Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3099811
Hoi allemaal!
Wat ben ik blij dat ik dit forum gevonden heb!!
Morgen!! Mogen we onze bordeaux dog pup gaan ophalen! *enthousiast*
Ik heb me de voorbije weken bezig gehouden met het lezen van de e-book van billinghurst.
Ik ben nu ook overtuigd van BARF en wil er voor gaan! Nu begon ik hier gisteren al wat topics te lezen boor beginners enzo en eerlijk.. Ik kreeg er wat bang van! Bang om wat verkeerd te doen.  :-\
Wie kan me helpen om op te starten en de komende dagen alvast door te komen aub?
Onze pup is tussen de 7 en 8 weken, ik heb al enkele kippenvleugels in huis en heb bij de poelier kippendelen besteld.
Zou iemand mij kunnen helpen met concreet, stap per stap te zeggen hoe en hoeveel en met wat ik begin de komende dagen? Het zou zo'n ontzettende hulp zijn voor me!
Alvast bedankt!

oh, pb was ook kets nieuw voor me, ik lees dus net dat het gebruikelijk is jezelf even voor te stellen, dus nog even bij deze:
Ik en mijn vriend wonen in Putte bij Mechelen (België) en we hebben een dochter en een zoon van 4 en 3 jaar. We hebben de voorbije 5 jaar veel liefde mogen krijgen van onze bordeauxdog Sonka. Sonka heeft jammergenoeg 2 maand geleden het leven gelaten en daar zijn heel erg veel tranen voor gevloeid.  Er ging niet veel tijd over of het was ons duidelijk,dat er weer een hond moest komen, de stilte in huis (ondanks 2 kinderen  ;) was vreselijk). We kwamen gelukkig al snel bij een fokker terecht die een nestje zou verwachten en morgen is het dus zover! Morgen mogen we onze pup ophalen! Wijzelf en de kindjes zien er enorm naar uit!
Laatst gewijzigd door Bexke op do 16 apr 2015, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
#3099831
Je kan hem inderdaad gelijk overzetten, maar de meeste mensen zetten ze eerst even op KVV zodat ze aan de vertering van vlees en bot kunnen wennen. En de baas zich nog goed kan verdiepen in een uitgebalanseerd menu! Alleen kip is namelijk niet voldoende. Je menu moet bestaan uit vleesbot, spiervlees en organen en dan wel van minimaal 4 verschillende diersoorten. Bij Kippenvleugels moet je er om denken dat je de vleugel in knipt. En dat je het bot even stuk slaat. Beter kan je beginnen met kippen of eendennekken.

Ook moet je voor een pup de maaltijden of 3 of 4 keer verdelen en dan het liefst wel elke keer compleet. Dus bot, spier en orgaan
#3099844
Als je zelf, als eigenaar, klaar bent en weet wat je wil gaan voeren en alles in huis hebt, dan kan je een pup meteen overzetten op barf.
Maar als je zelf nog wat tijd nodig hebt, is het misschien beter eerst even wat kvv (gemalen, kant en klaar vers voer) te halen en dat te voeren. Of hem nog een aantal dagen het voer te geven dat hij bij de fokker kreeg. Tot je zelf alles in huis hebt kunnen halen en je menu'tje klaar hebt om te barfen.

Om te beginnen moet je alvast zeker de beginnersinformatie in de bib doornemen en de 'inleiding tot barf' op barfplaats.nl ;)
Het gaat sneller dan je denkt, en als je die gelezen hebt, ga je al veel beter weten wat te doen, praktisch.
#3099846
Een menu moet je zelf maken, zodat je ook zelf verantwoordelijk bent voor de voeding van je hond. Zelf samenstellen betekent dat je zelf kiest wat je voert, daarin kan je geadviseerd worden, maar er worden hier geen menu's uitgedeeld.

Een goed menu bestaat uit een goede kwaliteit spiervlees, bot en orgaan, van minimaal 4 diersoorten + vis. Vis mag niet meer dan 10% van het totale menu zijn.
Daarbij zou ik de eerste tijd aan beginnersbot denken ivm de vertering en moet je oppassen dat je hond zich niet verslikt. Een bordeaux-pup met een kippennek is natuurlijk anders dan een chihuahua met een kippennek.
Spiervlees is al het vlees dat het skelet bij elkaar houdt.
Beginnersbotten zijn: kippen- of eendennek, kwartelkarkas of konijnenkarkas.
Van organen moet je minimaal voeren: hart, lever, nier en pens (ongeveer de helft van orgaan aan pens) en kan je voeren, hersenen, tong, testikels e.d.
Daarbij voer je extra's, dit kun je als 10% van je menu zien, ik reken het er altijd buiten. Dit zijn groentes, rauwe eitjes en gedroogde snoepjes.
#3099873
Alvast bedankt voor de reacties!
Misschien ishet inderdaad beter van eerst zo een 'KVV' worst te geven. Hoe doe ik dat? Telt daar ook die rekensom voor om te weten hoeveel we per portie moeten geven? En hoe verdeel je zo 'n diepgevroren worst? Of gewoon helemaal ontdooien en bewaren in de koelkast?
En mag pupje dan ook af en toe eens een kippenhokken of echt beter eerst volledig op die KVV?

Moeten er per portie (dus bij pup 4x/D) 4 verschillende diersoorten zitten? Of op een hele dag?



Had ik dit forum nu maar wat vroeger gevonden! Veel handiger dan een Engelstalig boek ; )
#3099880
En de vragen blijven maar komen  :)
Waar kopen jullie al je 'ingrediëntenten' enzo? Ga je daarvoor naar het slachthuis?
Hebben jullie allemaal een aparte vriezer om die hoeveelheden in te steken?
Zijn er hier ook barfers uit België ?
#3099899
een kvv-worst kun je makkelijk verdelen als je hem een uurtje uit de vriezer hebt liggen en dan met een kartelmes snijden.

4 diersoorten of meer, verdeel je over een week.

Ik ben zelf ook net pas begonnen en inderdaad met kvv, zodat ik eerst me nog verder kan in lezen.
#3099903
Ik ben uit belgie.  :biggrin2:

Bij kvv, moet je opletten dat je een goed, betrouwbaar merk koopt. Met een samenstelling waar je je in kan vinden, verhoudingen zoals je ze zou willen voeren.
Als je dat dan koopt, hoef je gewoon enkel nog met de hoeveelheid rekening te houden en dus per maaltijd een bepaalde hoeveelheid voeren. Je kan kvv 1-2 dagen in de koelkast bewaren, dus het is een beetje afhankelijk van hoeveel je pup eet en hoeveel je worsten wegen of je ze in zijn geheel kan ontdooien en dan portie per portie afhalen, of dat je ze beter verdeelt (in 2 of 3 deelt), terug invriest en dan per deel uithaalt. Echt per maaltijd verdelen en terug invriezen is niet nodig.  Per dag is prima.
Het heeft de voorkeur een kvv te voeren die bot als calciumbron heeft, beter dan een premix met calcium.
Het is doorgaans ook beter een merk te kopen waarvan je minstens 4 diersoorten moet afwisselen dan een merk dat compleet is door premix (kunstmatige toevoegingen).

Die 4 diersoorten is in de loop van een week te voeren (officieel zelfs 2 weken geloof ik), dus zeker niet alle dagen.  Bij kvv kan je dus smaken afwisselen bij het uithalen, als hij twee dagen achter elkaar hetzelfde krijgt en dan een nieuwe smaak is dat ook geen probleem.
Bij barf, hoef je dus ook niet dagelijks 4 verschillende diersoorten te voeren, als het over de week zo is, is dat prima.

Er zijn barfleveranciers, winkels die producten aanbieden. Dat is in het begin het gemakkelijkst.  Ook bij islamslagers kan je al eens wat scoren.
Je kan ook aankloppen bij slachthuizen, contacten leggen met vleesleveranciers en je kan meebestellen met aanbieders. Deze laatste zijn gewoon mensen die ook barfen, die contacten hebben met vleesleveranciers een aanbieden om samen daarbij te bestellen. Door deze groepsbestellingen kunnen de prijzen gedrukt worden (grote afname) en vaak brengen mensen die dicht bij elkaar wonen vlees voor elkaar mee van het afhaalpunt.  Zo kan je aan meer variatie geraken en kan je de prijs van je producten drukken. 
In de Vraag en aanbod sectie van dit forum worden onderander dit soort afspraken gemaakt.  Ook worden daar groepsbestellingen gedaan bij barfleveranciers om de bezorgkosten te kunnen delen of weg te laten vallen (vanaf een bepaald bestelbedrag). 
Onder deze sectie vind je ook het topic ' a la carte' waar je barfleveranciers kan vinden.
Sommige nederlandse bedrijven leveren ook in belgie.  Kijk ook eens bij je provincie, misschien zijn er mensen uit je buurt die ergens willen bestellen en kan je meebestellen.

Maar zeg eerst misschien eens van waar in belgie je bent? Dan kan ik al wat gerichter wat zeggen en contacten aanraden.
#3099931
Pearlsofpassiob, ik ben van putte bij Mechelen.

Wat die kvv worsten betreft, welk merk is er aan te raden? De winkel waar wij gewoonlijk gaan heeft 'duc' maar dat leek die man zelf niet echt aan te raden (alé BARF int algemeen niet) en dan nog doorschijnende met een wit ticket op, maar eigenlijk geen idee van merk, ik was maar al eens ter info,gaan kijken.

Dus voor eerst schaf ik me enkele van die kvv worsten aan ( verschillende smaken veronderstel ik?) zodat onze pup zeker wat te eten heeft. En ga ik op zoek naar verdelers in de buurt?

Ik heb een beetje het gevoel dat BARF wat is zoals m'n naaiwerk, als je de werkbeschrijving lees lijkt het alsof ik,het nooit ga kunnen, tot ik,het werkje zelf in de hand heb en er stapsgewijs wel aan uit kan.  :biggrin2:
#3099934
Ik heb geen ervaring met kvv-merken en waar die te kopen.
Duck is inderdaad het enige dat je hier nog wel eens tegekomt, maar niet echt het beste merk, als ik het goed heb.

Ivm leveranciers in het mechelse, heb ik ook niet veel ervaring, maar ik stuur je een pb met info van waar je dat wel eens kan vragen.
#3099951
Welkom op Barfplaats!
Lekker KVV gaan voeren en ondertussen goed inlezen en daarna je barfmenu op BP zetten. Je hoeft dan niet bang te zijn, want eventuele dingen die beter anders kunnen in je menu komen er dan wel uit. Het doel van eerst zelf het menu maken is dat je leert en begrijpt wat je voert en waarom. ;) Het komt het zeker goed!
#3099969
Voor mij was het ook een hele wereld die open ging! En ik heb hier ook wel eens gelezen dat mensen die 20j geleden begonnen met barf ook maar wat probeerden en uiteindelijk kwamen bij de informatie die hier op BP beschikbaar is. Als je echt niet goed durft dan maar gewoon KVV voeren, totdat je er wel toe bent. Dit is goed voor je pup, maar ook voor jezelf Afbeelding Je kan na tijdje KVV voeren wat meer barf delen gaan toevoegen. Bv keer vleesbot (eendennekken) of wat spiervlees (runderlap) of zo nu en dan orgaan. Kijken wat je pup lekker vind. Met pups gaat het meestal makkelijker om nieuwe dingen te geven t.o.v. oudere dieren. Een vriendin van mij voert voornamelijk KVV, maar heeft of 2-3 barfdagen. Dus je beiden is goed mogelijk, mits je rekening houdt met de hoeveelheden die ze nodig hebben. In begin is het veel uitzoeken en proberen, maar uiteindelijk wordt het een gewoonte en zeker een verslaving :D.. Je spreekt over een bordeaux dog, die zullen op een bepaalde leeftijd wel op een 1kg KVV per dag zitten Afbeelding dus genoeg vriezer ruimte is wel aan te raden!! Op volwassen leeftijd als hij of zij rond de 55kg zal wegen, zou die ook zo rond de 1,1kg per dag in totaal aan barf nodig hebben, dus daar ook mijn tip, genoeg vriezer ruimte is raadzaam :D ik ben begonnen met een 33-40liter en zit nu op totaal rond de 500liter  aan vriezer ruimte! Ik heb 1hond 24kg en 2katten 3,4kg + opvang hond. Alles samen voer ik zo'n 700gr per dag. En mijn vriezers zijn altijd gevuld voor ca. 2maand volledig vol. :). Doe voornamelijk alleen mee aan lijntjes zowel in BE als ik NL.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#3100012
Welkom Bexke,

Leuk om weer een pup te hebben en welkom  :biggrin2:. Ik zat vorig jaar met hetzelfde dillema. Vooraf wat gelezen en besloten om voor vers voer te gaan.... maar Barf pfff dat hield nogal wat in. Dus rustig gestart met KVV. Er is hier op BP ook een sectie voor KVV (kant en klaar vers voer) http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/board,5.0.html . Daar staan al veel adviezen over merken en waar je op kunt letten bij het aanschaffen. Zelf ben ik toen begonnen met Darf in verschillende smaken. Zoals ze al zeiden ga voor een KVV met een natuurlijke calcium bron ipv een premix (kunstmatige vitaminen en mineralen).
Er zijn bepaalde percentages die je aan kunt houden om te starten met het voeren. Kijk voor de informatie op de barfplaats hoofdsite onder barfhandleiding. Normaal gesproken houd je tussen de 5 en 10% aan van het huidige gewicht. 5% is dan het percentage voor een groot ras  ;) http://www.barfplaats.nl/handleiding-tot-barf/

Na verloop van tijd, af en toe een keer oefenen met een kippennekje, veel lezen over startersbotten, verhoudingen, wat voorbeeld menu's bekijken en het voorleggen van een menu hier op bp en het aanleggen van een voorraad eten ben ik in 1 keer overgestapt op barf. Als je mee wilt doen met wat lijntjes hier op BP dan is wat extra vriezerruimte wel handig (gaat vaak per 5 a 10 kg). En zoals ook ik ervaren heb is het verzamelen van vlees nogal verslavend  :D

O ja en als je van lezen houdt is dit ook nog wel een aanrader http://www.barfplaats.nl/rauwe-voeding-voor-honden/
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door