Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3101716
Goedemiddag,

Mijn hond heeft ondanks dat ik 50% bot voer, heel vaak hele zachte ontlasting.
Hij heeft een tijdje op kvv van degomeat gestaan en toen had hij dit probleem niet.
Nu is mijn vraag, mag je meer dan 50% bot voeren in een maaltijd?
Krijgt hij dan niet teveel calcium of andere mineralen binnen?
#3101741
Bentley2013 schreef: Goedemiddag,

Mijn hond heeft ondanks dat ik 50% bot voer, heel vaak hele zachte ontlasting.
Hij heeft een tijdje op kvv van degomeat gestaan en toen had hij dit probleem niet.
Nu is mijn vraag, mag je meer dan 50% bot voeren in een maaltijd?
Krijgt hij dan niet teveel calcium of andere mineralen binnen?
Ik zou zelf ook eerst naar alle andere omstandigheden kijken. Zoals bijv. de combinatie die je voert, misschien teveel lever of misschien te vet vlees? En als dat allemaal in orde is, dan zou je om te beginnen 55% kunnen gaan voeren. Dat kan makkelijk. Een teveel aan calcium uit vleesbot wordt uitgescheiden dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.
#3101749
Hoe bevleesd is het bot dat je voert?
Zit je mooi aan 50-50 of is dat toch wat meer bevleesd dan dat?
Hangt er misschien nog een groot deel vet aan?

Voer je ook al eens wild vleesbot of grazers? Of is het voornamelijk zacht vleesbot als gekweekt gevogelte en konijn?
Die laatste bevatten namelijk wat minder calcium dan de hardere botsoorten.

En is er een lijn in te trekken wanneer hij er meer last van heeft of wanneer hij er geen last van heeft? Na een bepaalde botsoort? Na een bepaald orgaan, vis of ander extra'tje?
#3101799
Hij krijgt het volgende per dag

50% vlees/bot: eendennekken, kipkarkas, konijnkarkas, kippenpoten, parelhoenkarkas en lamsribben.
20 % orgaan onderverdeeld als volgt: 5 % hart, 2,5% lever, 2,5% nier en 10 % pens. Ik heb al de lever en nier qua percentage er lager in zitten vanwege de laxerende werking.
25 % spiervlees: konijn, lama, paard, rund
5 % groente

Ik kan hem bijvoorbeeld geen orgaan snacks geven. Dan heeft hij gelijk diarree
Hij krijgt zelf gedroogde spiervlees als beloningssnoepjes (kip, rund, kalkoen, konijn)
Laatst gewijzigd door Bentley2013 op ma 20 apr 2015, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
#3101853
Ik weet niet hoe bevleesd je konijnkarkas is, daar moet je eens naar kijken.
Kippenpoten zijn veel meer bevleesd dan 50%, tenzij je er een deel vlees vanaf haalt.  Doe je dat niet, zou ik ze als bot en spier in 1 voeren en dus die portie's optellen.
Kip- en parelhoenkarkas zijn doorgaans zeker niet te veel bevleesd, maar je kan natuurlijk net hele mooie hebben...
Lamsribben kan je eens opletten hoe vet die zijn. Evt wat meer bot van voeren.  Maar dat is iets harder vleesbot dan de rest dus kan net goed zijn.

Ik zou eens opletten na welk vleesbot hij duidelijk slappe ontlasting heeft, en vooral wat hij gegeten heeft de dagen voordat hij mooie ontlasting heeft. Schrijf het desnoods dagelijks op, dan ga je er na een tijd wel conclusie's uit kunnen trekken.
Pens werkt bij sommige honden ook laxerend.
En krijgt hij geen vis? Eitjes?
Je geeft zeker geen zuivel? Want dat kan ook diarree geven, en zou ik dus zeker niet doen.
#3101872
Kippenpoten (als bouten) reken ik ook als vleesbot + spiervlees.
Schrijf anders je menu per dag (als je een vast menu hebt) eens op. En heb je weleens een ontlastingonderzoek laten doen voor eventuele wormen/giardia?
#3102060
Bedankt voor jullie reacties!

Hij krijgt 2 x per week een ei.
Vis lust hij helaas echt niet. Heb al van alles geprobeerd. Dus hij krijgt visolie capsules.

Ik heb zijn ontlasting al eens laten onderzoeken op wormen en giardia en hier kwam niks uit.

Wanneer hij op de kvv staat van degomeat heeft hij hele goede ontlasting, maar wanneer ik weer overstap op barf wordt de ontlasting dunner.
Het bot van de kvv is denk ik inderdaad harder. Ik gaf hem geit, lam, kalkoen en konijn.
Ik ga inderdaad eens dingen opschrijven. De kippenpoten geef ik inderdaad niet alleen als bot, maar als bot en spiervlees ineen.
Hier krijgt hij dan nog orgaan bij.
#3102123
Krijgt hij dagelijks orgaan? Of bepaalde dagen wel en bepaalde dagen enkel spiervlees?  Ik ben niet zo thuis (gevoelsmatig) in een hondenmenu en kan dus moeilijk inschatten of kippenpoten niet te veel bevleesd zijn om nog eens orgaan bij te voegen.  Ik denk eigenlijk dat er zeker genoeg vlees aanhangt om gewoon zonder extra orgaan te voeren.  Als je normaal elke dag compleet voert, zou ik dan op de dagen dat je kippenpoten voert, enkel die voeren en geen orgaan toevoegen.  Gewoon zijn daghoeveelheid aan kippenpoten. En dan de dag erna enkel orgaan en geen spiervlees toevoegen. Dat is dan een dubbele portie orgaan, dus bij voorkeur combineren met een iets kaler of harder vleesbot.
Krijgt hij die capsule's visolie dagelijks? Of op bepaalde dagen?

Dat hij na Degomeat mooie ontlasting heeft, wil zeggen dat hij redelijk wat bot kan gebruiken. Want er zijn ook honden die daar net te harde ontlasting op krijgen.  Het botgehalte zal nogal hoog liggen (hoger dan ze zelf zeggen).
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 21 apr 2015, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
#3102124
Ik lees even mee.. Ik had het percentage spiervlees opgehoogd, dat blieft meneer niet en eet het dus niet meer maar zijn ontlasting blijft op bot+orgaan+2hapjes spiervlees perfect  :o ::)
Op Degomeat ook altijd goede ontlasting..
#3102132
Fenixjuh schreef: Ik lees even mee.. Ik had het percentage spiervlees opgehoogd, dat blieft meneer niet en eet het dus niet meer maar zijn ontlasting blijft op bot+orgaan+2hapjes spiervlees perfect  :o ::)
Op Degomeat ook altijd goede ontlasting..
In jouw geval zou ik me dan wel een beetje zorgen maken dat het percentage orgaan dan in verhouding hoger komt te liggen.
Ik zou regelmatig eens nawegen wat hij nu juist opgegeten heeft en wat daar de percentage's van zijn.  Als je orgaan ipv op 20, op 30% komt te liggen, lijkt me dat niet de bedoeling. ;)

Hoe komt het trouwens dat hij specifiek spiervlees niet wil? En bot wel?
Geef je daar andere diersoorten in? En wat als je spier geeft in diersoorten die hij in bot wel eet?
Wat als je zijn spiervlees eerst geeft en dan pas de rest?
#3102135
pearlsofpassion schreef: In jouw geval zou ik me dan wel een beetje zorgen maken dat het percentage orgaan dan in verhouding hoger komt te liggen.
Ik zou regelmatig eens nawegen wat hij nu juist opgegeten heeft en wat daar de percentage's van zijn.  Als je orgaan ipv op 20, op 30% komt te liggen, lijkt me dat niet de bedoeling. ;)

Hoe komt het trouwens dat hij specifiek spiervlees niet wil? En bot wel?
Geef je daar andere diersoorten in? En wat als je spier geeft in diersoorten die hij in bot wel eet?
Wat als je zijn spiervlees eerst geeft en dan pas de rest?
Dan eet hij het spiervlees op en laat het bot liggen  ::)  Ik ben juist blij dat-ie eindelijk het bot fatsoenlijk eet.. Als ik spiervlees klein snijd is het geen probleem, ligt echt aan het luie eten van meneer.. Gelukkig is hij helemaal niet verwend  ::) :biggrin2:
Bedankt voor je tip, orgaan geef ik al minimaal omdat ik ervan uitga dat dat ook genoeg in de KVV zit, enige reden dat hij dat goed eet is omdat het met pens is ingevroren, zo krijg ik er ook groenten in..
Door Ruisje
#3102153
Hier krijgen ze gemiddeld 42% vleesbot. Ik geef niet elke dag dezelfde hoeveelheid vleesbot omdat het ene nou eenmaal meer bevleesd is dan het andere en op de orgaandagen is het vleesbot ook hoger.
Nog even de kippenpoot (dat is de bout: drum plus dij). Daar geef ik niks bij. De ontlasting is dan goed, maar zou ik er orgaan of spiervlees bij geven dan wordt de ontlasting te slap. En ter vergelijking, mijn honden zouden krijtjes poepen bij degomeat kvv. ;)
#3103010
[quote="Bentley2013"]
quote author=pearlsofpassion link=topic=128294.msg3102123#msg3102123 date=1429608535]
Krijgt hij dagelijks orgaan? Of bepaalde dagen wel en bepaalde dagen enkel spiervlees?  Ik ben niet zo thuis (gevoelsmatig) in een hondenmenu en kan dus moeilijk inschatten of kippenpoten niet te veel bevleesd zijn om nog eens orgaan bij te voegen.  Ik denk eigenlijk dat er zeker genoeg vlees aanhangt om gewoon zonder extra orgaan te voeren.  Als je normaal elke dag compleet voert, zou ik dan op de dagen dat je kippenpoten voert, enkel die voeren en geen orgaan toevoegen.  Gewoon zijn daghoeveelheid aan kippenpoten. En dan de dag erna enkel orgaan en geen spiervlees toevoegen. Dat is dan een dubbele portie orgaan, dus bij voorkeur combineren met een iets kaler of harder vleesbot.
Krijgt hij die capsule's visolie dagelijks? Of op bepaalde dagen?

Dat hij na Degomeat mooie ontlasting heeft, wil zeggen dat hij redelijk wat bot kan gebruiken. Want er zijn ook honden die daar net te harde ontlasting op krijgen.  Het botgehalte zal nogal hoog liggen (hoger dan ze zelf zeggen).

Bedankt voor je reactie!
Ik geef hem nu inderdaad vanwege de zachte onlasting iedere dag orgaan, bot en spiervlees (compleet). Voorheen gaf ik hem de de ene dag bot met orgaan en de andere dag bot met spiervlees. Maar toen was zijn ontlasting nog slechter. Vandaar dat ik hem nu iedere dag compleet voer. Bij de kippenpoot gaf ik hem alleen pens, maar dat zal ik eens niet doen. Kijken of het dan beter gaat. Ik heb geitenribben, dus die zou ik hem dan de dag erna kunnen geven met enkel orgaan.
De visolie capsules krijgt hij dagelijks.

Ik had inderdaad gelezen dat het bogehalte hoog is bij degomeat. Vandaar mijn vraag of ik wat meer bot zou mogen voeren. Maar het is me nu veel duidelijker geworden. De vleessoorten die hij van degomeat eet, die bevatten harder bot dan dat ik met barf voer.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door