Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Flamingo
#3099435
Ik ben alvast aan het nadenken over mijn volgende menu. Ik kan nu nog ongeveer 4 weken vooruit.
Er zijn een aantal dingen die ik zoiezo aan mijn menu wil gaan veranderen.
- Het eerste is de hoeveelheid aangezien hij nu suf is en afvalt. Waarschijnlijk doordat het minder vet is dan de kvv die hij anders kreeg. Hij krijgt nu ruim 3%, naar hoeveel zal ik het ophogen?
- En wat zijn vettere diersoorten die ik kan gaan geven?

Dit is wat hij nu per week aan diersoorten krijgt:
Spier: Konijn, hert, rund, zwaan, zalm
Bot: Reeënribben, konijnenkarkas, Eendennekken, Polderhoenkarkas, Fazantenbouten, zalmkop/graten
Orgaan: Kalkoenhart, Kippenhartjes, Kippenlever, Hertenlever, Lamsnieren, Rundernier
Door orinake
#3099456
Flamingo schreef: Ik ben alvast aan het nadenken over mijn volgende menu. Ik kan nu nog ongeveer 4 weken vooruit.
Er zijn een aantal dingen die ik zoiezo aan mijn menu wil gaan veranderen.
- Het eerste is de hoeveelheid aangezien hij nu suf is en afvalt. Waarschijnlijk doordat het minder vet is dan de kvv die hij anders kreeg. Hij krijgt nu ruim 3%, naar hoeveel zal ik het ophogen?
- En wat zijn vettere diersoorten die ik kan gaan geven?

Dit is wat hij nu per week aan diersoorten krijgt:
Spier: Konijn, hert, rund, zwaan, zalm
Bot: Reeënribben, konijnenkarkas, Eendennekken, Polderhoenkarkas, Fazantenbouten, zalmkop/graten
Orgaan: Kalkoenhart, Kippenhartjes, Kippenlever, Hertenlever, Lamsnieren, Rundernier
Hoe oud is je hondje?
Als hij nog opgroeiend is kan je zijn percentage nog wel omhoog doen.
Rund - eend - zalm zijn vettere soorten.
Uit kip kunnen ze ook wel wat extra's halen
Gebruikersavatar
Door Flamingo
#3099464
Hij wordt in Juni 2 jaar.
Maar zijn leefomstandigheden zijn de afgelopen maanden ook veranderd, aangezien we van een 2 onder 1 kap woning naar een boerderij zijn verhuisd en hij dus veel meer lichaamsbeweging krijgt. In die tijd zijn we al van ongeveer 650 gram kvv naar 1000 gram kvv gegaan. 
Door orinake
#3099466
Flamingo schreef: Hij wordt in Juni 2 jaar.
Maar zijn leefomstandigheden zijn de afgelopen maanden ook veranderd, aangezien we van een 2 onder 1 kap woning naar een boerderij zijn verhuisd en hij dus veel meer lichaamsbeweging krijgt. In die tijd zijn we al van ongeveer 650 gram kvv naar 1000 gram kvv gegaan.
op zich dus een jong hondje, met veel meer beweging dan voordien.
Dan zou ik kijken om iets vetter te voeren en het percentage nog iets op te voeren (maar niet te veel)
Ook niet te hard focussen op cijfers!!!
ik heb hier een hond lopen, 14 maand oud, weegt bijna 50kg maar eet wel 2.5kg per dag want anders speel ik piano op zijn ribben ;)
Gebruikersavatar
Door MerelsMommy
#3099494
Ik zie dat je 2 soorten nier voert. Nier heeft je hond maar heel weinig nodig.
Wat was het ook alweer? 20 gram per kilo lichaamsgewicht per week?
En voor lever geldt dan 50 gram per kilo lichaamsgewicht per week.

(Please do correct me when I'm wrong).
Gebruikersavatar
Door Flamingo
#3099501
MerelsMommy schreef: Ik zie dat je 2 soorten nier voert. Nier heeft je hond maar heel weinig nodig.
Wat was het ook alweer? 20 gram per kilo lichaamsgewicht per week?
En voor lever geldt dan 50 gram per kilo lichaamsgewicht per week.

(Please do correct me when I'm wrong).
Ik heb altijd gehoord overal 1/3 van. Dus ik heb 2 verschillende soorten orgaanmixen gemaakt. En van elk soort krijgt hij 1 bakje per week.
Gebruikersavatar
Door Flamingo
#3099504
orinake schreef: op zich dus een jong hondje, met veel meer beweging dan voordien.
Dan zou ik kijken om iets vetter te voeren en het percentage nog iets op te voeren (maar niet te veel)
Ook niet te hard focussen op cijfers!!!
ik heb hier een hond lopen, 14 maand oud, weegt bijna 50kg maar eet wel 2.5kg per dag want anders speel ik piano op zijn ribben ;)
Inderdaad nog een jonge hond. Hij weegt/woog ongeveer 30 kilo, maar mag nu wel wat meer worden aangezien hij nu meer bespiering heeft door alle extra lichaamsbeweging en je zijn ribben wat begint te zien. Hij at ongeveer 1 kilo per dag KVV of BARF. En nu voor de extra vetten geef ik hem 's ochtends ongeveer 300 gram KVV en 's avonds zijn gebruikelijke hoeveelheid BARF (dus ongeveer 1 kilo).

Zal ik het de volgende keer dan gaan verhogen naar 4,5% Dan zit hij op 1350 gram per dag en dus ongeveer op wat hij nu krijgt aan KVV en BARF.
En dan ook wat vettere producten erbij.
Door Lizzy
#3099795
Flamingo schreef: Ik heb altijd gehoord overal 1/3 van. Dus ik heb 2 verschillende soorten orgaanmixen gemaakt. En van elk soort krijgt hij 1 bakje per week.
Ja, 20% orgaan in het totaal en daarvan 10% pens en 10% andere organen. En die andere organen kun je prima verdelen volgens het van alles ongeveer 1/3 principe. En als je vier orgaansoorten voert, doe je 1/4 van alle vier. Dit komt allemaal niet zo krap.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door