Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door lyadeh
#3099020
Hallo
Onze pup is nu 27 weken oud en binnenkort loops(kan nog wel een maandje duren misschien)
Onze da adviseert zo snel mogelijk te castreren ...nu eigenlijk al.
Castreren wordt wenselijk geacht om op latere leeftijd baarmoederontsteking en borstklierkankers  zoveel mogelijk te voorkomen.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee ?
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3099027
Ik heb geen ervaring met teefjes, maar waarom zou je in godsnaam in een NU gezonde hond gaan snijden? En dan nog niet eens een echte hond, een pup/baby!?

Ik zou lekker eerst kijken hoe ze met 1, anderhalf opdroogt, castreren kan altijd nog, ongedaan maken niet meer..
Door Anne in Zweden
#3099045
Wij hebben onze Laika met een maand of 8-9, nog voor de eerste loopsheid, laten castreren, omdat we al twee intacte reuen hadden en we in de periode dat ze loops zou worden in een hotelkamer of onze camper zouden wonen (ivm verhuizing van Spanje naar Duitsland). Aangezien we toch geen fokplannen hadden, hebben we voor castratie gekozen. Ze heeft er totaal geen last van, is niet incontinent geworden en heeft geen vachtproblemen gekregen. Wel is ze een stukje groter geworden dan haar mama, volgens haar voormalige baasjes (Laika is een herplaatser). Maar dat is geen ramp, wat ons betreft. Hoe meer boxer, hoe beter! :biggrin2:
Toch zou ik er een volgende keer niet voor kiezen zo vroeg te castreren. Wat Fenixjuh zegt, lekker nog even de natuur z'n gang laten gaan. En ik zou zeker niet castreren enkel en alleen omdat de dierenarts dat zegt. Als je geen intacte reuen hebt rondlopen, of je hebt de mogelijkheid die van je teefje te scheiden tijdens de loopsheid, dan is niet-castreren net zo goed een optie. Het baarmoederontstekings- en kankerargument speelt natuurlijk een rol, maar als je alle mogelijke aandoeningen en ziektes die een hond in zijn leven kan oplopen wilt elimineren, kun je beter geen hond nemen. Het blijft een levend wezen, met alle risico's van dien. 
Door Lizzy
#3099055
lyadeh schreef: Hallo
Onze pup is nu 27 weken oud en binnenkort loops(kan nog wel een maandje duren misschien)
Onze da adviseert zo snel mogelijk te castreren ...nu eigenlijk al.
Castreren wordt wenselijk geacht om op latere leeftijd baarmoederontsteking en borstklierkankers  zoveel mogelijk te voorkomen.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee ?
Vroeg-castratie (en dat is voor de 1ste loopsheid castreren maar wat mij betreft is dat gewoon voordat een hond echt fatsoenlijk volwassen is) heeft zeer nadelige consequenties voor de ontwikkeling van het skelet, de ontwikkeling van de mentale kant van de hond en het kan zelfs andere kankers doen toenemen (castreren voor het 3de levensjaar). Dus tja, ik zeg heel simpel: niet doen.
Door hannabelgje
#3099057
Inmiddels is gebleken dat voor de eerste loopsheid castreren veel nadelen heeft. De teef wordt emotioneel/hormonaal niet volwassen. De groeischijven sluiten niet waardoor het risico op botkanker fors toeneemt. Ook hebben ze op latere leeftijd meer risico op bot/gewrichtsklachten enz enz. Ik zou even google erop loslaten. Dan kom je veel onderzoeken tegen die aantonen dat er veel risico's kleven aan zo jong castreren.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3099063
De teef van mijn schoonouders is na haar castratie nog twee keer geopereerd om haar weer continent te krijgen. Dit is deels gelukt. Ze is nog erg jong, jaar of drie, en zit continu onder de medicatie. Daarnaast leeft ze vooral veel buiten omdat het binnen eigenlijk geen doen is vanwege de incontinentie.
Door Kiraly
#3099094
Ik heb mijn teefje met 6 maanden laten helpen ook op aanraden van de DA. Ik zou het nooit meer zo vroeg doen. Zoals ik het ziet is ze niet goed uitgegroeid, kleiner gebleven. Heeft moeite met dr plas ophouden, zodra ze buiten komt laat ze het gelijk lopen. Het zal ongetwijfeld per hond verschillen, maar ik zou lekker even wachten tot ze wat ouder is.
Door lyadeh
#3099140
Bedankt voor jullie reacties.
Even voor de duidelijkheid  ik laat het absoluut NIET voor haar eerste loopsheid doen sterker  ik twijfel sterk OF ik het ooit wel moet laten doen.
Waar ik me wel grote zorgen om maak is toch dat baarmoederverhaal en kans op melkkliertumoren..
Ik moet maar eens goed op zoek naar informatie.Maar wanneer weet je wanneer het de juiste is??Je gelooft toch ook je eigen dierenarts Ja...  nu niet meer  :-\ :-\
Door Mijati
#3099163
Ik heb het wel laten doen een twee weken geleden.
Ik heb al veel teven met baarmoederontstekingen gezien of melkkliertumoren. En dan zijn grote honden op een leeftijd dat narcose niet zo verstandig meer is.
Voor mij telde ook mee, dat ik nog een intacte reu heb en de reuen-eigenaren hier in de buurt niet heel vriendelijk zijn.
Door Lizzy
#3099172
Mijati schreef: Ik heb het wel laten doen een twee weken geleden.
Ik heb al veel teven met baarmoederontstekingen gezien of melkkliertumoren. En dan zijn grote honden op een leeftijd dat narcose niet zo verstandig meer is.
Voor mij telde ook mee, dat ik nog een intacte reu heb en de reuen-eigenaren hier in de buurt niet heel vriendelijk zijn.
Maar baarmoederontstekingen ontstaan vaak pas op het zevende levensjaar dus ben je op het 3de levensjaar nog vlug genoeg. En melkkliertumoren : ik ken echt in mijn 20 jarige carriere met honden niet 1 teef die daar aan overleden is en ik ken heel wat fokteven die pas na hun 7de levensjaar gecastreerd zijn of niet gecastreerd zijn.
Door Mijati
#3099237
Klopt Lizzy, aan melkklier-tumoren overlijden teefjes niet, maar ook die ontstaan vaak op latere leeftijd en bij mijn ras is dan de narcose een probleem.
De oma van mijn hond heeft daardoor nu een tumor met een doorsnede van 10-12cm. En ook dat lijkt mij geen prettig vooruitzicht.
Mijn eigen teefje is nu ruim een jaar, uitgegroeid in de hoogte, moet alleen nog uitzwaren. Ze is ook gewoon eerst een keer loops geweest.

Ik ben ook zeker niet direct voor castratie, maar ook niet tegen. Het blijft een keuze die jij voor je hond moet maken.
Voor mij was dat dus zo'n drie maanden na de eerste loopsheid, omdat ik zeker wist dat ik haar wilde laten helpen, maar geen risico's wilde nemen met een tweede loopsheid en een intacte reu in huis. En alle loslopende reuen, die rustig in mijn achtertuin staan, omdat baasje nog nooit van een riem hebben gehoord.
Door Quinta
#3099276
Er is een dierenwelzijnswet die couperen van oor en staart verbiedt. Ik begrijp niet dat er geen verbod is op castreren van honden. De medische ingreep is vele malen zwaarder en het dierenwelzijn wordt veel meer aangetast door deze ingreep. Ik kan weinig voordelen  bedenken van castratie maar wel 100 nadelen. In vroegere jaren werd vaak de prikpil toegepast bij teven om loopsheid te voorkomen. Door deze hormonale ingreep kon je inderdaad melkkliertumoren verwachten. Als je geen loopsheid van je teefje wilt, had je beter een reu kunnen nemen of liever helemaal geen hond.

De belangrijkste bron van inkomsten voor dierenartsen is de jaarlijkse inentingen en castreren. Van hun kun je niet verwachten dat zij deze ingrepen zullen demotiveren.
Door hannabelgje
#3099316
Nou er zijn ook ooit voordelen bij castratie. Ik heb bij mijn teef 3,5 jaar moeite gehad om haar te laten eten. Dat was echt drama. Na een zeer heftige schijnzwangerschap haar laten castreren en sindsdien heb ik een hond die wel eet. Ook is ze minder gestressed en rustiger geworden.
Door Quinta
#3099348
hannabelgje schreef: en sindsdien heb ik een hond die wel eet. Ook is ze minder gestressed en rustiger geworden.
Vaak is dat juist 1 van de nadelen dat de hond minder moet gaan eten, omdat hij door een andere hormoonhuishouding te dik wordt. Minder eten geven betekent niet alleen minder calorieën/ vetten/ eiwitten geven, maar dus ook minder vitaminen en minder mineralen die nodig zijn voor de  vitaliteit. In jouw geval pakt het dus juist positief uit.
Door Lizzy
#3099351
Teven die 7 jaar zijn geweest hebben gewoon een grotere kans op baarmoederontstekingen. En een hond van 10 of ouder te moeten laten opereren omdat de baarmoeder ontstoken is: dat is geen feestje. Ik heb er dan ook helemaal niks op tegen als mensen de baarmoeder op een gegeven moment preventief weg laten halen. Maar dat hoeft niet als de teef 6 maanden is, 1 jaar is of zelfs 2 jaar is. Dat kan ook allemaal even wachten totdat zij helemaal uitgegroeid is. Ik zal kijken of ik vandaag de wetenschappelijke artikelen kan vinden, ze zijn sowieso Engelstalig maar er is een onderzoek bij Golden Retrievers en Labradors gedaan en de honden liepen een verhoogde kans op gewrichtsproblemen en kanker als ze voor de leeftijd van 3 jaar gecastreerd werden. Laat je je hond castreren op 6 maand om borstkanker te voorkomen, krijg je hond op 5 jarige leeftijd botkanker :-X
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door