Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Sonea
#3102641
Hoi hoi, ik ben nieuw hier!

Mijn naam is Michelle en ik ben 24 jaar
Ik ben doorverwezen naar dit forum toen ik vragen had over het geven van vers vlees aan mijn katten dus ik hoop dat jullie mij wat advies kunnen geven!


Ik heb 3 katten monsters, 1 man (met struviet gruis) die wel gewoon vlees mag eten, mits ik het vlees verzuur, dit wil ik gaan doen met cranbarry sap, en 2 dames.

Mijn katten eten nu een complete vleesmaaltijd van carnivoer en nu op het moment voer ik ze als tussendoortjes kippenmaagjes, hartjes en hier en daar een stukje vis, maar ik zou eigenlijk wel zelf een maaltijd samen willen stellen.

Alleen nu heb ik daarbij een probleem, ik zie vaak op sites uitleg staan, dat je zoveel procent van dit moet geven en zoveel procent van dat etc... Alleen ik heb discalulie en kan dus abosluut niet rekenen! Mijn vraag is dan ook, kan iemand mij op een simpele manier uit leggen hoeveel ik mijn katten van wat mag geven? Grammen snap ik wel, ik heb een weegschaaltje die ik kan gebruiken  8)

Bij mij is het voornaamste probleem, het weten hoeveel ik van wat moet gaan geven.

Hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen  :biggrin2:
Laatst gewijzigd door Sonea op wo 22 apr 2015, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3102664
Wil je volledig over op BARF of wil je gewoon één keer in de week volledig zelf samenstellen?

Iedere kat is anders dus het is echt niet te zeggen hoeveel jouw katten moeten eten zonder te weten wat ze wegen, of ze te dik/te dun zijn of daar een neiging toe hebben etc. De ene kat kan prima met 100 gram toe, terwijl de ander daarop verhongert. Dus je zult toch enigszins moeten rekenen of dat voor je moeten laten doen ben ik bang.
Gebruikersavatar
Door Sonea
#3102668
Bedankt voor de reactie!
Mijn dames wegen ongeveer 4 kilo en de man 5, bijna 6 kilo.

Het zijn over het algemeen best grote eters, nu geef ik ze ongeveer 200 / 250 gram per dag,  verdeelt over 3 maaltijden. Ze eten nu als basis carnievoer met als extra's de maagjes, hartjes of levertjes. Ook lusten 2 van de 3 ook een kuikentje, de 3de, (een pers) komt uit het asiel en heeft nooit wat anders gehad dan brokken, ik ben haar nu aan het verleiden om wat anders te eten naast de carnivoer, ik druip wat vocht van de vis die ik ze af en toe voer over het vlees om het aangenamer te maken.

Ik ben van plan om ze eigenlijk wel dagelijks een zelf samengesteld menu te geven, als ze dit willen eten natuurlijk.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3102709
Als je procenten moeilijk vind, dat is het misschien handiger te rekenen per 100 gram.

Ik doe voor mijn katten:

40% bot
40% vlees
15% procent orgaan
5% vis

Per 100 gram is dat dus

40 gram bot
40 gram spier
15 gram orgaan
5 gram vis

Per 250 gram is dat

100 gram bot
100 gram spier
37,5 gram orgaan
12,5 gram vis

Dit zijn vrij algemene percentages, je zult bij je eigen katten moeten kijken of ze het er goed op doen. Of de poep niet te hard of te zacht van wordt enz.

Het orgaan is overigens hart-lever-nier in gelijke delen.

Ik zou oppassen met elke keer naast carnivoer orgaan als snackjes te geven. Dan ga je teveel orgaan geven.

Wat makkelijk voor je kan zijn is om bijvoorbeeld met de door mij genoemde hoeveelheden te beginnen voor 1 of 2 dagen en dan te kijken hoe het gaat. En dan pas echt een heel menu uit te denken. Dan kun je om te starten het makkelijk houden door bijvoorbeeld kwartelkarkas (die zijn mooi klein en laten zich mooi verdelen), spiervlees waar je makkelijk aan kunt komen, zoals kip of rund, en wat orgaantjes die je ook makkelijk in de supermarkt kopen kan, zoals kippenhartjes en kippenlevertjes. Dan heb je geen nier, maar kun je even uitproberen of deze verdeling werkt. Gaat dat goed, kun je gaan nadenken over diersoorten en hoeveelheden.
Gebruikersavatar
Door Sonea
#3102718
Ah, super bedankt voor deze uitleg!
Hier heb ik erg veel aan.

Ik ken de eigenaar van een KVV winkel bij mij in de buurt persoonlijk dus ik kan daar wel makkelijk aan alles komen wat ik nodig heb.
Ook bedankt voor de tip om niet teveel orgaan vlees naast de carnivoer te geven, klinkt best logies en ik ga hier rekening mee houden ^_^
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3103002
Als je van plan bent je katten gewoon allemaal tesamen eten te blijven geven zoals nu, zou ik het ook doen zoals Kaela aangeeft.
Je moet echter wel in het oog gaan houden dan dat elke kat ongeveer hetzelfde van elk onderdeel binnenkrijgt. Tis te zeggen: het is een probleem als 1 kat met al het hart gaat lopen en een ander al het vleesbot opeet.  Ze moeten allemaal de juiste verhoudingen binnen krijgen. En katten hebben doorgaans wel een voorkeur en gaan dan het lekkers eruit pikken.

Om die reden krijgen alle katten hier apart een bakje voor hun neus en blijft er niets staan.
Mensen die hun katten allemaal uit hetzelfde bakje laten eten en eten laten staan, gaan doorgaans voor gemalen voer.  Dat kan ook zelf samengesteld zijn, maar dan gemalen en onder elkaar gemengd zodat iedere kat hetzelfde binnenkrijgt.  Daarom niet in dezelfde hoeveelheid, maar wel in dezelfde verhoudingen.

Om te rekenen hebben we hier op het forum trouwens een rekenhulp.  :biggrin2:
Joepie!
Ik denk dat je dat nog wel moet lukken, als je echt een menuutje per kat zou willen opstellen.
Je gaat uit van bepaalde percentage's. Net zoals Kaela uitlegt: hoeveel gram per van een bepaald onderdeel je voert per 100gr voedsel.
De percentage's die ze aangeeft zijn prima. Je kan ook de vis niet apart in je menu vermelden en 45% vleesbot voeren.  Voer je viskarkas kan dat dan onder vleesbot, voer je visfilet, dan is dat spiervlees enz...
Dat kies je zelf.  Hetzelfde geldt voor extra's als kuikens. Dat kan je opnemen in je menu onder extra's, of je kan dat gewoon niet in rekening brengen en ervan uitgaan dat dat compleet is.
Het is maar wat je zelf het gemakkelijkst vind werken.  Misschien als je moeilijk kan rekenen, dat het onderbrengen in je menu beter werkt.

Alleszinds, in de rekenhulp kan je gewoon invullen welke percentage's je wil, hoeveel je kat moet eten per dag en dan geeft het programma je hoeveel gram dat wil zeggen dat je van elk moet voeren elke dag.
Dat kan je dan ook voor elke kat apart doen, als je ze apart wil gaan voeren.

Houdt er wel rekening mee dat je je menu altijd wel een beetje moet aanpassen aan je katten en dat het dus niet zo is dat eens je een menu hebt, je er nooit meer moet naar kijken.  Zeker in het begin is het wat zoeken en met de leeftijd verandert ook de hoeveelheid die ze eten en evt het botgehalte waarop ze mooie ontlasting hebben.
Wees echter niet bang om hier raad te vragen of om je menu eens te laten narekenen en checken.  Dat is geen probleem. ;)
Zolang je begrijpt wat je aan het doen bent, willen wij wel wat helpen met rekenen. ;)
Gebruikersavatar
Door Sonea
#3103020
Bedankt voor de reactie!

Ik ga me eerst even inlezen over welke vleessoorten ik mag/kan voeren, de spier, bot en orgaan voordat ik een menu ga proberen te maken.
En natuurlijk, wat vinden mijn katten lekker om te eten!

Ik denk inderdaad dat ik de katten apart moet laten eten, 2 van de 3 hebben de neiging om een bakruil te doen  ::)

Ik ga nu dus eerst kleine beetjes tussendoor voeren om te kijken wat ze lusten en aan de hand daarvan een menu samen stellen.
Ik zal tegen die tijd mijn menu wel posten om te kijken wat jullie er van vinden en of ik geen fouten bega ...
Gebruikersavatar
Door koekje
#3103108
Ow jawel hoor. Maar ik dacht dat je kvv wilde blijven voeren. Als je echt wilt aan barfen en daarmee zelf een menuutje samenstellen, past het beter bij katten&barf  :)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3103114
40% vleesbot. ;)

Ik denk dat hij inderdaad onder de barf hoort.

@ TS: barf is zelf samenstellen, kvv is zoals de Carnivoer die je nu voert.
Als je je katten apart wil gaan voeren, zou ik nu al eens opletten hoeveel welke kat eet. Dat bespaart je het uitzoeken en aanpassen in je barfmenu.  Als je weet hoeveel ze nu eten op kvv, kan je dezelfde hoeveelheid aan barf gaan voeren erna.  Je hoeft het niet tot op 5gr weten, want er kan dan nog wat verschil op komen te zitten, maar probeer een beetje een idee te hebben.  Als ze allemaal ongeveer evenveel eten is het geen probleem, maar als er eentje ongeveer het dubbel eet van een ander, wil je dat graag op voorhand weten.  ;) Dan kan je daar al rekening mee houden bij het opstellen van een eerste menu.
Gebruikersavatar
Door Sigbrid
#3103116
cath schreef: Is 40% bot niet erg veel?
Nee hoor , die berekening houd ik ook ongeveer aan . Geen een die er krijtpoep van krijgt hier ( of heeft gekregen)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door