Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Tamara
#3100745
Hoi mensen,

Ik vindt foto's maken vanaf dat ik jong was al heel leuk en heb duizenden foto's van mijn honden, ratten en cavia's.
Ik maak geregeld video's en foto's van mijn dieren en heb hier dus beslist plezier in.
Nu dacht ik of hondenfotograaf (eventueel later ook meerdere dieren?) wat voor me zou zijn (na diverse cursussen volgen natuurlijk)
Graag zou ik wat meningen van jullie willen horen. Deze foto's zijn genomen met een 80 euro kostende telefooncamera, dus dat ze niet helemaal duidelijk zijn snap ik.
Zelf ben ik er behoorlijk trots op maarja, ik ben zelfs trots op de stevige poep van mijn honden dus vraag ik me af wat anderen ervan vinden!  :2funny:

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Door -Saskia-
#3100779
Voor een telefooncamera en huis- tuin- en keuken-kiekjes zijn ze hartstikke schattig!

Ik denk (ben geen expert) dat je als -al dan niet professionele- hondenfotograaf je wel wat extra's in de vingers moet hebben. Technische specs en belichting/timing etcetera zijn dan even zo belangrijk als het lieve snoetje van een rustig liggende/zittende hond. En wat als je onderwerp niet rustig ligt? Hoe maak je actie-foto's? (mij lukt dat voor geen meter en dan heb ik een behoorlijk rustig bewegend exemplaar  ;D)

Maar wat let je om je eens te oriënteren en in te schrijven voor een cursus? Gewoon gaan ontdekken of het iets voor je is!  :)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3100801
Er zitten hele leuke foto's tussen!

Ik ben twee jaar geleden ook begonnen met mijn fotografie "bedrijfje". Ik zet het tussen aanhalingstekens, want ik heb gewoon mijn baan nog en doe het daarnaast. Daarom zit ik in de luxe positie het eigenlijk als hobby te kunnen doen en mijn idee daarbij is dat ik met shoots mijn apparatuur bij elkaar spaar.

Alles staat je vrij om lekker te beginnen. Er zijn leuke cursussen en workshops te over en je hebt vast in je omgeving genoeg modellen om op te mogen oefenen. Ik heb in het begin gewoon aan mensen gevraagd of ik hun dier op de foto mocht zetten om te oefenen en dan kregen ze de foto's van mij. Toen ik het idee begon te krijgen dat ik het wat in de vingers kreeg ben ik zachtjes aan geld gaan vragen en heb ik me bij de kvk ingeschreven.

De grootste hobbel op de weg vind ik de prijzen van de benodigde apparatuur. Het is allemaal heel erg duur spul. En dan is het kiezen waar je je geld aan uitgeeft en in hoeverre je budget en kwaliteit op elkaar afgestemd krijgt. Goedkoop is toch vaak duurkoop, want na korte tijd ben je dan alweer boven de mogelijkheden van je camera, lens, lampen ed uitgegroeid. Dus je moet afwegen wat je kunt en wilt.

En je moet kijken naar wat je kunt en wilt met bewerkingen. Hoe beter je foto's, hoe makkelijker, maar je ontkomt niet aan een stukje bewerking. Daar moet je een programma voor kiezen en kopen, en het je eigen maken. Ik ben daar zelf niet zo heel erg bedreven in, dus voor mij is dat een inefficiënt gedeelte van het proces. Ik krijg het wel voor elkaar, maar vaak kost het veel tijd. En als je er een inkomen mee zou willen gaan genereren, is dat een aspect om mee te nemen. Ook hier geldt: oefening baart kunst, dus uiteindelijk is het een kwestie van beginnen en proberen.

Ik heb altijd veel gehad aan vriendinnen die zich ook met fotografie bezig hielden. Samen op stap, hoe doe jij dit, hoe zie jij dat. En dan thuis eventueel wat aan de knutsel op de pc. Fotofora vind ik zelf niet zo leuk, maar er zijn er genoeg waar je met je vragen terecht kunt. Vraag ook gewoon je vragen aan mensen. Hier op het forum zit ook "de Meiden", zij maakt prachtige foto's en wij hebben bijvoorbeeld ook regelmatig over de hobby gemaild samen. En Tessa en Shanti vind fotograferen ook heel leuk. Hartstikke leuk om dat met elkaar te delen!

Mijn site vind je in de link hieronder. Hij is al in geen tijden geupdate, maar er staat al aardig wat leuks op. 
Gebruikersavatar
Door Extreme
#3100940
Tamara, misschien een rare vraag maar hoe oud ben jij?
Dit vraag ik omdat als je nog jong bent de weg makkelijker voor je open ligt om (dieren) fotograaf te worden, dan dat het bv voor mij zou zijn  of als je een inkomen hebt waar je afhankelijk van bent  ;).
Ok dan je foto's, ik vind het leuke huis tuin en keuken kiekjes, schattige foto's die een ieder kan maken, niet het nivo waarmee je klanten zal trekken, dat klinkt heel bot, maar weet je een iedere fotograaf is ooit ergens eens begonnen, ergens in de kast van die fantastische fotograaf liggen misschien bergen schattige huis tuin en keuken foto's waar de wereld niet op heeft zitten wachten.
Mijn dochter heeft de opleiding gedaan voor fotograaf, als je dan de verschillen tussen alle leerlingen van haar klas zag, natuurlijk kan je veel leren over sluitertijden, lenzen enz. maar velen komen niet boven de maaiveld uit, het blijven middelmatige foto's met zo af en toe een uitschieter, kan je daar een boterham mee verdienen, meestal niet.
Een goede foto heeft vaak ook een geofend oog nodig, kwalitatief goede camera, en vergeet idd niet een goede bewerkingsprogramma, waarvan je zeker het laatste niet moet onderschatten. Mijn dochter was langer bezig op school met bewerken dan daadwerkelijk met fotograferen.
Wat ik ook altijd tegen mijn dochter heb gezegd, de wereld ligt aan je voeten, doe die stap naar voren en ontdek, ontdek met een goede opleiding/cursus of fotografie echt wat voor jou is, of je aldoende groeit en je foto's meer worden dan huis tuin en keuken kiekjes. Word het het niet, jammer, maar je zal nooit spijt hebben later met had ik het toen maar geprobeerd  ;)
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3100959
Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar kennis van mij is honden fotograaf en natuurfotograaf. Zij is echt super goed, dat kan je zien op haar voorbeeld foto's. Om even voorbeeld te geven fotootje van ons Kira. Je zou haar eventueel eens kunnen aanspreken daarover. Www.ikstaopscherp.nl haar naam is Karin Vogt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Sent from my iPhone using Tapatalk
Door Tamara
#3101042
Extreme schreef: Tamara, misschien een rare vraag maar hoe oud ben jij?
Dit vraag ik omdat als je nog jong bent de weg makkelijker voor je open ligt om (dieren) fotograaf te worden, dan dat het bv voor mij zou zijn  of als je een inkomen hebt waar je afhankelijk van bent  ;).
Ok dan je foto's, ik vind het leuke huis tuin en keuken kiekjes, schattige foto's die een ieder kan maken, niet het nivo waarmee je klanten zal trekken, dat klinkt heel bot, maar weet je een iedere fotograaf is ooit ergens eens begonnen, ergens in de kast van die fantastische fotograaf liggen misschien bergen schattige huis tuin en keuken foto's waar de wereld niet op heeft zitten wachten.
Mijn dochter heeft de opleiding gedaan voor fotograaf, als je dan de verschillen tussen alle leerlingen van haar klas zag, natuurlijk kan je veel leren over sluitertijden, lenzen enz. maar velen komen niet boven de maaiveld uit, het blijven middelmatige foto's met zo af en toe een uitschieter, kan je daar een boterham mee verdienen, meestal niet.
Een goede foto heeft vaak ook een geofend oog nodig, kwalitatief goede camera, en vergeet idd niet een goede bewerkingsprogramma, waarvan je zeker het laatste niet moet onderschatten. Mijn dochter was langer bezig op school met bewerken dan daadwerkelijk met fotograferen.
Wat ik ook altijd tegen mijn dochter heb gezegd, de wereld ligt aan je voeten, doe die stap naar voren en ontdek, ontdek met een goede opleiding/cursus of fotografie echt wat voor jou is, of je aldoende groeit en je foto's meer worden dan huis tuin en keuken kiekjes. Word het het niet, jammer, maar je zal nooit spijt hebben later met had ik het toen maar geprobeerd  ;)


Ik ben 27 maar woon nog bij mijn ouders, en ik ben nog niet van plan op mezelf te wonen, dus heel klein beginnen of er jaren over doen is voor mij niet erg.
Ook zou ik het niet erg vinden om het bijvoorbeeld maar 10 uur per week te doen en ernaast een andere baan bij te hebben. Als het ooit meer word mag dat natuurlijk altijd.

Word het het niet, jammer, maar je zal nooit spijt hebben later met had ik het toen maar geprobeerd  ;)


Als het niks word dan heb ik in ieder geval mooiere foto's van mijn eigen dieren die ik kan maken  ;D
en wat meer op mijn cv staan  ::)


Ik vond ook deze boek, die foto's zijn fantastisch http://hypofocus.com/hondenfotografiebo ... grafie.pdf

Die dalmatier  :dribble: en ik heb niet zoveel met poedels maar die actiefoto van die grijze onderin is heel erg mooi!
Dat boek zal een goed begin zijn denk ik?
Door Tamara
#3101055
Kaela schreef: Er zitten hele leuke foto's tussen!


Dank je, ik vind de golden retriever (misty) op de 2e foto die ik van onderen heb gefotografeerd er zo mooi en trots op staan. Die foto vindt ik echt heel mooi.

En je moet kijken naar wat je kunt en wilt met bewerkingen. Hoe beter je foto's, hoe makkelijker, maar je ontkomt niet aan een stukje bewerking. Daar moet je een programma voor kiezen en kopen, en het je eigen maken. Ik ben daar zelf niet zo heel erg bedreven in, dus voor mij is dat een inefficiënt gedeelte van het proces. Ik krijg het wel voor elkaar, maar vaak kost het veel tijd. En als je er een inkomen mee zou willen gaan genereren, is dat een aspect om mee te nemen. Ook hier geldt: oefening baart kunst, dus uiteindelijk is het een kwestie van beginnen en proberen.

Vroeger was ik gek op paint shop pro. Alhoewel de meeste fotografen photoshop gebruiken denk ik?
Ik denk dat inderdaad oefenen het beste is. tegenwoordig heb je hele dvd's die het je uitleggen.
Na oefenen op zo'n 100 foto's zal je het op een gegeven moment wel moeten kunnen denk ik  ;D .


De grootste hobbel op de weg vind ik de prijzen van de benodigde apparatuur. Het is allemaal heel erg duur spul. En dan is het kiezen waar je je geld aan uitgeeft en in hoeverre je budget en kwaliteit op elkaar afgestemd krijgt. Goedkoop is toch vaak duurkoop, want na korte tijd ben je dan alweer boven de mogelijkheden van je camera, lens, lampen ed uitgegroeid. Dus je moet afwegen wat je kunt en wilt.


Ik weet niet of ik eerst een goedkope camera moet nemen van 200 euro of meteen een canon eos 70D van ongeveer 1000 euro. (prijs valt ook wel mee vindt ik trouwens voor zo'n goed merk)

Mijn site vind je in de link hieronder. Hij is al in geen tijden geupdate, maar er staat al aardig wat leuks op.

Die blauwe parkiet/papegaai met die witte achtergrond is enorm mooi!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3101063
Stel je koopt een Canon, dan levert die er gratis een prima RAW-bewerkingsprogramma bij. Heb je Paint shop pro of photoshop elements, dan heb je al genoeg voor het normale nabewerkingswerk.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door