Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door El_Kato
#3102814
Een aantal jaar terug raakte ik via BP bekend met MDM en de laatste paar jaar zijn er verschillende topics over geweest over de kwaliteit hiervan en of je het wel of niet aan je hond kan voeren. Een van de reacties (weet niet meer van wie) is blijven hangen; MDM is vergelijkbaar met snacks en fastfood, prima om 1x in de week te voeren als je verdere menu goed in elkaar zit maar je moet het niet als een dagelijks onderdeel van je menu gebruiken. Zelf voer ik eigenlijk helemaal geen MDM vind het kwaliteitsverschil te groot voor het verschil in prijs.

24Kitchen zend nu weer Jamie Food Revolution uit en hij heeft het o.a. over seperatorvlees wat volgens mij een andere benaming is voor MDM. Dit prikkelde mij om eens te kijken wat wij nu eigenlijk eten want het zou toch raar zijn als wij met regelmaat een bepaalde vleessoort eten die ik niet aan mijn honden voer omdat ik de kwaliteit niet goed genoeg vind.....

Maar het opzoeken waar nu precies separator inzit vind ik lastig. Knakworstjes, frituursnacks en rookworsten is snel teruggevonden maar hier en daar lees ik ook dat er separator slavinken zit en wanneer de kipnuggets van MCDonalds van separator zijn gemaakt dan denk ik dat bv ook de kipsnitzels in de supermarkt hiervan zijn maar dit kan ik niet terug lezen op het etiket  ???. Ik lees daar wel het percentage vlees wat erin zit maar niet of het separator is.

Ik denk dat separator in alle goedkopere vleesproducten zit: kant en klare voorgegaarde vleesproducten, kipschnitzels, gehaktschitzels,  enz. Alle producten die van een fijne vleessubstantie zijn. Maar op sommige sites lees ik ook dat het in braadworsten, pate, vleeswaren en gedroogde worsten zit en uit het programma van Jamie begrijp ik dat het ook in gehakt zit, in iedergeval in Amerika. De regels tussen Amerika en de EU zijn wel wat anders maar ook hier willen de producenten zo veel mogelijk geld verdienen  :-\

Slavinken eten we nooit en we eten vaak al biologisch vlees maar wordt separator ook in biologische vleesproducten gebruikt? Braadworsten en gedroogde worsten vind ik heerlijk in alle mogelijke smaken maar dan wel van een product waar nog enige voedingswaarde inzit.

Weet jij altijd wat je eet?
En hoe achterhaal je wat je precies eet? Uit het etiket kan ik het dus niet altijd halen  :-\
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3102825
Nee, ik weet het ook niet, en ik gelo0f ook niet dat ik alles zou kunnen achterhalen. Lukt de KDvW ook lang niet altijd  ;)

Amerika en de EU zijn wel wat anders maar ook hier willen de producenten zo veel mogelijk geld verdienen  :-\
Mwoah zolang ze paard als rund verkopen, kalkoen als lam.......

Volgens mij kun je van een bio- koe ook vlees afspuiten en dan mag het nog steeds bio heten toch? Of het gedaan wordt? Geen idee.
Ik weet ook niet wat voor meer er gebruikt wordt in het process, en wanneer er nog iets bio mag heten? De middelen voor een process hoefen ook niet op het etiket.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3102832
Nee. De Nederlander die roept dat hij precies weet wat hij eet moet even flink worden wakker geschud.

Wij hebben echt geen idee meer wat er in ons voedsel wordt gestopt.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3102838
In Amerika wordt er anders met vlees om gegaan.
Daar mag vlees dat besmet is met darminhoud schoon gemaakt worden met amoniak, ook ooit bij Jamie Oliver gezien. . Officieel is het hier verboden maar als ttip wordt doorgevoerd dan ligt het hier ook in de supermarkt. .
Voor meer informatie vind ik deze duidelijk (en leuk :D )
Door sella
#3102839
Ik koop mijn vlees niet bij de supermarkt maar bij een slager die zelf zijn slachtvee inkoopt en rustig nee zegt tegen en boer als de omstandigheden hem niet bevallen.
Omdat ik niet tegen tarwe kan, hebben wij met hun overlegd en kopen het vlees(80/20) in waar hun zelf ook gehakt van malen.
Diezelfde brokken kom ik ook tegen voor de honden dat is dan te lang in het vrieshuis geweest gok ik.
Ik eet geen pakjes en zakjes.
Dus ja ik kan wel stellen ik weet wat ik eet.
Wij gaan dus niet uit eten, gebruiken de mac alleen om te plassen en voor koffie.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3102849
Ik denk dat verschillend vlees bij de supermarkt inderdaad wel eens seperatorvlees/mdm zou kunnen zijn.
Slavink uit de supermarkt is raar geheel terwijl slavink bij de slager echt gevuld is met gehakt, enorm structuurverschil.

Laatst uit de diepvries een keertje van die satestokjes meegenomen en daar stond dus wel netjes op dat het seperatorvlees was.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3102850
Vlees kopen wij nooit in een supermarkt, dus seperatorvlees eten wij niet. Maar ik denk niet dat je 100% alles kunt weten wat je eet, want al staan de ingrediënten op het etiket, dan nóg moet je de fabrikant maar op zijn blauwe ogen vertrouwen. Maar als je zo min mogelijk kant-en-klare producten koopt, kom je toch wel een heel eind in de buurt dacht ik.
Door lianneke
#3102851
Van vlees weet ik precies wat ik eet ja. Ik weet waar het vandaan komt, bij welke slachter het geslacht is en als ik wil kan ik zelfs weten van welk rund en ook nog hoe zijn/haar naam was. 
Ik weet waar ze grazen, wat ze eten en ken de eigenaar persoonlijk.

Puur natuurvlees, zonder toevoegingen, zonder antibiotica.
Het is ook wel bewezen dat vlees van dieren die veel bewogen hebben meer en betere voedingsstoffen bezitten.
Zo ook mn verse rauwe geitemelk. Regelrecht van de biologische geitenboerderij.

Veel vlees wat ik in de super zie liggen heeft volgens mij weinig met vlees te maken. Voorverpakte schnitzels die geel of oranje zien met een dikke paneerlaag vind ik niet op vlees lijken.
Ik bedank hiervoor, dan liever een kleiner stukje goed vlees.
Voor de rest lees ik veel en vaak de verpakkingen maar eigenlijk koop ik zo weinig mogelijk verpakte dingen.
Veel zelf maken met pure ingrediënten.
Over E nummers is veel gedoe. Veel komen ook gewoon in de natuur voor en zijn niet schadelijk.
Moet je maar net allemaal weten.
Laatst gewijzigd door lianneke op do 23 apr 2015, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door inge58
#3102854
Nee geen flauw idee! Ben ik ook niet mee bezig.
Ik snoep niet,ik drink niet en ik rook niet en verder eet ik wat ik lekker vind.
Soms uit een pakje of zakje, als het zo uit komt ,en ik ga ook lekker uit eten.
Klinkt misschien lullig maar ik lig niet wakker van wat er allemaal niet gezond is!
Ik ben geen grote vlees eter,vriendlief wel,en die krijgt gewoon een kotelettje van de slager om de hoek.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3102855
Ik denk dat je pas voor 90% kan zeggen dat je weet wat je eet, als je volledig zelfvoorziend bent. Hoe blauw de oogjes van de slager en boer ook zijn, je weet toch niet precies wat de koe gegeten heeft. De 10% die overblijft heeft dan voor mij betrekking op de bodemkwaliteit en luchtkwaliteit waarin/opje slachtdieren en/of je moestuin staan.

Ik denk ook dat mdm en seperatorvlees hetzelfde is. Maar van een afstand bekeken, afgezien van de onsmakelijke naam en de wat afwijkende verwerkingsmethode....wat is er precies mis mee. Ja, het kan vet zijn, maar dat kan "gewoon" gemalen vlees net zo zijn. Maar als ik goeie soep maak doe ik dat van karkassen of runderbeenderen en het vlees wat daar dan vanaf komt drijft later ook gezellig in mijn soep. Goed beschouwd is het hetzelfde vlees. Het laatste wat je niet met het mes van het bot afkrijgt en dat spuiten ze nu met water eraf, dat wordt weer gezeffd en voila, men perst er een productje van.  Daar kun je het jouwe van denken, maar als een frikandel in de supermarkt €10,- per doosje kost, is men ook niet blij, zo ook de kipschnitzeltje/gehakschnitzeltjes. Of het lekker is, mag je zelf bepalen, maar goed beschouwd kunnen ze er beter iets eetbaars van maken, dan dat het en masse allemaal maar weggegooid wordt. Daarbij denk ik dat vooral in snacks het seperatorvlees (die 2% ofzo) wellicht nog het meest frisse onderdeel is van het product.

Zelf heb ik 2 x mdm gekocht, de 1ste keer kon het prima voor vlees door, de 2de keer was het 90% vet. Dus ja nee, dan wordt dat mij ook te duur en ik wil niet zoveel vet voeren.
Maar ik denk, globaal bekeken, als je zowel voor dier als jezelf de gemalen meuk achterwege laat, dan weet je iig wat je eet in de zin van.....dit is een runderlap en dit is een kipfilet.
Door Irish
#3102858
Ik weet wat ik eet ja, door bewust geen vlees te eten hoef ik hier ook niet wakker van te liggen :)

De vraag is natuurlijk in hoeverre het met groent-fruit zit. Ik probeer zoveel mogelijk biologisch te kopen, maar ook daarvan moet je '' de blauwe oogjes'' geloven.
Door lianneke
#3102866
Irish schreef: Ik weet wat ik eet ja, door bewust geen vlees te eten hoef ik hier ook niet wakker van te liggen :)

De vraag is natuurlijk in hoeverre het met groent-fruit zit. Ik probeer zoveel mogelijk biologisch te kopen, maar ook daarvan moet je '' de blauwe oogjes'' geloven.
En die blauwe oogjes zijn niet altijd te geloven.
Als hier de biologische mandarijnen , zonder plakkertje, merkje of wat dan ook, net zo duur zijn als de gewone, heb ik mn twijfels.
Maar ach, een gewone mandarijn is altijd nog beter dan geen mandarijn.
Trouwens, over de plakkertjes heb ik soms ook mn twijfels.
Gebruik mn boerenverstand maar ipv die blauwe oogen ;D
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3103030
Doranto schreef: Vlees kopen wij nooit in een supermarkt, dus seperatorvlees eten wij niet.
Ik weet niet of die conclusie juist is hoor. Ik begreep dat ook slagers zich wl eens schuldig maakte aan het verkopen van "kalkoen lam"

Maar paneren en kruiden enzo doe ik zelf. Ik vind die voorgepaneerde maar  :yucky: (ook van slagers)
Het heeft allemaal zo'n raar bijsmaakje.
Dus ik hamer zelf het vlees als we snitzel gaan eten  ;)
Door sella
#3103035
Ik koop lam bij Erica en kalkoen koop ik als hele kalkoen dus ik loop daar ook geen risico mee.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door