vorig jaar, toen ze pas in het assortiment waren, ook gehaald heb en toen waren ze wel panklaar.  Lever en hart zat er doorgaans nog in, maar de ingewanden waren eruit en de kop was er ook af. Ik dacht toen dat de prijs een vergissing moest blijken, maar ze bleven aan die prijs op de lijst staan... 
Deze keer bleken ze niet panklaar te zijn, maar gelukkig lusten ze het hier ook wel, als ik de ingewanden er maar uit haal voor ze volledig ontdooit zijn.
Voor de prijs maak ik er geen punt van, want ik heb nog nooit ergens een prijs gezien die zelfs maar in de buurt komt.  Het zijn ook mooi grote vogels (200 tot zelf 300gr), dat is ook leuker voeren dan hele kleintjes.
Ik weet niet waarom ze zoveel in prijs verschillen met de ex-layers per 8kg in een doos, want ik vermoed dat dit ook ex-layers zijn. Ze zijn alleszinds niet voor menselijke consumptie, maar dat is met de meeste zaken van kiezebrink zo, denk ik. Dat is een beetje indekken. En dat ze niet panklaar zijn, heeft er volgens mij ook mee te maken.

Als je graanallergie verdenkt, zou ik de nek er vantussen halen (is toch veel vet en weinig vlees of bot), en de maag mee verwijderen.  Dat is prima te doen als je de buik openknipt (niet in de darmen knippen ;)), eens langs het borstbeen naar boven knipt en dan de borstkas open trekt. Dan even de lever naar boven duwen en dan zie je de maag rechts liggen.  Snij bovenaan af en of trek ze eruit en alles wat eronder (meer naar de kont van de kwartel op dus) ligt, mag eruit.  Eventuele premature eieren kan je wel voeren uiteraard en de niertjes hoef je niet van de rug te schrapen. Maar de darmen kan je er dan zo uithalen, dat valt er als een pakketje uit.
Zelf snijdt ik ook de galblaas weg (linksonder op de lever) omdat die meestal redelijk groot is, en naar het schijnt smaakt die erg bitter.

De rest (vooral lever en hart) voer ik wel gewoon.  Daarvan zal je ook geen problemen hebben bij graanallergie.

Super, dank voor je tips over schoonmaken! Tja...10kg schoonmaken is wel een gedoe, maar duidelijk omschreven, dus moet te doen zijn..
Voordeel is dan dat er meer vlees aan zit neem ik aan dan bij de kwartelkarkasjes die ik nu heb..die zijn vrij kaal, met soms nog orgaantje erin.

Tel je het dan ook bijna als compleet bij het voeren? Dus zonder extra spiervlees toe te voegen? Dit omdat ik het ga malen, wel handig om te weten!
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3103034
zhiva schreef: Waar kom je vandaag Papalou? Ik heb hier nog een kg kwartelkarkasjes (dus zonder veren,kop etc) in de vriezer.
Die van mij lusten het niet  :-\
uit wageningen!
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3103039
wat betekent ex-layer eigenlijk? zie dat ze ook nog ex-layer verkopen, 8kg voor 32 euro...

en dogmeat..stom, niet aan gedacht...die hebben idd ook kwartel...
alleen kwartelkarkas is daar dus zonder organen?

tja...wat is nou weer wijsheid....

kwartelkarkasjes die ik van lijntje had waren erg mooi, wel wat restjes orgaan in gevonden..

Op zich zou hele kwartel als daar meer spiervlees aan zit wel oke zijn, want dan heb ik minder spiervlees nodig voor die maaltijd, en spiervlees is hier beetje lastig omdat veel diersoorten niet gaan, en degene die wel gaan soms wat lastig zijn om aan spiervlees te komen...

Dogmeat is wel handig om evt ook nog wat nier ed te kunnen bestellen..


En vwb pens: wat is meest veilige pens om aan gevoelige hond te geven? rund zou weer moeten kunnen, maar wil ik minimaal geven, geit idem dito....Lamspens?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3103117
Papalou schreef:
Super, dank voor je tips over schoonmaken! Tja...10kg schoonmaken is wel een gedoe, maar duidelijk omschreven, dus moet te doen zijn..
Voordeel is dan dat er meer vlees aan zit neem ik aan dan bij de kwartelkarkasjes die ik nu heb..die zijn vrij kaal, met soms nog orgaantje erin.

Tel je het dan ook bijna als compleet bij het voeren? Dus zonder extra spiervlees toe te voegen? Dit omdat ik het ga malen, wel handig om te weten!
Ik tel ze als compleet.  Het zijn tenslotte gehele prooidiertjes. 
En dat is voor katten, die eten iets meer spier en minder bot. Bij honden kan het zelfs zijn dat er nog wat weinig bot in zit.  Dat moet je uittesten... Als de ontlasting een beetje slap is, een klein vleesbot je nog bij voeren. 
Ik denk dat ze zo'n 15% kaal bot, dus 30%-35% vleesbot bevatten, om je een idee te geven. ;)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 23 apr 2015, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3103118
zhiva schreef: dat is wel echt de uiterst andere kant van NL. Ik kom uit Sneek.  ;)
Er zal toch wel iemand uit je buurt ze willen overnemen?
Kwartel is toch redelijk populair, zeker als de prijs meevalt. ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3103125
Papalou schreef: en de karkassen dan? die zijn aanzienlijk kaler?

Iemand nog ervaring met karkas van dogmeat?
Ik weet niet hoe die karkasjes zijn.
Ik heb er ooit gehad die zeker kaler waren dan 50% bevlezing. Minder bevleesd dan een nek. 
Maar misschien heb jij mooiere gehad. 
Karkasjes zijn alleszinds zonder filets en de boutjes zijn eraf, dus zeker een stuk kaler dan een hele kwartel.

Ex-layer wil trouwens zeggen dat het uitgelegde moederdieren zijn.  De kwartels die gekweekt worden voor het vlees worden natuurlijk gelegd (ale, de eieren dan) door moederdieren. Op een bepaald moment zijn die uitgelegd, of te oud, of wie weet wat nog, en dan worden die als diervoeder geslacht.
Of zo heb ik het toch begrepen. ;)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 23 apr 2015, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door zhiva
#3103136
pearlsofpassion schreef: Er zal toch wel iemand uit je buurt ze willen overnemen?
Kwartel is toch redelijk populair, zeker als de prijs meevalt. ;)
Ze liggen mij niet in de weg hoor.  ;)  Ik kan er vast wel iemand blij mee maken en anders functioneren ze prima als snack in de droger.

Ik heb die van degomeat dus. Het zijn echt hele kleine ienimini karkasjes. Alles zit er wel op en aan. Het is gewoon net een minikipje, maar dan in echt ieiniminiformaat. Een gemiddelde peer is groter zeg maar. De ex-layer kwartels zijn echt veel groter! 
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door