Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door malinois.
#3100738
Zal misschien een blonde vraag zijn maar zit net de konijnkarkassen te verdelen en bij enkelen zit er 'iets roods' in en bij de rest niet. Het is een stukje/flapje zeg maar...

Met 'iets':

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Zonder 'iets':

Afbeelding
Door Ruisje
#3100768
Zit het helemaal bovenin als 2 flapjes? Dan is het schilklier. In de zogenaamde puntmutsjes zitten ze in de punt. Ik krijg weleens wat konijnkarkas en orgaan van een kennis en het orgaan heeft hij er dan al uitgehaald (lever, niertjes, en long/hart luchtpijp is 1 pakketje). Helemaal bovenin het karkas zit dan nog de schildklier.
Door Lizzy
#3100798
Ja, volgens mij ook het orgaanpakketje en vooral long.

Oh Ruisje, zou jij daar voor mij eens een foto van kunnen/willen maken, van hoe de schildklier eruit ziet bij zo'n karkas?
Door Ruisje
#3100907
Lizzy schreef: Ja, volgens mij ook het orgaanpakketje en vooral long.

Oh Ruisje, zou jij daar voor mij eens een foto van kunnen/willen maken, van hoe de schildklier eruit ziet bij zo'n karkas?
Ik heb al op internet gezocht en kon geen foto vinden, maar als ik thuis weer een karkas met schildklier heb zal ik er een foto voor je maken. :)
Door Lizzy
#3100992
Ruisje schreef: Ik heb al op internet gezocht en kon geen foto vinden, maar als ik thuis weer een karkas met schildklier heb zal ik er een foto voor je maken. :)
Heeeeeeeeeeel graag! Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Door pike
#3101076
Ruisje schreef: Zit het helemaal bovenin als 2 flapjes? Dan is het schilklier. In de zogenaamde puntmutsjes zitten ze in de punt. Ik krijg weleens wat konijnkarkas en orgaan van een kennis en het orgaan heeft hij er dan al uitgehaald (lever, niertjes, en long/hart luchtpijp is 1 pakketje). Helemaal bovenin het karkas zit dan nog de schildklier.
Wat je op de foto's ziet is long. De schildklier zit bij het konijn niet bovenin het puntstukje maar een stuk hoger, in de hals. Zie dit plaatje voor de juiste locatie:

je moet het wel wat uitvergroten om het goed te kunnen zien (controltoets gelijk met de + toets enkele keren indrukken). Dan kan je zien waar de schildklier zich bevindt. Het is nr. 4, tussen de larynx (strot) en de trachea (luchtpijp).

http://biologiepagina.nl/Wandplaten/Ord ... KONIJN.JPG
Door Ruisje
#3101097
pike schreef: Wat je op de foto's ziet is long. De schildklier zit bij het konijn niet bovenin het puntstukje maar een stuk hoger, in de hals. Zie dit plaatje voor de juiste locatie:

je moet het wel wat uitvergroten om het goed te kunnen zien (controltoets gelijk met de + toets enkele keren indrukken). Dan kan je zien waar de schildklier zich bevindt. Het is nr. 4, tussen de larynx (strot) en de trachea (luchtpijp).

http://biologiepagina.nl/Wandplaten/Ord ... KONIJN.JPG
Nou, dan ben ik heel nieuwsgierig wat dat dingetje bovenin het karkas is ??? Ik ga er toch eens een foto van maken. ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3101524
De vraag van TS is long.  Dat is duidelijk. Mooi rood tot roze. Maar diepe kleur.  Voelt een beetje sponzig en de luchtpijp hangt eraan vast, hart ligt er onder-tussen.

Waar Ruisje het over heeft is volgens mij ook een of andere klier.  Iets met afweer alleszinds, misschien lymfoknoop? Maar dat is heel bleek van kleur, nooit echt roze en zeker niet rood.  Het is ook heel vettig en flubber, bijna zoals nieren van gevogelte. En het heeft ook 2 lobben. 
Ik snijdt het er ook altijd uit, dat kliertje.  Het ligt net onder het bovenste van de longen, begin van de luchtpijp.
Ik geloof dat dit op de foto's hier er niet bij is, dat dat deel van het karkasje net onder de nek, er net afgesneden is. Luchtpijp zie ik ook niet meer. Maar de foto kan bedriegen uiteraard.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 20 apr 2015, 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ruisje
#3101540
pearlsofpassion schreef: De vraag van TS is long.  Dat is duidelijk. Mooi rood tot roze. Maar diepe kleur.  Voelt een beetje sponzig en de luchtpijp hangt eraan vast, hart ligt er onder-tussen.

Waar Ruisje het over heeft is volgens mij ook een of andere klier.  Iets met afweer alleszinds, misschien lymfoknoop? Maar dat is heel bleek van kleur, nooit echt roze en zeker niet rood.  Het is ook heel vettig en flubber, bijna zoals nieren van gevogelte. En het heeft ook 2 lobben. 
Ik snijdt het er ook altijd uit, dat kliertje.  Het ligt net onder het bovenste van de longen, begin van de luchtpijp.

Ik geloof dat dit op de foto's hier er niet bij is, dat dat deel van het karkasje net onder de nek, er net afgesneden is. Luchtpijp zie ik ook niet meer. Maar de foto kan bedriegen uiteraard.
Het zou de thymus (zwezerik) kunnen zijn!? Geen idee hoe ik erbij kwam dat het de schildklier was, maar waarschijnlijk omdat er zo weinig beeld te vinden is op internet. ;) Als het de zwezerik is kunnen we het volgens mij voortaan laten zitten... Ik haalde het ook altijd weg.
Blijft dat ik er een foto van maak. ;)
Door signmodel
#3101859
toevallig net konijnkarkassen verdeeld en heb het gezien maar geen aandacht aan besteed, volgens mij is het een stukje long.
het zit tussen de ribben dus een klier is het zeker niet.

als ik weer een portie uit de vriezer heb zal ik eens goed kijken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door