Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door aliesalgra
#30823
Hallo allemaal


Wij willen vanaf vandaag beginnen met onze hond verse voeding te geven. Ze kreeg altijd Eukanuba :-X


Maar de dierenarts zegt dat we dat niet moeten doen omdat je nooit weet of de hond wel genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt. Maar toch willen we onze hond wel verse voeding gaan geven

Haar menu van vanavond was:


1 hele gekookte Aardappel
een Handje vol gekookte wortels
1 plak rodi vlees
een klein scheutje Yoghurt erover heen
2 Multivitamine tabletten voor honden.

Ze vond het echt heerlijk!

Maar is dit goed? Of krijgt ze zo te weinig voedingsstoffen binnen?

Groetjes Alies!
Laatst gewijzigd door aliesalgra op za 13 dec 2003, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Paul_Barte
#30833
Alies,

Ik denk dat het verstandiger is om EERST met een complete vleesvoeding te beginnen en dit langzaam aan uit te breiden......

Kijk eerst eens in de Bibliotheek en begin met lezen, lezen en lezen......

Kijk ook eens naar de voorbeeldmenu's die gegeven worden.

Het menu van vandaag zou ik in ieder geval niet vaker geven :-\
Door aliesalgra
#30885
Oh wat is daar precies mis mee dan? ???

En waar moet ik onder zoeken bij de bibliotheek?

groetjes Alies
Door Paul_Barte
#30903
Alies,

Je moet het zien als opbouwende kritiek ;)

Op zich is zelf voeding maken voor een hond niet moeilijk maar het is wel belangrijk om te weten VOORDAT je begint wat een hond zoal nodig heeft en wat de verhoudingen moeten zijn.
De 3 belangrijkste dingen zijn: spiervlees, orgaanvlees en bot en toevallig ontbreken al deze dingen in het menu wat je hebt samensgesteld.
Groenten mag maar is geen must.

We zullen je menu eens doornemen:

1 hele gekookte Aardappel

>>hartstikke leuk maar een hond heeft GEEN behoefte aan koolhydraat en van aardappels worden ze al snel te dik. Niet erg om een keer te voeren maar als waarde 0,0

een Handje vol gekookte wortels

>>al het goede is verloren gegaan door het koken en groenten moet je rauw gepurteerd geven of eventueel geblancheerd

1 plak rodi vlees

>>wat voor vlees, is het compleet, is het orgaanvlees, is het pens enz.

een klein scheutje Yoghurt erover heen

>>mag maar het beste is Biogarde of boerenyoghurt

2 Multivitamine tabletten voor honden.

>>onzinnig en de kans op overdosis van bepaalde vitaminen is groot.

Een essentieel mineraal als Calcium ontbreekt volledig of het moet in de (syntetische multivitaminen) zitten.


Normaals...dit menu is leuk om en keer als tussendoortje te geven maar op den duur gaat je hond gegarandeerd onderuit.

Wat is het voor hond, hoe zwaar is je hond, is het een reu of een teef enz. enz. Is het een mandligger of juist een actieve hond....

Wil je voeren volgens Billinghurst of juist Lonsdale.......eerst inlezen voordat je van start gaat.

Alle info is ruimschoots te vinden op dit forum en bij concrete vragen zijn er mensen genoeg die je op weg willen helpen.
Laatst gewijzigd door Paul_Barte op zo 14 dec 2003, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ink
#30924
Yup. Geheel met de spreker eens.
OF zelf samenstellen en een bEEtje weten wat je aan het doen bent OF voeren uit een zakkie.
Door aliesalgra
#30951
Het was rodi complete lam en rijst.

In die vitamine tabletten zit juist calcium daarom geef ik het ook!


En ze heeft ook een calcium bot gekregen.


Het is een Ierse terrier
Weegt: 11 kg
Geslacht: Teef


kunt u eens een menu opschrijven wat niet te moeilijk is? En wat de meeste mensen ook wel in huis hebben?


Is barfen trouwens niet veel duurder dan brokken kopen?

Ik wil natuurlijk dat mijn hond het beste van het beste krijgt!

groetjes Alies
Door Lizzy
#30957
Alies, ik denk dat je er verstandig aan doet om jouw hond eerst op een complete verse voeding te zetten. Daar zit alles in wat jouw hond nodig heeft en daar hoef je GEEN multivitamines aan toe te voegen (ergo, je mag geen multivitamines aan Rodi compleet of andere complete versvleesvoedingen toe voegen).

Dus, geef je hond Rodi Compleet (of een ander goed merk zoals AHV, Bandit, Bibi, Carnibest, Duck, Energique).

Als je dus nu alleen nog maar Rodi compleet geeft, dan krijgt jouw hond alles binnen maar krijgt hij vele malen gezonder te eten dan brokken. Jouw hond kan nu ook wennen aan het eten van rauw vlees.

OK, en dan kun je in de tussentijd hier gaan lezen. Je kunt niet zomaar zeggen "Oh, ik ga zelf samenstellen en doe mij even wat menu's". Zo werkt het niet. Je moet je echt eerst even in de materie verdiepen en begrijpen waarom je een bepaald percentage rauwe botten (en welke botten!!) moet geven. Waarom je een bepaald percentage orgaanvlees moet geven en een bepaald percentage aan spiervlees en rauwe groentes moet geven. En, je moet dus ook weten met welke botten je moet beginnen om je hond aan het verteren van botten te laten wennen. Lees daarvoor bijv. "Honden en het eten van botten" in de bibliotheek.

Dus, ga op Barfplaats lezen (ook onder de menu's - maar ga daar niet 1 op 1 van zitten copieren zonder dat je de principes een beetje kent). Of, lees een paar boeken over rauwe voeding van bijv. Ian Billinghurst of Mogens Eliasen of Kymythy Schultze.

En, natuurlijk zijn wij hier om jouw vragen te beantwoorden en je te helpen. Maar, je moet eerst het e.e.a. lezen en dan kun je wat gerichtere vragen gaan stellen.

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 27 jan 2004, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door aliesalgra
#30976
Okee dat zal ik zeker doen!


Wij hebben een clubboekje waar ook het een en ander in staat over voeding van een hond en als je een vleesvoeding geeft kun je er ook bruin brood bij doen staat er.

Maar ik wil ook geen brokken meer geven hoor! Onze vorige hond kreeg altijd brokken en toen kreeg ze op 15-jarige leeftijd nierproblemen dus moest ze een dieet hebben, ze kreeg toen elke dag macaroni met gekookte kip en toen heeft ze nog 3 jaar geleefd ze is 18 jaar geworden!

Maar onze hond krijgt altijd al vlees hoor, ze kreeg altijd rodi aanvullend over haar brokken heen, dus moet ze dan nog wel wennen aan vlees?

maar zijn brokken echt zo slecht? Waarom wordt het dan verkocht en zeggen dierenartsen ook dat het goed is?

groetjes Alies
Door avalon
#30980
Dierenartsen verkopen ook brokken, dus is het goed. (vooral voor hun portemonaie, daar brokken honden ook vaker naar de da gaan over het algemeen) ;)
Door roger
#30999
<<
aliesalgra schreef: ja dus brokken zijn niet goed?
<<




Alies, wat voor antwoord verwacht je nou daarop van mensen die er van overtuigd zijn dat hét beste voor je hond datgene is waarop ze duizenden jaren zijn gevolueerd.

Als je je hond datgene wil geven wat het beste voor hem is dan vraag ik jouw : wat is je hond qua bouw van zijn komplete spijsverteringstelsel en gebit ?

Wat de prijs betreft: ik weet niet wat brokken kosten, dus of versvleesvoeding duurder is of niet , daar kan ik niet op antwoorden, maar volgens mij is het prijsverschil volledig te verwaarlozen.


Gr.
Roger
Door aliesalgra
#31010
Ik ken een fokker en die geeft haar honden al jaren lang verse voeding! Ze heeft ierse terriers en eentje daarvan is 18 jaar geworden terwijl een ierse terrier normaal maar iets van 14 wordt en die kreeg altijd verse voeding!

Ze geeft ze altijd Vlees, groente en bruin brood!

Dat gaan wij nu ook proberen!

groetjes Alies
Door aliesalgra
#31012
Er is trouwens in de supermarkt ook diepvriesvlees voor honden te koop, het merk is Smuldier is dat goed?

groetjes Alies
Door avalon
#31062
Niet echt. Net als runner dat is ook niet echt goed te noemen. Uit de supermarkt kun je het beste rodi compleet nemen. Bij de dsz hebben ze meestal ook duck of energique. Voor verkooppunten van carnibest http://www.carnibest.nl en bibi www. bibidiervoeding.nl. En binnenkort is er ook een nieuw versvlees genaamd bandit (biologisch versvleesvoer binnenkort op de markt) . Daar kan Tannetje (hier op de site hitham) je alles over vertellen.
Laatst gewijzigd door avalon op zo 14 dec 2003, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door jack
#31124
Hallo Lizzy.
Ik begrijp het nu even niet meer. Hierboven schrijf dat AHV bij de betere merken versvlees behoort. Er staat op Barfplaats een topic over AHV diie ontzettend negatief is. Hoe zit dat ? Ik hoef geen AHV meer.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door