Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Michelle Vrolijk
#3099986
Ik zie zo nu en dan filmpjes van pups die met z'n allen (circa 6 pups) uit één grote bak pap eten. Het resultaat is een heel onrustig geheel, de ene pup gaat gewoonweg IN de bak met pap staan eten, de andere pup wordt weggeduwd door de rest en krijgt weinig binnen etc.

Los van de pap..... Heeft iemand een idee waarom er voor 6 pups 1 bak wordt neergezet? Wat is er mis met 6 pups, 6 bakjes en opletten?
Door Lizzy
#3100013
Kom jij dat als ik mijn volgende nestje fok maar doen, stuk of 9 Dalmatier pups uit 9 bakjes laten eten :). Serieus, je bent van harte welkom!
Door Michelle Vrolijk
#3100044
Lizzy schreef: Kom jij dat als ik mijn volgende nestje fok maar doen, stuk of 9 Dalmatier pups uit 9 bakjes laten eten :). Serieus, je bent van harte welkom!
Bij 9 is het inderdaad lastig :) Echter, dan zouden er toch diverse bakken neergezet kunnen worden?
Door Lizzy
#3100047
Michelle Vrolijk schreef: Bij 9 is het inderdaad lastig :) Echter, dan zouden er toch diverse bakken neergezet kunnen worden?
Ja, ik zette er twee neer. En daarop zoveel eten dat ze zich echt allemaal rond konden eten.

Maar buiten dat, je hebt bij Dalmaten gewoon 1 op 1 persoonlijke begeleiding nodig per pup per bakje. Dus bij 9 pups 9 mensen. Want die rakkers rennen gewoon naar een ander bakje omdat ze denken dat het gras bij de buren groener is. Die houdt je gewoon niet bij hun eigen bakje. Echt, ze denken allemaal "zou die iets lekkerders hebben?".

Nou, en als nou 2 honden geen voerbaknijd hebben, zijn het wel mijn eigen 2 puppen.
Door Hanny
#3100050
Er is niets mis met zes pupjes en zes bakjes, alleen vinden mijn pupjes dat een lachertje. Waarom zouden ze uit hun eigen bakje eten? Ze barsten van de honger en mij lukt het niet om dat netjes te ordenen.
Daar zitten we niet mee, ze eten om beurten op tafel. Verbazingwekkend hoe rustig dat gaat.
Okay, ik heb een standaard met zes bakjes en als ze pas aan het eten gaan is dat wel te overzien, maar later???? Ik kan die standaard niet eens neerzetten en ieder een plaatsje geven.
Voor de eerste maaltijden zet ik wel twee bordjes neer met vleespap, of zoiets. Dan ben ik echt niet bezorgd, of er eentje een hapje minder binnen krijgt,  in het begin maakt dat toch helemaal niets uit.  Vroeger oefende ik apart met iedere pup. Nu met elkaar is het in een poep en een zucht geregeld. Dat leert toch makkelijker.
Ben je bezorgd over voernijd of iets anders, dat je die vraag stelt.
Door Michelle Vrolijk
#3100051
Voernijd kan maar ik denk eerder aan stress. Ik heb nu een aantal keren gezien dat pups elkaar wegduwen, op elkaar gaan zitten, één of meer het onderspit delven (steeds weer) mbt het eten en dat gaat niet zachtzinnig. Nu kan wegen en bijvoeren wel maar als deze manier van eten en duwen steeds weer plaatsvindt dan roept dat bij mij vraagtekens op.
Door Erna
#3100115
Michelle Vrolijk schreef: Voernijd kan maar ik denk eerder aan stress. Ik heb nu een aantal keren gezien dat pups elkaar wegduwen, op elkaar gaan zitten, één of meer het onderspit delven (steeds weer) mbt het eten en dat gaat niet zachtzinnig. Nu kan wegen en bijvoeren wel maar als deze manier van eten en duwen steeds weer plaatsvindt dan roept dat bij mij vraagtekens op.
Dat hoeft niet, die vraagtekens. Ik doe het al 20 jaar zo en het gaat prima. Ook ben ik het bezit van superdeluxe voerstandaards met 6 aparte bakjes (2 standaards dus totaal 12 pups zouden uit een bakje kunnen eten) maar die leen ik alleen uit en gebruik ze zelf niet. Om dezelfde redenen als hierboven al vermeld worden. Ze vliegen allemaal naar hetzelfde bakje en doen dat dan nog 5 keer zodat je helemaal niet meer weet wie wel of niet gehad heeft.

Twee ronde troggen met genoeg eten erin werkt veel beter.

Edit: hier eten ze nooit pap.
Door Lizzy
#3100281
Pap is vies. En ongezond. En je ziet inderdaad juist pups in de pap zwemmen en kruipen maar dat komt door iets heel anders, heeft niks met stress te maken, pups weten gewoon niet wat ze met pap moeten. Dat moeten ze leren eten. In tegenstelling tot vlees. En vaak krijgen pups pap als ze nog veel te jong zijn. Dus twee totaal andere redenen om over mekaar heen te kruipen: A)ze zijn te jong voor dit voer en B)ze weten niet wat ze met pap aan moeten.

Ik zou liever zien dat fokkers hun pups tot 4 weken melk geven en pas op 4 weken vast voer en dan vlees. Niks stress en over mekaar heen denderen. Gewoon eten.

En verder: eten is voor de meeste honden een moment van "OMG!". En dat is al als ze pups zijn. Voor de honden (lees pups) voor wie eten ZO belangrijk is: die willen echt nie uit 1 bakkie eten want die denken dat ze misschien wel eens achtergesteld kunnen worden. Wie weet heeft een broertje wel iets anders. Of meer. Deze puppy's forceren uit 1 eigen bakje te blijven eten brengt in mijn ogen meer stress met zich mee dan gewoon een paar troggen op de grond zetten, genoeg eten erop (belangrijk!) en ze gewoon lekker hun gang laten gaan. En pups voor wie eten al niet echt belangrijk is, daar maakt het geen bal voor uit of je die uit een bakje of trog te eten geeft, eten geeft hen van nature al niet de stress die sommige andere hondjes in aanleg al wel hebben.

Voorbeeld: ik heb vanaf 10 dagen de pups moeten flessen. Fritzi dronk in 1 teug de fles leeg. En die moest ik echt van die speen aftrekken (bij wijze van he, bij wijze van). Frou Frou was een miep. Die spuugde de speen uit, die dronk op de dooie akkertje en vond het vaak bleh. Op 4 weken gingen ze op vast voedsel. Fritzi had de tijd van haar leven, ze vond alles even geweldig en lekker.

Dit is Frou Frou. Die nam ik vaak met een bakje even apart. Kijk, en die deed zo, ze had stukjes in jaar eten ::) ::) ::)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ze spuugde het uit he! En het was een stukje bot. Echt, een bijna dood ervaring voor smurfje ::). Nu zijn ze volwassen. En het is dat er veel concurrentie is. Als Frou niet eet, liggen er 3 andere op de loer om haar deel op te eten (die kans krijgen ze natuurlijk niet). Dus ze eet alles netjes op. Maar zou Frou "enig kind" zijn geweest, weet ik zeker dat het een zeikerd zou zijn geworden. Dat is in aanleg gewoon al aanwezig.

En ach, wat is stress... het viel wel mee hoor, sowieso.

Afbeelding

Afbeelding

(dit was geen pap, dit was geitenmelk met ei).
Door Jantina
#3100309
Ik heb het bij beide nestjes niet gedaan, een grote bak/trog. 1e nestje 4 pups, 2e nestje 7.
Ook geen pap.
Ik zet wel zoveel losse bakjes neer als er pups zijn. Ik verdeel ze altijd goed door de ren. En ik heb een heel groot dienblad om het 1x te kunnen vervoeren :biggrin2:. Maar nee, ze eten niet keurig uit een eigen bakje. Dat lukt je eeeecht niet. Ik vind het gewoon prettig om een pupje die wat langzamer eet daar even bij een eigen bakje te kunnen zetten, en veelvraten die in no time alles opschrokken en van bakje naar bakje willen die til ik na de inhoud van 1 bakje uit de ren.
Of het echt iets inhoud voor hoe ze later eten denk ik niet.
Door miik
#3101476
Ik heb nu 6 nestjes pups gehad en 4 nestjes kittens, en ze hebben hier altijd samen gegeten.
Mijn ervaring is ook dat zolang je ze genoeg geeft, dat het geen enkel probleem is.
Ik weet nog 1 nestje dat ik helemaal op barf afspeende... dan gaf ik een stel konijnen stukken, en dan werd er eerst flink mee door de tuin gerend, en dan van elkaar afgepakt, gestoeid, etc etc... Je zou denken stres/ ze worden fel op eten etc etc, maar dat was echt niet zo ! 4 van de 5 pupjes uit dat nestje, zie ik nog regelmatig (zijn nu 7 jaar oud) en dat zijn stuk voor stuk hele rustige eters, die alles graag eten zonder te zeuren !!!
En ook bij mn andere pups heb ik geen eet problemen gehoord....
Gebruikersavatar
Door MargaS
#3101807
Afbeelding

Hier lukte het wel. Dit is de eerste keer een beetje geitenmelk. Later met kvv aten ze ook uit deze bakjes. Zat altijd meer in dan ze op konden. Degene die vol zit loopt erbij weg en anderen nemen de laatste restjes.
Door Parelridder
#3102028
'k Geef liever uit eigen bakjes, zodat ik kan zien hoeveel ze eten en dat dus kan beinvloeden. Als iedereen gelijk op gaat is dat van geen belang, maar als je een schrokop er tussen hebt en/of een minder handige/snelle danwel bescheiden eter, dan wordt er eentje te zwaar voor de pootjes en een ander krijgt gewoon onvoldoende gelegenheid. Ik vond het ook fijn om aan de pupkopers iets te kunnen vertellen over hoe en hoeveel ze aten tot vertrek.
Hier bleven ze ook niet vanzelf bij het eigen bakje, maar als je dat wel graag wilt kun je ze dit natuurlijk leren + ik zette de pups die klaar waren (de rupjesnooitgenoeg) even achter het hekje tot de miesmuizers en andere minder snelle exemplaren ook klaar waren.
Gebruikersavatar
Door Onix
#3102529
Hier krijgen ze in het begin ook apart. We sparen wat grote dozen en boodschappenkratten en daarin gaat 1 bakje met 1 pup. Ook fijn dat je dan eerst gewoon het voer neer kan zetten en de pups er 1 voor 1 inzet. Als ze eenmaal rustig en goed kunnen eten, eten ze allemaal uit een grote trog, maar wel met zoveel voeding erin dat iedereen zijn buikje rond kan eten en er dan nog wat over blijft. Altijd rustige eters zo. Geen baknijd en geen schrokkers. Wat best bijzonder is voor een retriever.
Door kaszi
#3109596
Hier krijgen ze ook uit 1,2 of 3 bakken eten. Ze doen dat netjes vanaf 4 weken tot ze naar huis gaan.  Helemaal geen gegrauw of baknijd.


ps ook aan de borst nog nooit 1 van mijn puppen lelijk naar elkaar zien doen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door