Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Maxioscar
#3102032
Ik moet even mijn verhaal kwijt...Oscar , mijn lieve windekind van bijna 15 jaar is gisteren gegrepen door een andere hond.
Eerst leek het mee te vallen , maar toen hij begon te lopen werd het vreselijk duidelijk dat het goed mis was; zijn darmen kwamen naar buiten.
Een grote diepe wond in de buik , en bij elke stap die hij zette , kwam er meer darm naar buiten.

Met spoed naar de dierenarts , Os is geopereerd en ze hebben de wond wel moeten dichtmaken , omdat het niet anders kon.
Normaal zouden ze die open laten om ontstekingsvocht makkelijker kwijt te kunnen.
De eerste 48 uur zijn cruciaal.
Gisteravond heeft hij geplast , en gelukkig lijkt zijn blaas goed. Gewoon heldere urine en niet zichtbaar dat er bloed bij zat.
Ook heeft hij wat gedronken.

Nadat hij wakker was geworden van de narcose , heeft hij flink gebraakt.
Daar zaten kleine wormpjes in. Hij is in december ontwormd met milbemax.[heeft geen prioriteit , maar verbaasde mij wel]

Nu moeten we voorzichtig proberen die darmen weer aan de praat te krijgen , met dunne voeding.
Iemand een idee wat we hem het beste kunnen geven?
Ik was van plan om kipfilet te gaan halen , is dat een makkelijk verteerbaar voer? of kan ik beter wat anders geven?

En ik voelde net dat hij onderhuids gangreen heeft , hij ''knispert''.
Zijn dat gassen van ontstekingsprocessen? of gewoon luchtlekkage?
Tuurlijk heeft hij antibiotica gekregen , en moet hij vandaag met een kuur beginnen van 7 dagen.

Het is bij vrienden van mij gebeurd in duitsland , dus hij is daar ook geholpen. Ik kan die dierenarts wel bellen , maar mijn duits is niet zo best....
Door Martine-Tom
#3102034
Bij zulke grote darmproblemen zou ik geeb rauw geven, ik zou a/d aanlengen en daarmee beginnen, als ie weer op de been is langzaam! terug op rauw, maar voor nu...a/d.
Gebruikersavatar
Door Neally
#3102035
Oh, wat vreselijk. Ik heb geen tips. Kan een van je vrienden het woord voor je doen bij de da?
Heel veel sterkte.  :bigarmhug:
Kroel voor je windekind..... :-*
Gebruikersavatar
Door Maxioscar
#3102041
Martine-Tom schreef: Bij zulke grote darmproblemen zou ik geeb rauw geven, ik zou a/d aanlengen en daarmee beginnen, als ie weer op de been is langzaam! terug op rauw, maar voor nu...a/d.
Heb even de ingrediënten bekeken van Hills a/d , maar oscar heeft nog nooit varken gehad , en krijgt al 9 jaar rauw , dus heeft ook al 9 jaar geen maismeel gehad.
Is het wel slim om dit dan te geven?
Gebruikersavatar
Door Maxioscar
#3102043
Neally schreef: Oh, wat vreselijk. Ik heb geen tips. Kan een van je vrienden het woord voor je doen bij de da?
Heel veel sterkte.  :bigarmhug:
Kroel voor je windekind..... :-*
Die redden zich met duits wel prima , maar zodra het wat ingewikkelder wordt , lees medisch , dan kunnen ze het niet meer volgen.
Ik denk dat ik even met mijn eigen dierenarts ga overleggen , hoop alleen dat ik daar dan niet eerst heen moet...
Door Martine-Tom
#3102047
Maxioscar schreef: Heb even de ingrediënten bekeken van Hills a/d , maar oscar heeft nog nooit varken gehad , en krijgt al 9 jaar rauw , dus heeft ook al 9 jaar geen maismeel gehad.
Is het wel slim om dit dan te geven?
ja ik weet wat erin zit ;) en nee ik ben er ook niet wild van, maar zware darmproblemen is echt een no-go met rauw imho ad kan je aanlengen tot bijna water, en is gemaakt om alle voedingsstoffen te leveren zodat het dier snel kan herstellen, lijkt me voor nu de grootste prio...
Gebruikersavatar
Door doranto
#3102071
oh wat vreselijk  :'( :'( :'(
Kun je Tannetje niet bellen?
Héél erg veel beterschap! We duimen dat het allemaal goed komt!
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3102094
Gatver wat klinkt dat naar..  :o Misschien kun je iets van bone-broth maken?
Heel veel beterschap voor Oscar!! :bigarmhug:
Gebruikersavatar
Door Maxioscar
#3102108
Thanks , lief van jullie!

iom eigen dierenarts heeft Oscar net wat rodi gegeten , en een paar kleine stukjes verse pens.
Dierenarts vond het belangrijk dat de darmen makkelijk maar vooral ook herkenbaar voer kregen.
Hond is verder in goede conditie , dus heeft nu nog niks extra's nodig qua vit en mineralen.

Het onderhuidse gasgangreen moet ik goed in de gaten houden , kan inderdaad duiden op gasvorming door bacterien.

Ik ben al lang blij dat Oscar zin had in eten.
Ik geef hem nu meerdere kleine porties op een dag.

Nu duimen voor mooie poep! [ en dat hij geen koorts krijgt etc etc]

Verder het huis wat beter aangepast; alle poten onder de banken vandaan geschroefd , en hij ligt nu weer op zijn favo plekje.
Gebruikersavatar
Door Maxioscar
#3102117
Fenixjuh schreef: Gatver wat klinkt dat naar..  :o Misschien kun je iets van bone-broth maken?
Heel veel beterschap voor Oscar!! :bigarmhug:
Bone broth , nog nooit van gehoord!
Even opgezocht , klinkt erg goed! Heb alleen niks in de vriezer liggen wat ik kan gebruiken , moet maar even een biologische kip scoren.
Door Tamara
#3102378
Eventueel hele fijne kvv wat voor pups is dus echt fijn gemalen zodat zijn darmen niet teveel hoeven te verwerken, op brok gaan zou ik niet doen, is weer een aanslag op zijn darmen, zuurtegraad wat weer veranderd, ect.. ik denk dat dat meer kwaad doet dan goed, ook omdat hij al 9 jaar rauw eet. Zijn darmen herkennen dat totaal niet meer als normaal voer.

Ik zou ook nog ff aangifte doen, of is dit al gedaan?


oh ik moet er niet aan denken :crying: Ik hoop dat het goed komt, wij duimen hier voor je, lijkt me vreselijk  :crying:
Gebruikersavatar
Door nova
#3102427
Altijd  waardeloos als je hond gegrepen word, maar op die leeftijd is het bijna een doodslag voor ze. Ik duim met je mee dat Oscar dit te boven komt.  sterkte
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door